Ik had deze antwoorden wel al een beetje verwacht

. Het was gewoon puur uit nieuwsgierigheid

. Niet dat ik had verwacht zonder meer daarvoor in aanmerking te komen.
Het klopt inderdaad dat je als Nederlander sowieso een achterstand hebt. Aan buitenschoolse activiteiten wordt hier niet zoveel waarde gehecht. Dat komt waarschijnlijk doordat je aan elke NL uni zonder veel problemen aangenomen kan worden (oke, op sommige scholen hier klopt dat ook niet).
Dat Amerikaanse systeem van cijfers geven heb ik eerlijk gezegd ook nooit zo goed begrepen. Ik begrijp dat er zoiets is als een GPA dat alle cijfers van je gehele schoolcarrière bijhoudt. In Nederland hebben we dat helemaal niet. Hoe doen ze dat überhaupt met Nederlandse studenten? Kijken ze dan alleen maar naar de cijferlijst van je examen?
Is het ook waar dat in Amerika veel makkelijker hoge cijfers worden gegeven? Ik hoor wel eens over straight-A students, zoiets zou in Nederland praktisch onmogelijk zijn. Overal een acht of hoger op staan is al verschrikkelijk lastig.
DixieChick schreef:Als je perse naar een Amerikaanse ivy league wil, zou ik je aanraden om je undergraduate (bachelor's) ergens in Nederland (of beter nog, Europa- een bekende Franse of Engelse universiteit helpt enorm) te halen, en je dan voor graduate school daar aan te melden. Ze kijken dan veel meer naar je academische talent dan je buitenschoolse activiteiten. Je zult wel weer een toelatingstest moeten doen, maar je hebt dan nog enkele jaren om je voor te bereiden.
Succes!
Bedankt voor dit advies! Misschien is dit een iets reëlere manier om toch mijn droom ooit waar te maken

.
meh1965 schreef:christvs schreef:... Ik blijf er nieuwschierig naar....
Had je die 5 voor Nederlands?

Not my brightest moment

. Nee, dat was voor Frans. Niet echt mijn sterkste punt. Gelukkig heb ik dit jaar een goede leraar, ik merk nu al dat dat helpt.
Op Wiskunde B (een vak dat eigenlijk helemaal niet in mijn profiel past) stond ik die zes. Gelukkig heb ik dit jaar voor het eerst (!!) in mijn schoolcarrière een goede wiskundeleraar, dus dat cijfer kan ook wel omhoog

.