Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe zit het met prijzen van juwelen in de USA ?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Hoe zit het met prijzen van juwelen in de USA ?

Bericht door MattRob »

Ik ben niet zo'n juwelen-kenner, maar wellicht hier mensen op het forum die er (echt) verstand van hebben. Zowiezo vind ik het in Nederland al lastig om een mooie ketting of ring te kopen, omdat ik nooit weet of ik teveel betaal. Je hoort altijd over standaard kortingen bij juweliers, als je er alleen maar om vraagt. Maar vergelijken vind ik zo verschrikkelijk moeilijk; ik bedoel een Philips TV, of Iphone, is allemaal makkelijk te vergelijken bij verschillende winkels.

Maar 'stel', als ik nu een mooie gouden ring, met een aantal diamanten/briljanten, wil kopen voor mijn vrouw. Ben ik dan goedkoper uit in de USA, of kan ik net zo goed een mooie deal in Nederland proberen te maken (al moeilijk genoeg), omdat het in de US ook net zo ondoorzichtig is ? Afgelopen januari op 5th Avenue wel Tiffany's ingelopen, maar daar word je ook niet vrolijk van (ook 'bomen' en 'bos' en zo, en prijzig ....) :roll: ?

Nog kenners hier met tips ?
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Color01
Amerika-expert

Re: Hoe zit het met prijzen van juwelen in de USA ?

Bericht door Color01 »

Check hier de Pawn Shops .. ik heb al heel wat goede deals gemaakt hier..
paula58
Amerika-expert

Bericht door paula58 »

Jammer dat mijn man dit soort vragen nooit stelt. :roll:
Succes, ik kan je alleen geen tips geven.
GJ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door GJ »

Ik ben geen kenner, maar toen wij laatst onze trouwringen gingen ophalen (hier in Nederland) legde de mevrouw van de winkel uit hoe het zit met briljanten en zo. Tenzij je een heeeeeeel dure steen hebt, zitten daar schijnbaar altijd wat kleine 'onzuiverheden' in (zie http://www.briljanten.be/ en klik op 'clarity' voor uitleg). Maar in de mate van onzuiverheid heb je verschillende gradaties. Die mevrouw vertelde ons toen ook dat die enorme 'bling'-toestanden die je vaak in Amerika ziet, meestal uit heel onzuivere diamanten bestaan. Ze zei dat een ring met een grote steen daar vaak goedkoper is dan hier, maar dat het prijsverschil vaak verklaard kan worden door de onzuivere stenen die ze daar gebruiken. Zo van 'als het maar blinkt en groot is, is het al snel goed'. Dus dat is misschien iets om goed op te letten als je juwelen koopt in Amerika!
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

paula58 schreef:Jammer dat mijn man dit soort vragen nooit stelt. :roll:
:lol: :lol: :lol:

Wel lief dat je dit voor je vrouw vraagt :D
jmvdc
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jmvdc »

Als je juwelen koopt bv de massief zilveren collectie van Tiffany, ben je in de USA goedkoper uit. k Heb er zelf al wat gekocht: vnl armbanden.
Zelfs de prijs van de gouden collectie, ligt er iets lager.

Neem je een europees merk zoals bv Cartier, zullen de prijzen ongeveer hetzelfde zijn, maar de korting die je krijgt -waarschijnlijk- iets groter, omdat juweliers hier in België een marge hebben (minimumprijs) waar ze absoluut niet onder mogen gaan, of het "merk" wordt weggenomen.
Hetzelfde geldt voor horloges zoals Breitling, Rolex, Tag Heuer....
De collectie van de Guess Horloges, Hilfiger, DKNY: die koop ik altijd in Amerika, omdat daar de prijzen veel lager liggen.

Wat stenen betreft: inderdaad in diamanten zit héél veel verschil, de onzuiverheid, de grootte, de slijpvorm, dus het is echt appelen met citroenen vergelijken.

Houdt gewoon rekening met je hart: wat je mooi vindt en je verstand: wat je wil betalen. Maar echt voor de "goedkoop", voor juwelen, denk ik dat het geen verschil maakt.
Figment
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 60
Contacteer:

Bericht door Figment »

Tijdens mijn studie heb ik een tijd bij Gassan gewerkt, dus ik weet nog wel een en ander over diamanten.
Je zal in Amerika waarschijnlijke betere deals krijgen dan in Europa, maar in Europa zijn ze wel 'strenger' als het gaat om de kwaliteit van de steen. Zoals hierboven ook al is vermeld, wordt er in de US vaker gebruik gemaakt van 'onzuivere' stenen, die goedkoper zijn dan in Europa. Ook wil een plaatselijke juwelier nog weleens smokkelen als het gaat om gradaties. Dus als je daar een heel heldere zuivere diamant koopt, zal dezelfde steen in Europa wellicht worden gezien als getint en onzuiver. Het verschil met Europa en de US, is dat in Amerika de grootte van de steen erg belangrijk is, terwijl er in Europa meer naar de zuiverheid wordt gekeken. Ben je op zoek naar een grote steen, dan ben je in Amerika voordeliger uit.

Bij het kopen vaan een diamant zijn er vier belangrijke factors waar je op moet letten, ook wel de 4 C's genoemd: Color, Clarity, Cut en Carat.

Color - kleur van de diamant. Over het algemeen geldt, hoe transparanter de steen, hoe duurder het prijskaartje. De kleur wordt aangegeven dmv een internationale kleurcode. Kleuren D en E zijn de lichtste kleuren, oftewel wel de kleurloze diamanten. Binnen Europa worden zij ook wel 'River' genoemd. Alleen als het gaat om grote stenen wordt er onderscheidt gemaakt tussen D en E.
Hierna komen de licht witte kleuren F en G. Binnen Europa heten deze 'Top Wesselton'. Gevolgd door wit, H, oftewel 'Wesselton'.
Kleuren I en J zijn licht getint en worden ook wel 'Top Crystal' en 'Crystal' genoemd. De kleuren die hierna volgen zijn getint, gaan richting geel en zijn de goedkopere stenen. Soms wil er een mooie knal gele of roze steen tussen zitten, en deze zijn dan wel weer vrij prijzig.

Clarity - Persoonlijk vind ik deze factor belangrijker dan de kleur, want de clarity bepaald de zuiverheid van de diamant. De onzuiverheden van een steen worden ook wel insluitingen genoemd, en ook deze worden weer bepaald dmv een internationale code: I.F. - Internally Flawless. Vrij van insluitingen, zeldzaam en heel erg duur!
V.V.S. - Very very slighty included. Deze insluitingen zijn niet met het blote oog waarneembaar.
V.S. - very slighty included - moeilijk waarneembaar onder een loep.
S.I. - slightly included - deze stenen kom je bij de meeste juweliers tegen. De insluitingen zijn onder een loep makkelijk te zien. Als er een 1 achter de code staat, betekend dat de insluiting aan de zijkant van de steen zit. Staat er een 2 achter, dan zit de insluiting bovenop.
Vanaf P.1 zijn de insluitingen met het blote oog te zien.

Cut - Dit is de vorm van de diamant. De meest populaire vorm is nog steeds de briljant, gevolgd door de square cut. Belangrijk zijn de facetten, die ervoor zorgen dat de maximale hoeveelheid licht wordt weerkaatst.

Carat - Het gewicht van de steen.

Waar je bij het kopen van een diamant zeker op moet letten is het certificaat. Vraag altijd naar een GIA of HRD certificaat. Deze zorgen ervoor dat de diamant niet illegaal is gesmokkeld om burgeroorlogen en kindsoldaten te financieren! Deze stenen worden ook wel conflict diamanten (bloed diamanten) genoemd. Hoewel de kans op zo'n diamant tegenwoordig minimaal is, zijn ze nog wel steeds in omloop. Vraag daarom voor de zekerheid of de juwelier bekend is met het 'Kimberly Process'. Let er ook op waar de steen is geslepen. Niet in India (waar het vaak door kinderen wordt gedaan), maar in het land van herkomst of in de US of Europa (Met name in België en Amsterdam worden de stenen erg mooi geslepen). Een internationaal erkend certificaat zorgt ervoor dat je precies weet wat voor steen je in handen hebt. Een diamant is voor altijd, kies de steen met zorg uit.
Traveling to the USA since 1981

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Figment schreef: V.V.S. - Very very slighty included. Deze insluitingen zijn niet met het blote oog waarneembaar.
Moet dit niet V.V.S.I. zijn?
Ik heb een ring met een diamantje en op het certificaat staat V.V.S.I. met als verklaring "Very very slighty included."

Marjon
Figment
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Figment »

vana schreef:
Figment schreef: V.V.S. - Very very slighty included. Deze insluitingen zijn niet met het blote oog waarneembaar.
Moet dit niet V.V.S.I. zijn?
Ik heb een ring met een diamantje en op het certificaat staat V.V.S.I. met als verklaring "Very very slighty included."

Marjon

Bedoel je hoofdletter i of 1? Internationaal is het V.V.S., zonder hoofdletter i erachter. Er staat wel een 1 of 2 achter. Een 1 betekend dat de insluitingen aan de 'zijkant' zitten, een 2 dat de insluitingen 'bovenop' zitten. Maar met V.V.S zijn deze insluitingen echt niet zichtbaar.

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

lelie schreef:Wel lief dat je dit voor je vrouw vraagt :D
Misschien heeft 'ie wel wat goed te maken... :lol: :wink: :mrgreen:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat een plaatselijke juwelier nog weleens wil smokkelen is mijn ervaring juist niet. Wij hebben een aantal heel goed bekend staande onafhankelijke juweliers in onze omgeving en juwelen komen bij hen altijd met een certificaat (toevallig ken ik de vrouwen van een paar van de eigenaars). Het zijn juist de grote "massale" juwelenketens, als Kay en Shaw, waar die grote stenen in ringen vrij goedkoop zijn en ik me afvraag, hoe zuiver die zijn (heb er nog nooit gekocht, dus geen persoonlijke ervaring). Zorg in ieder geval, dat je naar een juwelier gaat, die aangesloten is bij de Jewelers of America. Over prijzen vergelijken met Nederland weet ik niets, maar wel, dat Rick de laatste jaren altijd een sieraad voor mij gekocht heeft in het Caribisch gebied en dat toch beduidend goedkoper is, dan in de VS. Cruise, dus, Robert-Jan ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Figment schreef:
vana schreef: Moet dit niet V.V.S.I. zijn?

Marjon

Bedoel je hoofdletter i of 1? Internationaal is het V.V.S., zonder hoofdletter i erachter. Er staat wel een 1 of 2 achter. Een 1 betekend dat de insluitingen aan de 'zijkant' zitten, een 2 dat de insluitingen 'bovenop' zitten. Maar met V.V.S zijn deze insluitingen echt niet zichtbaar.
Ik bedoel de hoofdletter i. Op mijn certificaat staat achterop VVSI =internationale aanduiding; very,very small inclusions, Nederlandse aanduiding; zeer, zeer kleine insluitsels.

Marjon
Figment
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Figment »

Petra/VS schreef:Dat een plaatselijke juwelier nog weleens wil smokkelen is mijn ervaring juist niet. Wij hebben een aantal heel goed bekend staande onafhankelijke juweliers in onze omgeving en juwelen komen bij hen altijd met een certificaat
Oh dat is wel goed om te lezen Petra! Wellicht dat de juweliers waar ik toen ben geweest niet waren aangesloten bij Jewelers of America. Mijn slechte ervaringen bij lokale juweliers waren toevallig beide keren in Florida, waar de verkoper stellig volhield dat het een VVS was, terwijl de insluitingen toch duidelijk waren te zien. Ze konden geen certificaat overleggen, alleen een eigen handgeschreven. Toen ik vroeg wie ze nou precies in de maling wilde nemen, veranderde het geleidelijk van een VVS naar een VS naar een SI2, en ook de prijs zakte dramatisch haha! Ik heb er niks gekocht, vond dat ze teveel aan het sjoemelen waren. ;) De ervaring bij een lokale juwelier in New Orleans was overigens wel positief! Daar had ik een goed gevoel bij en heb ik uiteindelijk een mooie antieke ketting gekocht.
Bij een Kay of Shaw zou ik idd ook nooit iets kopen. En ik zou overigens ook nooit een diamant online willen kopen, maar dat is heel persoonlijk.

Jewelers of America is een goede tip. Eerlijk gezegd heb ik niet heel veel ervaring met juwelen kopen in Amerika. Ik koop mijn stenen vrijwel altijd 'los' bij diamantairs in Antwerpen of Amsterdam en laat ze vervolgens zetten in sieraden. Puur omdat ik graag wil zien waar de steen vandaan komt en hoe zuiver 'ie is. Grootte en prijs vind ik van minder belang.

Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Dat klopt inderdaad wel, dat "carat" hier belangrijker is dan "clarity".

De verlovingsring die ik (in Nederland) voor mijn vrouw had gekocht was kleiner dan die wat mijn zwager voor zijn vrouw had gekocht (in de VS) maar de mijne was een beetje duurder dan de zijne. De "clarity" vond hij toch minder belangrijk... en inderdaad heeft mijn vrouw al eens de reactie gehoord "what a cute ring!" - en dan weet je al genoeg... als zij dan zegt dat het een top-steen in is in de best verkrijgbare helderheid, dan hoor je ze nog net niet zeggen "but mine is bigger..." :wink: :roll:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Een beetje off topic, maar ik vind die solitaire trouwsetjes met een joekel van een diamant maar saai. Geef mij maar een kleinere steen gezet in een ring met een beetje fantasie.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Mee eens, Petra. "Onze" ring was van een ontwerper die maar bij een tiental juweliers in Nederland werd verkocht, met een heel aparte, smaakvolle zetting van de steen (hele dunne dubbele platina "prongs"). Dat in combinatie met de topkwaliteit steen was voor ons waardevoller dan een anderhalf karaat solitaire steen. Niet dat daar iets mis mee is, maar ik wilde graag iets aparts :lol:

Onze website | Mijn blog
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Bedankt voor alle tips, al moet ik zeggen dat ik inmiddels nog meer bomen in het bos heb staan .... :lol: ! En die cruise, die zit er nog even niet in .... :roll:
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
dizzygirl
Amerikafan

Bericht door dizzygirl »

kijk eens bij Zales.
Die hebben hele mooie dingen in alle prijscategorien.
http://www.zales.com
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Dento schreef:
De verlovingsring die ik (in Nederland) voor mijn vrouw had gekocht was kleiner dan die wat mijn zwager voor zijn vrouw had gekocht (in de VS) maar de mijne was een beetje duurder dan de zijne. De "clarity" vond hij toch minder belangrijk... en inderdaad heeft mijn vrouw al eens de reactie gehoord "what a cute ring!" - en dan weet je al genoeg... als zij dan zegt dat het een top-steen in is in de best verkrijgbare helderheid, dan hoor je ze nog net niet zeggen "but mine is bigger..." :wink: :roll:
Die reactie krijg ik ook vaak. Ik hou zelf helemaal niet van grote stenen, en mijn verlovingsring (in Europa gekocht) is dan ook van normale grootte, maar wel van goede kwaliteit (qua clarity etc). Maar daar gaat het weinig andere mensen om, blijkbaar. Ach..ieder zijn ding (maar die van mij is beter! ;) )
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Disney-Golf »

Waar hier blijkbaar niet over gepraat wordt is het karaat gehalte van het goud.
In de V.S. is dit meestal 14K en in Europa 18K.
Het verschil zit 'em in de kleur en natuurlijk in de prijs.
Vandaar dat juwelen kopen in de V.S. "ogenschijnlijk" goedkoper is... :?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer