Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dollars inkopen voor de vakantie in het najaar?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie

Zou jij Dollars inkopen voor de vakantie in het najaar?

Ja, natuurlijk
7
47%
Nee, want de koers wordt nog gunstiger
4
27%
Ik houd me niet bezig met de koersontwikkelingen
4
27%

Totaal aantal stemmen: 15

Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Dollars inkopen voor de vakantie in het najaar?

Bericht door Jasmino »

Hoi,

De dollar heeft momenteel een gunstige koers, al was het een paar maanden geleden nog gunstiger dan nu.

Wat vinden jullie: is het verstandig om nu al dollars in te kopen voor een vakantie later dit jaar? Of is het jullie verwachting dat de koers zich nog gunstiger gaat ontwikkelen?

Zijn er onder jullie die al eerder dollars hebben gekocht dit jaar? Zo ja, hoe hebben jullie dat dan aangepakt?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Jacqueline
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Jacqueline,

als je het over dollars inkopen hebt, neem ik aan dat je 2 à 3 duizend bedoelt? Dan begint het interessant te worden. :lol:

Maar ik zelf zou het niet doen. En dan niet om het koersverschil. Dat kan inderdaad veel voordeliger óf nadeliger uitpakken. Ik wil nl. niet met enkele duizenden dollars op zak door Amerika lopen. Dan pin ik liever wat vaker met kans op een nadeliger koersverschil. Mijn manier van risicospreiding... 8)

Ik neem trouwens wel wat mee vanuit Nederland, zo'n $ 200 voor de eerste uitgaven.

Wat je trouwens wel zou kunnen doen is de dollars in de vorm van Traveller Cheques kopen. Ze zijn dan gedekt tegen verlies en diefstal. Maar ook hier kies ik niet voor, in deze tijd van "plastic geld" zijn Traveller Cheques een beetje uit...

Groet,

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Coyote schreef:Jacqueline,

als je het over dollars inkopen hebt, neem ik aan dat je 2 à 3 duizend bedoelt? Dan begint het interessant te worden. :lol:

Maar ik zelf zou het niet doen. En dan niet om het koersverschil. Dat kan inderdaad veel voordeliger óf nadeliger uitpakken. Ik wil nl. niet met enkele duizenden dollars op zak door Amerika lopen. Dan pin ik liever wat vaker met kans op een nadeliger koersverschil. Mijn manier van risicospreiding... 8)

Ik neem trouwens wel wat mee vanuit Nederland, zo'n $ 200 voor de eerste uitgaven.

Wat je trouwens wel zou kunnen doen is de dollars in de vorm van Traveller Cheques kopen. Ze zijn dan gedekt tegen verlies en diefstal. Maar ook hier kies ik niet voor, in deze tijd van "plastic geld" zijn Traveller Cheques een beetje uit...

Groet,

Roland
Hoi Roland,

Als je vantevoren Dollars inkoopt, hoeft dat toch niet per sé te betekenen, dat je alles contant naar Amerika moet meenemen? Of vergis ik me dan? :?: :?: :?:

Ik heb ergens gelezen, dat je ook gewoon een bankrekening in Dollars kunt openenen, waar je het bedrag op zet. :o Ik weet alleen nog niet of je bij een Dollar-bankrekening ook gewoon een pinpas krijgt, om het geld te kunnen opnemen. Een andere mogelijkheid is om het bedrag vanaf de dollar-rekening te storten op een creditcard, zodat je daar een positief saldo op hebt dat je vervolgens in Amerika gewoon besteedt. Je kunt daar toch overal met een creditcard betalen. Maar dat heb ik zelf nog ooit geprobeerd.

En ja inderdaad, dan heb ik ook wel over een paar duizend Dollar. Als je een maand op vakantie gaat met 2 personen, heb je toch wel gauw $5000 nodig, tenzij je alle hotelovernachtingen vantevoren boekt.

Maar ik heb zelf ook nog nooit dollars voor de vakantie ingekocht, ik vroeg me alleen af of het nu misschien financieel gunstig zou kunnen zijn. Ik ben zeker ook niet van plan om zoveel contant geld mee te nemen, dat risico vind ik veel te hoog. TOt nu toe hebben we altijd alleen ieder een creditcard en onze pinpassen meegenomen, en daar hebben we altijd mee gered. Wel hebben we dit jaar voor het eerst nog een extra creditcard aangevraagd, omdat we vorig jaar met de mastercard problemen hebben gehad, gewoon voor noodgevallen.

Groetjes,
Jacqueline
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Jasmino schreef:Ik heb ergens gelezen, dat je ook gewoon een bankrekening in Dollars kunt openenen, waar je het bedrag op zet. :o Ik weet alleen nog niet of je bij een Dollar-bankrekening ook gewoon een pinpas krijgt, om het geld te kunnen opnemen. Een andere mogelijkheid is om het bedrag vanaf de dollar-rekening te storten op een creditcard, zodat je daar een positief saldo op hebt dat je vervolgens in Amerika gewoon besteedt. Je kunt daar toch overal met een creditcard betalen. Maar dat heb ik zelf nog ooit geprobeerd.
Een Dollar-rekening wordt steeds minder gebruikt. Zeker door particulieren. Banken zijn daar niet meer zo happig op. Ook de bank waar ik werk niet.

Bij een Dollar-rekening krijg je geen pasje, ook kun je er niet contant dollars van opnemen. Wel kun je met een Dollar-rekening Traveller Cheques in US$ kopen. De kosten en provisie gaan dan van je EURO-rekening af.

Of je ook overboekingen kunt doen vanaf je Dollar-rekening naar je CreditCard is mij niet bekend. Als je een CreditCard hier in Nederland hebt lijkt het mij ook onwaarschijnlijk. Die is in Euro's. Als het al zou kunnen, zit je dus weer met een omrekenkoers.

Maar ik zou gewoon eens bij je eigen bank informeren wat de mogelijkheden zijn. Misschien kun je nog steeds een Dollar-rekening openen.

Succes ermee.

Groet,

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

mijn inzicht verteld me dat dit allemaal meer geld kost dan gewoon te pinnen wanneer je in de VS bent!

Misschien als je zeker zou weten dat de dollar omhoog ging, kun je ze inkopen en dan zou ik ze toch CASH willen hebben! Iets wat ik de eerste 6 maanden niet verwacht!

Bedenk wel dat als je dollars koopt bij de bank, dat die ook geld verdienen en dat pinnen in de VS altijd de laatste koers geeft met de minste kosten!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
freekb2
Amerikakenner

Bericht door freekb2 »

Puur gekeken naar de prijs van de dollar en de geschiedenis van de afgelopen 4 maanden. Dan zou ik wel kopen. Maar dan gaat het echt puur om de koers winst. Hoe je dat moet aanpakken met rekeningen en dergelijke, geen idee.
Maar de koers van de dollar stijgt de laatste 4 maanden, weet ik toevallig. Al heb ik er weinig (nouja eigenlijk geen) verstand van, de koers is nu laag. Ga er vanuit dat hij hoger wordt dan heb je alleen maar winst. (en als ik me niet vergis zorgen hoge olieprijzen ook voor een dure dollar (opzich vrij logisch, de olie wordt betaald in dollars, hoe hoger de prijs hoe grote de vraag naar dollars is natuurlijk))
Anita

Bericht door Anita »

wij hebben een paar maanden geleden al dollars gekocht, en we gaan in oktober pas weg!
We hebben in het verleden al twee keer de hoofdprijs betaald voor de Dollar en nu wilden we eens wat goedkoper uit zijn!
Ook hebben we hotels gereserveerd, entreetickets gekocht etc.

Anita
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Afbeelding

source: http://www.x-rates.com
ABN Amro, J.P. Morgan

ABN Amro now predicts the dollar will trade at $1.15 against the euro by the end of June, compared with a previous prediction of $1.17, wrote London-based analyst Shahab Jalinoos in the bank's Global FX Strategy report. It will trade at $1.10 by the end of September rather than at $1.20.
source: http://quote.bloomberg.com/apps/news?pi ... efer=japan

Als ik dit lees dan is nu kopen natuurlijk voordeliger! Maar de markt veranderd en de Europese unie kan met iets komen dat dit compleet veranderd, dus het blijft een gok, voor 2 of 3 cent zou ik het niet doen in ieder geval en koop zeker niet te veel!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Anita schreef:wij hebben een paar maanden geleden al dollars gekocht, en we gaan in oktober pas weg!
Anita
Hoi Anita,

Mag ik vragen hoe jullie dat gedaan hebben? Hebben jullie inderdaad een dollar-rekening geopend bij de bank, of hebben jullie al traveler cheques aangeschaft? Of misschien nog wel een andere methode?

Groetjes,
Jacqueline
Anita

Bericht door Anita »

Hoi Jaqueline,

wij hebben in januari $ 2000,= gehaald in contanten (de koers was toen € 0,79).
Ik weet het; veel mensen raden contant geld af, maar toch hebben we het gedaan. Wij hebben dat de vorige keren ook zo gedaan en dat bevalt ons prima. We bewaren het geld ook niet allemaal bij elkaar, maar verspreid over de koffers en handbagage. Mocht er iets kwijtraken, dan ben je niet al je geld kwijt.
En dan is het nog zo dat je op deze manier een veel beter overzicht hebt over je uitgaven. Als je alles met de pinpas of creditcard betaald, dan maak je al snel teveel op. En met contant geld heb je dat natuurlijk veel minder. Je ziet in een oogopslag hoeveel je nog te besteden hebt.

Vandaar dus...
Mike
Amerikafan

Bericht door Mike »

ik heb Traveller Cheques gekocht tegen een mooie koers, een dollar rekening is niet aantrekkelijk. (komen een hoop kosten bij)

Het blijft toch een beetje gokken nu kopen of pas als je weg gaat.
Paul
Amerika-ontdekker

Bericht door Paul »

Zelf heb ik ruim een maand geleden al wel dollars gekocht voor mijn vakantie eind juni/begin juli. Ik denk dat ik zo wel een paar euro koerswinst heb gemaakt, maar veel is het in elk geval niet. Wel mooi meegenomen natuurlijk, want een vakantie in Amerika is al duur genoeg.

En als iedereen nu dollars gaat inkopen, gaat de koers vanzelf weer omhoog. :P
freekb2
Amerikakenner

Bericht door freekb2 »

Mike schreef:ik heb Traveller Cheques gekocht tegen een mooie koers, een dollar rekening is niet aantrekkelijk. (komen een hoop kosten bij)

Het blijft toch een beetje gokken nu kopen of pas als je weg gaat.
Gokken blijft het inderdaad, ik zou persoonlijk gokken op nu kopen. Maar zo heel veel verstand heb ik er nou ook weer niet van.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer