Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Paspoort vernieuwen wanneer je in de VS woont

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
shivo
Amerikafan

Re: Paspoort vernieuwen wanneer je in de VS woont

Bericht door shivo »

dutchie_in_boston schreef:Ach, shivo, wat sneu, hebben wij je een reisje NY gekost? :lol:
Ja :evil: Daarom ga ik voor de zekerheid komende week alsnog :P Lekker met Amtrak, woensdag heen en donderdag terug, om een seminar te geven op Memorial Sloan Kettering.
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

(Offtopic)

Hey Shivo, jij ook hier? Ik kom nog maar heel weinig op dit forum, ik zal er toch eens wat werk van maken om dat vaker te doen.

(Ontopic)

In Maart 2010 verloopt mijn paspoort. Ik doe dit zoals gewoonlijk bij het Amerikaans Consulaat in Los Angeles, dus voor mij veranderd er met de nieuwe procedure weinig, zelfde plek. Dit is wel de eerste keer sindsdat ik Amerikaan ben geworden in 2006, ik laat wel weten hoe het gaat.
"I reject your reality, and substitute my own!"
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik neem aan dat je je Nederlandse paspoort bij het Nederlandse consulaat gaat verlengen, niet bij het Amerikaanse.

En, voor alle zekerheid: je hebt toch al je papieren in orde? Officiele kopie van je naturalisatiedocument, van je trouwakte, geboortebewijs van je vrouw, enz. Zie anders de website van de Nederlandse ambassade in Washington DC onder paspoorten. Tenzij je al een Verklaring van Behoud van Nederlanderschap hebt. Anders daar meteen om vragen als je alle documenten toch bij elkaar hebt, gaat het de volgende keer een stuk makkelijker.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Trouwakte is niet nodig, dat is alleen als je in de VS getrouwd bent. Mijn vrouw en ik zijn in Nederland voor de burgerlijke stand getrouwd, dus ik sta ook nog steeds zo in Den Haag geregistreerd bij de balie Nederlanders in het buitenland. De paspoort aanvraag word naar Nederland gestuurd, en daar word bepaald of het eigenlijk nog wel mag. Aangezien ik alles geheel volgens de legale weg heb gedaan, en de burgerlijke stand in Nederland nog gewoon zegt dat ik met een Amerikaanse ben getrouwd, zou het goed moeten gaan.

Mijn vrouw werd in 2002 Nederlandse, vlak voordat we vertrokken, en kon zonder problemen in 2007 haar Nederlandse paspoort vernieuwen op vertoon van haar Amerikaanse paspoort. Ik verwacht dus geen problemen.

Ik heb inderdaad mijn originele naturalisatiecertificaat nog wel, ik zal em maar meenemen voor de zekerheid. In de VS heb ik nooit een trouwakte gehad, en ook nooit nodig gehad.
"I reject your reality, and substitute my own!"
shivo
Amerikafan

Bericht door shivo »

maartena schreef:(Offtopic)

Hey Shivo, jij ook hier? Ik kom nog maar heel weinig op dit forum, ik zal er toch eens wat werk van maken om dat vaker te doen.

(Ontopic)
Hey Maarten, ja je komt zo eens ergens! :)
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik zou het voor alle zekerheid toch maar even navragen, de regels veranderen soms.

Ik dacht bijvoorbeeld dat ik geen problemen zou hebben, omdat ik in 2004, na in november 2003 Amerikaan geworden te zijn, zonder al te veel gedoe een nieuw Nederlands paspoort had gekregen. Niet dus. Toen ik in 2009 weer een nieuw Nederlands paspoort wilde hebben, moest ik door de hele molen, compleet met officiele apostilles van alles, inclusief mijn naturalisatiecertificaat. Ik heb sindsdien een officiele Verklaring van Behoud Nederlanderschap en dat vodje papier moet de wonderen doen bij de volgende verlenging.

Als je de mensen van het consulaat in LA kent, zou ik het daar navragen, anders naar Dutchhelp bellen (telefoonnummer op de website van de ambassade). Voor alle zekerheid.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

maartena schreef:
Ik heb inderdaad mijn originele naturalisatiecertificaat nog wel, ik zal em maar meenemen voor de zekerheid. In de VS heb ik nooit een trouwakte gehad, en ook nooit nodig gehad.
Je hebt niet alleen je originele naturalisatie certificaat nodig, maar een "certified true copy" met apostille. Die certified true copy moet je bij je lokale USCIS office opvragen, en daarna moet het naar een of andere instantie in Washington DC voor de apostille (de website die Benno aanhaalde geeft het allemaal heel duidelijk aan). Waarom dat allemaal moet, snap ik niet. Waarom zou iemand voor de lol zo'n certificaat namaken en dan heel die molen doorgaan? Maar goed, het moet...:)

Succes!
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Sowieso vind ik de eisen van Nederland idioot. Hetzelfde geldt voor een geboortebewijs, dat niet ouder dan een jaar mag zijn. Alsof er iets is veranderd na je geboorte :roll: .
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DixieChick
Amerika-expert

Ja, ditto...heel raar allemaal. Ik sprak laatst een Duitse hier die de Amerikaanse nationaliteit wilde aanvragen. Blijkbaar is het in Duitsland nog lastiger, en zij was de hele rompslomp zo zat, dat ze bereid was haar Duitse nationaliteit dan maar helemaal op te geven. Als ik al die eisen lees, dan moet ik zeggen dat bij mij soms ook de moed in de schoenen zakt. Helemaal omdat we niet alleen voor mij, maar blijkbaar ook voor manlief weer een miljoen documenten uit twee staten moeten regelen..zucht...
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Leuk is het inderdaad niet, maar niet echt overkomelijk. Ik hoefde bijvoorbeeld geen geboortebewijs van mij over te leggen, wel van mijn vrouw (misschien geloofden ze dat ik echt voor ze stond en niet een verschijning was, hoewel ... als ze echt zeker hadden willen weten dat ik vlees en bloed was, hadden ze even moeten proberen hun hand door mij heen te steken, je weet immers maar nooit met die 3D projectoren tegenwoordig!)

En als je er even voor gaat zitten, is het schrijven van korte briefjes om te vragen om apostilles ook niet zo moeilijk, zeker niet nu je op het internet kunt zoeken naar het kantoor van de staats-secretary of state en waar je dat verzoek precies heen moet sturen (en hoeveel je moet betalen).

Een afspraak met de Immigratiedienst is ook niet zo moeilijk, kun je op het internet doen. En met de juiste vakterm, kunnen ze opzoeken wat ze met dat naturalisatiecertificaat moeten doen.

Bij het afgeven van alle papieren kreeg ik nog even een schrik, omdat ik een rekening van gas en/of elektra vergeten had. Gelukkig geloofden ze mijn rijbewijs ook als bewijs van waar ik woon.

En het ophalen van de kopieen van ons trouwbriefje was ook niet echt moeilijk, een uurtje in downtown Manhattan, nooit echt een straf natuurlijk.

De volgende keer moet het allemaal makkelijker gaan dankzij dat papiertje dat zegt dat ik Nederlander ben gebleven.
DixieChick
Amerika-expert

Natuurlijk is het allemaal niet zo moeilijk, maar het is gewoon heel veel werk. Helemaal als je zoals ik gemiddeld 10 uur per dag aan het werk bent, en dus maar moeilijk tijd kan maken voor een een tripje naar de immigratie dienst (2.5 uur rijden), of allerlei andere bureaucratische rompslomp. Daarnaast zijn manlief en ik in Denemarken getrouwd, en dat land heeft pas sinds kort de apostille wet aangenomen, ,dus hoe dat dan weer gaat werken, dat moeten we allemaal nog uitzoeken.
En eerlijk gezegd vind ik het gewoon een beetje krom dat je zo ontzettend veel documenten moet overleggen alleen om te bewijzen dat je ook echt bent met een Amerikaan. Het kan, in mijn ogen, echt vele malen simpeler.
Southern Tales
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

DixieChick schreef:Het kan, in mijn ogen, echt vele malen simpeler.
Dat kan zeker, maar... "where's the fun in that?!" :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
DixieChick
Amerika-expert

Ja da's waar. Ik moet al die rompslomp dus maar gewoon zien als vermaak, en werkverschaffing voor talloze Nederlandse amtenaren..en wie zegt dat expats niks meer bijdragen aan de NL economie? :P
Southern Tales
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Dat bedoel ik! :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

maartena schreef:Trouwakte is niet nodig, dat is alleen als je in de VS getrouwd bent. Mijn vrouw en ik zijn in Nederland voor de burgerlijke stand getrouwd, dus ik sta ook nog steeds zo in Den Haag geregistreerd bij de balie Nederlanders in het buitenland. De paspoort aanvraag word naar Nederland gestuurd, en daar word bepaald of het eigenlijk nog wel mag. Aangezien ik alles geheel volgens de legale weg heb gedaan, en de burgerlijke stand in Nederland nog gewoon zegt dat ik met een Amerikaanse ben getrouwd, zou het goed moeten gaan.
Dit is niet correct. Ik heb dit gisteravond aan een vriendin, die bij de Nederlandse ambassade in DC werkt, gevraagd. Je moet wel een Nederlandse trouwakte overleggen. Zij gaan die niet voor jou opzoeken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik blijf maar gewoon Nederlander dan, heb geen zin en tijd om dat allemaal te regelen.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Of alleen Amerikaan worden, is nog minder rompslomp. Mijn vrouw mag binnenkort ...

Gr., Flipje
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Daar ben ik nog niet aan toe..... :mrgreen:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Aan de andere kant: als je meteen vraagt om een Verklaring van Behoud Nederlanderschap, ben je in 1 keer van de rompslomp af.

Totdat ze de regeltjes weer eens veranderen, natuurlijk. Iemand die iets meer weet van het huidige gerommel aan de dubbele nationaliteit in Nederland?
DixieChick
Amerika-expert

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Het laatste dat ik hoorde was dat de huidige wet in 2013 afloopt?
Southern Tales
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer