Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waar komt die eeuwige kritiek toch vandaan?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Staceybeesie
Amerika-expert

Re: Waar komt die eeuwige kritiek toch vandaan?

Bericht door Staceybeesie »

RiverCola schreef: @Petra; Ik heb dat artikel waar je in je eerste post naar linkte gelezen en om je eerlijk te zeggen kwam het op mij over als pure Hollandse ironie. Niets negatiefs om te kwetsen of 'af te zeiken' maar ironisch bedoeld zoals je ook vaak ziet bij onze cabaretiers. Ik denk persoonlijk dat dit een vorm van Nederlandse humor/vertier is waar jij misschien niet meer aan gewend bent omdat je al zolang niet meer in NL woont.
Zo zie ik het ook inderdaad. Ik hou bijvoorbeeld ontzettend van de colums van Youp van 't Hek. Bijvoorkeur over Wassenaarse hockey trutjes met Burberry outfit en Leco haar toefjes. Tuurlijk loopt niet iedereen in Wassenaar met geblokte kleding en een opgedofd koppie. Dat weet de lezer toch. Maar van zo'n schrijfstijl hou je of niet. En naar mate je langer in het buitenland woont zie je jezelf daarin veranderen. Als ik nu bijv. een Story of Prive zou open slaan, ken ik het gros van de BNN-ers die daar tot in den treure beschreven worden niet meer. Niet dat dat zo'n ramp is in mijn geval, maar mijn relativerings vermogen naar bepaalde zaken is daardoor wel gewijzigd. Ik ben gewoon lang niet meer zo Hollands als ik vijf jaar geleden was.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Dat van die emails, dat is mij ook wel eens opgevallen. Toen ik hier net werkte, begon ik al mijn mails ook met "dear", en sloot ik officieel af. Nu ik doet alleen nog naar studenten of mensen buiten de uni. Met medewerkers schrijf ik ook superkorte emails. Mijn naam staat in mijn signature, dus redeneer ik dat ze weten wie ik ben, en voor de rest gaat het hier met emailen echt puur om snel even een boodschap over te brengen. Zo lees ik net een email van een collega "Are you available at four today?", en ik heb teruggeschreven "Yes, I'll be there". That's it. Geen aanhef of groet of niks. En eigenlijk sta ik daar niet eens meer bij stil. Het bij ons ook echt een kwestie van tijd. Met alle studenten en andere zaken krijg ik soms wel honderd emails per dag, en dan heb ik bespaar ik tijd door wanneer het kan heel kort terug te schrijven.
Maar als je daar over nadenkt is dat eigenlijk heel on-amerikaans. Want als ik dezelfde mensen bel dan is het "how are you?" en uitgebreid beppen. Grappig.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik kan alleen spreken uit mijn eigen ervaringen en wat ik heb gemerkt met bezoek uit NL dat er inderdaad best snel geoordeeld werd. Natuurlijk is het moeilijk om te spreken over "De Nederlander" en "De Amerikaan". Maar wat ik in ieder geval in mijn omgeving heb gemerkt is dat veel van mijn bezoek bepaalde dingen meteen "stom" vond, terwijl ik dat eerder als "anders" zou bestempelen. En soms werd dat ook best irritant. Tot en met het zakje chips en de augurk dat bij een bagel zat, tot de fooi die gegeven moest worden, tot de cola die (gratis) werd bijgevuld. Alles was stom. En dat werd ook de hele tijd herhaald. En dat heb ik met Amerikaans bezoek in Nederland echt nog nooit gemerkt. Ik heb zitten denken dat het misschien is omdat Nederlanders al zo'n duidelijk beeld bij Amerika hebben voordat ze er geweest zijn. En dan valt dat of mee of tegen misschien.
"Keep Georgia On Your Mind"
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Vergeet anders niet dat er ook Amerikanen zijn die een grote mond kunnen opzetten bij controles op een vliegveld in het buitenland. Ik heb diverse (niet Amerikaanse) Airport programma's gezien waar ze flink tekeer gingen.

Die momenten dacht ik, je zou eens naar je eigen land moeten kijken hoe het daar aan toe kan gaan... :wink:

In principe dus precies hetzelfde.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Bandido schreef:Ik kan alleen spreken uit mijn eigen ervaringen en wat ik heb gemerkt met bezoek uit NL dat er inderdaad best snel geoordeeld werd. Natuurlijk is het moeilijk om te spreken over "De Nederlander" en "De Amerikaan". Maar wat ik in ieder geval in mijn omgeving heb gemerkt is dat veel van mijn bezoek bepaalde dingen meteen "stom" vond, terwijl ik dat eerder als "anders" zou bestempelen. En soms werd dat ook best irritant. Tot en met het zakje chips en de augurk dat bij een bagel zat, tot de fooi die gegeven moest worden, tot de cola die (gratis) werd bijgevuld. Alles was stom. En dat werd ook de hele tijd herhaald. En dat heb ik met Amerikaans bezoek in Nederland echt nog nooit gemerkt. Ik heb zitten denken dat het misschien is omdat Nederlanders al zo'n duidelijk beeld bij Amerika hebben voordat ze er geweest zijn. En dan valt dat of mee of tegen misschien.
Toch opvallend dat jij, en anderen, dit schrijven want ik merk dat zelf helemaal niet met mensen in mijn omgeving. Zelf ben ik ook helemaal niet zo. Ik reageer meestal juist heel open en vol 'verwondering' op hoe dingen in andere landen anders zijn. Achteraf kan ik daar dan over nadenken en tot een conclusie komen of ik dat goed of slecht vond. Natuurlijk heb ik Nederland dan als refentiekader. Ik ben bijvoorbeeld in Cuba op reis geweest en heb zowel de goede als de (vele) slechte kanten van het communistische regime mogen aanschouwen. Later reisde ik naar de Verenigde Staten dat met haar kapitalistische systeem natuurlijk helemaal het tegenovergestelde is van het Cubaanse. Ik vind dat ik daardoor heel mooi twee uitersten heb mogen aanschouwen waardoor ik van beide systemen de goede en slechte kanten heb mogen ervaren. Ik zal nooit snel zeggen dat ik iets 'stom' vind of ernstige kritiek leveren. Kritiek heb ik wel maar niet op zaken als de grote van een colaatje (of COLA in VS :wink: ), het tax-systeem of de kwaliteit van de wegen. Die zaken geven mij juist het gevoel dat ik in een ander land ben en juist dat is waar ik naar opzoek ben als ik op reis ben. Mij zul je dus nooit zien in een ver-Nederlandst dorp aan de kust van Spanje :wink:
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

Wij noemden dat vroeger 'kortzichtigheid'
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Tedje je bedoelt vast "vroegah" :mrgreen:
pimvdh
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door pimvdh »

Ik ben altijd al heel enthousiast geweest over amerika. Ik vind het echt geweldig dat iedereen daar vriendelijk tegen elkaar doet. Al is het gewoon een simpele 'how are you' Dat mis ik hier wel eens. Het valt me ook op dat er hier sommige mensen zijn die negatief doen over amerika. Vooral bij mij op school. En het ironische is dat alle mensen die er wel zijn geweest, er positief over zijn. Maar ik deed er al positief over voor ik er was geweest. Sommige leerlingen zien alle amerikanen als dom, rednecks, dik. En dat haat ik echt. Het begon vanzelf positiever te denken toen ik in Amerika was. In Nederland zeuren mensen te veel. Ik ook. maar dat is over mensen die te veel zeuren. :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer