Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rijden met automaat

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Madphil
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Madphil »

De meeste automaten hebben tegenwoordig wat ook wel 'kickdown' heet. Dat betekent dat als je iets meer power nodig hebt (bv omdat je een helling oprijdt, of wil inhalen) dat je het gas een stuk dieper dan normaal intrapt. De automaat zal dat interpreteren als 'ik moet meer power geven, dus een versnellinkje lager' en zal vaak een versnelling lager schakelen. Op het moment dat je weel normaal het gas ingetrapt hebt (dus een beetje loslaten) zal hij weer opschakelen.
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

Coyote schreef:
Ruud2004 schreef:Als je iets NIET wil, is het "onbewust" toch proberen te ontkoppelen met je linkervoet. (zoals Ned in Mo al schreef)
Ik denk ook dat je dat gauw genoeg afleert. Tenminste, zo was dat bij mij wel. Ik weet nog dat ik enkele jaren geleden net de auto opgehaald had en het Hertz-terrein wilde verlaten. Bij het controlehokje gebruikte ik per ongeluk mijn linkervoet omdat ik wilde ontkoppelen wat natuurlijk niet nodig is. Ik stond gelijk stil.... :lol: Ze zullen wel gedacht hebben, heb je weer zo'n domme Europeaan.... :wink:

Maar ik had het wel gelijk voor de rest van de vakantie afgeleerd. :D

Roland
Nou, ik heb dat ook in een keer afgeleert hoor!! Ik reed omhoog op Divisadero en moest stoppen op (geloof ik) Pacific Avenue in San Francisco, wat nogal stijl omhoog gaat. Gelukkig was er niemand achter mij. Maar inderdaad, nooit meer moeite mee gehad (en we hebben een automaat en een schakelbak, dus ik rijd allebei nog vrij regelmatig) :lol:

Margaret
MichaelB
Amerika-ontdekker

Bericht door MichaelB »

Heb een paar keer in een automaat gezeten, dus moet wel lukken
breaker9240
Amerikakenner

Re: Rijden met automaat

Bericht door breaker9240 »

Hoe rem je eigenlijk op de motor met een automaat??
Vooral in de bergen dan???
Fotos huwelijks reis 2010 => phoenix - LA > http://www.facebook.com/sven.perm" onclick="window.open(this.href);return false;
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Normaal rijdt je in de 'D'-stand. In de bergen kan je terugschakelen naar 1 of 2, dan remt de auto vanzelf meer af op de motor.
breaker9240
Amerikakenner

Dus je rijd de bergen in (heb dan vooral op het afdalen)
Je rijd in D maar je kan dan mooi terug schakelen naar 3-2-1?
Fotos huwelijks reis 2010 => phoenix - LA > http://www.facebook.com/sven.perm" onclick="window.open(this.href);return false;
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Precies :-)
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Terug schakelen kan ook tijdens een lange of erg steile beklimming ook nodig zijn hoor.
breaker9240
Amerikakenner

Rob schreef:Terug schakelen kan ook tijdens een lange of erg steile beklimming ook nodig zijn hoor.

Weet ik wel :).
Maar dit merk je sneller dat je moet terugschakelen omdat je motor moeilijk gaat doen ;)
José
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door José »

Mijn ouders hebben een automaat, en tot voor een jaar geleden woonde ik nog thuis, dus leende die auto nog wel eens...
Gaat allemaal prima, makkelijker kan niet!
Alleen bij rotondes heb ik nog wel eens de neiging om de koppeling in te drukken. Daar zit alleen niks, dus je trapt in het 'luchtledige'.

Mijn broer reed dus onlangs in die auto, voor de tweede keer in zijn leven, en presteerde het tegelijk de rem en het gas in te drukken..
Dan sta je dus met piepende banden in één keer stil! Haha!

Maar mocht iemand zich zorgen maken, nergens voor nodig!
Rijd erg fijn en ook erg rustig..
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl

Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

De eerste keer automaat rijden voor een vriend van me was in een Ford Taurus met stuurschakeling. Toen hij de achteruit in wilde schakelen was hij dit even vergeten, en greep zonder te kijken het waterflesje in de bekerhouder in de middenconsole, denkend dat het de pook was... :mrgreen: :wink: :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Haha niet zo vreemd hoor.
Ik greep vorige week naar euh ... de lucht.
Heb sinds vorige week mijn nieuwe (occasie) RAM en ik wou ook even de versnelling in eerste zetten, er zat alleen geen pook :? kwestie van gewente zeker?
Dan maar snel naar de stuurknuppel gegrepen. :lol:
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik vind het rijden met een automaat echt een verademing, voor mij niks anders meer. Maar het was wel even wennen, en dat gevoel van het "luchtledige" trappen op de koppeling herken ik ook wel. Iets anders is dat ik voor het eerst in de Ford Explorer van het werk moest rijden, en ik kon nergens de handrem vinden! Zeer genant natuurlijk, maar hij bleek ipv in midden, aan de zijkant te zitten en dan ook nog eens een klein onooglijk hendeltje. En ik had dat nog nooit gezien. :oops: :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Yep, en als je de rem ontgrendelt, dan knalt het zo lekker... :lol: De eerste paar keer dacht ik dat er iets niet goed was met het ding.

Tegenwoordig hebben ze gelukkig dat iets beter aangepakt doordat je kunt ontrgendelen door nog eens de rem in te trappen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
breaker9240
Amerikakenner

Hoy,

Hoe werkt eigenlijk een voetrem? (ipv een handrem)

En kan deze in gelijk welke stand in getrapt worden of uit?
Zit deze niet teveel weg?
recidivist
Amerikafan

Bericht door recidivist »

Een handrem trek je aan en een voetrem trap je in. Gewoon net zoals een handrem totdat je weerstand voelt. Ontgrendelen van de rem doe je door de voetrem weer even verder in te trappen (te vergelijken met de handrem die je vaak ook even verder omhoog moet trekken om te ontgrendelen).
Als je probeert weg te rijden zonder de rem te ontgrendelen geven de meeste auto's wel een pingelgeluid en zie je een waarschuwingslampje.

Het maakt niet uit of je auto in Drive, Park of Neutraal stand staat: je kan de voetrem altijd intrappan. In praktijk doe je het natuurlijk alleen in de Park en Neutraalstand.

De voetrem zit meestal helemaal links, vaak ruim hoger geplaatst dan je gas- en rempedaal. Vergissen is eigenlijk gewoon niet mogelijk.
Bezochte staten: AL, AK, AR, AZ, CA, CO, CT, DE, FL, GA, IA, IL, IN, KY, LA, MA, MS, MO, MT, NV, NH, NJ, NM, NC, OR, PA, RI, SC, SD, TN, TX, UT, VA, VT, WV, WY.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

In campers/pickup trucks zit er meestal een handel aan de onderrand van het dashboard die moet je (met de hand) even naar je toe halen waardoor de voet/handrem los komt.
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Mijn ouders hebben ook altijd automaat gereden, mijn moeder kon niet schakelen :wink: Mijn vader rijdt nog steeds automaat. Ik heb ook jaren automaat gereden, kwam toevallig zo uit, en ik vond het een genot.

Vroeger hadden mijn ouders een simca, een semi automaat, waarbij je wel een keer kon schakelen maar dat was niet perse nodig, maar er zat dus wel een pook in het midden. Op een dag deze auto een keer uitgeleend aan een kennis, het hem nog uitgelegd, maar toch in het optrekken, trapte hij vol op de rem, omdat hij wilde schakelen en dacht dat hij de koppeling te pakken had. Hij zat toen dus bijna met zijn neus tegen de voorruit aangeplakt :lol:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Rob schreef:In campers/pickup trucks zit er meestal een handel aan de onderrand van het dashboard die moet je (met de hand) even naar je toe halen waardoor de voet/handrem los komt.
In onderstaand - kwalitatief niet al te geweldig - fotootje zie je een voorbeeld van wat Rob bedoelt: het pedaaltje linksonder trap je in om de parkeerrem in te schakelen. Bij de pijl zie je het handeltje waarmee je de rem weer loshaalt. Hoe de "brake release" er uitziet, en waar deze zit verschilt uiteraard per merk.
Bijlagen
parkingbrakerelease.JPG
parkingbrakerelease.JPG (12.24 KiB) 1508 keer bekeken

Onze website | Mijn blog
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Bij onze Chrysler zit de handel op dezelfde plaats als bij de auto van Dennis.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer