Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikaanse jongeren vs. Nederlandse jongeren
Amerikaanse jongeren vs. Nederlandse jongeren
Ik zit hier nu op het vliegveld van Dallas te wachten op mijn vlucht naar Amsterdam. Als je niets / weinig te doen hebt, ga je toch over bepaalde dingen dieper nadenken. Zo vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat Amerikaanse jongeren zoveel meer respect hebben als Nederlandse jongeren. Ik ben zelf 20 jaar, en val dus onder deze categorie. Ik heb een jaar in de VS gestudeerd, en jongeren onder elkaar tonen respect voor elkaar. Iets wat ik in Nederland nog nooit ben tegengekomen. In Nederland, zoals ik het bekijk, is het vooral: "Je hebt je naar de regels van onze groep te gedragen anders lig je uit onze vriendengroep."
Een ander voorbeeld is mijn acne; ik heb vroeger erg veel last gehad van acne en ben daar ook erg mee gepest in Nederland. Nu valt het redelijk mee, maar je ziet wel een aantal littekentjes. Nog nooit heb ik ook maar enige opmerkingen gehoord in Amerika, en dan vooral onder jongeren. In Nederland word je al gauw uitgescholden voor "puistenkop." Ook respect tegenover ouderen kan men een voorbeeld nemen aan de Amerikaanse jeugd.
Hoe zien jullie dit? Ligt dit gewoon aan mij, of zijn Nederlandse jongeren, grof gezegd, onbeschoft?
Ben benieuwd naar jullie beeld hierover!
Een ander voorbeeld is mijn acne; ik heb vroeger erg veel last gehad van acne en ben daar ook erg mee gepest in Nederland. Nu valt het redelijk mee, maar je ziet wel een aantal littekentjes. Nog nooit heb ik ook maar enige opmerkingen gehoord in Amerika, en dan vooral onder jongeren. In Nederland word je al gauw uitgescholden voor "puistenkop." Ook respect tegenover ouderen kan men een voorbeeld nemen aan de Amerikaanse jeugd.
Hoe zien jullie dit? Ligt dit gewoon aan mij, of zijn Nederlandse jongeren, grof gezegd, onbeschoft?
Ben benieuwd naar jullie beeld hierover!
Re: Amerikaanse jongeren vs. Nederlandse jongeren
Ik denk dat je ze niet over 1 kam kunt scheren, de Nederlandse jongeren niet, en de Amerikaanse jongeren niet. Net als in Nederland wordt hier gepest. Misschien is er een verschil; de scholen zijn er meer alert op als vroeger en er wordt meer over gepraat. Het kan van school tot school verschillen, maar pesten wordt niet getolereerd, en er wordt gewerkt aan "sense of community" om het te verminderen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mijn ervaring met Amerikaanse jongeren is inderdaad hetzelfde. Ze hebben meer respect en zeggen misschien minder snel wat ze denken. Al hoorde ik van een vriendin alleen dat ze in NYC vooral heel erg naar uiterlijk kijken. Hoe je eruit ziet en vooral voor de mensen zelf willen ze graag er goed verzorgd, dun en modieus uit zien. Het zal in Amerika denk ik net zoveel verschillen als hier in Nederland. In meer de randstad zijn jongeren vaak toch wat grover gebekt om het zomaar te zeggen dan dat ze in het noorden van het land zijn. Althans dat zijn mijn ervaring, ik denk dat het af hangt van de personen en de omgeving waarin ze opgroeien.
-
- Amerika-expert
Ik ben het wel met je eens. Dat is echt een heel duidelijk verschil.
Denk dat het op en school ook anders wordt bij gebracht dan in Nederland.
Denk dat het op en school ook anders wordt bij gebracht dan in Nederland.
- Color01
- Amerika-expert
ik woon nu al 10 jaar in de verenigde staten ..en elke dag ben ik nog verbaast als ik hier door het centrum rij van suffolk ..dat de jeugd hier alles heel laat..
in nederland lag na het weekend, alle bloemen uit de bloembakken en alles was los was ..was vernield of verdwenen ..en hier laten ze tenten en de decoratie bloemen van de farmers markten weken staan zonder dat er iemand aan komt.
en hier zie je ook geen jeugd rondhangen bij winkels ..zoals in nederland.
in nederland lag na het weekend, alle bloemen uit de bloembakken en alles was los was ..was vernield of verdwenen ..en hier laten ze tenten en de decoratie bloemen van de farmers markten weken staan zonder dat er iemand aan komt.

en hier zie je ook geen jeugd rondhangen bij winkels ..zoals in nederland.
In NL zie je inderdaad overal gebrek aan respect voor de medemens, maar niet alleen bij de jeugd, ook bij de volwassenen valt me dat bij elk bezoek aan de USA weer op. Het lijkt wel of Nederlanders de wil om aardig tegen elkaar te zijn hebben opgegeven.
Laatst las ik een leuk voorbeeld wat dit gebrek aan respect goed illustreert:
Als twee Amerikanen tegelijkertijd bij een deur komen denken ze: We zijn gelijk, dus gaat U maar eerst
Als twee Nederlanders tegelijkertijd bij een deur komen denken ze: We zijn gelijk, dus IK ga eerst
Laatst las ik een leuk voorbeeld wat dit gebrek aan respect goed illustreert:
Als twee Amerikanen tegelijkertijd bij een deur komen denken ze: We zijn gelijk, dus gaat U maar eerst
Als twee Nederlanders tegelijkertijd bij een deur komen denken ze: We zijn gelijk, dus IK ga eerst
Omdat "mijn" museum weer geopend is voor 4 maanden moet het voltallig personeel meewerken. IEDEREEN moet dus zijn/haar steentje bijdragen.
Wat aardig is dat we echt VEEL complimenten krijgen van bezoekers over hoe vriendelijk en behulpzaam wij zijn.
Het kan echt wel.
We hebben een tiental middelbare scholieren die de "blikopeners" worden genoemd en worden ingezet bij evenementen ed.
Allemaal hele leuke jongeren die zeer gemotiveerd en vriendelijk zijn. Ook zij dragen hun steentje bij. Het is een mentaliteit en overal zijn er denk ik uitschieters naar het negatieve en positieve.
Wat aardig is dat we echt VEEL complimenten krijgen van bezoekers over hoe vriendelijk en behulpzaam wij zijn.
Het kan echt wel.
We hebben een tiental middelbare scholieren die de "blikopeners" worden genoemd en worden ingezet bij evenementen ed.
Allemaal hele leuke jongeren die zeer gemotiveerd en vriendelijk zijn. Ook zij dragen hun steentje bij. Het is een mentaliteit en overal zijn er denk ik uitschieters naar het negatieve en positieve.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Euh, dit zegt meer over jouw vrienden dan over Nederland vermoed ik. Ik heb in Nederland veel vrienden en ik heb nog nooit vrienden gehad waarbij het op voorwaarden was ofzo. Nouja, als ik met de vriend van een vriendin naar bed ga ofzo, vermoed ik dat de vriendschap wel over is. Maar verder accepteren wij elkaar zoals we zijn. Dat lijkt me de basis van een goede vriendschap. Dus misschien moet je bij jezelf te rade gaan wat voor vrienden je in Nederland hebt.Nafets schreef:In Nederland, zoals ik het bekijk, is het vooral: "Je hebt je naar de regels van onze groep te gedragen anders lig je uit onze vriendengroep."
Verder denk ik dat Nederlanders gewoon erg direct zijn, maar dat dat niet altijd met een gebrek aan respect te maken heeft. Wat ik bijvoorbeeld ook heel grappig vind, is dat wij Nederlanders niet zo goed het verschil begrijpen tussen beleefd en aardig. Als iemand beleefd is, vinden wij dat al snel aardig, maar al wonend in het buitenland heb ik ontdekt dat dat zeker niet hetzelfde is. Misschien is het hetzelfde met respect: mensen die minder snel hun mening geven, minder drect zijn en minder luid als Nederlanders, zijn niet per definitie respectvoller. Uiteindelijk waardeer ik het ook wel weer als iets in mijn gezicht gezegd wordt, in plaats van achter mijn rug om.
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 18 okt 2010, 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar commerciele website verwijderd. Petra
Reden: Link naar commerciele website verwijderd. Petra
Nou, ik vind het een beetje kort door de bocht. Ik heb zelf ook een jaartje in Amerika mogen verblijven, maar ook daar merkte ik dezelfde verschillen als hier in Nederland hoor. Groepjes van bepaalde "type" mensen, hetzelfde als hier. Amerikanen zijn tegen vreemden echter wel heel beleefd, en komen heel geïnteresseerd over. Maar of ze dat ook daadwerkelijk zijn? Omdat je buitenlander bent wordt je toch anders benaderd heb ik gemerkt.
Ik heb toen heel veel en snel vrienden gemaakt, dat laten ze wel snel toe. Wat dat betreft vindt ik Nederlanders afstandelijker.
Ik heb toen heel veel en snel vrienden gemaakt, dat laten ze wel snel toe. Wat dat betreft vindt ik Nederlanders afstandelijker.
- Grandu
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat hoor ik vaker en vind ik nog steeds een aparte opmerking, ik heb nooit getwijfeld aan de echtheid van de woorden van Amerikanen als ze een gesprek met je hebben.Fender75 schreef:Maar of ze dat ook daadwerkelijk zijn?
Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
- DixieChick
- Amerika-expert
Interessante vraag. Ik heb in beide landen lesgegeven, en ik vind het verschil wel meevallen. Amerikaanse jongeren zullen je nooit met je voornamen aanspreken (wat in Nederland vaak wel gebeurde), maar ze kunnen net zo goed onredelijk zijn, chagrijning, en noem maar op. Het verschil is denk ik dat ik merk dat ik Amerikaanse jongeren makkelijker in het gareel krijg door ze heel subtiel aan te spreken op wat wel en niet acceptabel is. Vaak is een grapje al voldoende. Als ik in Nederland een grote mond kreeg (en op de uni gebeurde dat bijna nooit), dan moest ik veel groter arsenaal uit de kast trekken. Wat ik wel merk is dat de jongeren die ik nu les geef veel meer entitled zijn (sorry, ik weet niet hoe dat heet, het idee hebben dat ze ergens recht op hebben?). Zo van, wij betalen heel veel geld hiervoor, en dus jouw salaris, en dus waarom heb ik een onvoldoende. Zo zijn ze lang niet allemaal, maar dat had ik in Nederland nooit.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Haha, waarom een onvoldoende. Ze betalen groot geld om hard te moeten werken, geen garantie voor een voldoende 
Respect tonen, en niet iemand voor de gek houden vanwege zijn uiterlijk of wat dan ook komt meteen wat aardiger over. Ik was gisteravond bij een concert met allemaal college studenten; er liepen een paar flinke uitschieters tussen wat kleding betreft. Daar werd niks van gezegd of naar gestaard.

Respect tonen, en niet iemand voor de gek houden vanwege zijn uiterlijk of wat dan ook komt meteen wat aardiger over. Ik was gisteravond bij een concert met allemaal college studenten; er liepen een paar flinke uitschieters tussen wat kleding betreft. Daar werd niks van gezegd of naar gestaard.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb het idee dat in de VS mensen veel meer in hun waarde worden gelaten, dat mensen doorgaans meer geaccepteerd worden hoe ze zijn, terwijl in Nederland mensen direct met het vingertje klaar staan om je te vertellen hoe het moet.
Maakt dat de mensen aardiger? Nee, maar wel respectvoller in de zin dat er meer acceptatie is.
Maakt dat de mensen aardiger? Nee, maar wel respectvoller in de zin dat er meer acceptatie is.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- TedjevanEs
- Amerikakenner
Ach Amerika is natuurlijk veel te groot om over een kam te scheren want ik merk al een verschil in South Florida (waar wij wonen) en het noorden van Georgia en upstate NY waar mijn vrouw ook familie heeft.
Wat ik altijd wel een goed voorbeeld vond (en dit was 15 jaar geleden alzo) dat in de supermarkt als er een 'nieuwe' kassa open gaat ze hier 'next customer in line' of iets in die geest roepen en ook daadwerkelijk de next in line geholpen word. In Nederland leek het vaak een race iedereen probeerde als eerste bij de kassa te komen...
Wat ik altijd wel een goed voorbeeld vond (en dit was 15 jaar geleden alzo) dat in de supermarkt als er een 'nieuwe' kassa open gaat ze hier 'next customer in line' of iets in die geest roepen en ook daadwerkelijk de next in line geholpen word. In Nederland leek het vaak een race iedereen probeerde als eerste bij de kassa te komen...

De Nederlandse jongeren krijgen weinig respect op het werk.
Die lage jeugdlonen zijn echt niet leuk.
Hier in the US , heb je geen jeugdlonen.
De teenagers worden betaald als een 23 jarige persoon.
Die lage jeugdlonen zijn echt niet leuk.
Hier in the US , heb je geen jeugdlonen.
De teenagers worden betaald als een 23 jarige persoon.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Euh, nou, daar ben ik het niet mee eens. Dat hangt erg van de baan af. Ik verdiende in Nederland bij de Jaarbeurs erg goed. Onze oudste heeft van minimum wage tot iets meer verdiend, maar zeker geen vetpot. Je hebt misschien geen specifiek jeugdloon hier (heb ik ook in NL nooit verdiend, trouwens), maar jongeren worden soms flink uitgebuit hier, althans in onze ervaring. Bijvoorbeeld bij een kledingzaak werken en na sluiting nog (onbetaald) tot diep in de nacht de winkel moeten opruimen, dat soort dingen. Zelf heb ik ook het nodige meegemaakt, wat dat betreft, toen ik hierheen verhuisde.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat zal toch niet legaal zijn bij iemand die per uur betaald krijgt...Petra/VS schreef:Bijvoorbeeld bij een kledingzaak werken en na sluiting nog (onbetaald) tot diep in de nacht de winkel moeten opruimen
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Vast niet, maar wat doe je daartegen als tiener? In mijn eerste baan hier moesten we om zeven uur op ons werk zijn, maar mochten pas om negen uur "inklokken", dan werkten we tot twaalf uur en moesten "uitklokken", al moesten we onze lunch aan ons bureau eten, en dan om half een weer inklokken en om zes uur weer uitklokken, al was ik zelden voor negen uur klaar met mijn werk. Dat bedrijf had chronisch te weinig medewerkers en de economische tijden waren slecht, dus mensen bleven wel. Ik was alleenstaand, dus het was ok, maar voor mensen met een relatie of gezin was het vreselijk. Dat bedrijf werd ook regelmatig aangegeven bij de wage and hour board, maar dat werd altijd slim omzeild.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ja da's wel waar: er iets over zeggen staat natuurlijk gelijk aan einde oefening...
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 1491 Weergaves
-
Laatste bericht door BonnyR