Ik durf er voor te wedden dat ze ons met opzet niet onmiddellijk het antwoord heeft gegeven.
(grapje!)
Dus: lieve Petra, wil je ons ook iets bijleren, aub?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Oorspronkelijk hebben muntjes groeven aan de zijkant om te voorkomen dat de muntenmakers (uit de tijd dat dit met de hand gebeurde) steeds een randje van de munten afhaalde en mee naar huis nam (en zo extra inkomsten genereerden). Door de ribbeltjes kon men zien dat er niks van het muntje "afgesnoept" was.
Dat is in ieder geval waarom muntjes (ook Nederlandse) groeven hebben aan de zijkant.
Maar waarom bepaalde muntjes niet? Geen idee...
Petra, enlighten us!
Laatst gewijzigd door Mack op 15 mar 2006, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT 2013: NY
Mack schreef:Oorspronkelijk hebben muntjes groeven aan de zijkant om te voorkomen dat de muntenmakers (uit de tijd dat dit met de hand gebeurde) steeds een randje van de munten afhaalde en mee naar his nam (en zo extra inkomsten genereerden). Door de ribbeltjes kon men zien dat er niks van het muntje "afgesnoept" was.
Dat is in ieder geval waarom muntjes (ook Nederlandse) groeven hebben aan de zijkant.
Dit klopt inderdaad en hetzelfde geld voor randschriften zoals we die vroeger in de gulden en rijksdaalder hadden ("god zij met ons"). Het is iets wat oorspronkelijk stamt uit de tijd van gouden en zilveren munten, waarbij het dus inderdaad lucratief kon zijn (niet alleen voor de muntenmakers, maar voor iedereen) om er een dun randje af te halen, zonder dat iemand het zou merken. Het randschrift c.q. de ribbeltjes zijn dus een beveiliging: als ze weg zijn, dan is er met de munt geknoeid. De guldens en rijksdaalders werden vanaf pakweg halverwege de jaren '60 van een nikkellegering gemaakt en niet meer van zilver; toch bleven de randschriften bestaan.
De quarter en dime waren vroeger (voor 1965) ook van zilver, dus ik kan me voorstellen dat de oorsprong van die ribbeltjes in die periode ligt om de reden als hiervoor genoemd. De nickel en de penny werden niet van een dergelijk waardevol materiaal gemaakt, dus geen reden voor extra beveiliging.
Precies wat Mack en Marcel schrijven dus. Het afschaven van de muntjes werd zo erg, dat veel ervan tot minder dan de helft werden gereduceerd. En toen zijn de ribbeltjes gemaakt, om die diefstal tegen te gaan. En de nickel werd altijd al slechts van nikkel gemaakt (hence the name) en de penny van brons, dus die metalen waren het niet waard.
Straks moeten we nog een extra categorie invoeren voor de jaarlijkse 'verkiezing' op dit forum:
het meest intelligente forumlid!
(en ik doe een poging om dat te worden natuurlijk!)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
kastelke schreef:Straks moeten we nog een extra categorie invoeren voor de jaarlijkse 'verkiezing' op dit forum:
Moeten we dan wel twee categoriën invoeren:
één voor Belgen
één voor Hollanders Eric
kijk ook eens op mijn weblog: http://engers.web-log.nl
kastelke schreef:Straks moeten we nog een extra categorie invoeren voor de jaarlijkse 'verkiezing' op dit forum:
Moeten we dan wel twee categoriën invoeren:
één voor Belgen
één voor Hollanders Eric
Ja, want anders zou het niet fair zijn voor die Nederlands die totaal geen kans meer maken naast die schitterende Belgen.
Jij krijgt mijn stem van 'meest empathische forumlid'.
Elke
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.