Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mobiele telefoon meenemen.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
douwegvsu
Amerika-newbie

Mobiele telefoon meenemen.

Bericht door douwegvsu »

(Weet niet of dit al aan bod is gekomen, maar kon het niet vinden iig.)

Ik ga volgend jaar in de States studeren, en nu was mijn vraag of ik mijn nederlandse telefoon mee kan nemen naar de states om er vervolgens een amerikaanse sim kaart in te stoppen?
Of werkt dat niet?
En wat raden jullie aan, hier nog een nieuwe telefoon kopen of beter daar? Ik ben daar maar een jaar dus een abonnement is dan niet echt handig in Amerika.
En hoe kan ik zo goedkoop mogelijk bellen, zonder aan een abonnement vast te zitten? Gewoon in de supermarkt simkaart kopen?

Veel vragen, hoop op veel antwoorden :thumbup: .

Bedankt alvast!
Groet Douwe
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Mobiele telefoon meenemen.

Bericht door Dento »

Je kunt je Nederlandse telefoon meenemen, maar dat betekent dat je wel gebonden bent aan Amerikaanse providers die gebruik maken van GSM (AT&T of T-Mobile, bijvoorbeeld). Je zult dan je toestel wel simlock-vrij moeten laten maken.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je ontvangst en je bereik met het Nederlandse toestel minder goed zal zijn vergeleken met een Amerikaans toestel.

De reden daarvoor is dat een niet-Amerikaans toestel op het netwerk wordt gezien als een bezoekend toestel, en daardoor een lagere prioriteit op het netwerk krijgt. Als het dan op een bepaalde mast erg druk wordt, dan kan het zijn dat jouw toestel naar verder weg liggende mast wordt overgeschakeld, waardoor je een mindere kwaliteit dekking (en verbinding) krijgt.

Wij hadden onze Nederlandse toestellen meegenomen, maar zijn al snel overgeschakeld op een Amerikaans toestel omdat de dekking gewoon te slecht was. Op plaatsen waar je normaal gesproken dekking zou moeten hebben, en waar Amerikanen met AT&T vrolijk aan het bellen waren, had ik totaal geen bereik.

Net zoals in Nederland kun je ook in Amerika een sim-only abonnement krijgen, maar dan krijg je er dus geen toestel bij. Als je toch een jaar naar hier komt, zou je eventueel kunnen kijken voor het afsluiten van een 1-jarig abonnement.

Daarnaast zou je ook prepaid kunnen overwegen, waardoor je minder aan een provider bent gebonden dan als je per se een sim-abonnement wilt.

Uiteraard hangt alles af van wat voor een toestel je wilt, wat voor een soort abonnement, en wat je allemaal met je toestel wilt doen (browsen, sms-en, alleen binnen de VS of ook internationaal, etc. etc.), en wat je in totaal eraan wilt spenderen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Antwerpenaartje
Amerika-newbie

Bericht door Antwerpenaartje »

En waarom niet gewoon via Skype in contact komen met familieleden in Europa. Via skype op de pc heb je veelal ook een goede verbinding, en je hebt geen extra kosten, buiten je internetverbinding of aansluiting natuurlijk. Met skype blijf ikzelf ook doorgaans met de VS in contact.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Mij lijkt dat de vraag met name gaat over het hebben van een telefoon in de VS, en niet zozeer om in contact te blijven met familie. Aangezien Douwe een jaar naar de VS gaat, zal hij toch ook een gewone (mobiele) telefoon moeten hebben voor dagelijks gebruik en bereikbaarheid, al zal hij zeker Skype kunnen gebruiken om met het thuisfront te communiceren.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
douwegvsu
Amerika-newbie

Bericht door douwegvsu »

Jep exact, het is voor het gebruik met andere studenten in Amerika. Skype zal ik uiteraard gaan gebruiken voor de contacten uit Holland.
Thanks voor de antwoorden so far.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

douwegvsu schreef: Gewoon in de supermarkt simkaart kopen?
In de supermarkt zul je die niet vinden, simkaarten worden maar weinig gebruikt in Amerika.
Zoek naar winkels van de provider zelf
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Nou ja, "weinig"... elke T-Mobile en AT&T klant heeft een simkaart... :wink:

Bij een Walmart met een connection center zou je ze bijvoorbeeld ook kunnen krijgen als je daar een abonnement af zou sluiten, maar inderdaad, het beste zou je daarvoor naar een officieel verkooppunt van de provider gaan.

Maar goed, als je besluit om in de VS een toestel te kopen i.c.m. abo of prepaid, dan zit je natuurlijk niet aan een GSM-provider gebonden maar zou je ook eens naar Verizon Wireless of Sprint kunnen kijken, die hebben soms leuke aanbiedingen (al gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar een GSM netwerk boven een CDMA netwerk, en dan AT&T boven T-Mobile :wink: ).

Onze website | Mijn blog
FrankW

Bericht door FrankW »

Dento schreef:Waar je wel rekening mee moet houden is dat je ontvangst en je bereik met het Nederlandse toestel minder goed zal zijn vergeleken met een Amerikaans toestel.

De reden daarvoor is dat een niet-Amerikaans toestel op het netwerk wordt gezien als een bezoekend toestel, en daardoor een lagere prioriteit op het netwerk krijgt. Als het dan op een bepaalde mast erg druk wordt, dan kan het zijn dat jouw toestel naar verder weg liggende mast wordt overgeschakeld, waardoor je een mindere kwaliteit dekking (en verbinding) krijgt.

Wij hadden onze Nederlandse toestellen meegenomen, maar zijn al snel overgeschakeld op een Amerikaans toestel omdat de dekking gewoon te slecht was. Op plaatsen waar je normaal gesproken dekking zou moeten hebben, en waar Amerikanen met AT&T vrolijk aan het bellen waren, had ik totaal geen bereik.
Er zijn wereldwijd voornamelijk 4 frequenties in gebruik voor GSM.

850 en 1900 America
900 en 1800 Rest van de wereld

850 is betrekkelijk nieuw en een flink aantal wereld telefoons die buiten Amerika worden/werden verkocht hebben de drie banden 900/1800/1900 (zoals de Nokia 6310i). Ik heb AT&T en in in mijn woon gebied is het voornamelijk 850 in gebruik en heb bijna geen service als ik een telefoon met alleen 1900 gebruik.

Er zijn nu wel een hoop quad-band telefoons beschikbaar en die werken overal prima.

Een niet-Amerikaanse telefoon met een Amerikaanse SIM kaart zal dezelfde prioriteit hebben als elke andere telefoon.
FrankW

Bericht door FrankW »

Ik gebruik de prepaid service van O2 Wireless. Dit is een AT&T reseller en deze gebruikt het hele AT&T netwerk. Ik bel niet veel en $0,14 per minute is een van de goodkoopste prepaid aanbieders. AT&T zelf is $0.25 per minuut. Het is ook inclusief internationaal bellen naar een flink aantal landen, inclusief Nederland. :thumbup:

http://www.o2wirelessservice.com/universalsimcard/
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

FrankW schreef:Een niet-Amerikaanse telefoon met een Amerikaanse SIM kaart zal dezelfde prioriteit hebben als elke andere telefoon.
Blijkbaar dus niet, volgens techneuten bij AT&T. Zoals ik al zei stuurt blijkbaar het toestel als het zich registreert op het netwerk een code mee die het identificeert als zijnde een bezoekend toestel, en heeft dit invloed op de mastlokatie.
FrankW schreef:zoals de Nokia 6310i
Da's wel een mooi stukje antiek! :wink: Een van de meest populaire zakelijke telefoons in Nederland rond 2003/2004, en een bijzonder goed toestel. Veel bedrijven hebben dat destijds erg jammer gevonden dat Nokia die uit het assortiment haalde - zeker ook omdat de opvolgers niet op de carkits pasten...

Dat is inderdaad best een mooie service, die van O2, zeker als je niet al te veel belt of sms-jes verstuurt - misschien een goed alternatief voor Douwe!

Onze website | Mijn blog
FrankW

Bericht door FrankW »

Interessant, ik dacht niet dat naast de SIM kaart code ook de EIN van het toestal met elk gesprek wordt geidentificeerd. Ik kan me wel voorstellen dat je een lagere prioriteit hebt met "roaming" op een ander netwerk dan je eigen provider.

O2 Wireless heeft ook prepaid per maand met ongelimiteerd bellen/SMS voor $40. Je hebt normaal een social security nummer en credit history nodig for post-paid abonnementen dus O2 kan een goed idee zijn als je die niet hebt.
https://www.h2owirelessnow.com/pageCont ... ge=plans#1

Ik gebruik mijn 6310i nog steeds als ik in Nederland op bezoek ben. Eenvoudig, goed ontvangst, Z/W scherm en batterij die je bijna een week niet hoeft op te laden. Kan niet beter als je een telefoon alleen gebruikt om te bellen. :thumbup: Helaas heeft mijn Nokia 7190 en Ericsson R520M geen 850 want anders zou ik die hier ook gewoon gebruiken. :P
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik had vanuit Vodafone nog mijn staff phone, een Sony Ericsson (ben het type even kwijt) met ingebouwde Sony Cybershot, en ook al was het toestelletje alweer een paar maandjes oud, het was eind 2008 nog altijd stukken beter dan wat je hier in Amerika kon krijgen - zeker op cameravlak. Maar ja, het gebrek aan goede dekking was toch wel zodanig dat het niet prettig bellen was, en ik alsnog een nieuw toestel heb gekocht hier...

Onze website | Mijn blog
douwegvsu
Amerika-newbie

Bericht door douwegvsu »

Woow, allemaal top adviezen. Ik denk dat ik dan in NL maar de Samsung Star QWERTY ga halen. Want die is met quadband.
En dan klinkt O2 als provider ook onwijs goed, heb inderdaad geen social security number, dus die prepaid klinkt prima!

Heel erg bedankt allemaal!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

douwegvsu schreef:Ik denk dat ik dan in NL maar de Samsung Star QWERTY ga halen. Want die is met quadband.
Hou er dan dus wel rekening mee dat je dekking stukken minder zal zijn als je toch besluit een Nederlands toestel mee te nemen.

Zoals ik zei, na een paar weken ben ik gezwicht en heb alsnog een Amerikaans toestel gehad omdat ik gewoon op heel veel plaatsen geen fatsoenlijke dekking had. Als je dan al op een plek bent waar de dekking niet geweldig is, dan bestaat de kans zomaar dat je helemaal géén dekking hebt... en het maakt dan niet uit of je een quadband hebt of niet.

Onze website | Mijn blog
FrankW

Bericht door FrankW »

Dento schreef:Hou er dan dus wel rekening mee dat je dekking stukken minder zal zijn als je toch besluit een Nederlands toestel mee te nemen.
Waar heb je deze informatie van?
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Zoals ik al eerder in dit topic aan heb gegeven: direct van AT&T. Laat ik e.e.a. verduidelijken: je hebt wel dekking, maar het signaal is vele malen zwakker. Logisch als je wordt overgeschakeld op een verder weg liggende mast waar het niet zo druk op is.

Ik heb een oud-collega bij Vodafone destijds ook laten bevestigen dat veel providers dit inderdaad zo doen: bezoekende toestellen kunnen een lagere prioriteit op drukke masten krijgen, en daardoor worden overgeschakeld naar een verderop liggende, rustigere mast. (Dit kan overigens ook gebeuren met roamen op een netwerk van een andere provider).

Bovendien werd het meerdere malen bevestigd met Nederlandse toestellen met een Amerikaanse sim erin: stop je de sim in een Amerikaans toestel heb je volledige dekking, in een Nederlands toestel heb je maar matige dekking, op precies hetzelfde punt.

Zoals gezegd heeft het met de drukte op een mast te maken: als je in een gebied bent waar het aantal bellers klein is, zul je nauwelijks tot geen verschil merken. Kom je in een - bijvoorbeeld - druk stedelijk gebied, dan bestaat de kans dat je met dit fenomeen geconfronteerd wordt.
FrankW schreef:ik dacht niet dat naast de SIM kaart code ook de EIN van het toestal met elk gesprek wordt geidentificeerd.
Overigens, bedoelde je met EIN in je eerdere post soms ESN (m.n. bij CDMA toestellen) of IMEI (GSM toestellen)? Je IMEI nummer wordt namelijk altijd meegezonden met een gesprek. In Nederland bijvoorbeeld wordt dit voor call center agents meestal onherkenbaar gemaakt en mag niet aan de telefoon worden doorgegeven, maar het kan wel door een provider aan justitie worden verstrekt mits via de juiste weg opgevraagd.

Onze website | Mijn blog
FrankW

Bericht door FrankW »

Ik bedoelde inderdaad het IMEI nummer. Hoe bepalen ze dan wat precies een Amerikaans toestel is? Met wat voor toestel heb je dit gemerkt en in welk gebied?
Dento schreef:Zoals ik al eerder in dit topic aan heb gegeven: direct van AT&T.
AT&T is een groot bedrijf. Er is verschil tussen een 3-rd level CSR in India en een network engineer hier in de VS.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

De precieze details over hoe e.e.a. in zijn werk gaat kan ik je niet vertellen, maar ik kan me voorstellen dat het wellicht aan de hand van delen van de IMEI, zoals RBI code en TAC, kan worden vastgesteld. Een operator beschikt altijd over meer informatie dan jij als gebruiker weet, en wordt er ook meer informatie meegezonden dan je in eerste instantie denkt.

Sowieso zijn de meeste toestellen tegenwoordig provider branded, dus het kan zo maar zijn dat ook daar iets van mee wordt gestuurd. Als jij dan met je Vodafone of KPN toestel op een Amerikaans netwerk komt, dan is het voor dat netwerk niet zo moeilijk vast te stellen dat er sprake is van een niet-Amerikaans toestel.

Ik heb het op verschillende plaatsen in Colorado meegemaakt, o.a. rondom Fort Collins, CO en Denver, CO, alsook in de bergen. AT&T toestellen hadden er volledige dekking (dus een sterk signaal), en de Nederlandse toestellen niet; dit met diverse Sony Ericsson toestellen en Nokia toestellen, zowel van KPN als van Vodafone.

Trouwens, als je me niet gelooft mag je dat ook gewoon zeggen...

Onze website | Mijn blog
Vol
Amerikafan

Bericht door Vol »

Laten we even voorop stellen dat ik je direct geloof. Zeker bij ATT waarbij ik ook IMEI nummers etc door moest geven om services geactiveerd te krijgen.
T-mobile daarentegen interesseert het niets.

We blijven wel compleet offtopic maar weet je waarom dit gebaseerd is op IMEI en niet op SIM identificatie. Het is enorm inefficient om dit op basis van de IMEI te doen.

Om eea wel te nuanceren, het fenomeen is me nooit is opgevallen. Ik gebruik een NL iPhone 3g en mijn vrouw een US oer-iPhone en de ontvangst is even goed/slecht dus 'veel slechtere dekking' is wellicht wat overtrokken.
Misschien hebben de Nederlandse telefoons wel last van de hoogte daar in CO. Als het allemaal ontworpen is voor NAP niveau... :)
FrankW

Bericht door FrankW »

Dento schreef:en de Nederlandse toestellen niet; dit met diverse Sony Ericsson toestellen en Nokia toestellen, zowel van KPN als van Vodafone.

Trouwens, als je me niet gelooft mag je dat ook gewoon zeggen...
Ik zeg niet dat ik je niet geloof maar ik vind het onwaarschijnlijk klinken zonder een direkte source van AT&T te weten of volledige test met exact dezelfde toestellen te doen. Mischien zijn de KPN en Vodafone toestellen minder goed op 850/1900. Hadden ze beiden frequenties 850/1900? Het kan ook van de SIM kaart afhankelijk zijn. AT&T is de laatste tijd zoveel veranderd en ze hebben een aantal andere bedrijven over genomen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer