Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Thanksgiving dinner

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Staceybeesie
Amerika-expert

Re: Thanksgiving diner

Bericht door Staceybeesie »

Wij gaan dit jaar (net als vorig jaar) met vrienden eten bij een restaurant in Raleigh.
Ze hebben daar een buffet met heerlijke varianten op allerlei Thanksgiving achtige eterijen.
Was zo goed bevallen vorig jaar en dus gaan we gewoon weer.
Geen kook stress, maar gewoon genieten van elkaar en het lekkere eten.

In de avond hebben we met een heel stel vrienden hier in de buurt afgesproken en hebben we een "Dessert Crawl"
Iedereen brengt zijn of haar dessert mee en die smikkelen we dan met zijn allen op.
Dus ik moet toch nog wat kokkerellen. Alleen geen turkey in ieder geval.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Totaal gebrek aan energie dit jaar en te weinig om "thanks" voor te geven ... voor ons wordt het een potluck met de kerkgroep.

Gr., Flipje
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Bandido schreef:Ik heb een beetje hetzelfde probleem als Petra, het traditionele Thanksgiving menu is niet echt mijn ding. Ik vind het allemaal wat te flauw en het is allemaal ook zo zacht, al die purees (aardappel, sweet potato en squash) en dan is de dressing (in het Noorden heet dit "stuffing") ook al zo zompig. En ik vind kalkoen ook al niet lekker. :oops: Ik klink nu wel als een zeurpiet, want normaal ben ik met eten niet zo moeilijk. Maar dit jaar gaan we het anders aanpakken en we gaan de gerechten wat anders kruiden en de kalkoen vullen we dit keer niet met de dressing (die wordt apart gemaakt), maar twee halve uien, twee halve citroenen en verse rozemarijn. En op de kalkoen gaat een mengsel van boter met knoflook, zout, peper, salie en rode peper. We hebben gehoord dat dat heel lekker is. En de dressing maken we met pecans, het is tenslotte wel Georgia. :wink:

Maar het is sowieso wel een heel gezellig feest, we vieren het met vrienden, want veel mensen in Atlanta komen hier niet vandaan en hebben niet de altijd de gelegenheid om naar huis te gaan. En overdag kijken we naar de parade en maken we allerlei hapjes en natuurlijk de gerechten zelf. En iedereen neemt ook altijd vanalles mee, maar vooral dat samen koken is altijd erg leuk.
Ik heb hetzelfde probleem al vind ik kalkoen zoals m'n man het klaar maakt wel lekker. Maar al die sidedishes...bleeeeeh! Vooral de zacht gekookte sperziebonen overgoten met zoute champignonsoup en gedroogde spekjes uit een pot :roll:
Heel vervelend voor m'n man, die vindt het wel allemaal lekker...of misschien is het vooral jeugdsentiment. Volgens mij hoopte hij dat ik het licht zou zien nu we in Amerika wonen maar helaas, vind er nog steeds niets aan.

En we hebben nu best wel een groot probleem: we zouden Thanksgiving met vrienden op de basis vieren maar er is een lockdown en er is grote kans dat de kinderen en ik niet op de basis mogen. Een logische oplossing zou zijn om het dan bij ons te vieren maar dat wil de vriendin niet echt, ze zou zich niet op haar gemak voelen als ze in mijn keuken moet koken. Okay, kan ik me iets bij voorstellen maar Thanksgiving is al over een paar dagen en als we het niet samen vieren moet ik toch echt op jacht naar een kalkoen enz.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Bandido schreef:de dressing (in het Noorden heet dit "stuffing")
Dressing? Noemen ze dat zo in het zuiden? Weer wat geleerd; ik had het nog nooit gehoord, enkel stuffing... (wat ook een meer logische naam is aangezien je traditioneel de kalkoen er mee vult). Maar ja, die Zuiderlingen, hè, altijd weer wat anders... :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
willemb89
Amerika-ontdekker

Bericht door willemb89 »

Ik hoop Thanksgiving te vieren in San Francisco, met mijn vriendin en haar familie. Wat naast kalkoen op het menu staat? Afwachten maar ;)
Ik ben benieuwd trouwens, het is de eerste keer dat ik Thanksgiving in de VS vier (of eigenlijk, sowieso de eerste keer dat ik het vier).
bergmeid
Amerika-ontdekker

Bericht door bergmeid »

Dat sommigen het menu "flauw" vinden daar ben ik het wel mee eens. Ik ben ook geen liefhebster van het traditionele Thanksgiving menu. Vind het lekkerste gedeelte altijd de diverse desserts. Pumpkin pie, apple pie, French silk pie, yum. Wij gaan het bij vrienden vieren en nemen twee zelfgebakken pumpkin rolls mee, en een paar flessen wijn. Gezellig socializen, kleppen in de keuken, erg leuk hoor. :thumbup:
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dento schreef:Dressing? Noemen ze dat zo in het zuiden? Weer wat geleerd; ik had het nog nooit gehoord, enkel stuffing... (wat ook een meer logische naam is aangezien je traditioneel de kalkoen er mee vult).
Ja en nee, want veel mensen (en wij ook) doen tegenwoordig geen stuffing meer in de kalkoen, maar serveren het ernaast: "to dress the turkey" dus. Die Zuiderlingen zijn zo gek nog niet. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ja maar ik zie de noorderlingen de kalkoen nog niet zo snel aankleden... :mrgreen: :wink:

Maar zonder flauwe kul: technisch gesproken is het natuurlijk inderdaad geen stuffing, maar ik denk wel dat stuffing de meer gangbare term is, ook al stop je het niet in de kalkoen z'n jeweetwel... :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dento schreef:maar ik denk wel dat stuffing de meer gangbare term is
Natuurlijk, maar in het Zuiden zijn we graag een beetje anders. En zeg nou zelf: "to dress a turkey" klinkt toch een stuk minder ordinair dan "to stuff a turkey". :lol:
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Hoe zit het ook alweer met de stuffing in Amerika? (Of dressing in het zuiden zoals ik in dit topic geleerd heb).
Wordt dat echt in de kalkoen gestopt en meegebakken? En daarna opgegeten? Dat dacht ik, maar als ik er op google zie ik allemaal ovenschalen met stuffing:

Afbeelding

In Engeland rollen ze er namelijk meestal balletjes van en serveren ze dat er naast. (en ik vond het altijd zo raar dat het dan stuffing heet)

Afbeelding
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Georgie schreef:Hoe zit het ook alweer met de stuffing in Amerika? (Of dressing in het zuiden zoals ik in dit topic geleerd heb).
Wordt dat echt in de kalkoen gestopt en meegebakken? En daarna opgegeten?
Traditioneel wel, omdat veel mensen het lekker vinden dat de smaak van de kalkoen in de stuffing trekt. Nadat de kalkoen klaar is wordt het in een schaal ernaast geserveerd en dat eet je dan als een "side". Alleen is het al met al best wel een gedoe en vandaar dat veel mensen dat tegenwoordig niet meer doen. Die maken de stuffing gewoon apart.
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Ok dank je voor de uitleg. Ik kan het me niet herinneren hoe ik het in Amerika at.

Ik heb net even gekeken en in m'n keukenkastje staat nog mix voor apple & herb, sage & onion en cranberry, orange and chestnut stuffing. Nog genoeg om een paar balletjes te maken voor bij de turkey breast dus.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Volgens mij doet Rick het nog wel in de kalkoen, als ik me goed herinner.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Een vriendin en ik vroegen ons af of Amerikanen de dag na Thanksgiving ook vrij krijgen van hun werkgevers? Ivm de verre reizen die sommige mensen moeten maken om bij hun familie te zijn. Of is dit puur eigen verantwoordelijkheid?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Veel bedrijven zijn idd gesloten voor de vrijdag, het kost je wel een vrije dag. Werk je echter in de retail dan is het werken geblazen met het gekkenhuis in de winkels.
john ny
Amerikakenner

Bericht door john ny »

Ik wens alle Nederamerikanen een heel gezellig en lekker Thanksgiving 2010... :thumbup:
De overwinnaar wordt nooit gevraagd of hij de waarheid vertelde
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Georgie schreef:Een vriendin en ik vroegen ons af of Amerikanen de dag na Thanksgiving ook vrij krijgen van hun werkgevers?
Het hangt van je werkgever af en in de private sector kost het je zoals Wiepster zegt inderdaad vaak een vrije dag. En soms is het een verplichte vrije dag, maar veel werkgevers geven de vrijdag erbij, zoals bij de overheid en bij de meeste banken. Maar voor retail is het alle hens aan dek, omdat de vrijdag na Thanksgiving ook bekend staat als "Black Friday" en het begin markeert van het kerstseizoen. Veel winkels hebben enorme kortingen en aanbiedingen om maar zoveel mogelijk mensen te trekken. Persoonlijk is het de dag dat ik winkels mijdt als de pest, want het is echt verschrikkelijk hoe druk het kan zijn.
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Afbeelding
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Eigenlijk zouden wij als gezin ook thanksgiving moeten vieren ieder jaar. Genoeg om dankbaar voor te zijn en ik vind het juist een heerlijke maaltijd. Met kerst(avond) maken wij ook ieder jaar kalkoen klaar met de familie. Ik heb een heerlijk recept van mijn tante, zo makkelijk eigenlijk, kan niet mislukken. en dan een heerlijke (deels) zelfgemaakte cranberry saus erbij. Ik maak het soms ook van kip buiten kerst om in december...

Afbeelding

Ik vind die puree van sweet potatoe zo ontzettend lekker .. overigens ook de Amerikaanse 'witte' (zo noemen wij het) aardappelpuree.
Sandy
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Wij koken dit jaar voor het eerst in lange tijd zelfs ons Thanksgiving dinner. We hebben wat vrienden uitgenodigd die ook geen familie in de buurt hebben, en gaan dus morgen ochtend aan de kook. Ik heb, net als Bandido en Petra/VS niet zo veel met het eten, ik vind het inderdaad nogal saai. Maar ja, Manlief vindt het geweldig, dus ach.

Wij eten morgen volgens mij wat de meeste anderen ook eten:

Kalkoen
Ham
Mashed potatoes
Sweet potato & Marshmallow casserole
Corn casserole
Stuffing (of dressing, hoe je wilt)
groene bonen
gravy
salade (moest van mij)
rolls

En dan meerder pies als desert
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer