Bennogr schreef:Je stelt het allemaal wel erg gladjes en makkelijk voor, Flipje.
Ik stel niets gemakkelijk voor; wij hebben hard gewerkt voor waar we vandaag de dag zijn. Dat had jij ook kunnen doen. Sterker nog, als jij gewoon docent Engels was gebleven, dan was alles voor je geregeld. Zo'n keuze hebben wij nooit gehad (en mijn vrouw al helemaal niet; niet iedereen groeit op in een rijk land, vrij van burgeroorlog en andere problemen). Je hebt andere keuzes gemaakt, dat is je vrijheid, maar je moet dan niet achteraf gaan lopen klagen alsof de wereld er op uit is jou een oor aan te naaien.
Bennogr schreef:En ik vermoed dat er wel wat minder dan 80 procent van de mensen tevreden is over hun ziekteverzekering.
Hier is de
Gallup Poll.
Bennogr schreef:wil niet zeggen dat de andere 349.997 Amerikanen in dezelfde gelukkige omstandigheden verkeren.
349.997 Amerikanen?
Maar we hadden het hier over gezondheidsvoorziening zoals gegeven door de overheid.
Dus om terug te komen op die 85%, en wat ik daar schreef: "Da's een standaardprobleem en is het probleem dat Big O. werkelijk heeft: noordwaarts van 85% van de mensen beweert happy te zijn met hun ziektekostenverzekering, maar men zoekt niet echt uit hoe of wat tot op het moment waarop men het daadwerkelijk nodig heeft, en dan kan het te laat zijn. Tja, en dan is het klagen dat die "gemene verzekeraar" dit of dat niet blijkt te vergoeden. Nee, je moet daar echt achterheen op het moment dat je nog gezond bent en helder na kan denken, en als er lacunes zijn, dan bijverzekeren."
Net zoals jij erachter kwam dat er een probleem zit in verzekering via de werkgever, weten noordwaarts van 85% van mensen ook niet beter. Dat is Big O. zijn echte probleem. De reden is dat ze niet
voordat ze de verzekering nodig hebben, kijken wat hun dekking werkelijk is als ze echt ziek worden. Maar je kunt je overal tegen verzekeren: tegen baanverlies, invaliditeit, langdurige ziekte, en dood (voor je nabestaanden dan). Kosten gaat om tientjes per maand, zolang je er maar jong mee begint. We praten dus over de kosten van een cell phone plan en wellicht je kabeltelevisie erbij. Wat is belangrijker? (En nee, ik heb geen cell phone plan, en we hebben alleen basic cable omdat mijn vrouw erop stond. Prioriteiten ... )
Ja, er moet heel wat veranderen in de gezondheidszorg. Neem b.v. het feit dat nog altijd in 8 Staten en D.C., huishoudelijk geweld een "pre-existing condition" is, op basis waarvan coverage geweigerd kan worden. Zoiets verzin je gewoon niet. Of het probleem van coverage voor illegalen, dat voor opstoppingen hier in de emergency rooms zorgt (sterker nog, er zijn tegenwoordig twee rijen). Maar mensen niet kunnen weigeren begint met een individueel mandaat, anders koopt niemand verzekering totdat ze ziek zijn. Het begint ook daar dus met eigen verantwoordelijkheid. Big O. gaat niets gedaan krijgen zolang mensen niet op hun eigen verantwoordelijkheid aangesproken worden. Dat geldt voor alles waar hij probeert iets te bereiken, van health care en economisch tot scholing toe. Het maakt niet uit wat je aanpast, het is duidelijk wie er met de bal gaat lopen zolang er niets bij mensen zelf veranderd.
Het idee dat je er zelf niets aan kunt doen, dat het allemaal de schuld is van de grote boze wereld, en de hoop dat een politieker het wel gaat oplossen, is altijd al een verloren idee geweest, en zal altijd zo zijn. Zelfs als je wilt dat de politiek met een oplossing komt, dan zul je nog altijd zelf achter die politieker aanmoeten, opnieuw eigen verantwoordelijkheid dus, anders krijg je zulke plannen als dat nu onlangs van Max B., wat mogelijk nog erger uitpakt dan geen verandering (neem b.v. de "free-rider" optie in zijn plan, waardoor het lastiger wordt voor mensen met een lage opleiding om werk te vinden; of de grandfather-regeling waardoor werknemers van bedrijven die zulke waardeloze benefits en salaris geven (Walmart) en die op dit moment de voorkeur geven aan Medicaid, gedwongen worden die mindere verzekering van de werkgever aan te nemen; of het toevoegen van mensen op Medicaid op al overbelaste Staatbudgetten, wat ten koste gaat van andere benefits).
Einde van de rant.

Wat ik in elk geval zeker weet, is dat welke verandering er ook komt, de Flipjes beter af zullen zijn. De enige vraag is of wij er veel of weinig beter van zullen worden. Heeft verder niets met geluk te maken.
Gr., Flipje