Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

reis skyfitswim: eerste reis route wim veel tips gevraagd

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Isis
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: reis skyfitswim: eerste reis route wim veel tips gevraag

Bericht door Isis »

Vraag F8 en f2,8 oke... Dan moet je het daarmee doen. Bij landschappen altijd voor 8 kiezen. Dan is een groter deel van je beeld/ foto scherp dan met diafragma 2,8.

Ook 64 iso dat is mooi! Met 200 iso zul je nog weinig zien van korrels. Dat komt pas boven de 800 en bij sommige camera's nog hoger. zie mijn voorbeelden.. 1600 zie je bij de vuurwerkfoto's niet zoveel korrel maar waar de jongens met sterretjes zwaaien wel. Dus het hangt ook van het onderwerp af. Maar in principe 1600 korreliger en hoger zeker.
Wat doe je met vies weer bewolkt... binnenblijven en lekker computeren is mijn advies :lol: in principe laat je je ISO op 100 /200 staan. Met dit weer moet je misschien 400 nemen. Maar alleen als nodig is (als te donker is om uit de hand te fotograferen) verhogen. In USA kun je misschien wel naar ISO 64. Proberen (thuis) is het devies.

Als je onder dezelfde omstandigheden met 100 Iso en F/8 een sluitertijd van 1/125 hebt, dan zal bij 200 (=lichtgevoeliger) iso en f/8 naar 1/250 (=kortere tijd) gaan. Je hebt dus 1 stop meer licht als je een stap van 100 naar 200 maakt. Elke stap levert 1 stop op. Snap je dat? Dus naar 1600 is dat 4 stops extra (stappen 100>200>400>800>1600).

Op statief zou ik denk ik kiezen voor 400 ISO of misschien 200. (ik kan er ook iets tussen kiezen maar dat kan niet bij alle camera's). En de zelfontspanner gebruiken (met korte ontspantijd).
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Afbeelding
Diafragma en het getal.

Samenvatting van de tips, werk op A(v) stand en kies zelf je diafragmagetal naargelang de situatie (F8 bij landschap). Indien de sluitertijd hoger dan 1/60 gaat door dit diafragma te kiezen en je wilt schieten uit de hand dan moet je de ISO verhogen. Niet hoger gaan dan ISO800 tenzij echt nodig. Je kan altijd uw diafragmagetal een beetje zakken.

Oh en voor een gewone simpele foto mag je natuurlijk ook gewoon in auto stand schieten!

De gulden snede regel vond ik zeer behulpzaam om uw object mooi te kaderen in de foto. Een object in het midden van uw kader is meestal niet het mooiste.
Afbeelding
Bewegend plaatje die de regel toont op deze foto.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_thirds
skyfitswim
Amerikafan

Bericht door skyfitswim »

@ Isis

ok heb ik gedaan bij landschap F8 gekozen maar men foto is toch wat overbelicht of komt dat eerder door die vieze grijze lucht :-)
ik heb wel een stuk ingezoomd natuurlijk

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
skyfitswim
Amerikafan

@ GoBieN
wat een prachtige foto. ja in het ergste geval trek ik op automaat maar ik vind het wel leuk dat ik wat dingen bijleer en uit probeer natuurlijk.
Als het helder blouwe lucht is dan zullen de foto's ook veel mooier zijn dan dat het vies wit/grijs weer is .
het enige waar ik niet tevreden van ben van dat foto toestel is bewegend sport dat is maar 3 megapixels max en je ziet veel korrels als je die stand gebruikt
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Wim, met vies weer is het fotograferen erg lastig omdat inderdaad de lucht wat fel wordt.
Dit zou je evt met een fotoprogramma op je p.c kunnen bewerken.

Zo is heel fel direct zonlicht ook nooit echt fijn. Het moet er net een beetje tussen in zitten zeg maar. :lol:

Wij hadden in Grand Canyon vreselijke heiige lucht, echt geen mooie foto's geworden als je ze voor het eerst ziet, maar in PS heb ik de niveau's wordt gesteld en zijn ze toch mooi geworden. Zal straks een voorbeeld laten zien!
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

met vies weer is het fotograferen erg lastig omdat inderdaad de lucht wat fel wordt.
mits een contrastrijke omgeving ( bv de rood/witte rotsen van Utah) zitten er dan misschien wel erg mooie zwart/wit foto's in. Is soms ook de moeite om een uit te proberen.

Jacques
dimple
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dimple »

Dat kan, maar ik doelde inderdaad op de foto die Wim had geplaatst van het rondje om met de hond :wink:
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Tja dit grijze weer helpt niet.. Dan moet je nabewerken. In elelments (ik gebruik iPhoto) doe je dat in levels/ niveua zoals dimple zei. Je kunt hiermee een heel stuk grijs maar ook grauwe sluier bij zonnig weer weghalen.. als je dat doet is het net of de zon doorbreekt op je foto. Bij die van regenachtige weer zal dat minder zijn. Maar hij kan wel beter.. Kan ik hem downloaden en dan weer uploaden dan kan ik het laten zien.. Of via een email. Ik zie wel wat je wil.

Ik denk dat dat hier even wat te ver gaat om hier echt op in te gaan. Misschien moeten we een fotobewerkings draadje openen. Of op wat foto grafie fora kijken er zijn er vele.
skyfitswim
Amerikafan

ja misschien een fotobewerkings draadje maken of voor alles over foto's trekken in america ofzo.
je mag die foto ook mailen naar mij: wimmuyshondt-at-hotmail.com ( lees -at- als het teken: @ )
ik heb toch al veel geleerd voor foto's te nemen voor in de usa.
natuurlijk heb ik nog wel wat vragen maar misschien die behouden voor in dat nieuw of ander draadje.
beste voor die watervallen in yosmite park , voor in alcatraz met de avond tour, in het stad waar veel bewegende beelden zijn, enz.
Laatst gewijzigd door markro op 10 jun 2010, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: E-mailadres versleuteld in verband met toesturen van spamberichten.
skyfitswim
Amerikafan

weet er iemand of je er computers met internet zijn in de meeste hotels waar je op kunt ( evenueel met betaling) ?
zou graag af en toe een mailtje willen sturen naar huis met wat foto's erbij en misschien kan ik hier ook op d ehoogte houden :-) .
we hebben wel geen laptop bij .
als er iemand weet hoe ik een website kan maken dan kan ik misschien daarop ook zo'n reisverslag maken
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hebben de laatste keer ook via openbare pc's een verslag bijgehouden. In de meeste Best Westerns maar ook in andere motels heb je vaak een PC in de lobby staan. Ook heb je voldoende mogelijkheden om tegen betaling te internetten. Foto's opslaan of versturen is niet mogelijk voorzover ik weet. We hebben wel eens foto's op een CD laten branden om een back up te hebben. Een laptop is wel zo gemakkelijk, maar als je niet veel gebruik gaat maken van internet is het zonder laptop ook goed te doen.
Kijk eens in de off topic discussies over het bijhouden van een weblog, er loopt daar een topic.

Marianne
skyfitswim
Amerikafan

ja we zitten in de veel best westerns hotel of gelijkaardige dus leuk dat het daar alvast mogelijk kan zijn.
Ik ga een usb stick mee doen zo kan ik misschien wel een foto in mail versturen denk ik.
Zou niet weten waarom dat niet zou gaan als ze teminste usb poorten hebben op die computers .
wel leuk dat ik dan toch alvast mails kan versturen en facebook op de hoogte kan houden.
zal eens nakijken voor dat topicover weblog
Laatst gewijzigd door Rob op 10 jun 2010, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Maar Wim foto's moet je eerst op een USB zetten door je camera aan te sluiten. Ik kan me voorstellen dat dat niet kan. Het gebruik van USB kan misschien ook niet, omdat dit de kans op virussen voor de eigenaar van de pc groter maakt.
Dus een verhaal opsturen lukt vast wel, maar maar foto's daar twijfel ik wat over. Ach joh dan blijft het spannend. Misschien kan het wel in een internet café maar ik heb geen ervaringen.. Misschien ff in dat topic kijken dat Marianne aanraadt.
skyfitswim
Amerikafan

ja ik zal het wel ter plaatsen bezien he.
Als ik al een mailtje naar huis aan sturen ben ik alvast tevreden en lukt het met foto's ook dan nog beter, zo niet thuis dan maar :D

zijn loopschoene goed te doen als je een trail doet bv the mist trail in yosmite park of heb ej ander schoensel nodig voro zo'n wandelingen?
dimple
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dimple »

Ik zou zeker goede schoenen meenemen Wim.

Gewone schoenen, slippers, gympen etc is het wat mij betreft zeker niet.

Er is een topic waar je van alles kunt lezen:
viewtopic.php?f=7&t=27296&p=444806&hilit=bergschoenen#p444806

en hier

viewtopic.php?f=7&t=22683&p=359686&hilit=bergschoenen#p359686

Ik heb ook een bus vol Chinezen met platte schoentjes en de heren op leren nette schoenen de berg af zien komen, maar ik zou de gok niet willen wagen. Wil je je enkels een plezier doen.........veilig zijn, en stevig lopen, koop dan goede schoenen.
Je zult er echt veel plezier van hebben!
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Hier nog een heel uitgebreid (oud) topic over schoenen.

Marjon
skyfitswim
Amerikafan

nog 3 dagen en we vertrekken richting usa :-)
heb heel veel tips gebruikt van dit form dus aan iedereen alvast bedankt voor al de informatie.
dimple
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dimple »

Hele fijne vakantie Wim!

We horen graag hoe de reis is verlopen.

Have fun! :thumbup:
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Mocht je internet hebben schrijf je dan af en toe wat op een nieuw reistopic..? Of schrijf het in dit topic/draadje.
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Veel plezier, voor ons nog 9 dagen !
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht