Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mijn dagplanning NYC

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
bartdierckx
Amerikafan

Mijn dagplanning NYC

Bericht door bartdierckx »

Ik ga met men vriendin van 5 mei tot 12 mei ook naar NYC! Hier al veel gelezen en ook via links hier tickets en hotel besteld.
We hebben ook de new york pass gekocht voor 7 dagen.

Woensdag 5 mei
Aankomst JFK rond 20h
Taxi naar Roosevelt hotel

Donderdag 6 mei
Ground zero (WTC, brandweerkazerne)
Financial district (Wall street, NYSE, Fed, Bull)
13h: Crown tickets Statue of liberty + ellis island (Fast track!)
Empire state building

Vrijdag 7 mei
Rockefeller center (Fast track!)
St. Patrick cathedral
MOMA (Fast track!)
Madison Square garden (tour)
00.30h: Blue note jazz club - concert the revelations ft tre williams

Zaterdag 8 mei
China Town
Soho – 5th avenue (shoppen)
Times square (day/night)
20h: Broadway the lion king

Zondag 9 mei
Circle line sightseeing cruises (powerboat the beast)
Central park (wandeling, zoo, Strawberry fields)
Museum of natural history (Fast track!)
Metropolitan museum of art (Fast track!)

Maandag 10 mei
Chrysler building
Food on foot tours (grand central terminal)
Brooklyn bridge + wijk Dumbo (fiets huren Battery park)
19h: Clipper city tall ship cruises

Dinsdag 11 mei
10h – 17h: Bronx Zoo

Woensdag 12 mei
High line
Union square
Flatiron building
Vertrek Newark rond 22h
Laatst gewijzigd door bartdierckx op 08 feb 2010, 23:21, 6 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Chrisp
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Mijn dagplanning NYC

Bericht door Chrisp »

Hey!

Wat gaaf dat je een weekje naar NY gaat met je vriendin zeg :D . Ikzelf maak nooit een strakke dagplanning als ik op stedentrip ga, een grote stad laat zich niet echt plannen (voor mijn gevoel dan). Ik maak altijd gewoon een lijstje met interessante dingen en werk het lijstje dan at random af.

Dat gezegd hebbende, je planning ziet er wel goed uit zeg! Ik heb nog wel een paar dingen aan te merken voor je.

Donderdag 6 mei
Kun je de tijd van de tickets voor het vrijheidsbeeld nog omruilen? Ik zou daar persoonlijk al om 9 uur 's ochtends oid heen zijn gegaan, lekker vroeg. Je bent jetlagged genoeg daarvoor :lol: . Je moet ook niet onderschatten hoeveel tijd je kwijt bent aan het vrijheidsbeeld en ellis island. Wij zijn er een uur of 4 mee zoet geweest! Dus waarschijnlijk kom je dan om 5 uur pas Battery park weer in.

Wat ik je wel aan kan raden is een tour bij het WTC memorial reserveren. Je wordt dan meegenomen op een wandeling rondom ground zero. Je gids(en) zullen mensen zijn die persoonlijk betrokken waren bij 9/11. Bij ons werd de rondleiding gegeven door een ex-chief van een brandweerkorps, hij was een van de mensen die vast kwam te zitten in het WTC toen het instortte. Ongelooflijk indrukwekkend om zo'n verhaal te horen uit de eerste hand. Verder was er een moeder mee van een van de slachtoffers, die het verhaal van haar dochter vertelde, kreeg ik ook wel een brok van in mijn keel.

Zaterdag 8 mei
Met Rockefeller center bedoel je ook Top of the Rock? Zeker doen! Het MoMA is ook zeer zeker de moeite waard, het is echt een van mijn favoriete musea ter wereld. Ook nog een tip, in Queens ligt de gallery PS1, het zusje van het MoMA. Erg leuk is het daar, heel experimentele kunst valt daar te zien.

Zondag 9 mei
Neem naast China Town ook gelijk SOHO mee, daar kun je erg goed shoppen! Het ligt toch naast elkaar. Hiermee ben je de halve dag ook wel zoet kan ik je uit ervaring vertellen.

Maandag 10 mei
Als je naar het Chrysler building gaat (je kunt overigens alleen de lobby maar bekijken) moet je ook eventjes een bezoekje brengen aan Grand Central Terminal (station is fout :wink: ), dat ligt toch om de hoek.

De wandeling over de brooklyn bridge zul je ook nooit meer vergeten. DUMBO is ook erg leuk. Vooral op een zomerse dag.
Tip: Neem vanuit Manhattan de metro naar York st. station. Verken vanuit daar DUMBO, en zak vervolgens af naar Fulton state park. Op een zomerse dag (wij hadden vorig jaar 30 graden in mei!!) kun je hier heerlijk zitten, uitkijkend op Lower Manhattan en de twee bridges. Vervolgens loop je richting de Brooklyn Bridge en ga je zo, met een spectaculair uitzicht, weer terug naar Manhattan.

Hopelijk kun je hier wat mee :D .
Afbeelding
Chrisp
Amerikakenner

Bericht door Chrisp »

Nog één tip dan:

Ga ook eens gezellig op Union Square zitten. De sfeer is hier erg gezellig, er spelen vaak artiesten en er staan vaak stalletjes met allerlei waar. Ook kun je rondom Union Square goed shoppen. Ons appartament zat vorig jaar vlakbij Union square, we hebben hier dna ook regelmatig een uurtje gezeten.
Afbeelding
Dikkie
Amerikakenner

Bericht door Dikkie »

Ik vind wel dat je erg veel plant op één dag. Ik vond NYC ook vooral iets om spontaan dingen te doen of juist lekker te slenteren. De manier waarop jij het plant zit je echt aan een strak tijdschema vast. Dag 7 lijkt me helemaal niet te doen. Bijvoorbeeld kort rondlopen in het MET, dat kan niet. Wij hebben er 5 uur rondgelopen en hebben zo'n beetje 25% van de collectie gezien in die tijd. Je kunt beter kiezen die dag voor eén museum en die goed bekijken en daarnaast lekker rondslenteren in central park. Als het mooi weer is lekker op een bankje hangen of elders in het park: kijken naar die joggende new yorkers of die kleine hondjes met de nieuwste "outfits" aan :lol:
willem9990
Amerika-ontdekker

Bericht door willem9990 »

Misschien kan je een Big Apple Greeter aanvragen. Wij hebben dit 2 weken geleden gedaan en ondanks het feit dat hij ons veel dingen getoond heeft die we al gedaan hadden weten ze toch bepaalde zaken die je als "gewone toerist" niet doet. Wij hebben eerst downtown gedaan en daar krijg je via de WTC towers een goed zicht op Ground zero en de bouw van de Freedom Tower. Je moet hiervoor op het eerst verdiep van een van de torens zijn die vrij toegankelijk zijn.
Ook geleerd dat er een kalkoen in Battery Park loopt dus je kan deze eens zoeken.
Verder kan je een zicht krijgen op Times Square vanuit het Marriott Marquise. Je gaat naar hun lobby op het 8e verdiep. Dit zelfde kan je doen aan central park. Je gaat het Mandarin Oriental Hotel binnen en neemt de lift naar het 35e verdiep waar ook hun lobby/bar ligt met een fantastisch uitzicht op Central Park.
californian girl
Amerikafan

Bericht door californian girl »

Ik ga, samen met mijn man ook naar NYC eind april. Heb net geboekt. Moet zeggen dat het mij ook het best bevalt om gewoon niks te plannen maar "het" new York gevoel gewoon over je heen te laten komen. Ik plan meestal een paar dingen die ik dan gewoon probeer te bewerkstelligen in de periode dat ik er ben. Zo heb ik voor dit jaar op mijn verlanglijstje staan DUMBO en dan teruglopen over Brooklyn Bridge, een fiets huren in Central Park en een bezoekje aan the Top of the Rock omdat ik dat nog nooit gedaan heb. Wat verder? Geen idee, we zien wel. De vorige keer hebben we onder het genot van een kop koffie op zondagmorgen een paar uur gekeken naar een aantal straatmuzikanten die rond Rockefeller Plaza speelden. De keer daarvoor op zaterdag middag met veel plezier een baseball wedstrijd gevolgd in Central Park. Mijn motto is als je naar new York gaat, vooral de sfeer op te snuiven en op te gaan in de stad die nooit slaapt ...
rrrick
Amerikafan

Bericht door rrrick »

Ik ben het op zich eens met iedereen hierboven. New York is naast geweldige highlights ook vooral een stad om te 'zijn' en het maar te laten gebeuren.

Toch vind ik ook dat een beetje een overzicht van wat je wil doen een goed idee is, en wat dat betreft ziet je planning er heel aardig uit. Vergeet alleen niet dat het schema er voor jou is, en jij niet voor het schema, dus jaag jezelf vooral niet op om je schema te halen.
desteijntjes
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door desteijntjes »

Wij zijn net terug.... (tenminste vorige week donderdag). Maar wij hadden ook niet echt een planning gemaakt. Wel opgeschreven wat we wilden bekijken en goed gekeken wat bijelkaar in de buurt ligt zodat je dat kunt combineren. Dit zeker gezien de weersvoorspellingen.

Wij hadden nl. op maandag de hele dag regen, tja en dan wordt sightseeing toch iets anders. Ik zou dus ook een paar dagen vantevoren goed naar de weersvoorspellingen kijken en op basis daarvan je planning baseren.

Ook de tip van christvs zou ik zeker ter harte nemen en proberen jullie crowntickets om te zetten naar de ochtend. Je bent echt vroeg wakker en je bent daar zeker wel een paar uur bezig met bekijken. Ook moet je voordat je de boot op gaat langs security, maar ook als je het Statue of Liberty in wilt, krijg je opnieuw met controle te maken wat behoorlijk wat tijd in beslag kan nemen, zeker als het wat drukker al is. Nu weet ik niet of het in de periode dat jullie gaan al druk is.
Bij ons (eind januari, echt laagseizoen) stond er al een behoorlijke rij voor de security om het standbeeld in te gaan, dat wij hebben besloten die over te slaan.

Dus trek voor de bezichting toch zeker wel een uur of 4 uit (zeker als je ook nog Ellis Island wilt bekijken, misschien wel 5). Daarna kun je fietsen kun je het financieel district bekijken, dat ligt vlakbij Batterypark (waar je weer aanmeert met de boot). Of je er fietsen kunt huren, weet ik niet. Heb ik niet gezien, sowieso geen fietser in de stad gezien.
Een enkeling die dit voor zijn beroep doet, van de koeriers, die hun leven wagen voor een pakketje. Ik zou in ieder geval voor mijn plezier daar niet willen fietsen. Maar dat is persoonlijk. Ik zou dan eerder fietsen huren voor in Central Park.

Ik zou als ik jou was ook nog even kijken naar de zondag. Volgens mijn idee is dit niet echt practisch. Ik zou sowieso vroeg in de ochtend naar Empire State Building gaan (kijk eerst wat voor weer het is, want helder weer is toch wel het leukst :mrgreen: ). daarna Madison Square Garden dan met de metro naar China Town. Het hangt er dan vanaf hoelang je bezig bent geweest op Empire State Building hoeveel tijd je nog overhebt voor de Circle Line Cruises (weet niet waar je daar moet opstappen?)

Mijn tip is om ook goed op Google maps van te voren te kijken waar alles ligt en zo te planning te maken. Misschien dat je op die dag nog tijd overhebt, dan kun je gelijk een andere bezienswaardigheid meenemen. Wij hebben echt wat uurtjes in de boekjes zitten studeren en op googlemaps. Zodat we precies wisten wat er allemaal in de buurt was.

Toch kom je niet overal aan toe, zeker als je nog allerlei musea wilt bekijken. Daar gaat ook altijd veel tijd in zitten. Controleer dus ook goed (dat kan vrij handig via internet tegenwoordig) wanneer de openingstijden zijn. Dan kun je daar ook je planning op aanpassen. Het is jammer als je ergens nog een uur moet wachten om naar binnen te gaan, en terwijl iets anders al wel open is.

Succes met de voorbereidingen, want ook die zijn ontzettend leuk en daardoor krijg je er alleen nog maar meer zin in!!
mei 2010 http://desteijntjesflorida2010.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jan 2010 http://2010ny.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
mei 2011 http://hcgirlssanfrancisco2011.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
augustus 2013 http://desteijntjesusa2013.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
bartdierckx
Amerikafan

Ik heb de planning gemaakt, omdat we anders mss te veel zouden missen... ik heb het vlug neergepend, dus we gaan sowieso schuiven!
De musea zijn we niet zo'n fans van, maar ook dat kan omslaan als we het daar zelf bekijken.

Top of the rock hoort er uiteraard ook bij. Soho gaan we ook zeker mee bezoeken. Statue en Ellis zal inderdaad wel wat beslag in nemen.

Op google maps heb ik alle belangrijke punten al wat aangeduid, inderdaad ook handig!
Afbeelding
Chrisp
Amerikakenner

Bericht door Chrisp »

Noh een tip die mij te binnen schiet. Sinds eind vorig jaar is "the Highline" open. Dit is een park gebouwd op een verhoogde spoorlijn die verlaten was, schijnt erg mooi en leuk te zijn!

Verder heb ik de eerste keer dat ik in NY was ook een circle cruise gedaan. Wij hadden toen die de heel manhattan rond ging. Het stuk waarbij je tussen manhattan en brooklyn vaart is niet zo bijzonder. Maar het was lekker weer toen, dus zeker wel leuk.
Afbeelding
jokaluma
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door jokaluma »

00.30h Blue note jazz club - concert the revelations ft tre williams (ZEER benieuwd naar)
leuke plannen die je allemaal hebt.ik ben alleen benieuwd met bovenstaande quaote of je dit gaat volhouden op je 2e dag.......Ik ga er vanuit dat we op de 2e dag al omvallen van de slaap rondom 22.00 uur....is dat concert alleen die dag?

nog misschien een domme (dombo) vraag maar wat is DUMBO ??
http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
marianmi
Amerika-ontdekker

Bericht door marianmi »

Wij zijn net terug als jullie gaan. Heb geen dagplanning. Op de kaart gekekeken wat bij elkaar ligt en dan bekijken we wel wanneer en op welke dag we iets gaan doen. Wel zijn de kaarten van Top of the Rock op datum en de musical maar dat is dan ook het enige. Bij een rondreis zou ik wel een dagplanning hebben gemaakt maar denk dat je New York wel op je af moet laten komen. :wink: Veel plezier als jullie gaan.
Dikkie
Amerikakenner

Bericht door Dikkie »

bartdierckx schreef:De musea zijn we niet zo'n fans van, maar ook dat kan omslaan als we het daar zelf bekijken.
Je hebt er nu 4 in je planning staan en als je ellis island er bij optelt; 5! Als je tijd wilt winnen om de andere dingen te doen, dan raadt ik je aan hiermee te beginnen met schrappen en het MOMA of Guggenheim als back-up te gebruiken voor als je andere activiteiten niet doorgaan.
Laatst gewijzigd door Dikkie op 04 feb 2010, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
HammyABQ
Amerika-ontdekker

Bericht door HammyABQ »

bartdierckx schreef: Vrijdag 7 mei
Central park (wandeling, ontdekking, zoo de moeite?)
Dinsdag 11 mei
Bronx Zoo (Heel benieuwd naar, neemt hele dag in beslag neem ik aan. De moeite?)
Wij zijn ook naar Central Park Zoo geweest en voor een klein uurtje is het best te doen. Je bent er zo door heen, weinig dieren en het voeren van de zeeleeuwen kun je ook van buiten het park zien.

De Bronx Zoo zou ik zeker een dag voor uit trekken, gezien je planning wil je dat aan het einde van de trip doen en dan heb je al een paar flinke wandelingen in de benen. Het gaat daar namelijk bergje op en af en de afstanden zijn best groot.
Je moet er wel even op letten dat je met de metro bij E180th Street uitstapt. Volgens het NYP-boekje moet je naar Pelham Parkway maar dan moet je een flink stuk lopen en dat is in the Bronx niet aan te raden. Je kunt altijd nog de persoon achter de ticketbooth om hulp vragen.
De Bronx Zoo is zeker de moeite waard en helaas hebben wij wegens tijd gebrek niet het hele park kunnen zien maar je hebt daar totaal geen gevoel dat je in een grote stad zit.

Voordat wij naar NYC gingen had ik al onze 3 dagen al vol gepland maar die planning ging al snel overboord. Gewoon 's ochtends gordijnen open en TV aan en kijken wat voor weer wordt het en wat wil ik zien. Bij zon naar buiten de stad in en bij minder weer naar binnen de musea in.
bartdierckx
Amerikafan

jokaluma schreef:
00.30h Blue note jazz club - concert the revelations ft tre williams (ZEER benieuwd naar)
leuke plannen die je allemaal hebt.ik ben alleen benieuwd met bovenstaande quaote of je dit gaat volhouden op je 2e dag.......Ik ga er vanuit dat we op de 2e dag al omvallen van de slaap rondom 22.00 uur....is dat concert alleen die dag?

nog misschien een domme (dombo) vraag maar wat is DUMBO ??
Concert was alleen die dag :p Laat ons hopen dat we tegen de jetlag kunnen :p
Dumbo is een wijk net over Brooklyn bridge, en naar het schijnt zeer gezellig met geweldige views op skyline NY.

Het is inderdaad misschien beter om Guggenheim voorlopig te 'schrappen' en dat zien we daar dan wel of we er echt binnen gaan. In google maps heb ik alles mooi aangepast, handig ding die google :p
Afbeelding
Vincent Morit
Amerikafan

Bericht door Vincent Morit »

Wij zijn in november in Guggenheim geweest, maar het leukste was het gebouw zelf!
Je moet een beetje geluk hebben met het thema dat ze op dat moment hebben, maar ik zou zeker een keer naar binnen lopen, wat foto's maken, en dan weer naar buiten lopen.
Maar om nu naar elk schilderij te gaan kijken...???
2007: Miami/Orlando
2009: San Francisco/Los Angeles/Las Vegas
2009: New York
2010: New York/Philadelphia/Washington
2011: Miami
nikky_vv
Amerikafan

Bericht door nikky_vv »

Ik vind het zelf wel prettig om een soort van planning te hebben van wat ik ongeveer wanneer wil doen. Geeft me toch een stukje houvast. Ik ga nu zelf voor de vierde keer naar NYC maar maak nog steeds een overzichtje van wat wanneer zou kunnen. Natuurlijk moet je hier wel flexibel mee om kunnen gaan, anders bezorg je jezelf alleen maar stress.
Jouw schema ziet er helemaal niet verkeerd uit. Er zijn al verschillende reacties gegeven die allemaal zinvol zijn, maar uiteindelijk moet je het toch laten afhangen van het weer en van het moment.
Veel plezier!!

Oja, ik heb wel eens een bezoek aan LA tot bijna op de minuut gepland, en dat bleek toen ontzettend handig! Zou ik nu nooit meer doen trouwens....
-------------------------------------------------------------------------------------------
New York: 2004-2006-2008-2010
Westen: 2007-2009
Florida: 2008
Oosten: 2004

http://vangeldrop.reismee.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
bartdierckx
Amerikafan

Planning wat aangepast ondertussen :)
Het blijft voor mij een handig hulpmiddel, niet dat we alles tot op de puntjes volgen, maar dan heb ik toch een goed idee wat kan en waar het ligt (ook dankzij google maps)

Hebben jullie trouwens ook een gewone map van New York mee? Lijkt me handig om te navigeren en enkele dingen op aan te duiden. Of hoe navigeren jullie daar? Iemand tips waar ik zo'n map kan kopen?! De buitenwijken zijn minder belangrijk uiteraard, het zou vooral gaan om het gebied tussen Battery park en Central park :p
Afbeelding
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je kunt tellen, heb je geen kaart van New York nodig. De avenues gaan noord-zuid, de straten oost-west. Straten tellen begint bij Houston Street en loopt tot (minstens) in de 200, avenues gaan van D tot 12. (A t/m D alleen in de East Village, dan 1-3, Lexington, Park, Madison, dan 5 t/m 12.

En vrijwel alle straten en avenues zijn recht (paar kromme in de West Village.

Alleen helemaal beneden is het wat verwarrender, maar dat is een redelijk klein gebied.

Als je vast komt te zitten, kun je altijd een van de rivieren (Hudson, East) zien en dan ben je zo georienteerd.

Thuis een paar keer een goede (google) kaart bekijken en dan vind je je weg vanzelf.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
headhunterke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door headhunterke »

Als je naar Ground Zero gaat, moet je zeker het Memorial Museum doen.
Het ligt tussen de kazerne en Ground Zero zelf dacht ik (in elk geval in Liberty Str.)
Ik kreeg eerlijk gezegd kippenvel daarbinnen, ook al is het niet zo groot.

Als je Brooklyn Bridge aandoet, moet je gewoon een wandeling maken in Brooklyn ook.
Persoonlijk vind ik Brooklyn meer hebben dan veel delen in Manhattan.
Je kan een wandeling rond de Heights maken, of wandelen naar Empire Fulton Ferry State Park. Hier heb je een geweldig zicht op Brooklyn Bridge en Manhattan.

Persoonlijk vind ik Zondag 9 mei wel héél erg druk hoor.
Weet dat beide musea gigantisch groot zijn, en Central Park daarbij...
Ik bedoel maar, of je moet héél erg vroeg vertrekken, of je moet Central Park in serieus Chinees tempo doen.
Veel mensen gaan naar Central Park, maar gaan zelden hoger dan de musea, en da's bijzonder jammer.
Ik vind de échte sfeer van het park pas noordelijker dan Turtle Pond (ongeveer ter hoogte van AMNH)

Highline is echt de moeite, en ook hier kan je urenlang op rondstrompelen (want dat zal het wel zijn na een week ;p )

Verder ziet het er een aardig programma uit vind ik.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer