Monique,
Ik ben ook nog even met jouw route aan het knutselen geweest en daarbij rekening houdend met wat jullie willen zien, wat voor de kinderen leuk is en geen al te lange rijdagen. Het ziet er wel anders uit dan de hierboven voorgestelde routes (die zijn overigens ook prima hoor).
Omdat je aangaf naar Rocky Mountains NP te willen en deze periode daar eigenlijk niet heel erg geschikt voor is en uit de route, heb ik een andere werkelijk prachtige route dwars door de Rockies voor je uitgestippeld zodat je op dat punt toch aan je trekken komt. Deze wegen zijn normaal gesproken dan goed te berijden en de uitzichten op de besneeuwde bergen zijn fantastisch. Wij waren hier vorig jaar ook weer begin mei en hebben erg genoten van deze tocht en de mooie bergwereld in die periode.
Ik heb de zuivere rijtijden (bij benadering en zonder stops en in werkelijkheid dus langer) er tussen haakjes bij vermeld voor je beeldvorming. De hele trip is dan een mix van bergen, rode rotsen, steden en woestijn, canyons en cultuur met rustpunten van 2 x 2 volle dagen (Vegas en Moab). Ik heb ook een routekaartje bijgevoegd.
De route zou er dan als volgt uit kunnen zien en wellicht kun je hier wat mee.
30/4 Denver- Canon City (2 u) (Royal Gorge Bridge)
Geen lange afstand deze 1e dag. Via de Interstate en Colorado Springs over de 115 en de 50 naar
Royal Gorge Bridge even voorbij Canon City. Een prachtige canyon met een soort pret- en dierenparkje erbij wat denk ik ook leuk is voor de kids. Dit park gaat 25 april open. Je kunt o.a. met de incline tram naar beneden, of met de kabelbaan de canyon over of lopen over de machtige suspension bridge. Je moet overigens wel entree betalen. In de omgeving van Canon City zijn voldoende campgrounds.
1/5 Canon City - Montrose (3:15 u) (Black Canyon of the Gunnisson Nat. Park)
Dit Nationale park kom je onderweg tegen en is een bezoek meer dan waard.
Black Canyon of the Gunnisson NP. Er zijn campgrounds in dit park, maar ik zou nog wat doorrijden naar Montrose of iets verder.
2/5 Montrose - Cortez (3 uur) (
San Juan scenic byway via Telluride)
Deze route is werkelijk fantastisch. Bij Ridgeway moet je de 550 verlaten en de 62 nemen naar Telluride. Dit is een hooggelegen historic wintersportplaats en daarom worden de goede brede wegen ook altijd schoongehouden. Je kunt ook de 550 blijven volgen en via Silverton en Durango naar Cortez gaan, maar dan ben je meer tijd kwijt en deze
Million Dollar Hwy is hier en daar smal met afgronden en als je niet ervaren bent, minder geschikt voor (grote) campers.
Vanuit Cortez zou je 's middags nog een bezoek kunnen brengen aan het
Mesa Verde Nat. Park
3/5 Cortez - Gouldings (2 uur) (Monument Valley)
Onderweg kun je nog Four Corners aan doen, dat is maar een klein omweggetje. Je hebt de hele middag tijd om Monument Valley te bekijken en evt. een guidetour te doen. Vanaf de campground in Gouldings heb je een fantastisch gezicht op MV vooral met ondergaande zon. De camping beschikt over een indoor zwembad wat ook leuk is voor de kids.
4/5 Monument Valley - Page (2 uur) (Antelope Canyon, Horse Shoe Bend, Glen Canyon Dam, Lake Powell)
Genoeg te doen en te zien deze bijna volle dag in Page. Deze dag "verdien" je ook nog een uur extra door een andere tijdszone.
5/5 Page - Grand Canyon (2 uur naar de eastentrance van het park)
Voordat je naar de campground rijdt kun je al de viewppoints langs de eastrim mee pakken. "
6/5 Grand Canyon - Las Vegas (4:30 uur) (Seligman R66 en Hoover Dam)
Onderweg de Interstate 40 even verlaten bij exit 123 voor een bezoekje aan historic Seligman waar je nog leuke Route 66 dingen tegenkomt. Twee mijl verder kun je de Interstate weer op (exit 121). Op de grens van Arizona en Nevada kom je dan nog over de Hoover Dam waar je evt. ook een guidetour kunt doen.
7/5 Las Vegas
8/5 Las Vegas
9/5 Las Vegas - Kanab (3:30 uur)
Misschien een verrassing, maar ik "stuur" je niet door Zion maar onderlangs. Je bent al in dit park geweest las ik en bovendien zijn ze daar nogal met wegopbrekingen bezig. Bij Hurricane afslaan en de 59 nemen die verderop in Arizona overloopt in de 389. Onderweg naar Kanab kom je nog het
Pipe Spring Nat. Monument tegen. Een andere optie is binnendoor te steken naar Kanab via
Coral Pink Sand Dunes State Park. In Kanab heb je een hele mooie camping met binnenzwembad
Kanab RV Corral.
In de loop van de middag kan ik je van harte een bezoek aanbevelen aan
Best Friends Animal Sanctuary. Het is Amerika’s grootste opvangcentrum voor zieke, verwaarloosde, gehandicapte of kansloze dieren. Er zijn hier permanent 1800 tot 2000 dieren die een speciale verzorging krijgen. Het gaat hierbij om allerlei soorten dieren, zoals honden, katten, vogels, maar ook paarden, ezels en ander groot en klein wild. Je kunt in dit centrum een guidetour maken met een Van die zo’n anderhalf uur duurt. Je rijdt dan door de prachtige Angels Canyon en bezoekt Dogtown, Catsvillage, Bunny House etc. De paarden kun je vooraan bij het Welcome centrum zien.
Het ligt maar 5 mijl ten noorden van Kanab, afslag aan de US 89, en door borden aangegeven. Niet alleen interessant voor volwassenen maar zeker ook leuk voor de kinderen. In mijn
Liveverslag van die dag kun je er nog meer over lezen en foto's zien zowel van dit park als de campground.
Hou er wel rekening mee dat je deze dag een uur "verliest", dus vroeg op pad gaan.
10/5 Kanab - Capitol Reef (4 uur) (Red Canyon, Mossy Cave, scenic UT 12)
Deze wat langere rijdag staat in het teken van een bijzonder scenic route. Je passeert eerst Red Canyon en dan Bryce (heb je al bezocht), maar een vrij kort wandelingetje naar Mossy Cave aan de andere kant van Bryce (4 mijl voorbij de hoofdingang richting Tropic) kan ik je aanbevelen. Ook geschikt voor de kids.
Verder rij je dan over de scenic UT 12, een van de mooiste wegen van Utah, naar Capitol Reef. In het park is een campground (Fruita), first come first serve, waar kinderen altijd in de rivier badderen en de hertjes 's morgens over de campground lopen. Er zijn ook luxere campings in Torrey te vinden mocht je voorkeur daar naar uitgaan.
11/5 Capitol Reef - Moab (2:30 uur) (Goblin Valley State Park)
Onderweg van Hanksville over de lange saaie weg 24 naar Green River heb je links de afslag naar
Goblin Valley State Park, een prachtig park wat de kinderen ook mooi zullen vinden tussen de "kabouters" door te lopen. Het loont de moeite deze omweg even te maken en is een leuke onderbreking van de rit.
Je komt dan op woensdag aan in Moab en zult dan voldoende kampeerplek kunnen vinden. Echter voor de vrijdag zou ik zeer zeker van te voren een plaats reserveren op een campground. De weekenden zit Moab tegenwoordig barstens vol en zijn ook bijna alle kampeerplekken al lang van te voren gereserveerd. Wij hebben dat ook vorig jaar weer mogen ervaren in dezelfde periode april/mei.
12/5 Moab
13/5 Moab
14/5 Moab - Denver (6 uur) (scenic 128)
Een lange rit vandaag. Vanuit Moab is het zeer de moeite waard eerst via de scenic 128 langs de Colorado River te rijden naar de Interstate 70. Dit maakt in tijd haast niets uit.
15/5 Denver - inleveren camper
Gr. Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen: