Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Theosofie

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
nitwit
Amerikafan

Theosofie

Bericht door nitwit »

Een vraagje voor de Amerika inwonenden;

Zijn er leden die iets met theosofie hebben en daar ook iets mee doen in Amerika?

Hier in Nederland zijn verschillende studiegroepen. Leeft het in Amerika ook zo?

Binnenkort is hier in Nederland een vierdaagse conferentie vanuit de Theosofie, dat zette mij weer aan het denken. Ik ben meteen gaan zoeken op google en heb een aantal centra in Amerika gevonden, maar of die ook actief zijn... Geen idee!
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Theosofie

Bericht door LittlePhoenix »

Had er nog nooit van gehoord dus moest eerst even Googlen. Geen idee hoe het in de rest van Amerika is maar hier in Utah ben ik nog nooit theosofische groepen tegen gekomen. Het is al moeilijk genoeg om hier 'gewoon' gelovig te zijn, alles draait hier om de LDS.

Hoe werkt zo'n studiegroep?
nitwit
Amerikafan

Bericht door nitwit »

Hey LittlePhoenix,

Onderstaande heb ik van de website gehaald;

De Theosophical Society bestaat uit studenten die bij eender welke religie aangesloten kunnen zijn of bij geen enkele. De leden hebben met elkaar gemeen dat ze de drie doeleinden van de vereniging onderschrijven, dat ze religieuze tegenstellingen willen oplossen, dat ze mensen van goede wil bijeen willen brengen ongeacht hun religieuze overtuiging en dat zij religieuze waarheden willen bestuderen en de resultaten van die studie met anderen willen delen. Zij zijn niet door een gemeenschappelijk geloof met elkaar verbonden, maar door het gezamenlijk zoeken en streven naar Waarheid. Zij zijn van mening dat Waarheid gevonden kan worden door studie, door reflectie, door zuiverheid van leven en door toegewijd te zijn aan hoge idealen.

De drie doeleinden van de Theosofische Vereniging

De Theosofische Vereniging (Adyar) kent de volgende doeleinden:

1. Het vormen van een kern van de universele broederschap der mensheid, zonder onderscheid van ras, geloof, geslacht, kaste of huidskleur.
2. Het aanmoedigen van de vergelijkende studie van godsdienst, wijsbegeerte en wetenschap.
3. Het onderzoeken van de onverklaarde wetten van de natuur en van de vermogens die in de mens latent aanwezig zijn.

Er zijn verschillende studiegroepen. Vaak lees je theosofische teksten met elkaar en wissel je je gedachtes daarover uit met elkaar. Op deze website kan je er meer over vinden: http://www.theosofie.nl/

[youtube]<object width="480" height="385"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]
dizzygirl
Amerikafan

Bericht door dizzygirl »

hmmm had er ook nog nooit van gehoord, klinkt interessant.
Beetje vrijmetselaarsachtig.
nitwit
Amerikafan

Bericht door nitwit »

@dizzygirl

Dat klopt wel ja :) Grappige is dat het in New York gestart is. Ben zo nieuwsgierig of er in New York nog steeds iets zit...
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Heeft inderdaad wel iets weg van de Masons. Die zie je hier in Utah ook weinig. In de 2 jaar dat we hier wonen zijn we 1 keer naar een lunch geweest en hebben we 1 keer meegelopen in een 5K run. Veel mensen hier in Utah zien de Masons nog steeds als monsters. Kan me niet voorstellen dat theosofie hier welkom is. Alhoewel, in de grotere steden vind je meer mensen met een open mind dan in ons kleine ultra-gelovige stadje.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

hmm, interessant. De masons en shriners zijn hier erg populair - er is een shriners hospital in boston - dus ik dacht dat theosofie organizaties hier ook wel zouden zijn. Even googlen en http://www.tsboston.org kwam op.
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Theosofie doet me ook wel denken aan het Bahá’í-geloof (zo'n vijf miljoen aanhangers in bijna alle landen van de wereld)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Of aan de Unitarian Universalists.
Unitarian Universalism is a religion characterized by support for a "free and responsible search for truth and meaning." Unitarian Universalists do not share a creed; rather, they are unified by their shared search for spiritual growth and by the belief that an individual's theology is a result of that search and not obedience to an authoritative requirement. Unitarian Universalists draw on many different theological sources and have a wide range of beliefs and practices.
En dan nu nog even iemand die een vergelijkende studie wil maken tussen deze verschillende groeperingen die ogenschijnlijk best wat met elkaar gemeen hebben? :lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
nitwit
Amerikafan

Bericht door nitwit »

Thnx dutchie_in_doston!

Ik had ook al wel op google gekeken, maar dat er een website is zegt niet alles. Vaak zie je dat er toch nauwelijks mensen komen en dat het niet echt leeft.
Ook in Nederland...En soms heeft het niets met theosofie te maken waar men zich mee bezig wil houden. Is het meer een soort new age groepje.

Ik was al bang dat in Amerika daar hele grote verschillen in zouden zitten qua staten. Op de een of andere manier verwacht ik in New York, Colorado en California wel theosofie. Als ik er op vakantie ben ga ik dat eens verder uitzoeken:D
nitwit
Amerikafan

Bericht door nitwit »

:D Grappig inderdaad de Unitarian Universalists en de Bahá'í Faith hebben er een klein beetje iets van weg. Maar het grote verschil is denk ik wel dat Theosofen ook wetenschap en filosofie bestuderen en dat ze geloven in reincarnatie en karma. Beetje kort door de bocht misschien, maar toch al wel duidelijke verschillen.
nitwit
Amerikafan

Bericht door nitwit »

New York: http://www.theosophy-ny.org/701.html
Colorado: http://www.denverts.org/
California: http://www.theosophysandiego.org/

En zo zijn er via die linken weer andere in de omgeving te vinden...Maar ik vroeg me vooral af of iemand van hier daarin actief is en een beetje weet hoe actief men in Amerika is :D
nitwit
Amerikafan

Bericht door nitwit »

Hey LittlePhoenix,

Jammer dat men zo slecht denkt over de masons. Uiteindelijk zijn het gewoon mannen van goede naam die hard aan zichzelf willen werken en aan de wereld om hen heen... Als ik mijn oma hier in Nederland vertel over de Vrijmetselarij, komt ze met dorpspraatjes over zelfmoorden enzo :?: :!: Vanuit de kerk zagen ze vroeger misschien een bedreiging ofzo? Het heeft dan al snel met de duivel te maken :evil: :shock:
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

nitwit schreef:Jammer dat men zo slecht denkt over de masons.
niet in dit gebied. Ik denk ook dat dat komt door de shriners hospital in Boston. Nu is mijn schoonfamilie erg betrokken bij de masons/shriners, dus dat beinvloedt mijn denken natuurlijk. Maar ik denk dat Boston eo. iets toleranter is dan andere delen van dit land.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Volgens mijn studieboek "Worldreligions":
"The movement of Theosofie is eclectic, its shows particularly strong interest in mystically oriented teachings from all sources-among them , Hindu Vendanta, Jewish Kabbalah and Gnosticsm."

Vandaar dat bepaalde onderdelen bekend voorkomen van andere godsdiensten.

Hier kan je meer informatie vinden over de oprichter van theosofie en wat het precies inhoud.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer