Hoi,
Ik heb even nog een vraagje : Bestaat er zoiets als etiquette voor New York?
En dan vooral wat je wel of niet mag doen op straat, ik wil zeggen : Mag je bv bij de bakker broodjes kopen en die dan al wandelend (of op een bankje) opeten? Of een hotdog op straat of een hamburger van bij Mcdonalds ofzo opeten terwijl je verder naar je doel wandelt om zo geen tijd te verliezen onderweg ... Want ik zie in films wel mensen met hun Starbucks over straat lopen maar een broodje ofzo, daar ben ik niet zeker van.
Mijn man rookt; mag dit ook op straat? Ik veronderstel van wel???
Zijn er zo nog andere dingen die hier vanzelfsprekend zijn maar ginder een absolute not done? (al dan niet binnen)
Als we gaan willen we natuurlijk niet opvallen tussen de bevolking, vandaar ...
Bovengenoemde mag allemaal. Je zou nogal gek moeten doen om op te vallen. Als je nu al lopend ook nog in een telefoon gaat praten hoor je er helemaal bij
Ik heb het idee dat Amerikanen wat minder snel oordelen over anderen en wel wat gewend zijn!
Vorig jaar hadden we een tussenlanding in Washington. Ik had erge pijn in mijn rug van de vlucht en besloot wat yoga-oefeningen te doen, gewoon tussen de stoelen en de wachtende mensen in. Niemand keek raar. Op Schiphol zou ik me waarschijnlijk geschaamd hebben.
Inderdaad, je moet het wel bont maken om op te vallen. Ik kreeg bij je berichtje opeens een visioen van de "broodjespolitie", die iedereen, die het waagt lopend een broodje te eten, een boete geeft .
In tegenstelling tot hier is men mbt roken op straat helemaal niet zo tolerant.
In Utah mag men niet roken binnen de 20 feet van een gebouw. Per staat is dit nogal eens verschillend. Er zijn zelfs steden waar je niet mag roken op straat. Ik ben nog niet in NY geweest, maar vrienden vertelden me dat ze daar niet zo tolerant zijn met roken op straat.
Wij roken zelf en ik moet zeggen dat wij toch altijd het gevoel hadden iets stiekems te doen. Wat trouwens sommige rokende Amerikanen ook hebben hoor. Meerdere keren deden zij hun beklag tijdens onze gezamenlijke rookmomenten buiten het hotel
Petra/VS schreef:Inderdaad, je moet het wel bont maken om op te vallen. Ik kreeg bij je berichtje opeens een visioen van de "broodjespolitie", die iedereen, die het waagt lopend een broodje te eten, een boete geeft .
Dan moet je nu eens in Amsterdam Centrum een biertje drinken... Dan MOET je blijven zitten anders krijgt de cafebaas een dikke boete. Er rijden zelfs autootjes rond met ambtenaren die foto's maken
Dus als jij even opstaat met je drankje in je hand om een vriend te begroeten en er dan een foto word gemaakt is de cafebaas de sjaak
Inderdaad, roken is niet zo makkelijk hier (trouwens met alcohol mag je in de VS ook niet lopen, m.u.v. New Orleans), al mag je in New York wel op straat roken, maar niet in :
§ 1399-o. Smoking restrictions.
Smoking shall not be permitted and no person shall smoke in the following indoor areas:
1. Places of employment;
2. Bars;
3. Food service establishments, except as provided in subdivision six of section thirteen hundred ninety-nine-q of this article;
4. Enclosed indoor areas open to the public containing a swimming pool;
5. public means of mass transportation, including subways, underground subway stations, and when occupied by passengers, buses, vans, taxicabs and limousines;
6. Ticketing, boarding and waiting areas in public transportation terminals;
7. Youth centers and facilities for detention as defined in sections five hundred twenty-seven-a and five hundred three of the executive law;
8. Any facility that provides child care services as defined in section four hundred ten-p of the social services law, provided that such services provided in a private home are excluded from this subdivision when children enrolled in such day care are not present;
9. Child day care centers as defined in section three hundred ninety of the social services law and child day care centers licensed by the city of New York;
10. Group homes for children as defined in section three hundred seventy-one of the social services law;
11. Public institutions for children as defined in section three hundred seventy-one of the social services law;
12. Residential treatment facilities for children and youth as defined in section 1.03 of the mental hygiene law;
13. All public and private colleges, universities and other educational and vocational institutions;
14. General hospitals and residential health care facilities as defined in article twenty-eight of this chapter, and other health care facilities licensed by the state in which persons reside; provided, however, that the provisions of this subdivision shall not prohibit smoking by patients in separate enclosed rooms of residential health care facilities, adult care facilities established or certified under title two of article seven of the social services law, community mental health residences established under section 41.44 of the mental hygiene law, or facilities where day treatment programs are provided, which are designated as smoking rooms for patients of such facilities or programs;
15. Commercial establishments used for the purpose of carrying on or exercising any trade, profession, vocation or charitable activity;
Eten en drinken op straat is in NYC heel normaal.
voor roken gelden ongeveer dezelfde regels als in Nederland, behalve op de terassen.
Op het ene terras mag het wel maar vaak ook niet, gewoon even aan de ober vragen.
Als je rookt op straat zou ik wel de peuk gewoon goed uitmaken en daarna in de prullenbak gooien of in een leeg sigarettenpakje doen, is wel zo netjes.
Er loopt daar veel politie rond en als die zien dat je een peuk op de grond gooit zou je een boete kunnen krijgen, maar voor het roken zelf niet.
Daar moest ik ook om lachen. Als je hier door kleine plaatsjes rijdt is de Bingo avond duidelijk de gebeurtenis van de week. Ik kan me nauwelijks voorstellen, dat dat in NYC zo is .
Roken mag wel op straat in NYC, maar de New Yorkers zelf doen het weinig. Ik heb het gevraagd aan een oude dame in Harlem, waar ik mee in gesprek was in Starbucks. Ze vertelde dat veel jongeren roken, maar dat ze bepaalde plekken hebben waar ze dat buiten doen.
Wat mij zelf opviel was toen ik ergens in een menigte stond, dat iemand mij vroeg of ik er bezwaar tegen had dat hij een sigaret opstak. Vond ik erg beleefd!
en de stoep delen - een paar dagen geleden liepen er hier bij Museum of Science, richting Boston, hollandse ballen 3-dik over de hele breedte van de stoep. Ik liep ze tegemoet en moest de straat opstappen om er langs te kunnen. Dat zou een amerikaan, en zeker een amerikaanse man, niet doen.
Beetje offtopic, maar ook: deur openhouden voor mensen die achter je aankomen, doet iemand dat voor jou dan zeg je 'thank you', 'excuse me' zeggen als je voor anderen langsreikt, gebruik 'thank you' en 'you're welcome' veel. Netjes in een rij wachten en niet voordringen, vooral bij instappen van trein of bus. Wil je iemand een vraag stellen (bijv. richting vragen), begin met 'excuse me, may I ask you a question' en niet met 'hey, where is the blablabla'. Oh, en 'it's okay' is hier geen compliment, het betekent dat iets maar zozo, magertjes, is. Ik heb meer dan 10 jaar vlakbij Faneuil Hall gewerkt en kan de meeste nederlanders er zo uitpikken door hun asociaal hollands gedrag.
en de stoep delen - een paar dagen geleden liepen er hier bij Museum of Science, richting Boston, hollandse ballen 3-dik over de hele breedte van de stoep. Ik liep ze tegemoet en moest de straat opstappen om er langs te kunnen. Dat zou een amerikaan, en zeker een amerikaanse man, niet doen.
Ohhhh wat heb ik me hier aan geergerd in NY in 2006! Niemand maar dan ook echt niemand ging aan de kant, het was nog erger dan in de Kalverstraat. Na een paar dagen was ik het zo zat dat ik met m'n schouder iemand vol tegen de grond heb "gewerkt"
dutchie_in_boston schreef:
Beetje offtopic, maar ook: deur openhouden voor mensen die achter je aankomen, doet iemand dat voor jou dan zeg je 'thank you', 'excuse me' zeggen als je voor anderen langsreikt, gebruik 'thank you' en 'you're welcome' veel. Netjes in een rij wachten en niet voordringen, vooral bij instappen van trein of bus. Wil je iemand een vraag stellen (bijv. richting vragen), begin met 'excuse me, may I ask you a question' en niet met 'hey, where is the blablabla'. Oh, en 'it's okay' is hier geen compliment, het betekent dat iets maar zozo, magertjes, is. Ik heb meer dan 10 jaar vlakbij Faneuil Hall gewerkt en kan de meeste nederlanders er zo uitpikken door hun asociaal hollands gedrag.
Het lijkt mij dat je hier gewoon algemene fatsoensnormen beschrijft, en niet een specifieke amerikaanse omgangsnorm.
Ik moet toegeven dat ik de zin: It's okay, wel gebruik..
Nu ik er over na zit te denken, meer als iemand me perongeluk aanduwt, en dat hij/zij zich dan veronschuldigd.
In winkels begroeten de medewerkers gauw met, Hello, how are you?
Wat moet je dan echt antwoorden? Ik zeg dan terug hello, maar geef niet echt antwoord op die vraag..
Of is dat ongepast?
José schreef:
In winkels begroeten de medewerkers gauw met, Hello, how are you?
Wat moet je dan echt antwoorden? Ik zeg dan terug hello, maar geef niet echt antwoord op die vraag..
Of is dat ongepast?
Ik heb wel eens gehoord dat een antwoord zoals "I'm fine thanks, how are yòu doing?" in goede aarde valt.
Gewoon, 'fine thanks' of iets dergelijks wordt beschouwd als wat lomp of associaal...
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
"Fine thanks and you?" of "Great! How are you doing?" is meestal wat ik, afhankelijk van mijn humeur antwoord .
@Roel -- deur openhouden mag dan een algemene omgangsnorm zijn, het valt me altijd op in Nederland, hoe weinig mensen dat voor degenen, die achter hen aankomen, doen. Vooral toen ik met kleine kinderen reisde, waren er maar weinig mensen, die even de deur openhielden, zodat ik er met de wandelwagen door kon. Wie weet is dat in de afgelopen vier jaar, sinds ik voor het laatst daar was, verbeterd, dat kan natuurlijk. Hier is het soms op het overdrevene af, men houdt de deur open voor een hele drom mensen, die allemaal keurig "thank you!" zeggen .
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.