Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe kan ik mijn Amerikaanse kinderen nederlands leren?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Marby
Amerikafan

Hoe kan ik mijn Amerikaanse kinderen nederlands leren?

Bericht door Marby »

Hallo,

Ik woon al 15 jaar in amerika, en ik wil eigenlijk wel dat mijn kinderen een beetje nederlands leren. Het probleem is dat ik zelf geen nederlanders hier ken, en ik dus de taal weinig spreek. Nu weet ik dat je verondersteld word om nederlands met je kinderen te spreken, etc, etc, maar daar komt het ook niet van behalve waneer mijn zus hier is. Af en toe lees ik uit Dikkie Dik, en ik zing bij het tandenpoetsen "Altijd is Kortjakje ziek" (want The ABC song begon te vervelen....), maar dan hebben we het ook wel gehad.
In het introductie forum heb ik iets gelezen van een Bolke de beer DVD, maar de Teletubbies video die we een paar jaar geleden in Nederland hebben gekocht ligt nog in the kast want die kunnen hier dus niet spelen.

Hoe doen anderen dat? Kunnen jullie me niet iets aanraden dat werkt?

Alvast bedankt,

Margaret
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Koop een regiovrije dvd speler, dan kun je Europese dvd's in elk geval wel afspelen ;-).

Ik neem toch aan dat je ook in Amerika wel dvd spelers kunt kopen die regio 1 en regio 2 afspelen :-).

Verder kan ik je niet echt helpen. Ik woon niet in Amerika en ik heb geen kinderen(gelukkig).
Er is wel 1 iemand die heel graag Nederlands wou leren spreken toen ik in Amerika woonde.. Dat duurde een aantal maanden, maar nu begrijpt ze al wel veel van wat ik zeg. We hebben het hier alleen wel over een meisje van 17 ;-).

- Mike
- Mike
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoi Margaret,

Mijn kinderen (15, 13 en 9) spreken vrij goed Nederlands, maar ik heb vanaf de geboorte al Nederlands met ze gesproken en hun (Amerikaanse) vader spreekt het ook (zij het ietwat gebroken).
Ik denk toch, dat de beste manier is zoveel mogelijk Nederlands met ze te spreken. Je schrijft er niet bij hoe oud ze zijn, maar als ze nog vrij jong zijn pikken ze het waarschijnlijk zo op.
Er is ook een email lijst voor mensen, die hun kinderen tweetalig willen opvoeden. Je kunt je daarbij opgeven door een mailtje te sturen naar tweetalig-subscribe@yahoogroups.com
Succes!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Michigan schreef:Koop een regiovrije dvd speler, dan kun je Europese dvd's in elk geval wel afspelen ;-).
Bovendien moet de speler zowel NTSC (het Amerikaanse videosignaal) als PAL (het Nederlandse videosignaal) aankunnen. Dat wil zeggen, DVDs opgenomen met NTSC èn PAL kunnen lezen en die als NTSC 'uitzenden' naar jouw TV.
Life is good in the Tarheel State.
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Marcel schreef:
Michigan schreef:Koop een regiovrije dvd speler, dan kun je Europese dvd's in elk geval wel afspelen ;-).
Bovendien moet de speler zowel NTSC (het Amerikaanse videosignaal) als PAL (het Nederlandse videosignaal) aankunnen. Dat wil zeggen, DVDs opgenomen met NTSC èn PAL kunnen lezen en die als NTSC 'uitzenden' naar jouw TV.
Oja, vergeten. Of een tv die zowel PAL als NTSC kan :)
- Mike
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

Ik vond Michigan's idee eigenlijk wel goed klinken, maar gisteravond (zo rond een uur of middernacht...) kwam ik ook tot de conclusie dat we dan zowel twee DVD spelers als twee televisies moeten hebben (of een heeeeeele dure kopen, en dan hebben we er ook twee), en dat dit dus eigenlijk het probleem niet oplost.

Intussen heb ik Petra's advies aangenomen en ben nederlands tegen mijn kinderen gaan spreken. Ze kunnen nu dus de woorded "DROP" en "DROPJE" al. Nummy...

Margaret
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Marby schreef:Ik vond Michigan's idee eigenlijk wel goed klinken, maar gisteravond (zo rond een uur of middernacht...) kwam ik ook tot de conclusie dat we dan zowel twee DVD spelers als twee televisies moeten hebben (of een heeeeeele dure kopen, en dan hebben we er ook twee), en dat dit dus eigenlijk het probleem niet oplost.
Margaret,

Ik begrijp niet waarom je dan 2 DVD-spelers + 2 TVs c.q. één hele dure zou moeten kopen. Ik heb een simpele DVD-speler/recorder van Gateway die PAL en NTSC aankan en die kostte iets van $250. Of zie jij een ander probleem dat ik niet zie?

Marcel
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

We zijn niet zo TV gek. Hebben bv. ook 'below standard' kabel (een pakket waar alleen grote broadcast channels, 3 religeuze kanalen en twee home shopping kanalen inzitten) wat ons prima bevalt. Nou ja, naar Zuster Angelina die een rozenkrans bid kijk ik niet zoveel meer moet ik bekennen. Maar ik heb voor mezelf vorige week bijvoorbeeld wel helemaal twee uur TV gekeken (Rosemary & Thyme op PBS & CSI Miami), maar dat heb ik dus deze week alweer gemist. De kinderen kijken ongeveer 1-1.5 uur per dag, en dan meestal opgenomen series zodat we ze op een voor ons goed tijdstip kunnen kijken.

Met als gevolg dat ik natuurlijk niet thuis ben in dat wereldje van dure (en dus ook minder dure) apparatuur. Jou voorbeeld klinkt best wel redelijk. Moet ik misschien maar eens achteraan. Kunnen de kinderen eindelijk die TeleTubbies video kijken, hoewel ze er nu wel bijna uitgegroeid zijn, maar dan kunnen we ook DVD's met de familie in Nederland uitwisselen.

Margaret
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Je zou ook een kleine satelliet schotel kunnen kopen om BVN te ontvangen. Zij zenden dacht ik redelijk veel nederlandstalige kinderprogramma's uit. Ze zijn ook te ontvangen in de US, je moet hier rekenen op een investering van tussen $200-300 voor de apparatuur.
Hun website kan je meer vertellen: http://www.bvn.nl
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Helaas wordt de simpele DVD-recorder die wij hebben (Gateway AR-230) niet meer gemaakt, maar er zijn beslist vergelijkbare recorders die beslist niet veel duurder hoeven te zijn.

Wij (nu nog wonend in NL) gebruiken het apparaat (dat we regiovrij hebben kunnen maken met info die we op internet vonden) om:
- Amerikaanse en Nederlandse DVDs af te spelen;
- opnamen van onze videocamera op DVD te branden (in NTSC), zodat we die naar opa en oma in Amerika kunnen sturen (wanneer we verhuisd zijn doen we het omgekeerde en nemen we de DVD op in PAL voor gebruik in NL);
- shows als Sesamstraat (NL-versie) op te nemen zodat we die te zijner tijd als de kinderen wat ouder zijn in Amerika voor ze kunnen afspelen, om ze zo te helpen Nederlands te leren.

Reuze handig dus, zo'n ding dat beide formaten aankan, zowel om af te spelen als om op te nemen.
Roos*
Amerikafan

Bericht door Roos* »

Éen van mijn ouders is niet nederlands. Bij mij thuis zijn wij tweetalig opgevoed en weten eigenlijk niet beter dan dat wij 2 talen spreken. Dus gelukkig geen toestanden van dat je je familie in het buitenland niet verstaat als je er op bezoek bent.
Mijn ouders spraken/spreken thuis met elkaar sowieso de niet nederlandse taal en elke ouder sprak zijn eigen taal tegen ons. Als klein kind pik je daar heel veel van op en gaat het vanzelf (in ons geval dan)
.
Dan
Amerikakenner

DVD speler

Bericht door Dan »

Marby,

Het enige wat je nodig hebt is een DVD speler die regiovrij is en die zowel PAL als NTSC kan afspelen, zoals iemand al voorgesteld had. Je hebt dan niet ook nog eens een andere TV nodig.
Ik woon zelf ook in de VS en wilde ook mijn Nederlandse DVD's kunnen afspelen.
Ikzelf heb op Amazon.com een Philips DVP642 gekocht. Die was maar iets van 60 dollar, en die doet wat ie moet doen. Dus voor mij een prima oplossing.

Voor mijn dochtertje, die nu pas 3 maanden is heb ik de laatste keer dat ik in Nederland was, nog allerlei kinder DVD's gekocht, en die werken allemaal prima. Daar kan ze als ze wat ouder is mooi mee aan de gang.

Verder natuurlijk veel Nederlands praten en zingen :lol:
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

Ja, op aanraden van anderen ben ik maar met zingen begonnen. Dat vinden de kinderen trouwens ook heel erg leuk. We kennen Kortjakje al (da's leuk hoor, een drie jarige met een amerikaans accent die Kortjakje zingt), en ik probeer ook on nederlands tegen ze te spreken.

Ik vind het zelf een beetje eng (heb geen idee waarom) om tegen ze te praten in een taal waar ze geen zier van snappen. Dat zal wel gek klinken, maar zo is dat nu eenmaal.

Ik heb geprobeert om bij Bol.nl wat nederlandse software te bestellen, maar die hebben dus the bestelling geannuleerd. Ben nu bezig om de klantenservice te bereiken.

Margaret
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Ik zie niet zo snel hoe oud je kinderen zijn, en misschien heb je het ook niet vermeld : ))
Maar je kunt ook Nederlandse kinderboeken met ze lezen. Je hebt een grote keuze in goede educatieve kinderboeken voor verschillende leeftijden. Ik heb ooit een Chinees meisje wat kinderboeken geleend van mijn kinderen, om haar te helpen met de Nederlandse taal. (Op advies van haar logepediste). Misschien kun je het thuisfront in Nederland vragen om wat kleuter of kinder leesboekjes te sturen. (Je hebt ook uitgebreide woordenboeken voor kinderen om hun woordenschat te vergroten).

Ik heb zelf ook een periode Franse kinderboeken gelezen, om de Franse taal beter onder de knie te krijgen.
Als je nu dichterbij woonde, mocht je van mij zo het één en ander lenen ;)

Afbeelding
Sandy
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

Sandy schreef:Maar je kunt ook Nederlandse kinderboeken met ze lezen.
Hey, I zie Dikkie Dik!! Die hebben we ook. Dat is een favoriet, maar dan moet ik het wel in het Engels vertalen van de dame en de heer.

Margaret
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Wij voeden onze kinderen (leeftijd tussen 1 en 10 jaar) drietalig op en zonder problemen. Het beste is om als ouder consequent je eigen moederstaal te spreken. Antwoorden in een andere taal mag je niet accepteren. De invoering van zo'n uitgangspunt zal wel even wat voeten in de aarde hebben, maar zeker als je het spelenderwijs en met geduld volhoudt zal het vruchten afwerpen. Het zal van jouw kant wel veel energie vragen, maar is de investering meer dan waard. Succes ermee.
Studeren in de VS? http://www.ustudy.nl
Jez
Amerikafan

Bericht door Jez »

Drie talen? Dat lijkt me lastig! Welke talen zijn dat dan?
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Nederlands (mijn moedertaal)
Arabisch (moedertaal van mijn man, die uit Jemen komt)
Engels (taal tussen mijn man en mij, we hebben elkaar in de VS ontmoet)

De kinderen pakken het Engels uiteraard passief op, maar op een hele goede manier. Ze moeten en willen wel, als ze de conversaties van hun ouders een beetje willen volgen... zeker als het over hen gaat :wink:
Aan onze zoon van 10 merken we tijdens vakanties in de VS dat ook zijn actieve kennis van het Engels prima is.
Studeren in de VS? http://www.ustudy.nl
Verelle
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Verelle »

Beste Marby,

:?
Ik denk dat je probleem groter maakt dan het eigenlijk is. Je moet gewoon consequent met de kinderen zijn. Jij spreek alleen Nederlands met ze. En je partner Engels, je zult zien dat ze in no time Nederlands leren. Kinderen zijn ongelovelijk flexibel wat dat betreft, alleen je moet er wel vroeg mee beginnen. En super consequent zijn.
En zorg voor genoeg Nederlands kinderboekjes/boeken.

Nog iets over de dvd speler, wij hebben een dvd speler die alleen geschikt was voor Europa, maar aangezien wij veel, heel veel DVD's in Amerika hebben gekocht hebben, hebben wij onze DVD speler regiovrij gemaakt. Daar zijn tips voor op het internet om de benodigde codes te krijgen en soms heb je een speciale afstandsbediening nodig. Maar misschien is het de investering wel waard.

Ciao, ciao

Het is zo ontzettend handig om meerder talen te spreken, zelf ben ik vloeiend in Engels, Italiaans en redelijk in Duits. Als wij voor ons jaar in Amerika zijn ga ik Spaans erbij leren.
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Misschien niet direct het meest geschikt voor kinderen, maar ik vond deze wel leuk (al zit er een 'accentje' aan :lol: ):

Als je je Engelstalige vrienden dagdagelijks Nederlands wilt leren:
http://www.lauraspeaksdutch.info/ (Podcast)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer