Paul schreef:Nee, dat zeg ik niet. Maar de kans dat een Nederlander een terrorist is, is veel kleiner dan bijv. iemand uit Saudi-Arabie. Daarom zou je alleen verdachte figuren uit bevriende landen moeten ondervragen, fotograferen, vingerafdrukken nemen, en zo.
Het gaat er niet om of de kans kleiner is, maar of die bestaat. Omdat in principe iedereen een terrorist kan zijn, kun je daarom ook geen onderscheid maken.
Nou sorry hoor, maar ik begrijp niet hoe het wel zou kunnen helpen. Ik laat vingerafdrukken en een foto maken, en dan?
Het voorkomt dat je kunt "verdwijnen" in de massa, zoals dat voorheen redelijk simpel kon en niemand een idee had waar je gebleven was en wat je bezigheden waren.
Dus er is iets mis met mijn instelling?
Als je geen begrip hebt voor het feit dat het niet gebeurd om jou het leven zuur te maken, maar uit het oogpunt van de veiligheid van iedereen, dan heb je daar gelijk in.
Ik weet wel dat de wereld veranderd is sins 11 september. Maar waarom moet ik dan zo streng behandeld worden? Waarom moeten de Amerikanen in de strijd tegen het terrorisme mijn creditcard nummer hebben? Als ik uit een moslimland zou komen, zou ik het nog wel begrijpen, maar ik ben gewoon een blanke Hollander die op vakantie naar de VS wil. De verdachte figuren er uit plukken en extra controleren lijkt mij veel efficienter en effectiever dan iedereen als crimineel behandelen.
Je maakt de fout, zoals ik al eerder aangaf, het persoonlijk op te vatten. Deze maatregelen zijn niet specifiek tegen jouw persoon gericht, ze zijn nodig voor het geval dat je niet bent wie je voorgeeft te zijn.
Je gaat van de verkeerde premisse uit. Jij
weet dat je niets te verbergen hebt, maar de persoon die je binnenlaat in de V.S. heeft daar - uiteraard -
geen zekerheid over. Het is zijn, of haar, taak om het kaf van het koren te scheiden. Dat de goeden daarbij onder de slechten moeten leiden, is niet de schuld van de V.S. Je ongenoegen daarover moet je richten op de daders en niet de slachtoffers die zich alleen willen beschermen tegen aanslagen.
Je foto, vingerafdrukken en creditcardnummer zijn een hulpmiddel om je, mocht het nodig zijn, te kunnen traceren. Met een beetje fantasie kun je zelf wel bedenken waarom je creditcardnummer belangrijk kan zijn: hiermee kan in het oog gehouden worden of die kaart gebruikt wordt voor verdachte uitgaven, zoals voor de aanslagen ook is gebeurd. In zo'n geval is er nu meteen een profiel beschikbaar met foto(s) en vingerafdrukken.
Door achter deze maatregelen onmiddellijk "Big Brother" te vermoeden die een ongezonde interesse in je persoonlijke leven zou hebben, is een schromelijke overdrijving van de belangrijkheid van jouw (of mijn) persoontje.
gr. Redneck