Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Crested Butte, CO ; promotietopic!

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Crested Butte, CO ; promotietopic!

Bericht door RiverCola »

Beste Forummers,

Ruim 3 weken geleden zijn wij terug gekomen van onze reis door het zuidwesten (NYC-Denver-Rocky's-Canon City-Crested Butte-Moab-Bryce-Vegas-LA) en het was weer geweldig! Helaas ben ik er nog niet aan toe gekomen om hier op het forum een verslagje te maken zoals ik vorig jaar heb gedaan.
Wel wil ik even iets leuks schrijven over ons bezoek aan een heel bijzonder dorpje; Crested Butte! Tijdens onze voorbereidingen viel mijn oog op dit dorp dat hoog in de bergen, omringd door een prachtig Alpine landschap, en ver van alles ligt. Op het forum kon ik nauwelijks informatie vinden, ik geloof dat er maar 2 keer een verwijzing was naar iemand die dit plaatsje bezocht had. We gingen toch en het was fantastisch :D
crested kaart.png
We kwamen die dag uit Canon City (wat slechts een stop was tussen de Rocky's/Denver, Garden of the Gods en Crested Butte) en reden een hele mooie route over de I50 tussen bergwanden en langs een riviertje en op een gegeven moment door een high-desert landschap tot aan Gunnison. Gunnison is echt een heel klein dorp met een aardig winkelstraatje. Zo op het oog stelde het erg weinig voor. Daar gingen we rechts de CO-135 op. In de verte zie je Mount Crested Butte al liggen. De weg slingerd wat af en op een gegeven moment zie je in een dal, omringd door groen, het dorp liggen. Het centrum van Crested Butte bestaat eigenlijk maar uit een aantal straten maar direct proef je de ontzettend leuke sfeer die hier hangt! We reden direct naar ons hotel, de Inn at Crested Butte waarvan we van te voren alleen wisten dat we er veel voor betaald hadden en dat het super zou moeten zijn, maar meer ook niet. De Inn heeft meer weg van een boutique-hotelletje in de bekende blokhut-stijl zoals je die overal in het dorp ziet, het heeft maar 3 etages. We werden echt ontzettend vriendelijk verwelkomd door Jerry, de eigenaar, en konden niet lang daarna terecht in onze kamer. De kamer was niet groot maar sfeervol ingericht met lekkere badspulletjes, luxe badjassen en uitzicht op de berg.
Jerry bracht ons direct naar de mountainbikeverhuurder, 2 straten verderop, onderwel ons bijpratend over de situatie in de Tour de France (de strijd tussen Lance en Contador was nog hoger opgelopen!).
We hadden van te voren gelezen dat je in Crested heel goed kunt mountainbiken en het leek ons leuk om te doen.

Camper@Crested ButteKLEIN.jpg

We werden geadviseerd de Lower Loop te rijden, een trail voor beginners. We reden zigzaggend door de straten het stadje uit en zo het begin van de trail op. Onderweg waren we al flink aan het klimmen en dat viel best zwaar. Op een gegeven moment begon het deel met de single track, zo'n smal strookje tussen het gras, helemaal vol met stenen en andere 'gevaarlijke' opstakels. De track was sterk stijgend en dalend wat betekent dat je het ene moment flink aan het klimmen bent (en hijgen) en het volgende moment naar beneden knalt. En dan moet je dus 100% gefocust zijn om alle rotsen te ontwijken en op het pad te blijven. Het was echt ontzettend leuk en (in)spannend en wat mij betreft beter dan een rollercoaster! Zo nu en dan stopten we om te genieten van de werkelijk wonderschone omgeving of even verkoeling te zoeken bij het riviertje. Zeer zelden heb ik zo'n adembenemend mooie omgeving gezien (okey...ben nog nooit in Oostenrijk geweest :wink: ).
mountainbiken@cbKLEIN.jpg

Na 2/3 uur rijden reden we terug het dorp in. Elk Avenue is de Lijnbaan/Kalverstraat van Crested Butte. Een heel gezellig straatje met gebouwtjes in vrolijke kleurtjes in western-stijl. Het was er erg druk, overal mensen aan het winkelen, op terrasjes, met fietsen. Echt een heel bruisend geheel. Bovendien zou 's avonds een cuisine-festival plaatsvinden. Men kon een kaart kopen en voor een vast bedrag, op straat, bij de deelnemende restaurants allemaal lekkere hapjes en wijntjes proeven. We liepen wat door het straatje, aten een ijsje op een bankje en brachten toen de fietsen weer terug.
In het hotel gingen we het vuil van ons af wassen zodat we fatsoenlijk gekleed in de lobby konden verschijnen. Om 5 uur 's middags kun je daar namenlijk *gratis* wijntjes en kaasjes proeven. Een heerlijk apperitief!
Daarna liepen we terug richting Elk Ave voor het diner, maar met een omweg om nog wat te kunnen zien. We kwamen aan bij een dames-boutiqueje waar ik wel wat jurkjes wilde passen. 1 uur later, na een heel leuk gesprek met de eigenaresse (een Israelisch meisje net als ik, we herkenden elkaars afkomst direct aan de overeenkomst tussen onze bossen met gekruld haar :lol: ), kromgelegen te hebben van het lachen en met jurkje vetrokken we richting restaurant. We hadden eerder een mediterraans restaurant gezien; Pita's Paradise. Heerlijk low-key, lekkere falafel, salades, hummus en krulfrieten!

We hebben lang op het terras gezeten en genoten van het volk. De bewoners van Crested Butte zijn van een bijzonder slag. Ze zijn hippie-achtig, met zo'n leuke outdoor-ski/bike-vibe, tikkeltje intellectueel, en werkelijk bijzonder vriendelijk.
Na het eten wilden we eigenlijk niet meer weg maar in het hotel wachtte de outdoor-jaccuzi op ons. Inmiddels was het donker geworden en zaten we lekker te bubbelen onder de sterren. Dat hebben we zeker een uur volgehouden!

Na een heerlijk nacht konden we de volgende ochtend aanschuiven in de kleine lobby voor het ontbijt. En dat was van een zeer goede kwaliteit. Vers brood en nog een soort zoete blackberry-cake, gekookte eieren, kaas en heerlijk vers fruit (bosbessen, bramen en frambozen). Ondertussen was men verwikkeld in het kijken naar de Tour de France.

Het Israelische meisje van het kledingzaakje had ons verteld dat we een mooie route konden rijden die niet te zien is op veel kaarten. Hij leidt door Alpine-gebergten in plaats van door de High-dessert (zoals de weg vanuit Gunnison) en is een goed onderhouden dirt-road die het grootste deel van het jaar gesloten is ivm sneeuw. We raadpleegden Jerry nog even en volgens hem was dat "actually a very good idea". We verlieten Crested dus niet via het zuiden (de CO-135 richting Gunnison) maar via het zuidwesten waar Whiterock Ave overgaat in deze weg die dwars door het Gunnison National Forrest gaat. Echt een prachtige route. Eerst door de groene bergen en dan door het bos (zijn dat Aspens? Die bomen met die dunne witte stammen?) om vervolgens uit te komen op de 133 en later de 92 die weer uitkomt bij Delta. Vanaf daar reden we zo door naar Grand Junction en Moab en hadden we in 1 dag door Alpine gebergten, vlaktes en vervolgens de woestijn van Utah gereden.

Een prachtige ervaring. Crested Butte is het soort dorp waar je zomaar ineens voor de rest van je leven zou kunnen blijven hangen. De low-key vibe, de leuke mensen, de natuurpracht..... Alleen weet ik niet hoe het hier voelt gedurende de lange koude winters en het gevoel van de wereld afgesneden te zijn. Voor een bezoek in de zomer of winter (als je van skieen houdt) is het ECHT een aanrader!
RiverCola
Amerika-expert

Re: Crested Butte, CO ; promotietopic!

Bericht door RiverCola »

Nog wat foto's!

Elk Avenue met uitzicht op Mnt Crested Butte, tijdens de zonsondergang:
ElkAve@CBKLEIN.jpg
Het Medical Center van Crested Butte:
medicalcenter@CBKLEIN.jpg
Nog wat natuur:
natuur@cbKLEIN.jpg
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

En nog een paar:

Een huis, alvast hout gespaard voor de komende winter:
huisje@CBKLEIN.jpg
De weg die in zuidwesten het dorp uitgaat (of erin :wink: ):
de weg@cbKLEIN.jpg
En een stukje bos:
bos@cbKLEIN.jpg
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Leuk zo'n verslag over een bijzondere plaats.
Hartelijk dank voor het mogen meekijken naar een paar van jullie foto's.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
José
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door José »

Leuke topic! (En leuk plaatsje!)
Misschien dat meer mensen een verslagje kunnen schrijven over 'aparte' dorpjes?
(Moet bekennen, dat wij veelal op de touristische plekken zijn geweest als Springdale UT en Moab UT...)
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl

Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Nou dat is met recht een promotie. Nu ik jouw verhaal zo lees krijg ik helemaal zin om het plaatsje in onze route in te passen.
Ik heb het even op S&T bekeken maar helaas wordt het te lastig voor ons. Wij reizen van Gunnisson naar Poncha Sprins-Canon City- Colorado Springs. Dus voor ons zou het heen en weer rijden zijn. Maar ik zet het in het "roadbook" ,wie weet hebben we er toch nog de tijd voor.
Bedankt voor je leuke verhaal en mooie foto's.

Marjon
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Dank jullie! Een leuk idee José!

Marjon, als ik jouw route zo zie ligt Crested Butte precies op de route! Je hoeft alleen maar bij Gunnison af te slaan. Vanaf daar is het ongeveer een half uur/3 kwartier rijden naar het dorp. :D
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ja het ligt inderdaad bijna op de route. Maar we weten nog niet waar we precies gaan overnachten ( we boeken geen hotel van tevoren).
Dus het kan zijn dat we in Gunnisson overnachten, dan kunnen we makkelijk heen en weer rijden. Maar als we besluiten die dag nog verder door te rijden richting Manitou Springs dan wordt het misschien te krap, want het kost toch minimaal zo'n twee uur als we daar ook nog even rond willen kijken.
Maar we kijken wel we hebben een heel rustig en flexibel schema dus we kunnen alle kanten op (alleen dat mountainbiken ga ik niet doen. :lol: )

Marjon
kraaltje
Amerikafan

Bericht door kraaltje »

Wij zijn in mei 2009 ook in Crested Butte geweest,en vonden het helemaal te gek.
Het leuke was dat de eigenaars van ons hotel,de old town inn op ons zaten te wachten,erg vreemd maar wat bleek,dat ze zelf 2 jaar geleden in Bonaire zijn geweest en het erg leuk vonden nu 2 mensen uit bonaire in hun hotel te hebben.
Na wat gekletst te hebben over Bonaire,duiken en hotels in Bonaire hebben we heel Crested Butte doorgefietst,echt een heel leuk,gezellig dorp.Volgende ochtend wachten de eigenaars ons op met zelfgemaakt ontbijt,was een erg leuke ervaring in Crested Butte en zeker voor herhaling vatbaar!!
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Leuk verhaal! Toch best toevallig....Bonaire...Crested Butte....Of all places, hahaha!!
kraaltje
Amerikafan

Bericht door kraaltje »

Ja dat was ook een heel leuke ontmoeting met die mensen,en net wat je zegt het was heel toevallig.
Maar het leuke is dat die mensen volgend jaar weer naar Bonaire komen.

Zo zie je maar,it's a small world..........
jokaluma
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door jokaluma »

even dit topic omhoog schoppen. We gaan ,oa door dit promotie verhaaltje, naar crested butte in juni 2012. De weg die jullie gereden hebben is op het eerste stuk onverhard en heet volgens de rand mc nally die ik hier heb de "kebler pass". Via tripadvisor zag ik nog meer foto's van deze pas en ziet er uit als een gravel weg. We gaan met 5 personen dus zullen een mini van moeten huren, dus deze weg zal mogelijk zijn zonder 4wd ?!
http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Wij hebben 'm gereden met een gewone Dodge Charger, een full size (niet SUV). Het was zeker geen gravel weg maar een harde zandweg. Prima te doen dus! Voor de zekerheid zou je het vooraf even na kunnen vragen bij de locals.
moon29
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door moon29 »

Ondanks dat dit topic al heel lang niet meer actief is krijg ik na het lezen van dit wel heel veel zin om naar CB te gaan :)
Echter dat ligt niet op de huidige uitgestippelde route. Maar het duurt nog ruim 11 maanden voordat we gaan, dus aanpassen is nog prima mogelijk.

En daarom vraag ik me nu af, wat zal de meeste voldoening geven:

zoals de eerste dagen van onze reis nu gepland zijn:

Colorado Springs - Pikes Peak - Garden of the Gods - Colorado Springs
Colorado Springs - Leadville - Twin Lakes - Independence Pass - Aspen
Aspen - Maroon Bells - Crater Lake - Glenwood Springs
Glenwood Springs - Hanging Lake - Grand Junction
Grand Junction- Colorado NM -128 - Moab

of zoiets:

Colorado Springs - Pikes Peak - Cripple Creek - Victor - Phantom Canyon Road - ?
? - 50 - Crested Butte
Crested Butte - Black Canyon of the Gunnison NP - Montrose
Montrose - Colorado NM - U 128- Moab

Waarbij ik dan een dag overhoud, dus elders een dagje toe kan voegen of alsnog 2 overnachtingen in Colorado Springs nemen.

Wat zouden jullie adviseren? Route houden zoals het was, of toch een dergelijke zuidelijkere route nemen, waardoor we Crested Butte mee kunnen nemen op de route? En welke overnachtingsplaatsen dan?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer