Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Leuke wijk in New York?

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
Rob Driessen
Amerika-ontdekker

Leuke wijk in New York?

Bericht door Rob Driessen »

Wij komen eind juli voor de tweede keer in New York. Dat betekent dat we al heel wat 'bekende bezienswaardigheden' gezien hebben en nu ook graag een of meer wijken zelf in willen gaan.
Heeft iemand tips voor ons? We hebben wel een New York gids waar natuurlijk ook wijken in genoemd staan, maar wat is nu echt een aanrader?
Bennogr
Amerika-expert

Re: Leuke wijk in New York?

Bericht door Bennogr »

Hangt ervan af. Als je op zoek bent naar psychologen: de Upper Westside, voor Yuppies: Upper East side. Voor "alternatieven" East Village (ruwweg: 14e straat, 5th Avenue, Houston, East River/FDR Drive -- daarin valt ook the Strand, 15 mijl of zo (meest tweedehands) boeken 12th/4th Ave als ik me goed herinner). Voor holebi's and wat rijkere alternatieven: West Village, zelfde als East Village, maar dan naar de Hudson rivier toe). Dure kunst: Soho, goedkope kunst: Williamsburg (Brooklyn), voor uitzicht en wat anders: Brooklyn Heights. Voor zomaar eens wat: Staten Islan (met het pontje langs het vrijheidsbeeld).

Russen: Helemaal achterin Brooklyn, bij de Boardwalk. Italianen: Little Italy (Manhattan), Chinezen: Chinatown (Manhattan).

"Andere" musea: Museum of the City of New York en Museo del Barrio (Nuoricans - Porto Ricanen die in NY wonen) 5th Avenue rond de 105e straat (zoek ze even op). Brooklyn Museum (vlak bij Grand Army Plaza/Prospect Park met de ondergrondse)

Domincanen en andere Spaans sprekenden: Broadway en 160e straat, mijn zoon woont daar, omdat het goedkoper is en zegt dat zijn Spaans hem goed van pas komt.

Dieren: Bronx Zoo (snelbussen vanuit Manhattan), Botanical Garden daar tegenover (en er is ook een hortus in Brooklyn, naast het Museum, plus een kleine dierentuin).

Zo uit het losse handje, een begin.

Veel plezier (heb 20 jaar in en rond Manhattan gewoond en wie weet gaan we nog wel eens terug).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Rob Driessen
Amerika-ontdekker

Bericht door Rob Driessen »

Bedankt voor je informatie en tips! Sorry voor deze late reactie, door omstandigheden kon ik even niet eerder reageren.....
headhunterke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door headhunterke »

Een gezellige wijk?
Dan heb ik 1 woord voor je: Brooklyn.
Da's echt mijn favoriete plek in New York.

Verder zijn Soho, Chelsea, Meatpacking en Greenwich Village ook nog enkele van mijn topplekjes.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Brooklyn is geen wijk, maar een wereldstad. De mensen die er wonen gaan soms naar 'de stad', waarmee ze dan Manhattan bedoelen. Ze doen dat twee keer in hun leven: op huwelijksreis en hun 25 jaar trouwen!

Maar er zijn leuke wijken in de stad Brooklyn (Brooklyn Heights, Park Slope, Prospect Heights, Redhook).
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Lees ook even mijn blog voor wat inspiratie over de Lower East Side: http://no4cubic.wordpress.com/2009/08/10/subculture/ !!
headhunterke
Amerikakenner

Wijk was misschien een beetje verkeerd uitgedrukt, da' waar.
Maar ik denk dat Rob precies weet wat ik bedoelde ;p

Ik ben nog nooit in Prospect geweest, maar lijkt me wel een heel erg leuke buurt om gewoon ff rond te kuieren en te genieten van de sfeer.
Maar zoals gezegd, nog nooit zo diep (niet dat het zo heel ver is) in Brooklyn geweest, maar hoe zit het met de veiligheid wat zuidelijker in Brooklyn.
Want ik zou heel graag via Greenwood en Prospect Park, eens noordwaarts lopen, maar ik weet niet zo heel veel af van de lokale veiligheid daar zo diep (ook al omdat ik dit maal alleen reis).
Dus: is het wat dieper in Brooklyn te doen?

Ik heb wel al gehoord dat de oostkant van Flatbush Av. de 'ruige' kant van het gebied is, klopt dat?

Maar nu terug ontopic: Oja, Lower East is hééél erg fijn :-)
Eigenlijk is elke buurt van NY leuk op zich hoor.
Ik vind het zo moeilijk om er eentje uit te pikken...
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Heb twee jaar aan de 'verkeerde' kant van Flatbush gewoond. Viel erg mee, ben maar 1 keer aangevallen, om middernacht toen ik even een krant was gaan kopen. En er heeft eens iemand tegen de deur staan duwen om 12 uur 's avonds op niuewjaar.

Maar de brownstones daar kosten als meer dan $1 miljoen.

Het is net zoals overal in New York (en de wereld): gewoon opletten. Mijn moeder en ik hebben eens een heel eind gelopen dwars door buurten die niet veilig zouden zijn, en waar een politieman mijn moeder aanspoorde om de glazen kralen die ze om haar hals had hangen maar weg te stoppen.

Er is een 'Nederlands' huis/boerderij ergens achterin Brooklyn, weet niet precies meer waar. En het is natuurlijk leuk om door 'Amersfoort' te lopen, een buurt daar. Net zoals ik nog altijd af en toe een schokje krijg als ik in Manhattan een stadsbus zie rijden waar op het bordje staat dat hij naar Amsterdam (Avenue) rijdt.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Bennogr schreef:Viel erg mee, ben maar 1 keer aangevallen,
:lol: Sorry maar hier schoot ik wel even om in de lach. Sommige mensen zijn al bang om na 7 uur 's avonds naar buiten te gaan in Nederland en jij schrijft heel droog "OH het viel wel mee daar, ik ben maar 1 keer aangevallen"
Alsof je er al op gerekend had dat dat minstens 10 keer zou gaan gebeuren :mrgreen:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

In de 33+ jaar dat ik in de VS woon, ben ik inderdaad maar 1 keer aangevallen, die ene keer in Brooklyn. Heb daar gelukkig geen tik aan overgehouden.

Toen ik in 1971 in New York was, is m'n horloge gestolen nadat ze een mes op m'n keel hadden gezet. Op klaarlichte dag. maar ik wist toen nog niet van opletten, gebeurde in de East Village, vlak bij de East River. Ben sindsdien zonder problemen in de South Bronx (in de tijd dat dat gevaarlijk was) en elders geweest.

Best een veilig land dus, de VS.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

ik ben ook nooit bang in NY hoor, vind de Lijnbaan in Rotterdam 's nachts eigenlijk enger... :)
headhunterke
Amerikakenner

Tot hiertoe heb ik me ook nog nooit onveilig gevoeld.
Maar het is de eerste keer dat ik alleen naar Brooklyn enzo zo willen gaan, vandaar m'n bezorgdheid.

Maar ik moet toegeven, ik voel me 's avonds op straat in Manhattan vaak veiliger dan in pakweg Brussel.
Voor geen geld ter wereld krijg je mij 's nachts in Brussel op straat (buiten de uitgaansbuurt dan).
In New York voelde ik me zelfs in de metro 's avonds veilig.
Het is een cliché, maar het klopt: Doe geen dingen die je hier thuis ook niet zou doen.
En laat vooral niet merken dat je wat banger bent, mocht dat zo zijn.

Ik vind NY veiliger dan vele Europese (groot)steden waar ik al eerder was (Barcelona, Brussel, Milaan,...)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer