Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Invoeren van planten en zaden vanuit Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door dina1 »

Rob schreef:
dina1 schreef:Waar kan ik die rode lijst vinden ?
De rode lijst is een internationale lijst van beschermde dieren en planten ook op deze lijst is weer een verdeling gemaakt naar de zeldzaamheid van de dieren of planten.
Je kan hem opvragen bij het ministerie van Landbouw en Visserij, de Douane en mogelijk ook wel bij de universiteiten (Leiden, Amsterdam)
Rob
Zo'n echte officiële weg zou waarschijnlijk toch niet te doen zijn voor een paar plantjes maar. Welke douanebeambte ginds zou zelf weten welke planten het juist zijn ? Daarvoor moet je toch al een gedegen opleiding genoten hebben als botanicus om die allemaal te kunnen onderscheiden ?
Kan een plantenverkoper ze niet zelf naar ons adres verzenden ? Mits betaling uiteraard, maar dat zal ook niet goedkoop zijn zeker ? Plus, als de leveringstermijn wat lang duurt zijn de plantjes uitgedroogd als ze hier arriveren :(

Jullie zijn allemaal heel behulpzaam :D :D :D
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Met planten geen ervaring, (cactus)zaden laat ik al jaren uit de USA komen via een kwekerij in New Mexico, die komen gewoon via de officiele weg per airmail met een douane sticker op de doos dat er zaden voor studie doeleinden inzitten.
bij deze firma kan men ook (cactus)planten laten opsturen (ook naar het buitenland) deze planten worden dan voorzien van alle benodigde papieren voor invoer in het betreffende land.
Heb hier zelf nog geen gebruik van gemaakt omdat ik het leuker vind om de planten uit zaad op te kweken.
Als je dus een kwekerij kan vinden die ook internationaal planten verzend lijkt volgens mij niets in de weg.
Per airmail zijn de planten binnen 4 dagen ter plaatsen dus dat overleven ze wel ben alleen bang dat er redelijk hoge (verzend)kosten aan vast zitten, maar vragen kan je altijd.
Rob
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door dina1 »

Onze zaden willen we het liefst van al zelf verzamelen omdat daar meestal mooie herinneringen aan vasthangen En dan zie je ze stilaan groeien en telkens je die plant ziet, heb je opnieuw dat vakantiegevoel :D
Voor de eventuele plantjes zien we dan nog wel.
Ik zal jullie zeker en vast het verhaal komen vertellen :D
Bedankt voor jullie reacties !
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

dina1 schreef:Onze zaden willen we het liefst van al zelf verzamelen omdat daar meestal mooie herinneringen aan vasthangen
Dat zal nog niet meevallen gezien het feit dat jullie over 5 weken al vertrekken, er zullen waarschijnlijk weinig (rijpe) zaden op de planten zitten rond die tijd.
Rob
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door dina1 »

Wij dachten dat het daar veel vroeger warm weer was dan hier :? Wij zagen wel op internet dat de temperaturen overdag en 's nachts enorm veel uit elkaar liggen. Een week geleden was het er 30° en deze week was het er zeer koud. Zelfs onder het vriespunt 's nachts :shock: .

Meestal gaan we dezelfde periode naar Turkije en daar vinden we elk jaar zaden die periode hoor :D
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hier wat tuinsuggesties in NC:
Tryon Palace in New Bern
NC Botanic Garden in Chapel Hill
lijst van diverse tuinen, ingedeeld naar soort en regio, die open zijn voor het publiek

Wat het meebrengen van zaden, e.d. betreft, dat ligt altijd moeilijk. Heel veel landen verbieden de invoer van organische materialen, tenzij het voorzien is van een of ander certificaat dat waarborgt dat het vrij is van ziektekiemen. De genoemde postkaarten met zaadjes zijn beslist niet voorzien van zo'n certificaat en zijn dus eigenlijk uitsluitend voor binnenlands gebruik. Een duidelijk voorbeeld van spullen die wel mee mogen (naar Amerika) zijn de tulpenbollen die je bijv. op Schiphol kunt kopen en die zijn voorzien van een speciale sticker.

Wil je het legaal doen (en zeker bij grote hoeveelheden is dat aan te raden), dan zul je dus op zoek moeten naar een kweker die gecertificeerde zaden, planten, e.d. heeft. Wellicht biedt deze
pagina over export certification van het ministerie van landbouw van North Carolina een aanknopingspunt. Wellicht kunnen zij je aan adressen helpen. Een beetje creatief googelen helpt misschien ook met termen als: "export certification", seeds, "north carolina", e.d..

Uiteraard kun je proberen wat zaden illegaal mee te nemen. Neem dan liever geen zaden mee uit de vrije natuur (extra kans op ziektekiemen), maar alleen van een kweker. En als je dan wat meeneemt uit NC, dan mag de "dogwood tree" met z'n prachtige bloemen uiteraard niet ontbreken. Het is de officiële state flower van NC (en van veel andere staten).
Life is good in the Tarheel State.
zrx1100
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zrx1100 »

Als het maar enkele zaden zijn zou ik zeggen in de bagage ermee, geen kat die hierover zou vallen. Je zou ze natuurlijk vanuit de US kunnen posten naar je thuis, in wat papier zodat het lijkt alsof er enkel dokumenten in zitten. Houd er rekening mee dat je pakketje bij de post ook door douane kan worden gecontroleerd.
Als je het officieel wil doen: ginder per luchtvracht of koerier pakketje versturen, samen met je aankoopfaktuur en een phytosanitair certificaat opgemaakt door de verkoper. Afhankelijk van de service die je gebruikt betaal je ter plaatse afhandeling/uitklaring, transportkost en in België inklaringskosten + BTW + invoerrechten, reken maar op een 250-300 Eur all in.
mei 2003: LA
september 2004: San Fransisco-Hwy1-Goldroute-Sacramento-Napa Valley-SFO
mei 2005: LA-Death Valley-Vegas-Canyons-Monument Valley-Tombstone-San Diego-LA en alles ertussen
mei 2006: NY-Toronto-NY
oktober 2007: Texas (Dallas-Austin-S Antonio)
Nvidia
Amerika-ontdekker

Bericht door Nvidia »

afhankelijk van hoeveel je wilt meenemen naar vlaanderen , ik reis weleens naar verre oosten en neem wel eens spullen mee waar de doane veel taksen kan op leggen, maar op Zaventem valt de controle goedmee , en als je toch veel gaat mee nemen een kleine tip; transfer naar antwerpen "Deurne"of naar luik desnoods naar Eindhoven airport. deze kleine vlieghaventjes kun je gewoon doorlopen zonder dat er conrole is op jouw bagage. Behalve een tijdje trug met die terroristen aanlagen in madrid / london was het een beetje druk tijdens de controle maar daar was meer controle op dingen waar terrroristen meerwerken enzo en niet op zaadjes , replica-stuffs .... :roll: dus happy smoggling
he he he(normaal zaadjes he! geen wiet zaadjes)
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door dina1 »

Marcel : bedankt voor die tuinenlijst ! :doublethumb: Hier staan er veel bij die ik nog niet opgeschreven had ! Ik zou graag een tuinenroute uitstippelen voor de plaatsen die te ver van Greensboro verwijderd zijn. En het zijn er heel wat :? Ik zal dus eerst alle tuinen (liefst arboreta) die we graag zouden bezoeken moeten lokaliseren op een kaart.
Dat zal nog een hoop voorbereidend werk zijn :D
Bedankt ! Mocht je nog aan bepaalde zaken denken : laat maar komen :D :doublethumb:

zrx1100, bedankt voor die deskundige uitleg, maar ... we zijn echt niet zinnens om grote hoeveelheden mee te nemen hoor. Wij zijn gewoon tuinliefhebbers ... en zoals ik al schreef : met niet eens een zo grote tuin :( Die kosten gaan we zeker niet doen voor een klein aantal plantjes.
Maar evengoed bedankt voor de hulpvaardigheid :D

Nvidia, we zijn geen hippe tieners meer hoor : dus geen wiet voor ons :D
Onze vliegtickets zijn al geboekt, dus kunnen we niet meer via een kleine luchthaven terugkeren :? Toch ook een goede tip :doublethumb:
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

interessante topic trouwens.
Persoonlijk zou ik de zaadjes gewoon meesmokkelen. Niet op je lichaam plakken want als ze je daarmee pakken dat ben je echt het spreekwoordelijke haasje.

Wel gaaf trouwens als je die kleine boompjes ziet
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Marceljesse schreef: Persoonlijk zou ik de zaadjes gewoon meesmokkelen. Niet op je lichaam plakken .....
Stel je voor dat ze gaan ontkiemen....... :hilarious:
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door dina1 »

:D :doublethumb:
Ecologische bodemverwarming ! Dat is nog eens een idee om energie te besparen :D
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Het de meeste planten zal het geen kwaad kunnen, maar sommigen slaan in het land van import zo goed aan dat het onkruid wordt dat niet uitgeroeid kan worden. Voorzichtig dus met het importeren van zaden. Hier wat voorbeelden van planten die in Amerika wortel geschoten hebben en die er niet thuis horen;

http://www.cabi-bioscience.org/html/jap ... liance.htm
http://www.coopext.colostate.edu/4DMG/Weed/non.htm
http://www.npwrc.usgs.gov/resource/1999 ... osstrf.htm

En een Europees voorbeeld;
http://www.ideboda.nl/herbarium/composi ... dens2.html

Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door dina1 »

:doublethumb: Dat is interessante lectuur ! Zover had ik nog niet gedacht.
Bedankt ! Ik ga dat zeker in mijn achterhoofd houden :D
Knabbeltje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Knabbeltje »

Ik heb enkele jaren terug 70cm lange sugarmaple boompkes terug meegebracht van Amerika .Gewoon de koffer in ,mijn grootvader had wel een briefke geschreven dat ze vanuit zijne grond kwamen en niet vanuit een natuurpark.Hier in Belgie kon ik door de duoane zonder problemen, bedoel dan dat ik geen koffers moest openmaken.
Zaden heb ik dan weer opgestuurd vanuit Belgie naar ginder.
Als je de airport programma's op tv volgt ,zie je pas wat sommige mensen durven smokkelen ....tot rauwe vis toe .
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Zou wel leuk worden zeg, sequoia bomen als onkruid in de randstad.

Schat wil jij het sequoia bos even uit de voortuin schoffelen :whistling:
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door dina1 »

Aangezien er exemplaren bestaan van 3000 jaar oud, zou je gans je leven gerust zijn ivm de beplanting :P Je nageslacht dus ook :P Nooit nog bomen planten :wink:
boeffie
Amerikakenner

Re: Invoeren van planten en zaden vanuit Amerika

Bericht door boeffie »

Ik werk in de zaden en heb ervaring met zowel het versturen als het ontvangen ervan. Je mag alleen zaden/planten legaal mee Nederland (Belgie ook) invoeren indien je in het bezit bent van een phytosanitair certificaat vanuit het land van herkomst. Voor planten geldt dat deze vrij van grond dienen te zijn. Een tuincentrum/kwekerij kan vaak niet zo'n certificaat verstrekken, omdat hun doelgroep de lokale markt is.

Echter vanuit de praktijk (ik heb het zelf meerdere malen gedaan) kun je proberen de zaden/planten (stekjes, neem ik aan?) proberen mee te nemen. Doe dat dan wel in je handbagage, want die gaat op Schiphol (Belgie ook?) niet door de scanner. Mocht je bij de douane aangehouden worden, dan kun je altijd ter plekke beslissen de goederen achter te laten om invoerkosten te voorkomen.

Wat zaad betreft zou je deze in een envelop vanuit de VS aan jezelf kunnen sturen. Dit lukt mij altijd. Wel zorgen dat je geen zaadjes hoort rammelen. In het ergste geval komen je zaadjes nooit aan, maar het is het nemen van de gok waard...

Succes!
Ineke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Ineke »

Zaadjes die rammelen... :D dat is mij dus ook eens overkomen.

Ik stuurde een paar zakjes zaad van witlof, bloemkool en.... weet ik even niet meer, naar mijn vriendin in Oklahoma. Toen ik de envelop in de brievenbus liet zakken (en ik het dus hoorde rammelen) bedacht ik pas dat dit wel eens problemen zou kunnen geven.
Envelop is zonder problemen daar aangekomen (waarschijnlijk gewoon geluk gehad dus). Helaas pech voor mijn vriendin, er kwam een tornado en weg waren alle plantjes.

gr, Ineke
RhonDick
Amerika-ontdekker

Bericht door RhonDick »

wij hebben wel tuinbonen in gesloten verpakking meegenomen en verstuurd.
ook bloembollen geschikt voor amerika; je moet er wel op letten, dat de datum niet geexpireerd is, daar zijn ze fanatiek mee; dat is ons in december overkomen, en dan ben je ze cht kwijt.
ook hebben we wel zaden opgestuurd. dat is tot nu toe altijd goed gegaan.
als we met een paar maanden over gaan naar virginia, stuur ik een aantal zaden en gescheiden enveloppen naar onszelf op en we zien wel wat er aan komt.
planten lukt je never nooit niet. dat is wel jammer, want sommige planten en struiken zijn belachelijk duur daar.
wij zijn van plan een "nederlandse" tuin aan te leggen, dus met veel plante, struiken e.d. dus dat zal nog wel even zoeken zijn naar een betaalbare tuincentrum in die buurt -south boston-.
in ieder geval succes!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer