Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Samenvatting Credit history

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bandido
Amerika-expert

Re: Samenvatting Credit history

Bericht door Bandido »

Dat is vrij simpel op te lossen: gewoon de betalingen van je CC's automatisch verrichten. Op die manier hoef je nergens meer over na te denken.
"Keep Georgia On Your Mind"
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

sharon73 schreef:Ik lees een aantal keer dat het niet na een jaar gaat lukken om een credit history op te bouwen, voldoende voor een hypotheek.
Weet iemand dan hoe lang dat dan wel gaat duren?
kastelke schreef:Sommigen lukt het blijkbaar wel in een jaar, anderen doen er 2 of 3 jaar over.
Maar je kan ook een lening krijgen met een net iets minder dan ideale credit score hoor. Je betaalt dan enkel meer interest.
Je kunt in een zeer korte tijd een erg goede creditscore krijgen. Mijn score was een paar weken geleden 780 (ik had het toen toevallig opgevraagd), en ik geloof dat het maximale 800, of 850 is? En ik zit hier pas sinds oktober 2008. Dus in een half jaar tijd heb ik een goede score opgebouwd.

Is dit genoeg voor een leuke hypotheek? Ja, normaal gesproken wel... krijg ik een hoge lening, voor bv een huis? Nee, of alleen met ongunstige voorwaarden (hoge tarieven, hoge downpayment enzo). Dit komt omdat ik niet voldoende credit-history heb opgebouwd: je moet een geschiedenis van goed betalen hebben, niet alleen een half jaar goed betalen. Ik kan nu veel dingen doen met deze score, maar lang niet alles, simpelweg omdat ik hier nog niet lang genoeg woon. Je moet een aantal jaar een goede betaalgeschiedenis hebben, wil je een lening kunnen afsluiten met goede voorwaarden.

Het is dus niet alleen de hoogte van je score die van belang is, maar ook zeer zeker de tijdsduur dat je bekend bij ze bent.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Ik heb begrepen dat je een keer per jaar gratis je creditscore kan aanvragen, hebben mensen hier dat al eens gedaan?
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Texas Boy schreef:Ik heb begrepen dat je een keer per jaar gratis je creditscore kan aanvragen, hebben mensen hier dat al eens gedaan?
Ik heb het een paar maanden terug voor mijn vrouw gedaan, en voor mezelf inmiddels ook. Werkt perfect, je gaat via een website, alle drie de belangrijkste websites af en krijgt alles te zien op je scherm: https://www.annualcreditreport.com/cra/index.jsp
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

jiejie schreef:Ik heb het een paar maanden terug voor mijn vrouw gedaan, en voor mezelf inmiddels ook. Werkt perfect, je gaat via een website, alle drie de belangrijkste websites af en krijgt alles te zien op je scherm: https://www.annualcreditreport.com/cra/index.jsp
Gratis is anders, kost 6 of 7 Dollar om je creditscore te mogen zien :twisted:
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Texas Boy schreef:
jiejie schreef:Ik heb het een paar maanden terug voor mijn vrouw gedaan, en voor mezelf inmiddels ook. Werkt perfect, je gaat via een website, alle drie de belangrijkste websites af en krijgt alles te zien op je scherm: https://www.annualcreditreport.com/cra/index.jsp
Gratis is anders, kost 6 of 7 Dollar om je creditscore te mogen zien :twisted:
Je kan je rapport eenmaal gratis inzien per jaar. De score zelf kost inderdaad geld.
sharon73
Amerika-ontdekker

Bericht door sharon73 »

jiejie schreef:Is dit genoeg voor een leuke hypotheek? Ja, normaal gesproken wel... krijg ik een hoge lening, voor bv een huis? Nee, of alleen met ongunstige voorwaarden (hoge tarieven, hoge downpayment enzo). Dit komt omdat ik niet voldoende credit-history heb opgebouwd: je moet een geschiedenis van goed betalen hebben, niet alleen een half jaar goed betalen. Ik kan nu veel dingen doen met deze score, maar lang niet alles, simpelweg omdat ik hier nog niet lang genoeg woon. Je moet een aantal jaar een goede betaalgeschiedenis hebben, wil je een lening kunnen afsluiten met goede voorwaarden.

Het is dus niet alleen de hoogte van je score die van belang is, maar ook zeer zeker de tijdsduur dat je bekend bij ze bent.

Hmm, een aantal is hoeveel? 2 jaar, 3 jaar?
Nou vind ik het geen probleem hoor om eerst een tijd wat te huren, maar het lijkt me prettig als we toch binnen enkele jaren iets kunnen kopen.
Helpt het als er iemand in Amerika garant staat voor je?
Klotp het ook dat dat hele gedoe met credit score en hystory en hoogte van downpayment afhangt van de staat waar je woont? Volgens iemand die ik ken in New jersey is 10% down genoeg voor starters, maar misschien is dat weer alleen met een lange credit hystory.
Laatst gewijzigd door kastelke op 21 jul 2009, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gecorrigeerd
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Sharon, de ervaring van heel wat mensen (ook hier!) is dat Amerikanen het altijd wel goed bedoelen, maar dat ze vaak "te optimistisch" zijn in hun uitspraken. (dat werk best wel makkelijk te vinden is / dat je makkelijk aan een visum geraakt / dat je geen hoge downpayment moet betalen als buitenlander / ...). Natuurlijk hoor je als toekomstige of potentiele landverhuizer graag dat soort uitspraken, ze brengen je dichter bij je droom. Maar laat je niet vangen! ;-)
Neem een keer contact op met een makelaar in de streek van waar je wilt gaan wonen. Zeg niet hoeveel geld je beschikbaar hebt, maar contacteer hen n.a.v. een bepaalde woning die je ziet, en vraag hoeveel downpayment je dan moet hebben. En zelfs dan nog! Een jaar of 2 geleden herinner ik mij nog heel goed het verhaal van een Nederlander die naar de VS verhuisde. Hij bouwde een goede creditscore op, en na een jaar of zo ging hij een huis kopen. Nu had die man al heel wat centjes mee vanuit Nederland, dus hij moest echt niet veel gaan lenen. Gesprekje bij de bank ging heel vlot, hij ging een lening krijgen voor het bedrag dat hij wou! Dus mijnheer stapt buiten en gaat een huis kopen... en toen bleek het plots niet meer zo vlotjes te gaan bij de bank, toen alles op papier moest komen!
Wees dus gewaarschuwd en voorzichtig optimistisch!

Het lijkt mij dat je op 2 of 3 jaar best een goede score op kan bouwen om een normale lening te krijgen. En eerst even huren is inderdaad nooit onverstandig! Nu zullen jullie de buurt waar je naartoe trekt misschien al veel beter kennen (via je familie of vrienden), maar normaalgezien is het heel moeilijk om vanop afstand of op een paar dagen tijd juist die ideale plek voor jullie eerstvolgende jaren uit te kiezen. Huren is dan makkelijk, want als je ondertussen de streek beter leert kennen, dan besluit je misschien wel om je huis aan te kopen in een dorp 15 km verder dan waar je oorspronkelijk zat. Een huurwoning geeft je die vrijheid toch makkelijker dan een koopwoning.
Of je vindt een (leukere) job 80 km verder...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
sharon73
Amerika-ontdekker

Bericht door sharon73 »

Elke, het is absoluut waar wat je zegt door Amerikanen misschien wat te optimistisch zijn. Mijn vader met zijn vrouw en haar dochter waren hier afgelopen week over uit New Jersey. Die dochter (zeg maar mijn stiefzus) zegt dat het allemaal niet zo heel moeilijk is. Maar ja, zij woont al haar hele leven in New Jersey. En zij zou het erg leuk vinden als wij komen, dus alle beren op de weg die ik zie worden door haar weggewuifd.
Mijn vader heb ik wat dat betreft meer aan. Hij waarschuwde ons juist dat het heel moeilijk wordt en keihard werken.
Maar goed, ook al kan ik bij hen ook terecht voor vragen vind ik het juist interessant om te horen hoe het andere mensen verging.
Ik kan aan mijn vader vragen of hij een keer met een makelaar praat en vraagt wat de mogelijkheden zijn voor ons. Maar nogmaals, eerst huren, hoewel ik me zo veel mogelijk op dingen wil voorbereiden zodat we niet straks voor al te veel onaangename verrassingen komen te staan. Ook eerst maar eens goed uitzoeken hoeveel we kwijt zullen zijn aan een huurhuis (met straks 4 kinderen moet het redleijk formaat hebben)
Wat voor ons een probleem wordt is dat we niet zo heel veel spaargeld hebben. Niet genoeg voor een aanbetaling voor een huis. Maar we hopen dat we dat bij elkaar gespaard krijgen in enkele jaren, door hard te werken.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

sharon73 schreef:Ook eerst maar eens goed uitzoeken hoeveel we kwijt zullen zijn aan een huurhuis (met straks 4 kinderen moet het redleijk formaat hebben)
Even terzijde, maar je zou zoals veel Amerikanen kunnen overwegen om in dit geval twee kinderen een kamer te laten delen. Slaapkamers zijn hier nou eenmaal veel groter dan in NL, er zullen meerdere badkamers in het huis zijn en voor je het weet zoek je dus naar een kast van een woning. Die is in dat geval ook financieel vaak niet meer op te brengen, zeker in dit deel van Amerika.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Bandido schreef:twee kinderen een kamer te laten delen
Hier in Hawaii is het zelfs heel normaal dat hele gezinnen slechts één slaapkamer heeft. Ik moet er zelf niet aan denken (en zou het ook vertikken, als het ooit zover komt dan ga ik naar NL of een goedkoper deel van de VS), maar ik zie het rond om me heen veel gebeuren.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

jiejie schreef:Je kan je rapport eenmaal gratis inzien per jaar. De score zelf kost inderdaad geld.
We stonden in ieder geval overal positief en wat een hoop bedrijven hebben een credit check bij ons gedaan, dit mede door onze export, dus veel geldverkeer, maar a lot of Big Brothers are watching us :shock:
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Bandido schreef:Even terzijde, maar je zou zoals veel Amerikanen kunnen overwegen om in dit geval twee kinderen een kamer te laten delen. Slaapkamers zijn hier nou eenmaal veel groter dan in NL, er zullen meerdere badkamers in het huis zijn en voor je het weet zoek je dus naar een kast van een woning. Die is in dat geval ook financieel vaak niet meer op te brengen, zeker in dit deel van Amerika.
Denk dat veel Amerikanen eens moeten leren om wat minder eisen te stellen aan hun huis. Als je zo'n woonprogramma ziet wil een startend stel al snel. Een grote huiskamer, aparte grote keuken, 4 slaapkamers, 2 badkamer, family room, kids room, garage voor minimaal 2 auto's, ruime tuin met veel gras om te maaien :D
sharon73
Amerika-ontdekker

Bericht door sharon73 »

Bandido schreef:
sharon73 schreef:Ook eerst maar eens goed uitzoeken hoeveel we kwijt zullen zijn aan een huurhuis (met straks 4 kinderen moet het redleijk formaat hebben)
Even terzijde, maar je zou zoals veel Amerikanen kunnen overwegen om in dit geval twee kinderen een kamer te laten delen. Slaapkamers zijn hier nou eenmaal veel groter dan in NL, er zullen meerdere badkamers in het huis zijn en voor je het weet zoek je dus naar een kast van een woning. Die is in dat geval ook financieel vaak niet meer op te brengen, zeker in dit deel van Amerika.

ja dat zijn we ook van plan. Is in Amerika sowieso veel gebruikelijker om kinderen een kamer te laten delen. Maar dan nog hebben we iets nodig met 3 slaapkamers.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

sharon73 schreef:ja dat zijn we ook van plan. Is in Amerika sowieso veel gebruikelijker om kinderen een kamer te laten delen. Maar dan nog hebben we iets nodig met 3 slaapkamers.
Ja, dat lijkt me in jullie geval ook wel inderdaad het minimum. Maar een huis met drie slaapkamers is alweer een stuk haalbaarder dan vijf. Succes in ieder geval!
sharon73
Amerika-ontdekker

Bericht door sharon73 »

Wat ik wel heb begrepen van mijn 'stiefzus' die in New jersey woont is dat een kamer alleen een slaapkamer genoemd mag worden als er een vaste kast in zit. Zij hebben een huis met boven 3 kamers, waarvan 2 met vaste kasten. De derde is een ruime kamer, maar heeft geen vaste kasten, dus wordt het een study genoemd. Dit huis wordt dan ook een huis met 2 slaapkamers genoemd...
bentlebee
Amerika-ontdekker

Bericht door bentlebee »

In sommige staten mogen kinderen van een verschillend geslacht niet 1 slaapkamer delen....raar, maar waar. Zelfs als je je kind onder de 12 even alleen laat kan je nalatig worden gevonden...De wetten zijn hier anders als in Ned.

Je kan inderdaad je cc automatisch laten afbetalen en dat deed ik eerst ook maar het probleem was dat je tot die datum niet je cc kon gebruiken als je aan je limiet zat, dus ging ik het tussentijds aflossen, om mijn score snel hoger te krijgen en dat gaf ook weer problemen...Gelukkig was na 2 jr onze sec. cc unsec. en hebben ze onze limiet ieder jaar zwaar verhoogd, eigenlijk belachelijk hoog gemaakt, maar dat maakt ons niet zoveel uit. We checken dagelijks, ivm id theft, en om het in de gaten te houden.

Als je een goede relatie hebt met je bankmanager kan je veel gedaan krijgen. :lol:
sharon73
Amerika-ontdekker

Bericht door sharon73 »

bentlebee schreef:In sommige staten mogen kinderen van een verschillend geslacht niet 1 slaapkamer delen....raar, maar waar. Zelfs als je je kind onder de 12 even alleen laat kan je nalatig worden gevonden...De wetten zijn hier anders als in Ned.

Je kan inderdaad je cc automatisch laten afbetalen en dat deed ik eerst ook maar het probleem was dat je tot die datum niet je cc kon gebruiken als je aan je limiet zat, dus ging ik het tussentijds aflossen, om mijn score snel hoger te krijgen en dat gaf ook weer problemen...Gelukkig was na 2 jr onze sec. cc unsec. en hebben ze onze limiet ieder jaar zwaar verhoogd, eigenlijk belachelijk hoog gemaakt, maar dat maakt ons niet zoveel uit. We checken dagelijks, ivm id theft, en om het in de gaten te houden.

Als je een goede relatie hebt met je bankmanager kan je veel gedaan krijgen. :lol:

pardon!!! Je maakte een grapje! Kinderen van verschillende geslacht mogen geen kamer delen?? Komen ze dat controleren of zo??
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Texas Boy schreef:We stonden in ieder geval overal positief en wat een hoop bedrijven hebben een credit check bij ons gedaan, dit mede door onze export, dus veel geldverkeer, maar a lot of Big Brothers are watching us :shock:
lol kan me zo voorstellen. Ik vond het bij mijn vrouw ook al aardig wat, en als ik dan naar mezelf kijk, na iets meer dan een half jaar heb ik toch niet zo heel erg veel er staan haha.

bentlebee schreef:In sommige staten mogen kinderen van een verschillend geslacht niet 1 slaapkamer delen....raar, maar waar. Zelfs als je je kind onder de 12 even alleen laat kan je nalatig worden gevonden...De wetten zijn hier anders als in Ned.
Dit moet de grootste onzin zijn die ik tot nog toe gehoord heb. Kun je ons ook aangeven waar je dit vandaan hebt?

Dit valt zeker onder de noemer "rare wetten die bestaan maar niet ten uitvoer gebracht worden"? Denk bv aan een wet dat iedere resident in Hawaii een boot dient te bezitten, of dat men in Minnesota de staatsgrens niet mag passeren met een eend op hun hoofd, of dat men in een bepaalde staat (ben even vergeten welke staat het was, maar het was er eentje die niet aan de oceaan grenst) niet op walvissen mag vissen... (zie ook wel http://www.dumblaws.com/)
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

bentlebee schreef:In sommige staten mogen kinderen van een verschillend geslacht niet 1 slaapkamer delen....raar, maar waar. Zelfs als je je kind onder de 12 even alleen laat kan je nalatig worden gevonden...De wetten zijn hier anders als in Ned
Ik weet dat het soms gebruikt wordt bij het bepalen van de hoogte van huursubsidie waar een familie recht op heeft. Daarbij gelden bepaalde regels die aangeven hoeveel slaapkamers een familie minimaal moet hebben, gelet op de leeftijden van degenen die in het huis wonen.

Daarin wordt soms bijvoorbeeld aangegeven dat kinderen van verschillende geslachten een kamer mogen delen mits beiden de leeftijd van vijf jaar of jonger hebben, maar daarna elk een eigen kamer dienen te hebben. Kinderen van hetzelfde geslacht kunnen gewoon een kamer delen, ongeacht de leeftijd.

Personen van verschillend geslacht dienen dus elk een eigen kamer te hebben, tenzij het om echtparen gaat, of kinderen jonger dan vijf jaar.

Dit gaat echter dan puur en alleen om het vaststellen van een subsidie-recht; of het ook gebruikt kan worden om nalatigheid aan te tonen, dat zou ik niet durven zeggen...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer