Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

leeftijd autorijden

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Het gaat om het afdekken van Risico's. Jongeren zijn nu eenmaal een risico en dit is voor verhuurmaatschappijen moeilijk te verzekeren. Vandaar dat ze maar een grens trekken.

Dit kun je belachelijk en hyprocriet vinden maar zo zijn de feiten nu eenmaal..

Het gaat ook om verkeersinzicht. Als 19 jarige heb je die nog niet zoveel hoor. En rijden in het buitenland is toch altijd anders dan rijden in je eigen land (waar je al je hele leven vanaf de achterbank heb kunnen meekijken hoe het allemaal werkt).
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
saknopper
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door saknopper »

Cyber-Alien: Als je er dan echt onderzoek naar hebt gedaan dan had je hetgeen je gezegd hebt wel iets subtieler mogen inleiden. Het kwam nu een tikkeltje arrogant over en ik neem aan dat dat niet je bedoeling was.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

saknopper schreef:Ik ben ook 19 en heb bijna een jaar mijn rijbewijs, maar wat ik me toch afvraag: hoe serieus nemen ouders (in de V.S.) het rijles geven aan hun kinderen en hoe professioneel gebeurt dit? Dat ouders meer begaan zijn met hun kinderen spreekt voor zich en of dat een voor- of nadeel is daargelaten, maar kan de gemiddelde ouder zich meten met een rij-instructeur die hiervoor een opleiding heeft gehad?
In de meeste staten moeten de tieners of om te beginnen professionele rijles nemen, of nadat ze met hun ouders een bepaald aantal uren hebben gereden. Er komt dus meestal wel een professionele rij instructeur aan te pas, voor het rijbewijs wordt gegeven. Zoals zo vaak met dit land kun je niet over "de Amerikanen" spreken in dit geval, want de wetten omtrent het behalen van het rijbewijs verschillen sterk van staat tot staat. Zo hebben wij dit weekend vrienden te logeren met een dochter van dezelfde leeftijd als de onze, maar zij wonen in Pennsylvania. Hun dochter mag bijvoorbeeld pas met 16 een learner's permit halen, die van ons met 15,5.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Cyber-Alien schreef:*Buiten dat; wel degelijk zijn er staten waar je als 14 jarige mag rijden [als dat niet zo zou zijn en als dat in he tonderzoek wel zou staan zou ik mezelf belachelijk maken niet waar]
Nergens heb ik gezegd, dat dat niet zo is. Er zijn vijftig staten, die vrijwel autonoom zijn. De staten, waar je met 14 al mag leren rijden (de meesten daarvan geven geen rijbewijs tot 16, btw), zijn veelal in de het midden van het land. Het verkeer daar valt niet te vergelijken met het verkeer in Nederland en veel van de tieners daar helpen mee op het boerenbedrijf, vandaar de jonge leeftijd (tractors e.d.).
* het verschil tussen jongens en meisjes hebben we geen onderzoek naar gedaan eerlijk gezegd. Wij spraken over de term jongeren. Het zou best inderdaad kunnen zijn dat meisjes minder snel ongeluk maken van jongens omdat ze secuur zijn misschien maar dat weet ik dus niet, ik beschik niet over cijfers daarover.
Dat is dus wel statistisch bewezen, al wordt het verschil over de laatste jaren minder. Jouw opmerking over 14-jarige meisjes, die slechte chauffeuses zouden zijn, sloeg dus kant noch wal. Of je een verantwoordelijke chauffeur bent hangt nog van vele andere aspecten af, dan alleen de rij-instructie, die je hebt ontvangen. Bedrijven kijken naar statistieken en het is niet voor niets, dat jongeren en senioren als risico groepen worden gezien.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Cyber Alien

Bericht door nieuwenoord »

Lees dit eens, als je toch zo van onderzoeken houdt:Weekendongevallen en jongeren

Enkele resultaten van een onderzoek naar de betrokkenheid van jongeren bij ongevallen (in Nederland):

Een aantal cijfers:
-33% van de bestuurders betrokken in een ernstig ongeval in de weekendnachten is tussen de 18 en 24 jaar.
-Jonge (mannelijke) bestuurders, bij gelijke verkeersdeelname, tot 3 à 4 maal meer kans lopen om betrokken te zijn bij een ernstig ongeval dan andere bestuurders
-11% van de volwassen bevolking is tussen 18 en 24 jaar oud, maar toch vertegenwoordigt deze groep 25% van de dode en zwaargewonde bestuurders en passagiers van personenauto's.
-in weekendnachtongevallen zijn slechts 16% van de dode en zwaargewonde bestuurders vrouwen, en dus 84% mannen.
-'s Nachts zijn ruim de helft (56%) van de ernstige ongevallen waarin 18 tot 24 jarigen betrokken zijn, aanrijdingen tegeneen hindernis buiten de rijbaan. 32% van de ongevallen waarin 18 tot 24 jarigen betrokken zijn betreffen ernstige aanrijdingen tegen een vaste hindernis buiten de rijbaan.

Met andere woorden: jonge mannen zijn héél vaak de veroorzaker én het slachtoffer van ongevallen, veel vaker dan mensen boven de 24. En ook veel vaker dan vrouwen in hun eigen leeftijdsgroep.

In het onderzoek worden ook nog wat oorzaken daarvan genoemd:
Een veelvoud van factoren zorgen voor een verhoogd risico voor ongevallen bij jongeren van 18 tot 24 jaar:
· biologische en geestelijke onvolwassenheid
· hoge risico-acceptatie
· het overschatten van de eigen vaardigheden en het onderschatten van de complexiteit van de verkeerssituatie
· de gedragsroutines die foutgevoelig zijn en traag worden uitgevoerd
· hoge expositie: jongeren rijden vooral tijdens omstandigheden waarin het ook voor meer ervaren bestuurders meer risicovol is (bv gedurende de weekendnachten)
· mentale overladenheid door de veelheid van informatie waarmee ze tijdens de rit rekening moeten houden
· de levensstijl van jongeren zoals het aangaan van uitdagingen, het niet onder willen doen voor anderen, de wens om zich te conformeren aan de vriendengroep
· drugs en alcoholgebruik, zeker als dit nog gepaard gaat met weinig rijervaring en ongunstige weersomstandigheden

Vele weekendongevallen zijn het gevolg van onvoldoende rijervaring van jonge chauffeurs die vaak net hun rijbewijs hebben.

Kortom: ik erger me ook heel erg aan een 19-jarige die persoonlijk vindt een fantastische chauffeur te zijn. Dat vinden namelijk héél veel jongeren in dezelfde situatie. De onderzoeken tonen onomstotelijk aan dat zelfoverschatting heel duidelijk gaande is.

Dat in Amerika jongeren al veel vroeger hun rijbewijs krijgen, is aan Amerika. Ik persoonlijk ben blij dat het hier niet zo is.

Verstand komt met de jaren ....

Monique
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Overigens geldt de regel voor automoilisten onder 25 jaar voor iedereen, amerikanen net zo goed als buitenlanders. En dat je in NL goed kan rijden, wil nog niet zeggen dat je dat in de US ook goed doet. Een aantal jaren terug kreeg een kennis uit NL die al 23 jaar zijn rijbewijs heeft, hier bijna een aanrijding omdat hij vol in de remmen ging om voorrang te verlenen aan verkeer van rechts. Een regel die je in NL inmiddels dankzij rotondes ook niet meer vaak tegenkomt, maar hier nog nooit een regel is geweest. Vandaar dat het achterop komende verkeer nogal schrok van zijn gedrag.

De regels die autoverhuurder hanteren worden gebaseerd op hun ervaringen met klanten uit het verleden. En vraag maar aan verzekeraars wat zij vinden van de risicogroep onder de 25 jaar.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Loek schreef: En vraag maar aan verzekeraars wat zij vinden van de risicogroep onder de 25 jaar.
De premie ligt voor deze groep rijders niet voorniets een stuk hoger.
Wat naar mijn gevoel ook voor Amerika spreekt is het alkohol gebruik.
In de USA niet voor je 21ste (legaal)
in NL vind je ze vanaf 13 al lam in de disco
mijn idee een in het verkeer no alkohol
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Geen alcohol

Geen alcohol mogen ze voor mij gisteren nog invoeren. Wij wonen hier aan een weg waarover op zaterdagavond zo'n paar duizend discogangers hun weg vinden.

Gedeeltelijk te voet (vanaf de trein of camping): men drinkt vooruit, zeker de jonkies op de vrijdagavond als er ook jongeren onder de 18 in mogen. Ze mogen erin vanaf 14, krijgen alcohol pas op hun 16e, dus drinken ze zich 'in' op het fietspad hier. Je ziet ze met flessen aan de mond voorbij komen en wij halen heel wat glas en troep uit onze tuinen.

Maar vooral het racen rond half twaalf en vanaf een uur of vier, als het spul weer naar huis gaat, is angstaanjagend. Héél veel van die zelfbewuste jongeren in snelle (of minder snelle, maar wel met veel herrie makende) autootjes die met 100 km per uur over onze weg (binnen de bebouwde kom!) vliegen. Zandvoort is er niks bij ...

Ach, ik ben ook jong geweest, maar het beangstigt me behoorlijk. Elk jaar (of vaker) is hier wel zo'n boomklevertje die het dan net niet goed inschat.

Monique
Cyber-Alien
Amerikafan

Bericht door Cyber-Alien »

Ja, dat is inderdaad het vervelende, maar zo werkt het overal met alles in de wereld; de slechten verpesten het voor de goeden. Ik zelf drink nooit nooit alcohol voor het rijden, zelfs geen druppel. Het grootste gevaar is dat jongeren dan dénken dat ze goed rijden maar he tniet dóen.
Ook voeren jongeren dat bijvoorbeeld blowen hun juist relaxter maakt, maar dat is juist het gevaarlijke, als je bovenstaande producten gebruikt laat het je'dénken dta je beter rijdt, al is dat niet zo.
Ik vgind het inderdaad vervelend en hypocriet, ik gebruik die bewoordingen omdat deze regel mij persoonlijk zal kunnen beperken in mijn werk. Ik kan hierdoor bepaalde dingen niet doen. Ik mag daar wel rijden maar niet met ene gehuurde auto. Helaas beschik ik niet over een riante positie dat ik nog een verre oom daar heb wonen die zn auto aan me wilt lenen....
Cyber-Alien
Amerikafan

petra, zei ik 14-jarige meisjes?
het woord "meisjes" heb ik niet bewust gekozen. ik bedoel dus gewoon 14-jarigen. [ik ben zelf juist feministisch dus ik zou zoiets nooit zeggen!. Ik denk dat ik deze term gebruikte omdat ik deze zojuist heb geschreven in een ander "essay". Dat is een stuk over de muziekwereld, enz enz en daar ha dik he tover "14 jarige meisjes", maar die term is dus in dít verhaal totaal niet van toepassing!]
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Contacteer:

Bericht door Njit »

Cyber-Alien schreef:Ik vgind het inderdaad vervelend en hypocriet, ik gebruik die bewoordingen omdat deze regel mij persoonlijk zal kunnen beperken in mijn werk. Ik kan hierdoor bepaalde dingen niet doen. Ik mag daar wel rijden maar niet met ene gehuurde auto. Helaas beschik ik niet over een riante positie dat ik nog een verre oom daar heb wonen die zn auto aan me wilt lenen....
Dat je het vervelend vind is logisch. Alles wat je beperkt in je doen en laten is niet leuk. Hypocriet lijkt me niet een juiste term. Het zijn duidelijke regels die goed te verklaren zijn.

Ik hoop wel voor je dat je geen ongeluk veroorzaakt met die geleende auto van je verre oom. Als dat wel het geval is heb je namelijk een zwaar probleem. Geen verzekering zal je schade dekken!
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Beperkingen

gebruik die bewoordingen omdat deze regel mij persoonlijk zal kunnen beperken in mijn werk
Misschien erger ik me zo aan je manier van doen, omdat ik vind dat er voor alles in tijd is in het leven. Als je 19 bent, is autorijden in de VS een probleem, klopt. Nou, dan wacht je toch een paar jaar?

Ik kan me heel goed voorstellen waarom verzekeraars zo reageren.

Monique
Cyber-Alien
Amerikafan

dat laatste vind ik echt pure onzin. Ik kan over twee jaar wel dood en begraven zijn. Ik heb een goede drukke baan en dit beperkt me heel erg. Wachten kan niet altijd. Dat kan je dan wel bij alles gaan zeggen. Ik heb mijn rijbewijs, rij prima, nooit schade, enz enz en moet bijvoorbeeld reizen voor mijn werk en dan is het frustrerend als je daar kinderen vanaf 14 [of in de meeste staten dan: 15 of 16 jaar] fluitend ziet rondrijden, terwijl er voor mij een probleem is.
Dat hypoctriete bedoel ik met heel veel dingen, dat kinderen van 16 al een "moordmachine" onder hun kont mogen hebben [sorry voor de uitspraak, ik las dit ergens toen ik een stuk las voor dat onderzoek, ik vond dat heel goed gevonden], maar pas op hun 21ste een biertje mogen drinken. al dat soort dingen... Maar goed zoals altijd draai het in deze wereld om een ding en dat is dat de goeden altijd onder de slechten lijden. [Doordat andere jongeren vaak ongelukken maken tussen de 18 en 24 door dat ze bijv zichzelf overschatten of de macho willen uithangen, moet ik daarvoor en een heleboel anderen , boeten]. Maar goed heeft geen zin om over op te winden, zoals ik al zei zo werkt he tmet alles, een paar verpesten het voor de rest.
Cyber-Alien
Amerikafan

nog steeds weet ik trouwens niet hoe ik me daar moet voortbewegen. Fietsen en lopen zijn uitgesloten.. bestaan er geen kaartjes waarop staat of bepaalde gebieden wel goed of geen goed openbaar vervoer hebben? Wara ik heen moet is niet het echte centruym zeg maar maar gewoon woongebied. Dat wordt echt heel ingewikkeld om daarheen te gaan.
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Cyber-Alien schreef:Ik heb een goede drukke baan en dit beperkt me heel erg.
Wel grappig, want ik vraag me eigenlijk af hoe goed je baan kan zijn op je 19de (Een MBO-diploma behaal je ongeveer met je 20ste). Maar dit terzijde.
Cyber-Alien schreef:Ik heb mijn rijbewijs, rij prima, nooit schade, enz

Met je 19de heb je ook nog niet veel kans gehad om schade te maken hè?

Ik rijd ook prima, wel eens ooit te snel, maar ik blijf nooit te lang links, haal nooit rechts in, ga niet bumperkleven (heb ik trouwens een hekel aan) maar ik heb helaas wel een ongeluk op m'n naam staan. Een eenzijdig ongeluk en geheel aan mezelf te verwijten. Het was glad op de weg en dan is 120 rijden op de snelweg niet zo slim. Niet in de gaten gehad, kan gebeuren :oops: :lol:

Dit gebeurde op m'n 21ste. Ik wil hier dus meezeggen dat er in jouw autorijleventje nog best veel kan gebeuren. Ookal rijdt je prima, doe je nooit iets fout. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Rijervaring doe je pas op door te rijden en volgens mij heb je op z'n hoogst nog maar een goed 1.5 jaar rijervaring? Er kan nog vanalles gebeuren, zelfs als het niet jouw schuld is.

Omdat de statistieken zeggen dat men tussen de 18 en 24 jaar meer ongelukken maken, moet men hier in Nederland tussen de 18 en 24 jaar eenmaal meer betalen aan de verzekering.

Je kunt je erbij neerleggen en accepteren, of je kunt je er over opwinden. Net wat je een goede verdeling van de tijd in je leven vind. Bedoel, je zegt het zelf al: misschien ben over twee jaar wel dood. Wie weet?!

Ik weet wel dat ik mijn tijd beter kan besteden om over dit soort dingen na te denken.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Cyber-Alien
Amerikafan

Wat is daar grappig aan?( ik bespeur een beetje sarcasme) Maar voor mensen die echt geinteresseerd zijn: Ik heb 2,5/3 jaar geleden mijn HAVO- diploma gehaald en ben toen op eigen kracht een bepaalde richting opgegaan, na veel vrijwilligerswerk [o.a. in de journalistiek iets wat ik al lang doe en ik erg leuk vind] ben er eindelijk, na heel hard knokken enz. ergens ingerold en heb nu leuke baan. Ik ben zeer ambitieus dus ook dit wil ik niet voor eeuwig doen, maar wat ik nu doe, ben ik de jongste in in het bedrijf waar ik voor werk. :)
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Cyber-Alien schreef:Wat is daar grappig aan?( ik bespeur een beetje sarcasme) Maar voor mensen die echt geinteresseerd zijn:
Uiteraard ben ik geinteresseerd, anders maakte ik de opmerking niet :)
(en het was inderdaad wel een beetje als sarcasme bedoeld, maar na jouw uitleg neem ik dit helemaal terug) :)

Ik moet zeggen dat je het ontzettend goed gedaan hebt, om na hard knokken - op eigen kracht - ergens in te rollen en een goede baan eraan over te houden. Maar weinig mensen kunnen dit zeggen en ik meen serieus dat ik dit erg knap van je vind!

Maar goed, weer verder ontopic :lol:
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Cyber-Alien schreef:Ik heb mijn rijbewijs, rij prima, nooit schade, enz enz en moet bijvoorbeeld reizen voor mijn werk en dan is het frustrerend als je daar kinderen vanaf 14 [of in de meeste staten dan: 15 of 16 jaar] fluitend ziet rondrijden, terwijl er voor mij een probleem is.
Ten eerste betalen wij als ouders, net als in Nederland, flink meer verzekering voor onze rijdende tieners. Ten tweede moeten Amerikaanse tieners als ze een auto willen huren net zo goed extra betalen, terwijl ze misschien al vele uren meer achter het stuur hebben gezeten, dan jij. Het is nu eenmaal zo, dat verzekeringsmaatschappijen naar statistieken kijken en zich indekken op die manier. Tja.
Dat hypoctriete bedoel ik met heel veel dingen, dat kinderen van 16 al een "moordmachine" onder hun kont mogen hebben [sorry voor de uitspraak, ik las dit ergens toen ik een stuk las voor dat onderzoek, ik vond dat heel goed gevonden], maar pas op hun 21ste een biertje mogen drinken.
Dit vind ik altijd zo'n non sequitur. Ben je meer volwassen als je op je 16e of 18e een biertje mag drinken? Bepaalt de leeftijd, waarop je alcohol mag drinken dan je niveau van volwassenheid (zoals ze hier zo mooi zeggen: maturity)? Ik ken een aantal heel "mature" 16-jarigen en een aantal helemaal niet "mature" 20-jarigen en aan het al dan niet alcohol mogen drinken ligt dat al helemaal niet.
Erika
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik ben rete benieuwd op welke wijze je de twee werelden met elkaar moet gaan vergelijken op wie nu de beste is.
op een circuit wil het al niet lukken laat staan dat er iets is als beter dan......
een ieder heeft toch iets in zich van ik kan het beter,maar laat het maar zien dan.
volgens mij zijn deze dingen totaal op zichzelf en vergelijken is volgens mij niet te doen.
vergelijk ons land maar met onze oosterburen,een verschil van dag en nacht,laat staan dat je kunt vergelijken met de vs,vooral als je zelf nog nooit hebt deel genomen aan het verkeer daar.
erika
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Cyber-Alien schreef:dat laatste vind ik echt pure onzin. Ik kan over twee jaar wel dood en begraven zijn. Ik heb een goede drukke baan en dit beperkt me heel erg. Wachten kan niet altijd. Dat kan je dan wel bij alles gaan zeggen.
Tja...... soms zijn de dingen gewoon zoals ze zijn. Je kunt het toch niet veranderen.
Cyber-Alien schreef:Ik heb mijn rijbewijs, rij prima, nooit schade, enz enz en moet bijvoorbeeld reizen voor mijn werk en dan is het frustrerend als je daar kinderen vanaf 14 [of in de meeste staten dan: 15 of 16 jaar] fluitend ziet rondrijden, terwijl er voor mij een probleem is.
Als je pas 19 bent, is het wel lastig om te praten over "nooit schade", want je daar rijdt je ook nog wel erg kort voor. De hele verzekeringsbusiness, wereldwijd, is gebaseerd op het inschatten van risico's. Daar gaat dus een hele hoop kansberekening aan vooraf. En ja, bij kansberekening baseer je je op statistieken. De kans dat een jongere van 20 een ongeluk veroorzaakt is vele malen groter dan de kans dat een jongere van 34 dat doet. De statistieken wijzen dat nu eenmaal uit. Dat wil niet zeggen dat iedere jongere van 20 een ongeluk veroorzaakt, en misschien ben jij dan wel een van de "goeden".......... Dit is in Nl niet anders dan in Amerika. Het is in NL niet voor niets zo, dat jongeren meer premie betalen, en dat vrouwen extra korting krijgen op de premie. Ook betaal je meer premie als je in een VW golf rijdt, allemaal gebaseerd op statistiek. En tja, vrouwen rijden nu eenmaal veel beter dan mannen, vandaar die extra korting :mrgreen:
Cyber-Alien schreef:Maar goed zoals altijd draai het in deze wereld om een ding en dat is dat de goeden altijd onder de slechten lijden. [Doordat andere jongeren vaak ongelukken maken tussen de 18 en 24 door dat ze bijv zichzelf overschatten of de macho willen uithangen, moet ik daarvoor en een heleboel anderen , boeten]. Maar goed heeft geen zin om over op te winden, zoals ik al zei zo werkt het met alles, een paar verpesten het voor de rest.
Dat is inderdaad waar, de goeden moeten meestal lijden onder de kwaden. Neem het Nederlandse zorgstelsel maar, of het sociale verzekeringsstelsel...... De reden dat er nu zo gekort wordt op de WAO is omdat er gewoon veel misbruik van wordt gemaakt. Dat betekent nu automatisch dat veel mensen die het echt wel nodig hebben, niet meer in aanmerking komen voor vergoedingen. Maar ja, je kunt niet de hele wereld tegelijk veranderen. Ik zeg maar zo: verbeter de wereld en begin bij jezelf........ Dan heb je in elk geval al een begin gemaakt!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer