Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Advies voor sollicitatie gesprekken in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Marceljesse
Amerikakenner

Advies voor sollicitatie gesprekken in Amerika

Bericht door Marceljesse »

Er zijn veel culturele verschillen als je Amerika en Nederland naast elkaar zet. Tijdens sollicitatie gesprekken wil je niet dat deze cultuur verschillen je de das om doen. Wat kan daarom wel en wat niet bij een sollicitatie gesprek bij een amerikaans bedrijf.

Terwijl in Nederland wordt verwacht dat je het beste van jezelf laat zien bij een gesprek heb ik gemerkt dat dat in amerika anders is. Weet heel goed met wie je spreekt. In amerika is er geen sociaal vangnet en als de interviewer zich bedreigd voelt door jou of jouw kennis dan neemt hij liever een andere sollicitant. Het klinkt raar maar dat is me al meerdere keren overkomen.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hé, goed topic. Ik zal het met belangstelling volgen. Mijn eerste job application is al de deur uit, dus wie weet ...
Life is good in the Tarheel State.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

C.v.'s in de V.S.

Bericht door dutch_in_seattle »

Waar je ook rekening mee moet houden is dat c.v.'s er in de V.S. totaal anders uitzien dan in Nederland. Behalve je adres, telefoonnummer en e-mailadres, vind je er geen enkele persoonlijke informatie op, dus geen geboortedatum en -plaats, huwelijkse staat e.d., en *zeker* geen pasfoto. Het is ook niet ongebruikelijk om je eigen, positieve rol bij een vorige werkgever te benadrukken ("door mijn werk is de omzet met zoveel gestegen" of zoiets).
Referenties zet je uiteraard niet op je c.v. (die zijn voor een later stadium), maar ik heb de indruk dat die in de V.S. belangrijker worden gevonden dan in Nederland. Het is mijn ervaring dat potentiële werkgevers ook werkelijk contact opnemen met opgegeven referenties, zelfs als die in Europa zitten.

Ron
http://www.dutchavenue.com
Marcel schreef:Hé, goed topic. Ik zal het met belangstelling volgen. Mijn eerste job application is al de deur uit, dus wie weet ...
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Naast je bijdrages bij je vorige werkgever kan het ook helpen om je neven activiteiten te vermelden ( penningmeester bij korfbal club of iets dergelijks) OOk sales awards of erkenningen kunnen bijdragen..Kwestie is jezelf verkopen en een goed idee hebben van wat het bedrijf doet ( jaarverslag eens doorneuzen) en je goed voorbereiden wat je duties gaan worden. Bij grotere bedrijven is het wat dat betreft makkelijker om je te orienteren en heb je ook meer kans op benefits en 401K .

Verder is het ook niet alleen wat je weet maar ook wie je kent.. netwerken dus. En dat is lastig als je als nieuwbakken immigrant een plekje op de arbeidsmarkt probeert te veroveren. Het klinkt heel raar in Nederlandse oren maar via de kerk heb ik een paar contacten opgedaan die me een aardig handje opweg hebben geholpen.

Voor het natrekken van references wordt vrij vaak een bureau ingehuurd en de standaard vragen zijn meestal of Pietje Puk toen en toen in dienst was, of hij/zij stipt en optijd kwam opdagen en of je die persoon weer opnieuw zou aannemen als hij/zij weer kwam soliciteren. Diepere vragen over het hoe en waarom hij/zij vertrok zijn bij weten niet toegestaan. ( net als het vragen van leeftijd , geloofsovertuiging, binding met vakbonden)

Hope this helps

In iedergeval veel succes.
Was that for us?
Marceljesse
Amerikakenner

Als ik 1 ding heb geleerd dan is het dat netwerkne cruciaal zijn.
Ik heb twee jaar langs resumes lopen opsturen, bedrijven gebeld maar ik kreeg nooit een reactie terug. Toevallig kwam ik eens iemand tegen die wel weer iemand kende en ik mocht meteen op gesprek komen.

Ik ben met Dennis over dit onderwerp in gesprek dus wie weet.

Heeft er niemand anders tips over wat wel en niet kan bij een gesprek??
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

Als je een headhunter gebruikt, dan wel duidelijk maken welke capaciteiten je benadrukt wilt hebben, en op welk nivo je wilt werken. Alles wat je zo'n headhunter vertelt, word over het algemeen met een factor van minstens drie overdreven.

Ik heb zelf zo eens een erg leuk interview met IBM gehad, maar jammer genoeg was ik geen high-level project manager, en had daar ook geen interesse in.

Margaret
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Ik heb ook al vele resume's opgestuurd (50+) en misschien 2 reacties gehad, 1 voor een interview en 1 voor meer info. Verder NIETS.

Nu kent mijn vrouw gelukkig een hele hoop mensen die weer iemand kennen, etc... Dus nu heb ik contact met de assistente van de directeur die over AFS gaat, (een Maintenance Test afdeling voor Ft Rucker op de AH64) en mijn resume wordt bij mijnheer de directeur in zijn neus geduwd :wink: + kende zij nog vele andere HR mensen van andere bedrijven waar ze dit Resume aan zou geven.

Ik ben benieuwd, maar NETWERKEN is de way to go. En de kerk is een van de betere manieren hier in de VS. Maar ook de supermarkt, de Mall, en het strand zijn uitgesproken mogenlijkheden om mensen te ontmoeten die je wel eens zouden kunnen helpen. Ik ontmoet mensen met invloeden op de raarste plaatsen. Laatst ontmoette ik een zeer grote advocaat hier in de stad, terwijl ik benzine stond te tanken 8) kaartje gekregen en als het nodig is, bellen!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Klopt, maar juist netwerken is zo moeilijk als je hier vrijwel nieuw begint. Ik heb gelukkig nog wat oude contacten, maar heb veel (gehad ) aan het joinen van een email netwerk speciaal voor de nonprofit sector. hoewel het me geen baan heeft opgeleverd krijg ik wel goede tips over openingen voordat ze algemeen worden aangeboden en soms inside info over organisaties e.d.

ik ben de temp agency route aan het volgen, o.a. om op die manier mensen in mijn vakgebied te leren kennen.
SEEING IS BELIEVING
Marceljesse
Amerikakenner

Niemand tips en suggesties over het sollicitatie gesprek.

Ik weet dat netwrken, resumes en coverletters belangrijk zijn maar allen zullen toch volgen in een gesprek!!!
Castarah
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Castarah »

Waar hier op het college heel erg op gehamerd wordt is de juiste presentatie van jezelf. Ik heb hier een vak waarbij de leraar niet echt de inhoud van het vak behandeld, maar meer praat over de 'echte' werkwereld, en hoe daarin terecht te komen (aangezien de klas merendeel uit seniors bestaat).

Hij geeft duidelijk aan dat het tonen van flexibiliteit, een juiste presentatie van jezelf (kleding, taalgebruik), vaak veel goed kan doen. Verder, zoals hierboven ook al gezegd, is het belangrijk jezelf 'te verkopen', dus aan te geven wat jij allemaal wel niet gedaan hebt waardoor je geschikt bent voor deze baan. In Amerika is dat allemaal nog veel belangrijker, dat je een beetje gaat lopen opscheppen met alle goede dingen die je voor je community hebt gedaan (bijvoorbeeld), en wat je allemaal verder nog gedaan hebt. Het maken van een indruk als persoon is hier nog belangrijker dan in Nederland, waar geschiktheid voor de functie in het algemeen het belangrijkste wordt gevonden.

Verder natuurlijk de gewone sollicitatieregels die in nederland ook gelden, kom op tijd, weet waar je het over hebt, etc.

Het meeste was al gezegd, maar hoop toch dat je er wat aan hebt.
Na 8 maanden Amerika weer terug in NL.
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Marceljesse schreef:Niemand tips en suggesties over het sollicitatie gesprek.

Ik weet dat netwrken, resumes en coverletters belangrijk zijn maar allen zullen toch volgen in een gesprek!!!
Hier vind je nuttige informatie op een rij:

http://www.coloradocollege.edu/CareerCe ... Skills.asp

Succes!
Studeren in de VS? http://www.ustudy.nl
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

Hi,

Ik heb (nog) geen ervaring met solliciteren in de VS maar omdat ik hier in België er op moment mee bezig ben, ben ik toevallig een paar sites tegengekomen die interessant kunnen zijn voor diegene die een job zoekt in de VS.
Het zijn niet meteen sites die tips geven voor een gesprek maar eerder voor als je begint te onderhandelen over je salaris of als voorbereiding.

http://jobstar.org/tools/salary/index.php

http://www.aflcio.org/corporatewatch/paywatch/
(syndicaat)

http://www.wageweb.com/

http://www.englishclub.com/index.htm
(info over correct resumes,cover letters schrijven)

Ik wens iedereen veel succes bij het solliciteren ! Persoonlijk vind ik het een hele klus en als je weinig of geen respons krijgt is het soms zelfs ontmoedigend maarrrrrr...de aanhouder wint!!! :D

Groetjes,San
Life in the Sunshine State http://www.fliflaflo.blogspot.com
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

Life in the Sunshine State http://www.fliflaflo.blogspot.com
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht