Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

L1 Visa, Zwanger en Trouwen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
SilvainM
Amerika-ontdekker

Re: L1 Visa, Zwanger en Trouwen

Bericht door SilvainM »

Hee Bandido,

Bedankt voor de info! Ik zal voor de zekerheid van de week maar een internationaal rijbewijs gaan halen dan bij de ANWB!
Piedmont Park ken ik. Op Peachtree and 17th St "werk" ik meestal als ik in atlanta zit. Dat wordt overigens ook mijn toekomstige kantoor :), volgens mij is dat een blok of 2-3 van Piedmont Park van daan.

Hoe zit het precies met de rijtesten? Ik hoor/lees op verschillende sites hele verschillende verhalen over de moeilijkheidsgraad etc. De een loopt binnen en staat binnen een half uur weer buiten met een drivers license, de ander zegt dat het een dag duurt..
Hebben jullie enige ervaring?

gr.
Silvain
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

SilvainM schreef:Piedmont Park ken ik. Op Peachtree and 17th St "werk" ik meestal als ik in atlanta zit. Dat wordt overigens ook mijn toekomstige kantoor :), volgens mij is dat een blok of 2-3 van Piedmont Park van daan.
Klopt, dat is vrij dichtbij zowel mijn werk als mijn huis (ik woon op 6th St). Laten we in ieder geval alvast afspreken om een keertje te lunchen als je er eenmaal bent! Altijd leuk om andere "Neder-Atlantans" te ontmoeten. :wink: Ik stuur je in ieder geval even een PM met mijn gegevens.
SilvainM schreef:Hoe zit het precies met de rijtesten? Ik hoor/lees op verschillende sites hele verschillende verhalen over de moeilijkheidsgraad etc. De een loopt binnen en staat binnen een half uur weer buiten met een drivers license, de ander zegt dat het een dag duurt.
Nee, het is echt vrij eenvoudig in GA. Ik zal je tzt even wat meer info toekomen met wat meer details, maar in het kort bestaat het examen net als in NL uit 2 delen: theorie en praktijk. Je theorie maak je net als in NL op een computer en bestaat uit 40 redelijk simpele vragen. Wel is het raadzaam om even vantevoren te leren, gewoon omdat er wat dingen anders zijn dan in NL. Het praktijkdeel duurt 10-15 minuten en je rijdt dan met een examinator over een parkeerterrein en moet inparkeren, noodstop maken etc. Dan rijd je met hem het terrein af en rijdt een rondje door de buurt. In de meeste gevallen ga je niet eens de snelweg op. Valt dus erg mee.
"Keep Georgia On Your Mind"
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Zoals Bandido zegt is het rijexamen niet zo moeilijk en heeft 100% gelijk dat je even boekje moet doorlezen, kwestie dat je miles/feet goed kent.
Leer ook de boetes, hadden zowel mijn vrouw als ik een vraag over. Je kan trouwens on-line een test doen. Zowat de helft van de vragen kwamen terug op het examen zelf, altijd handig!
Werk jij trouwens in Atlanta zelf? Dat zal elke dag dan ook wel een opgave zijn (neem aan dat je de I85 - 285 pakt
Ik ben hier samen met mijn vrouw terecht gekomen via GC en de gok genomen zonder werk. Ik heb nog geen werk maar mijn vrouw die begint volgende week.
Zij moet naar Kennesaw elke dag en zal dus het genoegen hebben om de 285 en de 75 te nemen.

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik vond de rijtest hier erg meevallen hoor, dus laat je niet drukmaken. Het enige waarvan bij mij de wenkbrauwen even omhoog gingen was dat je moet fileparkeren (en dus ook echt precies tussen de pionnen, en niet zoals in Nederland waar je scheef op de stoep mag staan zoalng je maar "goed gekeken hebt"). Je doet rijexamen in je eigen auto, en in mijn geval was dat enorme truck van manlief (vandaar ook mijn opgetrokken wenkbrauwen). Maar goed, zelfs ik ben in een keer geslaagd.

Zorg wel dat je echt alle documentatie bij je hebt die je kan bedenken. Voorbeeld; ik had mijn paspoort, Nederlandse rijbewijs, en groene kaart bij me, maar ze moesten en zouden mijn huwelijkscertificaat zien. Waarom, geen idee, aangezien mijn groene kaart gebaseerd is op ons huwelijk, maar goed, ze konden me niet helpen zonder dat ding (dus manlief moest halsoverkop naar huis om dat vodje op te halen). Dus liever teveel mee dan te weinig :)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Jacqueline
Amerika-ontdekker

Bericht door Jacqueline »

rijbewijs is echt doodsimpel. 5 minuten voor theorie (wel even het boekje doorlezen!) dan 2 weken wachten tot je op mag, en dan een kwartiertje rijden. ik hoefde niet eens file te parkeren. enkel een blokje om, een keer achteruit steken, een school passeren en dat was het. Ik zit wel in CA, maar zo veel zal dat toch niet schelen...?

succes met alles!
Vol
Amerikafan

Bericht door Vol »

Jacqueline schreef: dan 2 weken wachten tot je op mag, en dan een kwartiertje rijden.
Grappig, hier in AZ kan je direct op. Eerst theorie met de eerder genoemde 40 vragen. Even fileparkeren op het terein van ADOT (heb ik daarna overigens nooit meer hoeven te doen) en dan 15 minuten rijden. Ik zakte de eerste keer omdat ik *ahum* iets te hard had gereden in een commercial zone, ik niet bij het stopsign een full stop had gemaakt maar alleen maar had afgeremd en pas bij de rand van de weg stil was gaan staan en bij het linksafslaan ik niet op de meest linkerbaan uit was gekomen maar op de middelste :x .

Dus te veel punten en gezakt. De examinator zei dat ik wel goed reed maar ik lui lui en gemakzuchtig geworden was door de jaren heen en ik het nog maar eens moest proberen. Een beetje zeurderig maar ze had wel een punt. De volgende dag kon ik gewoon weer op, zonder opnieuw te betalen en geslaagd met een 100% score. Allemaal voor iets van $15 :D
DixieChick
Amerika-expert

Hihi..

Mijn enige puntje was dat ik bij het fileparkeren mijn richtingaanwijzer niet aan had gedaan. Sja..er was -niemand- op die parkeerplaats, dus daar had ik niet bij stilgestaan. Verder heb ik heel schools gereden, en dat ging dus prima :)
Southern Tales
Vol
Amerikafan

Bericht door Vol »

DixieChick schreef: Zorg wel dat je echt alle documentatie bij je hebt die je kan bedenken. Voorbeeld; ik had mijn paspoort, Nederlandse rijbewijs, en groene kaart bij me, maar ze moesten en zouden mijn huwelijkscertificaat zien.
Als aanvulling daarop, ik reed af met een huurauto en daar willen ze ook alle papieren van zien, als proof of insurance. Die ik natuurlijk niet bij me had dus ook ik kon terug. Als je zelf de auto niet gehuurd hebt zorg dan dat je naam op het additional drivers form staat...
DixieChick
Amerika-expert

In Georgia mag je echter niet afrijden in een huurauto, dus dat gaat voor dit geval helaas niet op.
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Misschien dan toch een les nemen bij een rijschool? (Let wel even op of die is goedgekeurd door de AAA). Kun je even oefenen met wat ze vragen op het examen en je kunt waarschijnlijk in de auto van de rijschool afrijden, of ze weten precies over hoe en wat.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DixieChick
Amerika-expert

Je mag wel afrijden in de auto van iemand anders (mits die verzekerd is), maar alleen niet in een huurauto. Mijn plan was, als ik gezakt was wegens het niet in kunnen parkeren van de achterlijk grote truck van manlief, om schoonmama te vragen een weekendje langs te komen met haar sportautootje, en dan daarin af te rijden. Gelukkig was dat niet nodig, maar je kan dus best een auto lenen als je er zelf nog geen hebt.
Volgens mij kun je in Georgia niet afrijden in auto's van rijscholen, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Het is een beetje raar, maar als je het boekje ophaalt bij de DDs (of download natuurlijk), kun je het allemaal nalezen (of navragen).
Southern Tales
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Mag het ueberhaupt niet of gaat het alleen om de verzekering? Ter vergelijking, in CA mag je in een huurauto afrijden, vermits je de verhuurmaatschappij daarvan op de hoogte stelt. Zij maken dan een aparte goedkeuring en extra verzekering in orde.

Gr., Flipje
DixieChick
Amerika-expert

Volgens mij stond er expliciiet in de regels van de DDS dat je niet in een huurauto mag afrijden. Verzekering of niet. Waarom, ik heb geen idee.
Southern Tales
dizzygirl
Amerikafan

Bericht door dizzygirl »

nog even inhakend op dat rijbewijs halen.
Ik ga in NYC wonen, moet ik dan ook in de stad zelf afrijden?
Of mag dat ook elders in de staat New York?
Ik moet er eigenlijk niet aan denken om daar in de stad mijn rijexamen af te leggen want het verkeer daar is echt gestoord.
Ik heb schoonfamilie op Long Island wonen, mag ik daar dan ook afrijden?
dan kan ik schoonzus, broer, of moeder lief aankijken voor een auto.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

DixieChick schreef:Volgens mij stond er expliciiet in de regels van de DDS dat je niet in een huurauto mag afrijden.
Dat was inderdaad voorheen zo, maar dat mag nu wel.
astoria
Amerika-ontdekker

Bericht door astoria »

dizzygirl schreef:nog even inhakend op dat rijbewijs halen.
Ik ga in NYC wonen, moet ik dan ook in de stad zelf afrijden?
Ik moet er eigenlijk niet aan denken om daar in de stad mijn rijexamen af te leggen want het verkeer daar is echt gestoord.
Ik heb schoonfamilie op Long Island wonen, mag ik daar dan ook afrijden?
dan kan ik schoonzus, broer, of moeder lief aankijken voor een auto.
Als je in de stad zelf woont rij je af of in The Bronx of op Staten Island. Rondje rijden, parkeren, klaar. Tenminste, zo was het 15 jaar geleden. Locaties zijn nog steeds hetzelfde, weet niet of ze strenger zijn geworden. Vwb op andere locatie afrijden, daarvoor kan je het beste even contact opnemen met de DMV
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

dizzygirl schreef:Ik ga in NYC wonen, moet ik dan ook in de stad zelf afrijden?
In principe is het de staat New York die het rijbewijs uitgeeft en om die reden zou je normaliter overal in NY je rijbewijs moeten kunnen halen. In Georgia werkt dat hetzelfde, veel mensen willen liever niet midden in Atlanta (minder hectisch dan NYC natuurlijk, maar toch), maar wijken liever uit naar de suburbs. En dat mag hier gewoon, maar regels kunnen per staat verschillen, dus je zou het even moeten checken met de DMV van NY.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Voor zover ik weet is NYC nogal makkelijk met rijbewijzen. Ik heb indertijd mijn Nederlandse rijbewijs kunnen omruilen (al is in die transactie mijn vrachtautorijbewijs verdwenen, maar dat heb ik toch nooit nodig gehad).

Mijn zoon kon zijn rijbewijs uit Californie ook zonder meer omruilen, geen theorie, geen afrijden. WEL heel vroeg in de rij gaan staan voor het kantoor in de stad.

Ik zou ze eens bellen als je eenmaal verhuist bent. Je mag altijd nog een tijdje rondrijden op je Nederlandse rijbewijs, al dan niet met een internationaal rijbewijs ernaast (ik zou dat inderdaad toch maar ophalen bij de ANWB, is volgens mij de investering wel waard. Je verhuist immers naar een land waar de ambtenarij soms meer lijkt op die van een Balkanland, dan een modern Westeuropees land: hoe meer stempeltjes, handtekeningen en officieel uitziende documenten, hoe makkelijker het leven.)
PeterNY

Bericht door PeterNY »

Dit bericht is komen te vervallen.
Laatst gewijzigd door PeterNY op 11 jan 2010, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

OK. De tijden veranderen.

Overigens: het lijkt me geen slecht idee om een Nederlands rijbewijs aan te houden en op tijd telkens te verlengen. Afrijden in Nederland is een stuk pittiger dan hier en een Amerikaans rijbewijs mag je niet meer omruilen voor een Nederlands rijbewijs zoals vroeger.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer