Zoals ik al eerder in dit topic aan heb gegeven: direct van AT&T. Laat ik e.e.a. verduidelijken: je hebt wel dekking, maar het signaal is vele malen zwakker. Logisch als je wordt overgeschakeld op een verder weg liggende mast waar het niet zo druk op is.
Ik heb een oud-collega bij Vodafone destijds ook laten bevestigen dat veel providers dit inderdaad zo doen: bezoekende toestellen kunnen een lagere prioriteit op drukke masten krijgen, en daardoor worden overgeschakeld naar een verderop liggende, rustigere mast. (Dit kan overigens ook gebeuren met roamen op een netwerk van een andere provider).
Bovendien werd het meerdere malen bevestigd met Nederlandse toestellen met een Amerikaanse sim erin: stop je de sim in een Amerikaans toestel heb je volledige dekking, in een Nederlands toestel heb je maar matige dekking, op precies hetzelfde punt.
Zoals gezegd heeft het met de drukte op een mast te maken: als je in een gebied bent waar het aantal bellers klein is, zul je nauwelijks tot geen verschil merken. Kom je in een - bijvoorbeeld - druk stedelijk gebied, dan bestaat de kans dat je met dit fenomeen geconfronteerd wordt.
FrankW schreef:ik dacht niet dat naast de SIM kaart code ook de EIN van het toestal met elk gesprek wordt geidentificeerd.
Overigens, bedoelde je met EIN in je eerdere post soms ESN (m.n. bij CDMA toestellen) of IMEI (GSM toestellen)? Je IMEI nummer wordt namelijk altijd meegezonden met een gesprek. In Nederland bijvoorbeeld wordt dit voor call center agents meestal onherkenbaar gemaakt en mag niet aan de telefoon worden doorgegeven, maar het kan wel door een provider aan justitie worden verstrekt mits via de juiste weg opgevraagd.