Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Two Year rule op visum is fout

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
missmelissa
Amerika-newbie

Re: Two Year rule op visum is fout

Bericht door missmelissa »

Oh oke dan is dat ook nog een optie.
Het is ook zo moeilijk allemaal.
Ik ga een onderzoeksstage doen, waarbij ik eigenlijk nieteens werk en er ook geen geld voor krijg, maar dat moet dan wel weer met een J-1 visum. En daar komt dan bij dat ik weer 2 jaar hier in NL moet verblijven voor ik (of de kandidaat werkgever dus) daar een werkvergunning oid aan kan vragen.
Dus wat als ik nu mn afstudeeropdracht bij het bedrijf voltooid hebt, en ze willen me graag houden als werknemer (in de ideale situatie dus haha), dan kan ik dus niet zomaar binnen een maand of 3 daar weer aan de slag?
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

missmelissa schreef:Oh oke dan is dat ook nog een optie.
Het is ook zo moeilijk allemaal.
Ik ga een onderzoeksstage doen, waarbij ik eigenlijk nieteens werk en er ook geen geld voor krijg, maar dat moet dan wel weer met een J-1 visum. En daar komt dan bij dat ik weer 2 jaar hier in NL moet verblijven voor ik (of de kandidaat werkgever dus) daar een werkvergunning oid aan kan vragen.
Dus wat als ik nu mn afstudeeropdracht bij het bedrijf voltooid hebt, en ze willen me graag houden als werknemer (in de ideale situatie dus haha), dan kan ik dus niet zomaar binnen een maand of 3 daar weer aan de slag?
Vraag die waiver aan in de eerste week van je J1, dan heb je hem waarschijnlijk binnen 2 maanden. Daarna kun je direct de H1B procedure starten met je werkgever, en dan kun je met wat geluk na je J1 meteen op je H1B verder.

Maar dan moet het qua tijd etc wel netjes zo uitkomen. Bovendien is de vraag of je werkgever de moeite wil doen, en het geld wil spenderen, de H1B procedure is alle behalve goedkoop.
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

De beste tijd om een waiver aan te vragen is op het punt dat je zeker weet dat je je J-1 niet meer wilt verlengen, want een 'verlenging-na-waiver-aanvraag' zorgt ervoor dat je opnieuw de twee jaar regel opgelegd krijgt (aangezien je het visum verlengt waardoor je in de eerste plaats de twee jaar regel opgelegd kreeg). Stel dat je meer tijd nodig blijkt te hebben voor je stage, of je werkgever je nog wel iets langer in dienst wil houden, dan heb je een probleem als je al een waiver aangevraagd had.

Het lijkt me niet erg verstandig om direct een waiver aan te vragen, helemaal omdat - zoals Kastelke al zei - je werkgever de H1b procedure moet starten, dat kun je niet zelf en je kunt er ook niet vanuit gaan dat je werkgever dat zomaar direct voor je doet. Er komt namelijk nogal wat papierwerk van verschillende instanties kijken bij het aanvragen van een H1b.

Het belangrijkste is eigenlijk dat je met visums geen (overhaaste) stappen moet zetten die niet direct nodig zijn zodat je het jezelf niet moeilijker maakt dan hoeft!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Verder is het ook nog zo dat een H1b procedure niet zomaar op elk tijdstip van het jaar aangevraagd kan worden. Ok, dit jaar zijn er per uitzondering nog over. Maar in theorie gaat het dus zo dat men bv. voor 1 april 2010 je h1b al aan moet vragen, maar dat je dan ten vroegste op 1 oktober 2010 in dienst mag komen. (tenzij er dus voor 1 april nog over zijn en je een werkgever hebt die die aanvraag ook al zo snel voor je wilt doen)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Lycke
Amerika-newbie

Bericht door Lycke »

Hai!
Even een heel praktische (en misschien wel hele domme) vraag. Op de website van het US State Department Waiver system moet je, als ik het goed begrijp, eerst het hele uitgebreide formulier invullen 'for a J1-waiver recommendation'. Ik ben hier maar gewoon aan begonnen omdat overal ook staat dat je dit gewoon als eerste moet doen om een nummer enzo te krijgen. Maar ik loop al heel snel vast. Na het kiezen van welke waiver je wil kom je namelijk op een pagina waar dit staat: Please write a statement demonstrating why *name* is eligible to receive a waiver of the two-year home residency requirement of section 212(e) of the Immigration and Nationality Act. The length of the statement may vary.
Ik kan natuurlijk wel 1000 redenen bedenken waarom ik een no objection waiver zou moeten (en willen) krijgen, maar hoe uitgebreid moet je dat hier opschrijven en wordt hier later nog op terug gekomen of is dit je uiteindelijk statement waarop bepaald wordt of je wel of niet in aanmerking komt? Zijn er nog dingen die je absoluut wel of juist niet op moet schrijven?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want een uitgebreide zoektocht op internet levert weliswaar heel veel informatie op, maar deze info is niet heel bruikbaar.
Lycke
ioX
Amerika-ontdekker

..

Bericht door ioX »

..
Laatst gewijzigd door ioX op 10 jul 2010, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Lycke schreef:Hai!
Even een heel praktische (en misschien wel hele domme) vraag. Op de website van het US State Department Waiver system moet je, als ik het goed begrijp, eerst het hele uitgebreide formulier invullen 'for a J1-waiver recommendation'. Ik ben hier maar gewoon aan begonnen omdat overal ook staat dat je dit gewoon als eerste moet doen om een nummer enzo te krijgen.
Waar staat dit??? Want als dat klopt heb ik een probleem.
Maar ik loop al heel snel vast. Na het kiezen van welke waiver je wil kom je namelijk op een pagina waar dit staat: Please write a statement demonstrating why *name* is eligible to receive a waiver of the two-year home residency requirement of section 212(e) of the Immigration and Nationality Act. The length of the statement may vary.
Ik kan natuurlijk wel 1000 redenen bedenken waarom ik een no objection waiver zou moeten (en willen) krijgen, maar hoe uitgebreid moet je dat hier opschrijven en wordt hier later nog op terug gekomen of is dit je uiteindelijk statement waarop bepaald wordt of je wel of niet in aanmerking komt? Zijn er nog dingen die je absoluut wel of juist niet op moet schrijven?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want een uitgebreide zoektocht op internet levert weliswaar heel veel informatie op, maar deze info is niet heel bruikbaar.
Lycke
Als je "statement of reason" bedoelt maakt het volgens mij niet zoveel uit. Ik had iets over career opportunities geschreven en de No Objection Statement die ik wel zou krijgen.
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

ioX schreef:Interessant topic!

Ik ga binnenkort een aanvraag doen voor een F-1 visum. Stel dat mij ook gevraagd word over overheids financiering (opzich is IB groep voor mij geen hoofd inkomst waar mee ik heel de zaak betaal, kan het zelf mooi betalen) wat is dan het slimste antwoord om te geven?
De waarheid. Tenzij "living on the edge" je lifestyle is.

Maar als je collegegeld betaalt betekent dat dat de overheid dat ook voor jou doet, dus je ontkomt er toch niet aan.
Lycke
Amerika-newbie

Bericht door Lycke »

Hoi!

Op de website van het US department of state of visa waivers (http://travel.state.gov/visa/temp/info/info_1288.html) staat het volgende:

How to apply for a waiver. STEP 1:
The Online J Visa Waiver Recommendation Application, Form DS-3035 must be used. No other version of the DS-3035 will be accepted. Upon completing the Form DS-3035 online, your information will be downloaded into a barcode and you will be issued immediately a waiver case file number and further instructions.

Dus volgens mij moet je eerst dat hele online formulier door voordat je verder kan. Maar ik weet dus niet wat ik daar nou als statement in moet vullen.... Hoe hebben andere mensen uitgezocht wat ze in moeten vullen? Toch hulp inschakelen van zo'n bureau ofzo of moet dit zo gewoon te doen zijn?

Groetjes, Lycke
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Lycke schreef:Hoi!

Op de website van het US department of state of visa waivers (http://travel.state.gov/visa/temp/info/info_1288.html) staat het volgende:

How to apply for a waiver. STEP 1:
The Online J Visa Waiver Recommendation Application, Form DS-3035 must be used. No other version of the DS-3035 will be accepted. Upon completing the Form DS-3035 online, your information will be downloaded into a barcode and you will be issued immediately a waiver case file number and further instructions.

Dus volgens mij moet je eerst dat hele online formulier door voordat je verder kan. Maar ik weet dus niet wat ik daar nou als statement in moet vullen.... Hoe hebben andere mensen uitgezocht wat ze in moeten vullen? Toch hulp inschakelen van zo'n bureau ofzo of moet dit zo gewoon te doen zijn?

Groetjes, Lycke
Volgens mij zijn er twee verschillende dingen:

A. De Advisory Opinion. Hiermee kom je erachter of je daadwerkelijk de 2 year rule op je visum hebt. Deze stap kun je volgens mij gewoon overslaan, als je dat al weet. Want het staat al op mijn visum "bearer is subject to two year rule".

B. De waiver aanvraag. Dit is dat online form, wat resulteert in een PDF file die je moet ondertekenen en met alle andere documenten opsturen. Aan het einde van deze aanvraag krijg je inderdaad een barcode en een case number.

Loop jij vast bij "Statement of Reason" of ergens anders?
Lycke
Amerika-newbie

Bericht door Lycke »

Hoi!
Die advisory opinion heb ik ook maar overgeslagen, want ik weet ook al dat ik 'officieel' subject ben. En ik loop inderdaad vast bij de statement of reason. Géén idee wat je daar in moet vullen... Dus een beetje hulp daarin zou meer dan welkom zijn :)
Groetjes, Lycke
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Lycke schreef:Hoi!
Die advisory opinion heb ik ook maar overgeslagen, want ik weet ook al dat ik 'officieel' subject ben. En ik loop inderdaad vast bij de statement of reason. Géén idee wat je daar in moet vullen... Dus een beetje hulp daarin zou meer dan welkom zijn :)
Groetjes, Lycke
Ik heb daar ingevuld, iets van:

"Dear sir/madam,

I am applying for a J1 2 year rule waiver because I would like to have the opportunity to pursue career opportunities in the United States. The 2 year rule prevents me from doing so. Also I believe that my home country of the Netherlands will provide me with a No Objection Statement.

Sincerely,"
Lycke
Amerika-newbie

Bericht door Lycke »

Echt? Zo simpel en zo weinig? En heb je hem gekregen? En moet je dan nog ergens anders allerlei redenen invullen of is dit voldoende?
Zou wel heel mooi zijn als het zo makkelijk is :)
Groetjes
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Lycke schreef:Echt? Zo simpel en zo weinig? En heb je hem gekregen? En moet je dan nog ergens anders allerlei redenen invullen of is dit voldoende?
Zou wel heel mooi zijn als het zo makkelijk is :)
Groetjes
Ik denk niet dat je begrijpt waarom de 2 jaar regel er is. Het gaat erom dat NL jouw "kennisvergaring" in de VS gesubsidieerd heeft, en uit sympathie voor NL zorgt de VS ervoor dat die mensen waarvoor NL net betaald heeft, die kennis sowieso voor 2 jaar gebruikt ten goede van NL.

Dus:
Het gaat er niet om of de VS het een probleem vind, maar of NL het een probleem vindt. En die hebben een No Objection Statement afgegeven voor mij, omdat ik geen belastingschuld heb. Dan vinden ze het best. China doet dit bijvoorbeeld niet.

Ik zit nog in het process, er staat 8 weken voor en daar zijn we bijna. Maar ik ga ervan uit dat goed komt. :)
missmelissa
Amerika-newbie

Bericht door missmelissa »

Ik ben ook heel benieuwd of je je waiver gehad hebt.
Laat je het weten als het zo ver is?

Groetjes Melissa
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Afbeelding

Dit is wat er sinds eergister staat. (stond eerst op "pending").

Maar nu moet ik volgens de vrouw aan de telefoon wachten op een brief met de echte waiver. De recommendation die ze doen is naar Homeland Security volgens mij, dus die zouden het nog kunnen afkeuren, maar dat lijkt me sterk...
Lycke
Amerika-newbie

Bericht door Lycke »

Oh, spannend! Afwachten of je het krijgt inderdaad, maar 'favorable recommendation' klinkt erg veelbelovend!
Ik ben inmiddels bij het volgende obstakel gestrand, haha... Ze maken het volgens mij allemaal zo ingewikkeld mogelijk. Volgens de mevrouw van het postkantoor kan ik namelijk niet 'self-adressed, stamped envelopes' meesturen, want die moeten dan in Amerika afgestempeld worden en als ze hier in NL gestempeld worden kunnen ze dus niet vanuit Amerika opgestuurd worden. Klinkt wel logisch, maar moet er even goed over na gaan denken hoe ik dit nu weer handig ga aanpakken. Nog tips hoe jullie dat hebben gedaan? Stom dat zulke simpele dingen dan zo ingewikkeld moeten zijn :s
Ik heb trouwens uiteindelijk inderdaad een korte statement of reason geschreven, wel iets langer dan die hier op het forum staat maar niet heel veel meer. Ik ben benieuwd..! Maar goed, zo lang ik het allemaal niet op kan sturen duurt het zeker nog een tijdje voor ik alles rond heb, haha.

Groetjes, Lycke
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Ik zou zeggen, bel public inquiries even op +1-202-663-1225 en wacht tot je de computer hoort praten, en klik 1, wacht 1 sec, klik 2, wacht 1 sec, klik 3, wacht 1 sec, klik 0. En je staat in de wachtrij. (Dus 1-2-3-0)

Ik had dit probleem niet omdat ik in de VS ben momenteel.
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Heb m binnen!

Zowel de "recommendation" als de echte waiver van de Department of State. Op van dat lekker dikke officiele papier. :)

Mooi. Stap 1 is gezet. Nu nog een H1 zien te bemachtigen. Dat wordt vast net zo gemakkelijk. :shock:
Lycke
Amerika-newbie

Bericht door Lycke »

Gefeliciteerd!
Ik heb het inmiddels maar opgelost door mijn Amerikaanse vriendje een money order te laten maken en enveloppen te laten stampen. Dat hele pakketje komt nu mijn kant op, en dan kan ik weer verder. Maar wel heel bemoedigend dat het jou gelukt is! Dan komt het bij mij misschien ook wel goed :)
Klopt het trouwens dat je pakket 2 naar de Nederlandse ambassade in Washington moet sturen? En ik kan alleen maar vinden dat je daar die 'third party barcode page' heen moet sturen, maar hoeft daar verder helemaal niets bij? Pakket 1 (voor the US department of state) is zo fijn veel dikker dat ik het gevoel heb dat die veel vollediger is, haha!

Groetjes
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer