Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Beren en kamperen

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
SonjaV
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Beren en kamperen

Bericht door SonjaV »

Vorige week hoorde ik op TV een verhaal over een grizzley beer die een camper had opengereten en het complete interieur vernield had omdat er ergens een stukje kaas onder een bank lag.

Het zou je maar overkomen. :shock:
Er werd weer de tip gegeven om je kookplaats gescheiden te houden van je slaapplaats, maar als je in de camper kookt wordt dat wat lastiger natuurlijk. 8)

Van Marjan (Hekkie) weet ik dat ze al eens een beer op bezoek hebben gehad in/bij de camper.
Zijn er nog meer mensen die al eens een bear-encounter gehad hebben op een campground?
Vooral de ervaringen met beren in Alaska interesseren me.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Beren en kamperen

Bericht door Dento »

De enige beer waar ik ervaring mee heb is Road Bear... die zie je soms ook wel in Alaska, overigens... :wink: :lol:

Ik denk overigens dat je dit berichtje bedoelt:
Bear shakes RV at Chena Lake

Associated Press - May 26, 2010 12:34 PM ET

FAIRBANKS, Alaska (AP) - Park rangers are asking campers and picnickers to be careful after a bear shredded an empty tent at Chena Lake Recreation Area and later rocked a small RV back and forth while a person was inside.

Borough recreation area manager Matt Steffy says rangers have posted signs at campgrounds, on trails and other areas of the park warning visitors of the bear.

Steffy isn't sure if it was a black bear or a grizzly.

State wildlife biologist Don Young says it was likely a black bear because witnesses saw it climb a tree.
Ik denk dat in het verhaal dat je hebt gezien de mug tot een olifant was verworden, of dat de gevangen vis een paar maten gegroeid was :wink: Geen grizzly, maar een black bear, en geen interieur van een RV vernield, maar een tentje, en wat tegen de RV geduwd... Ik denk dat je normaal gesproken ook niet zo heel bang hoeft te zijn dat een beer een RV open zal breken. Niet dat 'ie het niet zou kunnen - het is immers maar dun aluminium/glasfiber met piepschuim - maar toch...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

SonjaV schreef: Van Marjan (Hekkie) weet ik dat ze al eens een beer op bezoek hebben gehad in/bij de camper.
Zijn er nog meer mensen die al eens een bear-encounter gehad hebben op een campground?
Vooral de ervaringen met beren in Alaska interesseren me.
Nu was het niet in Alaska, maar in Birkenheadlake Provincial Park in BC canada. Toen we op de camping kwamen was er al een bearwarning. We hebben een leuk plekkie gevonden en een paar minuten later kwam de parkhost er ook al aan om te vertellen dat er een beer op de camping was. Hij was niet gevaarlijk, maar dat we even op moesten passen met eten e.d. Maar we konden niet zoveel we hebben nog een klein stukje kunnen wandelen en daarna begon het vreselijk te regenen. We gingen in de camper zitten en wat lezen met de deur open. Ineens zag ik wat bewegen in de bosjes en verrek daar kwam een blackbear (deze was kaneelkleurig) aan liep recht op de camper af keek de camper in en liep om de camper heen weer weg. Wij uit de camper en er achteraan :-) dit was geweldig!!!! we hebben op afstand van zo'n 30 a 40 meter de beer gevolgd over de camping. Hij had wel door dat we achter hem aanliepen, maar gaf daar niet zoveel om af en toe liep hij naar een boom om zijn geur e.d. af te geven. Aan het eind van de camping ging hij het bos weer in. We zijn nog even naar de Host gegaan dat we de beer hebben gezien en dat hij bijna in de camper zat :lol: .

Ook kamperen we regelmatig met tent en nog nooit iets meegemaakt met beren. Wel dat we gingen camperen waar de beersporen wel erg vers waren. Toch heb ik heerlijk geslapen.

De kans dat je een dodelijk auto ongeluk krijgt is vele malen groter dat een beer je aanvalt in je tent of RV. En toch zitten we in de auto.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Wij hebben vorig jaar in Durango drie kleine beertjes (ongeveer een jaar oud) gezien. Ze waren volop aan het rommelen in een vuilcontainer die niet goed gesloten was. Onze vrienden liepen van de camper naar het washok en dachten een grote hond te zien. Ineens gaven ze een gil en riepen: 'het is een beer'. We hebben ze toen als een speer terug de camper in laten komen. Hans is toen met de auto (we hadden op dat moment een huurauto bij de camper staan) rondgereden over de camping en had ze op een gegeven moment alledrie vol in het zicht in de koplampen. Ze waren nog zo jong dat moeder waarschijnlijk in de buurt moet zijn geweest.

Ik heb de campingbeheerder gebeld en even later kwam die de rommel rondom de vuilnisbak opruimen en de bak sluiten. Wat ik nog steeds niet begrijp is dat we geen enkele waarschuwing hebben gezien of gekregen over beren in dit gebied. We hadden het misschien wel zelf moeten weten, maar vanuit de camping is geen enkel signaal afgegeven dat er veel beren voorkomen daar en dat schijnt dus zeker wel het geval te zijn.
Verelle
Amerikakenner

Bericht door Verelle »

Alaska hebben we nog steeds niet aangedaan, echter hebben we wel flink aantal keren in gebieden gekampeerd met de MH waar beren voorkwamen, nog nooit hebben we er 1 op de camping gezien. In 2006 hebben we ongeveer 8 maanden in totaal in beergebieden gekampeerd en ook toen niks gezien of gehoord. Dat wil overigens niet zeggen dat ze er niet zijn. Dus het altijd goed als je je aan de regels houdt die de campground stelt. Als je je vuilnis steeds in de afvalcontainer op de camping dumpt ipv in de camper achter te laten, sterk geurende cosmetica in de koelkast doet, dan is de kans zeer klein dat je ooit met een beer op de camping in aanraking zult komen.

@ Nieuwenoord: Durango ligt in Colorado, dus komen er beren voor. Gewoon dom dat mensen de dumpster niet goed afsluiten. Dat kun je de beren niet aanrekenen, maar wel de mensen die daar geen rekening meehouden.
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik reken de beren helemaal niets aan hoor, het is hun leefgebied. Maar we hoorden de volgende dag dat er in Durango echt heel veel problemen waren met beren die dicht in de stad kwamen.

Het lijkt me voor een campground dan ook geen overbodige luxe om daar bij het inchecken melding van te maken. Ik ken genoeg campings waar 's avonds en 's nachts een bearlock op de vuilnisbakken gaat. Dat soort maatregelen maken ook de kampeerder bewuster van zijn gedrag met betrekking tot beren. Op deze camping was dat allemaal totaal niet duidelijk.
Karinita
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Karinita »

In Alaska zijn we geen beren op de campgrounds tegengekomen. Wel toen we met de tent op een campground bij Lake Tahoe stonden. We zaten 's avonds lekker bij de tent toen er een grote beer op een paar meter afstand langs kwam lopen. Het spannendste vond ik echter toen we jaren geleden in Manning Provincial Park in Canada een wandeling aan het maken waren en op de terugweg naar de auto een beer op het pad tegenkwamen. Hij liep vrij snel weer weg, maar we zijn in iets verhoogd tempo terug naar de auto gelopen ;)

Karin
rijocaer
Amerikakenner

Bericht door rijocaer »

Nu woon ik wel niet in het noorden, maar ook hier zijn genoeg beren. Als je gaan camperen staan overal waarschuwingen. Campeer je in de backcountry dan MOET je je eten in de boom hangen. Hiervoor zijn speciale kabels tussen de bomen aangebracht zodat een beer er echt niet bij kan. Koelboxen, etenswaar moet je altijd buiten bereik van berren hoeden, dus voor je gaat slapen in de auto. Maar ze kunnen ook wel eens de auto in gaan. Ze weten waar het eten is en zo af en toe hoor je van en beer die door de autoruit is gegaan om bij eten te komen. Een tentdoekje is dus niets en zal niet veel bescherming geven.
Als je hie bv in Elkmont gaat kamperen, dan kan je op beren bezoek rekenen. (ook een reden waarom huisdieren niet zijn toegestaan in de GSMNP omdat zij "prooi" zijn voor een beer)
Het eerste jaar dat ik hier woonde is een vrouw bij Goshen Prong (beek in de GSMNP) gedood door een beer en voor een groot gedeelte opgegeten (was toen tijdens de droogte en er ws een groot tekort aan eten). Een twee jaar terug een klein meisje van 6. Maar warschijnlijk was die beer toen opgejaagd door een paar toeristen.
rijocaer
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Tja, als er droogte en voedselschaarste is dan komen beren sneller een stedelijk gebied binnen, of een camp ground.

In september 2009 zijn er bijvoorbeeld heel veel beren in Aspen en in Vail gesignaleerd, waarbij er minstens twee gevallen bekend zijn waar de bewoners in hun huis plotseling oog in oog met een beer stonden. In Vail heeft een vrouw de beer van zich af kunnen houden met een kussen, in Aspen werd een man door de beer op zijn hoofd geraakt toen hij ging kijken waarom zijn honden aan het blaffen waren.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
pushirubiano
Amerikakenner

Bericht door pushirubiano »

In Sequoia NP hebben wij er op Potwisha Campground eentje in de bosjes zien rondrommelen. Was ver weg dus geen paniek. Bovendien wordt in Sequoia en Yosemite ERG streng toegezien op 'Be Bear Aware' (terecht) en hielden wij ons keurig aan de 'berenregels' dus maakten wij ons om eerlijk te zijn er niet zo druk om.
Op Upper Pines CG in Yose vertelde een ranger ons dat er eentje in onze 'loop' in een tent bezig geweest was op de avond dat wij daar (in ons tentje) sliepen. Niets van gemerkt (gelukkig ben ik een diepe slaper! :wink: )
Groetjes, Ilona

Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
SonjaV
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

Dento schreef:De enige beer waar ik ervaring mee heb is Road Bear... die zie je soms ook wel in Alaska, overigens... :wink: :lol:

Ik denk overigens dat je dit berichtje bedoelt:
Bear shakes RV at Chena Lake

Associated Press - May 26, 2010 12:34 PM ET

FAIRBANKS, Alaska (AP) - Park rangers are asking campers and picnickers to be careful after a bear shredded an empty tent at Chena Lake Recreation Area and later rocked a small RV back and forth while a person was inside.

Borough recreation area manager Matt Steffy says rangers have posted signs at campgrounds, on trails and other areas of the park warning visitors of the bear.

Steffy isn't sure if it was a black bear or a grizzly.

State wildlife biologist Don Young says it was likely a black bear because witnesses saw it climb a tree.
Ik denk dat in het verhaal dat je hebt gezien de mug tot een olifant was verworden, of dat de gevangen vis een paar maten gegroeid was :wink: Geen grizzly, maar een black bear, en geen interieur van een RV vernield, maar een tentje, en wat tegen de RV geduwd... Ik denk dat je normaal gesproken ook niet zo heel bang hoeft te zijn dat een beer een RV open zal breken. Niet dat 'ie het niet zou kunnen - het is immers maar dun aluminium/glasfiber met piepschuim - maar toch...
Nee, dit is een ander bericht.
Wat ik beschreef werd door een ranger verteld in het survival programma van Ray Mears.
Dit was overigens in Canada gebeurd zover ik begrepen heb.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ah kijk, die Canadese beren zijn natuurlijk heel anders, hè... :lol: :wink:

Onze website | Mijn blog
pushirubiano
Amerikakenner

Bericht door pushirubiano »

Ja, veel beleefder, eh? :wink: :lol:
Groetjes, Ilona

Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

In de tijd dat ik nog kampeerde heb ik regelmatig te maken gehad met beren op de camping, o.a. in Anchorage en in Yosemite. De beren waren vnl geinteresseerd in de vuilnisbakken. In beide gevallen werden ze in de gaten gehouden. Een ranger vertelde dat beren die er een gewoonte van maakten de vuilnisbakken te legen werden gevangen en een heel eind verder weer uitgezet. Als ze desondanks steeds terugkwamen betekende dat helaas hun einde.
Het advies (de regel) was altijd om geen eetwaren, of spullen die voor beren als eetwaren zouden kunnen ruiken zoals tandpasta, in de tent te bewaren.
Ik heb ook wel eens foto's gezien van een Kevertje dat door een backpacker ergens op een verlaten plek was geparkeerd en dat door een beer zonder sleutel was "open gemaakt."
Groet,

Old Faithful
andre208
Amerikafan

Bericht door andre208 »

Deze kwam ik tegen in het Sequoia NP. Er liepen er toen 4 beren bij het parkeer terein rond.
Bijlagen
DSC00320.jpg
yvonne m
Amerikafan
Partner van: Richard
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door yvonne m »

aaaach, deze is schattig! maar even seriues, weet iemand of er in de regio van Redwoods beren zitten? of is er een website waar je kunt zien in welke regio's beren leven?
Yvonne M
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Deze site geeft veel info over beren (waardoor de site naam ook erg toepasselijk is :lol: ): http://www.bearinfosite.com/

Je kunt er een kaartje vinden het leefgebied van black bears en van het leefgebied van grizzly bears:

Grizzly Bears:
Afbeelding

Black Bears:
Afbeelding

Natuurlijk zijn zulke kaartjes niet altijd even accuraat (beren begeven zich niet precies binnen de lijntjes :wink: ), maar het geeft wel een beeld.

Hieronder een interessant overzicht van het aantal beren per staat, en de groei/afnametrend:

State - US Bear Population - Trend
Alabama - Unknown - Stable
Alaska - 150,000 - Stable
Arizona - 2,500 - Stable
Arkansas - 3,000 - Slightly Increasing
California - 18,000–22,000 - Slightly Increasing
Colorado - 8,000–12,000 - Unknown
Connecticut - Unknown - Increasing
Florida - 2,000 - Stable
Georgia - 2,000 - Slightly Increasing
Idaho - 20,000–25,000 - Slightly Increasing
Kentucky - Unknown - Increasing
Louisiana - Unknown - Slightly Increasing
Maine - 23,000 - Stable
Maryland - 300 - Slightly Increasing
Massachusetts - 1,800 - Slightly Increasing
Michigan - 10,000–15,000 - Slightly Increasing
Minnesota - 27,000 - Increasing
Mississippi - Slightly Increasing
Missouri - Unknown - Stable
Montana - Unknown - Stable
Nevada - 300 - Increasing
New Hampshire - 4,400 - Increasing
New Jersey - 1,000 - Increasing
New Mexico - 5,400 - Decreasing
New York - 5,000 - Slightly Increasing
North Carolina - 9,000 - Increasing
Oklahoma - Unknown - Increasing
Oregon -Unknown - Increasing
Pennsylvania - 9,000 - Stable
South Carolina -Unknown - Slightly Increasing
Tennessee - 2,000 - Increasing
Texas - 50 - Increasing
Utah - 800–1,200 - Slightly Increasing
Vermont - 3,300 - Stable to slightly increasing
Virginia - 4,500 - Slightly Increasing
Washington - 30,000 plus - Increasing
West Virginia - 8,000 - Increasing
Wisconsin - 12,700 - Slightly Increasing
Wyoming - Unknown - Stable

Onze website | Mijn blog
yvonne m
Amerikafan
Partner van: Richard
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door yvonne m »

dank je wel Dento voor deze website, hier was ik naar op zoek. Als ik het zo bekijk zitten we zo'n 5 weken in berengebied. Maar de route staat vast en we hopen (uiteraard op veilige afstand en buiten ons tentje :tongue8: ) ze toch wel te zien.
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

Dento schreef:Tja, als er droogte en voedselschaarste is dan komen beren sneller een stedelijk gebied binnen, of een camp ground.

In september 2009 zijn er bijvoorbeeld heel veel beren in Aspen en in Vail gesignaleerd, waarbij er minstens twee gevallen bekend zijn waar de bewoners in hun huis plotseling oog in oog met een beer stonden. In Vail heeft een vrouw de beer van zich af kunnen houden met een kussen, in Aspen werd een man door de beer op zijn hoofd geraakt toen hij ging kijken waarom zijn honden aan het blaffen waren.
Wij zitten dit jaar in september in Aspen . Ik hoop er wel op om een beer te zien maar hij moet niet te dichtbij komen want ik ben een enorme schriksch*ter en ga al lopen van een muis :oops: :oops:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer