Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Nederland moet Amerikaanser worden?
-
Bennogr
- Amerika-expert
Nederland moet Amerikaanser worden?
Vervolg eigenlijk op het onderwerp van Petra over kritiek op de VS:
"Econoom, juriste en publicist" Heleen Mees heeft het 'gemaakt' in New York. Mooi appartement in een gebouw met een portier (duur in New York), plus buren die 24 uurs hulp in de huishouden/kinderverzorging hebben (niet zo duur, want die kun je zwart betalen en ze werken goedkoop omdat het vaak illegale immigranten zijn). En ze concludeert daar vlotjes uit, dat Nederland ook maar al die mooie sociale voorzieningen af moet schaffen, want dan zal het allemaal plotseling veel beter gaan.
Hier: http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article ... chappij-ny
Dit soort mensen strijkt mij altijd tegen de haren in. Die houding van: 'ik heb hier (of waar dan ook) succes gehad. Als jij dat niet hebt, is dat jouw schuld.' Daar kan ik echt niet tegen.
Ze heeft verder een zo goedbetalende baan kunnen vinden dat ze een appartement in Manhattan heeft kunnen kopen. Ook iets wat "natuurlijk" iedere nieuwe werkzoekende Nederlander in de VS kan nadoen.
Ze gaat daarbij dan ook nog eens makkelijk voorbij aan zulken voor de hand liggende dingen als bijvoorbeeld het feit dat een universitaire opleiding in Nederland aanzienlijk goedkoper is dan in de VS.
Plus Mw. Mees (schijnt overigens een pseudoniem te zijn) heeft natuurlijk altijd de mogelijkheid om als de zaken tegenzitten, als ze ernstig ziek wordt of een ongeval heeft, terug te gaan naar Nederland en zich daar te laten opvangen door het knusse, warme, veilige valnet dat de Nederlandse staat spant voor zijn (haar?) (ex) landgenoten.
Vreemdste aan dit hele verhaal: deze dame zegt voorzitter te zijn van de afdeling New York van de PvdA! En ik maar denken (en hopen) dat juist deze partij weet dat er meer op de wereld te koop is dan je eigen succes en dat er misschien wel wat uitwassen zijn in Nederland, maar dat er op zichzelf niets verkeerd is aan medeleven en medezorg voor de medemens. Als ik bij de PvdA New York zat, dan zou ik haar uit de partij gooien.
Tenzij dit natuurlijk weer zo'n "aardig grapje" is van iemand die Nederlanders en NederAmerikanen de kast op wil jagen. Als dat de bedoeling was, dan is dat gelukt (zie ook de reacties op het verhaal). Maar als dit als een "grapje" bedoeld is, dan zie ik daar de lol niet van in.
"Econoom, juriste en publicist" Heleen Mees heeft het 'gemaakt' in New York. Mooi appartement in een gebouw met een portier (duur in New York), plus buren die 24 uurs hulp in de huishouden/kinderverzorging hebben (niet zo duur, want die kun je zwart betalen en ze werken goedkoop omdat het vaak illegale immigranten zijn). En ze concludeert daar vlotjes uit, dat Nederland ook maar al die mooie sociale voorzieningen af moet schaffen, want dan zal het allemaal plotseling veel beter gaan.
Hier: http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article ... chappij-ny
Dit soort mensen strijkt mij altijd tegen de haren in. Die houding van: 'ik heb hier (of waar dan ook) succes gehad. Als jij dat niet hebt, is dat jouw schuld.' Daar kan ik echt niet tegen.
Ze heeft verder een zo goedbetalende baan kunnen vinden dat ze een appartement in Manhattan heeft kunnen kopen. Ook iets wat "natuurlijk" iedere nieuwe werkzoekende Nederlander in de VS kan nadoen.
Ze gaat daarbij dan ook nog eens makkelijk voorbij aan zulken voor de hand liggende dingen als bijvoorbeeld het feit dat een universitaire opleiding in Nederland aanzienlijk goedkoper is dan in de VS.
Plus Mw. Mees (schijnt overigens een pseudoniem te zijn) heeft natuurlijk altijd de mogelijkheid om als de zaken tegenzitten, als ze ernstig ziek wordt of een ongeval heeft, terug te gaan naar Nederland en zich daar te laten opvangen door het knusse, warme, veilige valnet dat de Nederlandse staat spant voor zijn (haar?) (ex) landgenoten.
Vreemdste aan dit hele verhaal: deze dame zegt voorzitter te zijn van de afdeling New York van de PvdA! En ik maar denken (en hopen) dat juist deze partij weet dat er meer op de wereld te koop is dan je eigen succes en dat er misschien wel wat uitwassen zijn in Nederland, maar dat er op zichzelf niets verkeerd is aan medeleven en medezorg voor de medemens. Als ik bij de PvdA New York zat, dan zou ik haar uit de partij gooien.
Tenzij dit natuurlijk weer zo'n "aardig grapje" is van iemand die Nederlanders en NederAmerikanen de kast op wil jagen. Als dat de bedoeling was, dan is dat gelukt (zie ook de reacties op het verhaal). Maar als dit als een "grapje" bedoeld is, dan zie ik daar de lol niet van in.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Re: Nederland moet Amerikaanser worden?
PVDA, was dat niet de partij die Obama steunde ? Maar toen het er op aankwam Obama niet steunde 
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ah, Heleen Mees, de nemesis van thuisblijfmoeders, het verbaast me, dat ze zoveel aandacht krijgt, eerlijk gezegd.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
Bennogr
- Amerika-expert
Sexisme leeft nog steeds.
Een vrouw met kritiek op andere vrouwen is een zeer 'interessant' en veel gevraagd onderwerp!
Een vrouw met kritiek op andere vrouwen is een zeer 'interessant' en veel gevraagd onderwerp!
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Wat is er dan zo ontzettend erg aan dat artikel? Volgens mij oordeel je veel te snel (goh, Nederlands trekje?).
Ten eerste woont ze niet in Manhattan maar in Brooklyn. In een interview op de Nederlandse tv (ongeveer een half jaar geleden bij het programma 'boeken') vertelde ze dat ze daarvoor koos omdat je in Brooklyn voor minder geld een beetje ruimer kunt wonen. Waar staat dat ze een dure hypotheek heeft? Volgens mij is dat jouw eigen conclusie.
Bovendien staat ook nergens dat ze voorzitter is van de afdeling van de PvdA in NY. Er staat namenlijk het volgende;
Vooral je laatste stukje begrijp ik niet:
Ten eerste woont ze niet in Manhattan maar in Brooklyn. In een interview op de Nederlandse tv (ongeveer een half jaar geleden bij het programma 'boeken') vertelde ze dat ze daarvoor koos omdat je in Brooklyn voor minder geld een beetje ruimer kunt wonen. Waar staat dat ze een dure hypotheek heeft? Volgens mij is dat jouw eigen conclusie.
Bovendien staat ook nergens dat ze voorzitter is van de afdeling van de PvdA in NY. Er staat namenlijk het volgende;
Bovendien denk ik dat het goed is om naar Nederland te kijken met de andere blik die je krijgt wanneer je langere tijd in een ander land leeft. Bepaalde ideën die ze besprak tijdens dat programma 'boeken' zijn logisch vanuit een maatschappij als de New Yorkse. Het is goed om te kijken naar de voordelen en de nadelen van een ander systeem en daar lering uit te trekken.Lokale PvdA
Mees gaat niet veel om met Nederlanders in New York, maar treft wel landgenoten bij de locale afdeling van de Partij van de Arbeid.
Vooral je laatste stukje begrijp ik niet:
Waar slaat dat op?Tenzij dit natuurlijk weer zo'n "aardig grapje" is van iemand die Nederlanders en NederAmerikanen de kast op wil jagen. Als dat de bedoeling was, dan is dat gelukt (zie ook de reacties op het verhaal). Maar als dit als een "grapje" bedoeld is, dan zie ik daar de lol niet van in.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Dat "grapje" slaat op een ander Nederlands trekje: kritiek hebben en dan als je daar kwaad over wordt zeggen: waar maak je je druk over. Ik bedoelde dat helemaal niet.
En zelfs in Brooklyn is een gebouw met een portier voor de deur niet bepaald goedkoop.
En zelfs in Brooklyn is een gebouw met een portier voor de deur niet bepaald goedkoop.
- Bandido
- Amerika-expert
Ik heb het artikel ook gelezen en ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van moet denken. Ergens heeft Heleen wel een punt, want ik geloof op zich wel dat je in Amerika wat meer kunt bereiken (in financiele zin) met hard werken en dat talent wat meer wordt beloond. In NL is bescheidenheid een deugd en we weten allemaal wat er met je hoofd gebeurd als je te ver boven het maaiveld uitsteekt.
Maar aan de andere kant komt ze ook wel wat hautain op me over, een beetje zoals een Eveline Herfkens. Niet iedereen heeft namelijk even veel mazzel: het is ook niet zo dat iedereen die talent heeft en volhardend is, het hier redt. En in dat soort situaties kan het Amerikaanse systeem genadeloos hard toeslaan.
Dat gezegd hebbend, vind ik wel dat Heleen voor een PvdA-er verrassend veel realiteitsbesef heeft (sorry, dat kon ik niet laten).
Dat gezegd hebbend, vind ik wel dat Heleen voor een PvdA-er verrassend veel realiteitsbesef heeft (sorry, dat kon ik niet laten).
Dat is inderdaad waar. Nederland vanaf een afstand bekijken is wel verhelderend. Je ziet de goede dingen, maar ook de minder goede dingen. En ik zal de laatste zijn om alles af te kraken, integendeel zelfs. Ik zal ook nooit Amerika verheerlijken, ik ben er tenslotte ook alleen maar bij toeval terechtgekomen, niet omdat ik het nou zo'n fantastisch land vond. Begrijp me goed, ik woon hier graag en vind het over het algemeen geweldige mensen en heb er hele goede vrienden leren kennen. Maar ik zie ook de minder goede kanten. Ik denk eigenlijk dat beide landen zo hun voors en tegens hebben en ik ben bevoorrecht dat ik ze allebei goed kan leren kennen.RiverCola schreef:Bovendien denk ik dat het goed is om naar Nederland te kijken met de andere blik die je krijgt wanneer je langere tijd in een ander land leeft.
"Keep Georgia On Your Mind"
het staat in de tweede zin van het artikel :RiverCola schreef: Bovendien staat ook nergens dat ze voorzitter is van de afdeling van de PvdA in NY. Er staat namenlijk het volgende;
Econoom, jurist en publicist Heleen Mees woont en werkt sinds 2000 in New York. Daarnaast is ze voorzitter van de lokale PvdA-afdeling.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 9661 Weergaves
-
Laatste bericht door hemmie
-
- 2 Reacties