Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fooi en afdingen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

dolphin schreef:Ja je hebt wel gelijk, maar vraag je het gewoon: mag ik er een stropdas bij? Of pak je het in beetje in?
:hilarious: :hilarious:

My thoughts exactly. (Hoe DOET ze dat?) Ik lijd nl ook aan die valse schaamte, en bewonder stiekem Wendyjol's man die WEL durft af te dingen.

Ik ding nog niet af bij een garage sale. Nu weet ik dus dat dat mijn Nederlandse inslag is en niet omdat ik dom ben. :lol: :lol:

Margaret
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hier precies zo, ik durf ook niet! Tenzij er een kleinigheid mis is met het gekochte, dan durf ik wel te vragen of er iets van de prijs af kan als ik het koop.
Zo betalen wij ook gewoon de prijs van een hotelkamer, die ons genoemd wordt, maar ik lees overal van Nederlanders, die daarop afdingen. Dat is volgens mij ook heel on-Amerikaans, ik had het voor de komst van het internet tenminste nog nooit gehoord en ik heb toch tien jaar lang hotels geboekt voor Amerikanen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

haha, dit ziet er zo bekend uit. Ik als Nederlander probeer echt overal in de grotere zaken (grotere aankopen) af te dingen of iets erbij te krijgen. Mijn vrouw (amerikaanse) wordt daar niet goed van, LOL. Zo ook bij de laatste auto, ik praatte nog over zo'n $100 en mijn vrouw gaf me een blik die ik normaal liever niet zie :wink: Maar we hebben het wel gekregen + $20 in benzine, ik heb ze dan ook gezegd de volgende keer maar thuis te blijven!

Op hotelkamers doe ik het alleen als er iets "mis" is gegaan of als ik gewoon de deur binnenloop zonder reservering, meestal in de trent van "we hebben 4 personen, kun je ons een suite geven voor dezelfde prijs", het lukt niet altijd, maar vele malen is het wel gelukt. Ik heb ook eens bij een hotel gevraagd om de prijs, daarna ben ik naar buiten gegaan, ben in de auto gaan zitten met de laptop en heb op "hun" internetverbinding hetzelfde hotel geboekt voor $50 minder per nacht. Je had die gezichten moeten zien, toen ik weer binnen kwam met een reserveringsnummer, PRICELESS.

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
wendyjol
Amerikakenner

Bericht door wendyjol »

hahaha Richard, als Cor gaat afdingen ga ik meestal ook een 100-tal meters verderop staan. Ik vind het vaak ook genant. Maar achteraf scheelt het natuurlijk ook in mijn portemonnee (omdat we toevallig uit dezelfde putten).
Dat van die hotelkamers moet ik maar eens aan Cor vertellen. Gaat ie vast ook proberen als we in de VS zijn.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

dolphin schreef:Heb het nog nooit gedaan maar heb verschillende keren gehoord (tv en krant) dat onderhandelen over de prijs in Nederland ook gewoon kan hoor. Je schijnt eigenlijk altijd wel iets van de prijs af te kunnen krijgen of iets extra's te kunnen krijgen. Dit schijnt vooral te werken als je wasmachines etc wil kopen, maar heb ook gelezen dat je soms een riem bij een broek cadeau krijgt! Zoals ik al zei, heb het nog nooit geprobeerd, want op de een of andere manier zou ik mij daarvoor schamen, maar helemaal raar blijkt het dus niet te zijn in Nederland.
Bij de grotere aankopen is het idd in Nederland ook heel normaal om te onderhandelen. Ik denk daarbij vooral aan auto's, keukens e.d. en dan zeker bij de grotere winkelketens. Maar in mijn voorbeeld ging die vrouw in een dure schoenenzaak proberen af te dingen op een paar schoenen. Op dat moment schaamde ik me echt.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

ik ben er ook niet goed in. ik durf ook alleen maar te vragen om goedkoper als er iets mis is.

maar bij zaken als Modern Electronics en zo kan het wel. Ik deed dan altijd alsof het me toch te duur was en nog eerst even bij de concurrent ging kijken, dan gingen ze vanzelf goedkoper. Maar je kan moeilijk bij de HEMA of de V&D of de H&M gaan haggelen. Ik zie me al bij Nordstrom vragen of het iets goedkoper kan. Ze zullen me uitlachen: als je niet bij Nordstrom kan kopen moet je er niet binnen gaan.

Wat ik ook wel eens heb gedaan is om iets vragen dat de volgende dag on sale zou gaan, dan krijg je soms ook de sale price.

Daarentegen bij garage sales ben ik weer heel goed.

Het is en blijft een kunst.........
SEEING IS BELIEVING
Jez
Amerikafan

Bericht door Jez »

In Nederland kan het inderdaad ook. Laatst afgedingt op een pilsje en een spa blauw.......... Op mijn verjaardag waren we naar de bioscoop. In de pauze wat te drinken besteld tegen een vergoeding van ¤5,10. Ik had geen kleingeld en riep dat ik dat een onhandig bedrag vond, vanwege het teruggeven. Baldadig zei ik "Kun je er geen ¤5,- van maken? Het is mijn verjaardag.........." En jawel, na even met zichzelf overlegd te hebben, kreeg ik er een dubbeltje af. Toen wilde mijn moeder nog graag een kopje koffie. Die kreeg ik gratis, ook voor mijn verjaardag! :dance:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nog even, bij aankopen als auto's ben ik een prima onderhandelaar, maar zoals Doreen schrijft, bij "gewone" zaken voel ik me een bedelaar als ik af probeer te dingen. Garage sales mijd ik als de pest, we hebben al genoeg troep ;) ;)
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
wendyjol
Amerikakenner

Bericht door wendyjol »

Natuurlijk kan het niet bij zaken als de Hema etc. zoals Doreennicole schrijft, het gaat om grote dingen zoals electronica (bij de MediaMarkt bijv. lukt het altijd), bankstellen, etc. Ook bij dure kostuums in speciaalzaken lukt het Cor altijd. Ook bij nieuwe auto's weet Cor er altijd een radio of iets dergelijks bij te praten. Normaal zit hij natuurlijk aan de andere kant, hij is de verkoper en hij kent het klappen van de zweep dus.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Ik ben er ook zoéén die overal en altijd afdingt! En heel vaak lukt het ook nog........

Ik doe het niet als ik panties ga kopen bij de Hema, of deodorant bij het kruidvat, en ook niet bij de Albert Heijn, maar verder probeer ik het bijna overal.

Als ik schoenen koop, en ik zie een tweede paar dat ik mooi vind, dan pas ik ze allebei en ik vraag steevast of ik geen korting krijg als ik ze allebei koop. Meestal krijg je dan toch wel 10%. Als ik kleding koop, en ik koop een heel outfit tegelijk, dan vraag ik ook om kwantum-korting. Lukt bijna altijd!

Als ik parfum koop, en Peter heeft ook nog aftershave nodig, dan lukt het ook meestal om bijvoorbeeld een bodylotion of een douchecreme erbij te krijgen.

En al helemaal als ik duurdere dingen koop. Heb laatst nog een vloer gekocht voor in ons nieuwe huis. We hadden 160m2 nodig. De prijs was al erg gunstig, en het was ook nog eens aanbieding. Ik laat dan eerst het totaal uitrekenen, en vraag dan "of hij nog iets aan die prijs kan doen", dan krijg je zonder pardon meestal 10% eraf, en soms nog meer.

Met de verhuizer ga ik ook onderhandelen, en met de verhuurmaatschappij heb ik ook onderhandeld (we hebben de woning 3 weken gratis!), kortom ik onderhandel over alles!

Als we op vakantie zijn, onderhandel ik ook steevast over de prijzen voor hotels en motels, zeker als ze niet geboekt zijn. Als ik ergens binnenloop vraag ik eerst of het druk is. Dan vraag ik naar de prijs van een kamer. "Hebben ze ook suites?" Bij een positief antwoord kijk ik dan eerst mijn man aan, die het dan veel te duur vind. Dan zeg ik tegen de verkoper " maar het is toch helemaal niet druk? Kun je me niet de suite geven voor de prijs van een normale kamer?" Dat is me al enkele keren gelukt, vooral tijdens onze reis naar California! Of soms krijg je dan echt een heel goede prijs, bijvoorbeeld voor 10$ meer.

Als ik vooruit een hotel boek, dan bel ik liever dan dat ik via de e-mail reserveer, vooral bij de hotels die niet tot een keten behoren (die zou ik sowieso niet snel vantevoren boeken). Telefonisch kun je veel beter onderhandelen namelijk. Zo kreeg ik in Moab toen in de Red Cliffs Lodge zonder pardon $30 per nacht van de prijs af! Altijd proberen dus!

Ook hebben we ooit in Amerika, in Californie, een gouden armband gekocht. Het was in de najaarsuitverkoop, en alle juweliers hadden grote aanbiedingen. Ik had een armband gezien die ik erg mooi vond, maar ondanks dat hij in de aanbieding was, vond ik het te veel geld. De prijs was al gezakt van $700 naar $600 in de aanbieding. Ik ben naar binnen gegaan, en verder gaan onderhandelen. De uiterste prijs volgens de verkoper was $500. Dat vond ik nog te veel. Ik vond het niet te duur, waar ik wilde er gewoon niet zoveel aan besteden. Ik liep toen weg met mijn man, en toen vroeg de verkoper ons of we dan een bod wilden doen, wat we ervoor over hadden. (precies de reden waarom we ook wegliepen......). We deden toen een bod van $325 dollar, en dat heeft de verkoper voorgelegd aan de manager. Uiteindelijk hebben we hem gekocht voor $350. We zijn er wel een uurtje mee bezig geweest, maar zoveel geld verdien ik normaal niet in een uur.

Ik heb er dus helemaal geen moeite mee, ik kreeg het met de paplepel ingegoten. Ik ben namelijk de dochter van een echte handelaar, mijn vader handelt in alles wat hem maar geld kan opleveren! Daarvan heb ik het geleerd. Mijn man heeft er ook aan moeten wennen, en soms is hij nog niet echt blij met me, maar hij schept wel altijd op over de succesvolle onderhandelingen die ik heb gevoerd.

Groetjes
Jacqueline
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Nou, ik denk dat ik in maart op onze "shopping spree" Jacqueline of de man van Wendy meevraag! 8)

Wat ik mij afvraag, kun je ook bij Walmart "afdingen" of is dat not done? Doe je dat dan per artikel, of laat je je kar zien en zeg je: Ik heb hier voor 500 plus dollars aan spullen, kunnen we even onderhandelen? :wink:

Wat ik wèl altijd doe in de VS, is als ik goed geholpen ben, die persoon naar zijn/haar naam vragen en bij het afrekenen meldt dat ik door hem/haar prima geholpen ben. Ik hoorde dat de commissie (of hoe dat heet) dan bij diegene zijn verkopen wordt geschreven. Zo'n systeem zouden ze hier in NL ook moeten invoeren; hopenlijk doet het verkopend personeel hier dan beter zijn best de klanten goed te helpen!

Monique
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Bij grote aankopen, zoals bij een autodealer vind ik het normaal als je bijv. een radio uit een deal weet te slepen. Maar dat is ook de bedoeling volgens mij. Het is een spel wat meerendeels door de verkoper ook wordt gespeeld.

Maar bij kledingzaken e.d. dan schaam ik me echt hoor als ik met iemand ben die afdingt of probeert dealtjes te sluiten. Ik heb zelf ook bij een winkel gewerkt en op beurzen gestaan. En ik kon er niet zo goed tegen als er zo "gebedeld" werd.

We hebben hier overigens zo'n electronische zaak, en die verkopers zijn zulke gladjanussen. Daar hoef je niet te onderhandelen, want dat doen zij al voor je. Die proberen je echt van alles al aan te smeren, als je die TV of wasdroger maar koopt. Dat vertrouw ik dan al bij voorbaat al niet... als ze zo graag iets kwijt willen... Het ligt er daar zo dik bovenop (gaat de verkopers waarschijnlijk om de provisie die ze krijgen) ..
Sandy
Eric
Amerikakenner

Bericht door Eric »

Wij zijn ook geen afdingers...wij zijn dan ook geen Nederlanders hé :lol: :wink:

Wat we wel hebben meegemaakt in Moab:
We gaan kijken in bepaald motel naar de prijzen, de vrouw die ons te woord stond zei 80$ zonder de taksen...ik en mijn vrouw keken elkaar aan zonder ook maar een woord te zeggen...de vrouw deed er prompt 10$ af.
We hebben meteen de kamer geboekt.
Een domme meevaller?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik ben wat dubbel over dat commissie systeem. Ik durf niet goed de tijd van een verkoper te vragen als ik niet zeker weet of ik iets echt ga kopen. Ik vraag altijd of ze op commissie zijn voor we verder gaan.
Of je nou zoveel beter geholpen wordt, men is vooral geinteresseerd in verkopen - Can I ring that up for you ?!
Ik was een keer met mijn man in een department store, op de afd. herenmode. Het bleek dat de verkopers/verkopsters daar in deeltijd waren en alleen commissie kregen, geen loon voor de uren dat ze er stonden ! De verkoopster was in tranen toen bleek dat er geen pak was in mijn man zijn maat, ze bleef maar aandringen dat hij twee maten te klein kon kopen en dan zou men het hele pak gratis uitleggen, dan paste het vast wel... ze had al in weken niets verkocht en haar man was ook werkloos. Ik geloof niet dat het een act was, de wanhoop was echt, en ik ben echt ziek van ellende de winkel uitgegaan.
Nee, wie werkt hoor eerlijk te verdienen en als je heel goed bent dan wat meer - en dat zou commissie kunnen zijn.

Ik denk niet dat je bij Walmart kunt gaan afdingen, overigens je moet helemaal niet bij Walmart kopen !!! Het personeel wordt er onderbetaald, draait vaak zonder betaling overuren, en een groot deel van de werkers heeft geen health insurance. Ondertussen worden de Walton familieleden steeds rijker. Ga naar K-Mart, naar Target, naar Sears of naar Penney's.

Overigens, iemand had het over afdingen bij verhuizers. Verhuizers in de US werken met vaste schalen die officieel zijn vastgesteld. Daar mogen ze dan korting op geven. Ook brengen ze de quote down door het gewicht van de lading te laag te schatten. Echter de klus gaat vervolgens naar meestal een independent driver/mover. Is er te laag geschat dan kan hij de quote challengen en moet de prijs alsnog omhoog. Of hij challenged niet maar dan zal hij proberen met zo min mogelijk mankracht, in zo min mogelijk tijd de klus te klaren - en dan worden je spullen echt niet optimaal verhuisd hoor.
En de hele goedkoper verhuizers, dat zijn gewoon oplichters, dat heeft al vaak genoeg de pers gehaald hier.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer