Zoals sommigen wel weten ben ik gelovig. Een keer per week doe ik aan bijbelstudie en voor een aantal hier klinkt dit als de ver van mijn bed show. Echter ik wil eens een licht laten schijnen over wat een bijbelstudie nu precies is en hoe dit past in het hedendaagse leven en hoe interessant het is. Een vriend van mij kwam met een hypothetische stelling die ik erg interessant vond en die na aanleiding van een stukje uit de bijbel ontstond.
Ik citeer het in het engels aangezien ik geen nederlandse versie heb:
Het komt uit Romans(Romijnen 12: 17-21)
17 Do not repay anyone evil for evil. Be careful to do what is right in the eyes of everybody.
18 If it is possible, as far as it depends on you, live at peace with everyone.
19 Do not take revenge, my friends, but leave room for God's wrath, for it is written: “It is mine to avenge; I will repay,”says the Lord.
20 On the contrary:
“If your enemy is hungry, feed him;
if he is thirsty, give him something to drink.
In doing this, you will heap burning coals on his head.”
21 Do not be overcome by evil, but overcome evil with good.
De gedachte hierachter was wat er gebeurd zou zijn als amerika niet om zich heen was gaan slaan na 9/11 maar in plaats daarvan Afghanistan "bombardeerde" met bijv voedsel, kleding, medicijnen, humanitaire hulp etc? Gewoon de mensen daar helpen een menswaardig bestaan op te laten bouwen? Hoeveel minder kans zou Bin Laden dan gehad hebben?
Als je terugkijkt en ziet welk een ellende men doorstaat, hoeveel het allemaal niet kost en dat er eigenlijk niet echt een goede oplossing voor is? Wat zou er gebeurd zijn als Amerika gedaan had wat er in de bijbel staat?
Het was een interessante avond. Inbreng is welkom