Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Two Year rule op visum is fout

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Forgeron
Amerikafan

Re: Two Year rule op visum is fout

Bericht door Forgeron »

Lycke schreef:Gefeliciteerd!
Ik heb het inmiddels maar opgelost door mijn Amerikaanse vriendje een money order te laten maken en enveloppen te laten stampen. Dat hele pakketje komt nu mijn kant op, en dan kan ik weer verder. Maar wel heel bemoedigend dat het jou gelukt is! Dan komt het bij mij misschien ook wel goed :)
Klopt het trouwens dat je pakket 2 naar de Nederlandse ambassade in Washington moet sturen? En ik kan alleen maar vinden dat je daar die 'third party barcode page' heen moet sturen, maar hoeft daar verder helemaal niets bij? Pakket 1 (voor the US department of state) is zo fijn veel dikker dat ik het gevoel heb dat die veel vollediger is, haha!

Groetjes
Tuurlijk komt het goed. Zolang je geen belastingschuld hebt. Bel de ambassade even in DC, die vertellen je wat ze nodig hebben. In mijn geval een verklaring van geen belastingschuld en een kopietje paspoort.
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Ik kreeg deze mail, maar beantwoordt hem (met toestemming) hier zodat iedereen er wat aan heeft.
> >
> > Ik lees net het forum over dit onderwerp en zie dat jij ervaring hebt met
> > het aanvragen van een waiver.
> > Ik moet er ook een aanvragen omdat ik eind 2010 met mijn Amerikaanse vriend
> > wil trouwen en dan dus ga emigreren.
> >
> > Ik heb een paar korte vraagjes:
> >
> > - Heb jij een immigratie advocaat gebruikt of alles zelf gedaan? Ik zou
> > graag advies krijgen van een advocaat, heb jij enige kennis van bureaus in
> > Nederland die dit doen?
Helemaal zelf gedaan. Lijkt me zonde van je geld om een advocaat voor te gebruiken, maar wellicht kun je hem/haar dit werk laten doen als deze advocaat je ook helpt met je K1 oid immigratiewerk.
> > - Wat heb je precies in je brief geschreven als reden dat je de waiver wil
> > hebben?
Precies weet ik het niet meer, maar het was ongeveer:

Dear sir/madam,

I would hereby like to apply for a J1 visa waiver of the two year home residency requirement on the basis of No Objection Statement. I am currently prohibited from pursuing a carreer in the USA because of this requirement. Also, I believe I would be eligible for a No Objection Statement from my home government of the Netherlands.

Sincerely...

En dan allemaal wat vriendelijker en professioneler en na laten lezen door mijn US vriendin.

> > - Denk je dat het verstandig is om als toerist naar Amerika te reizen
> > wanneer de waiver aanvraag nog pending is? (dit omdat ik hem graag begin
> > 2010 wil opzoeken)
> >
De 2 year rule is alleen van toepassing op een heel klein aantal visa (de H1, de fiancee visa en nog een paar "immigration" types). Sterker nog, je zou zonder problemen een tweede J1 visum kunnen krijgen. Het toeristenprogramma (de B visa of de gebruikelijke "visa waiver" die 99% van de hollanders in het vliegtuig invult) staat hier geheel los van.

De US heeft het 2 year rule ding ingevoerd ten behoeve van o.a. Nederland zodat het geld wat NL aan jou heeft uitgegeven voor je J1 programma weer "terugverdient" doordat je thuis gaat wonen en werken. De USA heeft geen enkel belang bij deze rule. Als toerist zul je dus geen enkel probleem hebben.

Ik hoop voor je dat je hem wat vaker dan 1 maal gaat zien voordat het eind 2010 is en je gaat trouwen. Ik zag mijn vriendin in 2 jaar iedere 2 a 3 maanden, en dat vond ik al zwaar.
> > Ik hoop dat je me iets verder kunt helpen!
> >
> > Groetjes,
> >
> > Marijke
>
Tip: je hoeft als je eenmaal je waiver hebt niet per definitie een fiancee visum te krijgen voor je naar de US kunt om te trouwen. Je kan er ook als tourist naar toe en een change of status aanvragen. Dit is niet helemaal kosher, maar wordt gedoogd (behalve bij je binnenkomst, als ze het dan weten wordt je gedeporteerd.) Dit gebeurt vaak omdat het wachten op alle papieren voor een fiance visum soms wel heel lang kan duren. (een paar maanden volgens mij.)
Samuel
Amerika-newbie

Bericht door Samuel »

Kan iemand mij vertellen welke enveloppen precies bedoeld worden met legal-size envelopes (S.A.S.E.). Ik heb het gegoogled maar met tegenstrijdig resultaat. Sommige zeggen het is een #10 envelope waarin een legal size paper drievoudig gevouwd in past (bijv.: . Anderen zeggen bijv. Legal size paper is 8.5" x 14" and a legal size envelope is 11.5" x 14.5".
Wat moet het nu zijn?
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Ik heb het bij de post office gevraagd, en het 3 voudige gevouwen formaat gekocht. Daar is mijn waiver ook in aangekomen. Die laatste is een envelop waarin je het papier niet hoeft op te vouwen.

Inderdaad irritant onduidelijk. Maargoed, bij mij werkte het zo.
Laatst gewijzigd door markro op 23 jan 2010, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het is overbodig om het volledige bovenstaande bericht te quoten -> quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Ik kreeg via email deze vaag:

Heb jij eerst een no-objection statement van de nederlandse ambassade
geregeld, of ben je direct die waiving procedure begonnen?

Het antwoord is dat je de procedure begint, en je dan een papier krijgt dat je naar de NL ambassade moet sturen. Bij dat papier voeg je dan een belastingdienst papier ("verklaring van geen belastingschuld") waarop staat dat je geen belastingschuld hebt. (Dat is iets wat de NL ambassade heeft besloten dat ze dat willen. De VS interesseert dit niet.) Die kun je dus al wel vast aanvragen, want dat kost een weekje.

(Volgende vragen graag in dit topic, en daarna evt mij even emailen dat je wat gepost hebt. Dan heeft iedereen er wat aan! :wink: )
Napoleon1981
Amerika-newbie

Bericht door Napoleon1981 »

Dankje wel,

Ik zal de vragen in het vervolg in dit topic stellen. :mrgreen:

Zeer nuttig topic dit!
marijke7779
Amerika-newbie

Bericht door marijke7779 »

Ik heb dan eindelijk voorbereidend werk gedaan en ga deze week de waiver aanvragen. Gedeelte was ook uitstel gedrag omdat ik bang ben voor de uitkomst, haha!

Anyway, klopt deze volgorde?

Waiver aanvragen (met dat online in te vullen formulier)

... dan word er gezegd dat je bericht krijgt om de no objection statement mee te sturen, maar op welke manier krijg je bericht en hoe lang duurt dit?
Als ik t tot hier goed begrijp stuur je dus 2 keer iets op?

Dan dus no objection statement opsturen

en afwachten?

Zijn dit een beetje de stappen? Wie meer weet, please, do tell! Hoe meer informatie hoe zekerder ik me zal voelen! =)

thanks allemaal
Napoleon1981
Amerika-newbie

Bericht door Napoleon1981 »

Ik heb hem ook binnen hoor.

Om een beetje een gevoel te geven voor de tijdslijn.

DoS procedure: (ambassade deed er wat lang over om het no objection statement te geven)
Date
Recommendation Sent May 24, 2010
No Objection Statement Received May 21, 2010
Fee Received April 27, 2010
Form DS-3035 Received April 27, 2010
Form DS-2019 Received April 27, 2010
Passport Data Page Received April 27, 2010
Statement Of Reason Received April 27, 2010

USCIS
Reciept ontvangen rond 18 juni, maar 11 juni het systeem in gegaan
Echte waiver ontvangen op 26 juni.

Eigenlijk best rap gegaan toen alle documenten eenmaal in het bezit waren van het DoS. Het meest vervelende was het verkrijgen van de verklaring van geen belastingschuld uit Nederland, omdat ze zo slim waren deze met de zeepost te sturen (2 maanden geduurd).
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Napoleon1981 schreef:
Eigenlijk best rap gegaan toen alle documenten eenmaal in het bezit waren van het DoS. Het meest vervelende was het verkrijgen van de verklaring van geen belastingschuld uit Nederland, omdat ze zo slim waren deze met de zeepost te sturen (2 maanden geduurd).
Ik heb hem naar een adres in NL laten sturen, in laten scannen en meteen ge-emailed naar het consulaat in DC. Geheel kostte minder dan een week. Wellicht een goede tip voor de volgende keer dat iemand een waiver nodig heeft!
SRabbelier
Amerika-newbie

Bericht door SRabbelier »

Aan iedereen hier (met name Forgeron) heel erg bedankt voor al het advies in deze thread, ik ga aan de hand hiervan zelf proberen de waiver te regelen! Heel erg bedankt! :D
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Graag gedaan! En succes!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer