Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

met amerikaans kind naar nederland?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
maxsmommy75
Amerika-ontdekker

met amerikaans kind naar nederland?

Bericht door maxsmommy75 »

Weet iemand hoe het zit? Mijn nederlandse vriendin, getrouwd met amerikaan woont ook in amerika en heeft daar pas een kindje gekregen. Dat kind is tot nu toe alleen nog maar amerikaanse. Mijn vriendin wil liever gisteren dan vandaag voor goed naar huis komen, maar het kindje is geen nederlandse. Haar is verteld dat als zij met het kind hierheen komt het kind na 90 dagen weer terug moet. De nederlandse overheid gaat toch zeker geen baby op het vliegtuig zetten? Mijn vriendin denkt ook dat ze voor haar kind geen nederlands paspoort kan krijgen als ze eenmaal hier is omdat haar man ervoor moet tekenen. Heeft iemand ervaring met zoiets?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Als zij Nederlands is heeft het kind volgens mij tot zijn 18e automatisch de Nederlandse nationaliteit. Mijn kinderen hebben dat tenminste wel. De grotere vraag is, of de Amerikaanse authoriteiten haar het kind zullen laten meenemen, zeker als de vader het er niet mee eens is. Ik heb een Nederlandse kennis, die haar kind niet mee mocht nemen van de Amerikaanse rechter.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
MrsMiaWallace
Amerikafan

Bericht door MrsMiaWallace »

Hoe bedoel je het kind is alleen Amerikaans? Als jouw vriendin Nederlandse is, dan is het kind dat ook en kan een Nederlands paspoort worden aangevraagd bij het dichtstbijzijnde Nederlandse consulaat.
Als de vader op de geboorte akte staat moet hij ook ondertekenen.

,,Elk kind van een gehuwde Nederlandse vader of moeder is na zijn geboorte automatisch Nederlander, ook als het buiten Nederland geboren is. Het kind van een ongehuwde Nederlandse moeder is ook na geboorte automatisch Nederlander.'' Zie verder http://tinyurl.com/8vl6c

Hier http://tinyurl.com/bzblh vind je de paspoort-aanvraagpagina ( :? ) van het consulaat in New York (NY als voorbeeld, aangezien ik niet weet waar jouw vriendin in de VS woont).

Nog even een toevoeging: vader moet niet alleen tekenen voor het paspoort, maar -zoals Petra zegt- ook toestemming geven om het kind mee naar NL te nemen. Neem je (ze) het kind zomaar mee dan is dit child abduction. Een voorbeeld voor een consent form vind je hier: http://www.ilrg.com/forms/auth-foreigntravel.html
Laatst gewijzigd door MrsMiaWallace op 07 okt 2005, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
MrsMiaWallace
Amerikafan

Petra,

Jouw kinderen zijn levenslang Nederlander mits ze vanaf hun 18e steeds een niet-verlopen Nederlands paspoort bezitten. Dat kan of goed, of slecht nieuws zijn, ligt eraan hoe je er tegenaan kijkt. ;)
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dan is dat veranderd, want het was eerst zo, dat ze iedere tien jaar een jaar in Nederland zouden moeten verblijven om het te behouden. Misschien moet ik toch maar eens een Nederlands paspoort voor ze aanvragen, tegelijk met mijn Nederlanderschap terugvragen. :?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
maxsmommy75
Amerika-ontdekker

Ben ik toch blij dat mijn Max gewoon in Nederland is geboren en ik die problemen niet heb!

Mijn vriendin is bang dat haar man niet 8 uur met haar gaat rijden naar het dichtsbijzijnde consulaat voor een nederlandspaspoort ook omdat hij zijn kind dat eigenlijk laat gaan omdat zij het kind dan mee kan nemen. Aan de andere kant heeft hij tegen haar gezegd dat ze maar moet gaan omdat ze het er altijd over heeft, het bevalt haar totaal niet. Hij snapt ook wel dat het zo niks word.

Over die toestemming die hij moet geven dat zij met het kind naar nederland gaat, is dat iets schriftelijks?

Wat ik trouwens bedoelde met dat het kind alleen amerikaans is is dat het kind geen nederlands paspoort of geboorte akte heeft, alleen een amerikaanse geboorteakte.[/quote]
MrsMiaWallace
Amerikafan

Wat ik trouwens bedoelde met dat het kind alleen amerikaans is is dat het kind geen nederlands paspoort of geboorte akte heeft, alleen een amerikaanse geboorteakte.
Maar dat betekent dus niet dat het kind niet Nederlands is. Een paspoort of geboorteakte zijn alleen maar een bewijs van het Nederlanderschap, niet het Nederlanderschap op zich. Bovendien, als jouw vriendin op zijn (haar?) Amerikaanse geboorteakte staat, is daaruit ook duidelijk dat zij Nederlands is en daarmee het kind ook. Dus toch bewijs.
Over die toestemming die hij moet geven dat zij met het kind naar nederland gaat, is dat iets schriftelijks?
Als je op de link hebt gekeken dan weet je dat het antwoord ja is.
Iets dergelijks kan de vader overigens ook opstellen (of je vriendin stelt het op/laat het opstellen) om toestemming te geven voor de aanvraag van een Nederlands paspoort. Hij verklaart daar dan in dat hij niet in staat is aanwezig te zijn bij de aanvraag maar dat hij toestemming geeft. Even langs de notary public om te ondertekenen en klaar is klara.
MAAR controleer eerst (telefonisch) bij het consulaat of dit nog mogelijk/toegestaan is. Regels veranderen maar al te vaak zonder bericht en dan staat ze acht uur verderop met haar papiertje.
MrsMiaWallace
Amerikafan

maxsmommy75 schreef:Ben ik toch blij dat mijn Max gewoon in Nederland is geboren en ik die problemen niet heb!
Welke 'problemen' bedoel je precies? Als je doelt op de toestemming die nodig is voor het aanvragen van een Nederlands paspoort, dan heb jij daar inderdaad niets mee nodig (want heeft-ie al).

Maar als jij Max wilt meenemen naar Nederland heb je wel degelijk toestemming nodig van de vader die op zijn geboorteakte staat.

Als voorbeeld even mijn eigen situatie: kind is in Nederland geboren, USC vader, NL moeder (nu ook USC, maar dat terzijde). Als ik ermee naar Nederland wil reizen zoals afgelopen voorjaar, heb ik dus een ondertekende toestemmingsbrief (zie link) van mijn man bij mijn reisbescheiden. Er is welgeteld eenmaal naar gevraagd en toen ik zei 'heb ik' hoefden ze hem niet eens te zien, maar als ze er naar vragen en je hebt hem niet mogen en kunnen ze (= de airline) je weigeren aan boord van het vliegtuig te gaan. Omgekeerd zou mijn man net zo'n brief van mij nodig hebben overigens. Dit geldt dus niet alleen in scheidingssituaties, maar ook als je getrouwd bent. (US schoonzus en neefje zijn dit voorjaar met ons meegereisd naar NL, en ook schoonzus had zo'n brief van haar echtgenoot bij zich).
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Maar als jij Max wilt meenemen naar Nederland heb je wel degelijk toestemming nodig van de vader die op zijn geboorteakte staat.
Het gaat om haar vriendin
maxsmommy75
Amerika-ontdekker

Het gaat inderdaad om mijn vriendin, wij wonen al in nederland ook. Ik begin mij nu wel af te vragen hoe het zit als ik ooit met max bij zijn papa op bezoek ga, ik hoorde laatst een verhaal van een nederlandse die met haar kind bij zijn vader in de US op bezoek ging en die haar kind niet meer mee kreeg. Die vader was daar naar de rechter gestapt al voordat zij met het kind daar was en die vrouw kon alleen naar nederland terugkeren. Ik word al misselijk als ik eraan denk, al weet ik niet of het waar is.
MrsMiaWallace
Amerikafan

lelie schreef:Het gaat om haar vriendin
Uh ja dat weet ik, zie mijn eerdere reacties.
MrsMiaWallace
Amerikafan

maxsmommy75 schreef:Het gaat inderdaad om mijn vriendin, wij wonen al in nederland ook. Ik begin mij nu wel af te vragen hoe het zit als ik ooit met max bij zijn papa op bezoek ga, ik hoorde laatst een verhaal van een nederlandse die met haar kind bij zijn vader in de US op bezoek ging en die haar kind niet meer mee kreeg. Die vader was daar naar de rechter gestapt al voordat zij met het kind daar was en die vrouw kon alleen naar nederland terugkeren. Ik word al misselijk als ik eraan denk, al weet ik niet of het waar is.
Precies, dat kan je dus inderdaad gebeuren. Ik begrijp nu (zag elders je voorstel-berichtje) dat jij in Nederland woont, maar als je met Max naar Amerika reist moet hij ten eerste zijn US paspoort gebruiken (is wettelijk verplicht voor USC's) en ten tweede als jullie weer terug willen moet de vader daarvoor toestemming geven. Dus pas er mee op, leg bij voorkeur een omgangsregeling vast met behulp van een Amerikaanse immigratie advocaat. Het verhaal wat jij hoorde kan wel degelijk echt gebeurd zijn, en daar hoeft de vader nog niet eens voor naar de rechter te stappen - dat recht (om zijn kind geen toestemming te geven om te vertrekken) heeft hij hoe dan ook al.
maxsmommy75
Amerika-ontdekker

Nou bedankt voor de tip want dit is toch wel heeeeeel belangrijk om te wten. Je hoort wel vaker van die verhalen en je weet nooit wat ervan waar is maar nu ik dit allemaal hoor denk ik niet dat ik met hem naar de familie in amerika op bezoek ga!
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

maxsmommy75 schreef:Nou bedankt voor de tip want dit is toch wel heeeeeel belangrijk om te wten. Je hoort wel vaker van die verhalen en je weet nooit wat ervan waar is maar nu ik dit allemaal hoor denk ik niet dat ik met hem naar de familie in amerika op bezoek ga!
Tenminste, niet zonder dat je dit goed hebt geregeld. Dan is het immers geen probleem.
Life is good in the Tarheel State.
MrsMiaWallace
Amerikafan

Dat zou jammer zijn, mede omdat je je zoon dan toch de helft van zijn heritage ontneemt. Regel het gewoon goed, zoals Marcel zei dan is het immers geen probleem.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

We hebben hier in de regio momenteel ook zo'n rechtzaak lopen (Belgë):
Belgische jongen leert Amerikaans meisje kennen, ze trouwen, krijgen kindjes, en elk jaar gaan ze naar haar familie in Amerika op vakantie.
Maar het Amerikaanse meisje kan in België niet wennen, en afgelopen zomer terwijl ze bij haar familie in de US verblijven, zet zij hem aan de deur, en houdt de kinderen bij haar. Dus hij komt alleen terug naar België, en stapt naar de rechter om zijn kinderen terug te krijgen. Rechter geeft hem gelijk omdat de kinderen gedomicilieerd zijn in België, dus zij moeten eerst naar België terugkomen, en dan kan de Amerikaanse mama via de rechtbank om het hoederecht vragen.
Maar: Amerikaanse rechter wil nu eerst een onderzoek doen of die papa wel een goede papa is (want zijn ex beschuldigd hem van mishandeling), en ondertussen zijn we dus bijna een half jaar verder, en zijn de kinderen nog altijd niet terug in België...
(ik spreek mij in deze niet uit over de zaak of die kinderen al dan niet beter af zijn in de US of hier, ken de mensen maar 'via via)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
maxsmommy75
Amerika-ontdekker

ik weet niet hoe en waar ik het moet regelen. We zijn ook nog niks overeen gekomen wat betreft child support, hij wil officieel namelijk niks regelen. Hij wil betalen wanneer het hem uitkomt.

Hij heeft Max wel erkend en Max heeft zijn achternaam maar ik ben zijn voogd, als hij voogdij wil moet hij dat volgens mij via de rechter regelen. Hij had bij de aangifte op het gemeenthuis een formulier gekregen maar heeft er nooit iets mee gedaan. Dus volgens onze wet ben ik de wettelijke voogd.

Ik weet niet hoor, ik wil mijn kind niks ontnemen maar ik wil hem ook niet kwijtraken. Zijn moeder had al tegen hem iets gezegd in de trant van ' als jij Max wil hebben dan voeden wij hem wel op voor je, if that's the way you want to go'. Ik mot er niet aan denken! Ik word er al naar van als ik eraan denk :-(
MrsMiaWallace
Amerikafan

Ja, dat kan ik me voorstellen, daar moet je niet aan denken. Je kan wellicht het beste beginnen eens een Buro voor Rechtshulp (Google) te bellen, en ze de zaak voor te leggen. Vraag ze desnoods ook wat de best mogelijke weg is voor jou om te weten te komen wat je moet weten (= waar moet je zijn om dit goed te regelen). Als je het nu uitzoekt en regelt, ben je daar tenminste van af en hoef je er niet meer van wakker te liggen.... Succes. :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer