Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tips gevraagd voor rijden met een 4X4

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
jmvdc
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Tips gevraagd voor rijden met een 4X4

Bericht door jmvdc »

We hebben voor de eerste maal bij Alamo een 4x4 SUV gehuurd.

Moeten we op speciale zaken letten of vragen, want we hebben steeds een "gewone" wagen gehad en zijn niet gewoon om met een SUV te rijden.
Het is niet de bedoeling dat we gaan rondcrossen in zandbakken en modderpoelen, maar gewoon wat algemene tips zijn welkom.
Eleomora
Amerikafan

Re: 4X4

Bericht door Eleomora »

Ik rijdt in NL wel eens met een 4x4, maar die zet ik altijd gewoon in de tweewiel modus. Dus dan rijdt het als een normale auto.
Alleen op zandpaden en met een zware last ofzo zet ik hem soms in de 4x4. Ik weet niet of dat met die SUV ook zo werkt.
Je heb dan een aparte pook om te tussen de 2 standen te schakelen.
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Voor zover mij bekend kan je bij je reservering wél kiezen voor een SUV, maar dat betekent dan niet gegarandeerd dat dat een 4x4 is. We huren al enkele jaren steeds een SUV bij Alamo, en tot vorig jaar was dat ook steeds een 4x4. Dit jaar hebben we blindelings (voor de derde keer) een Nissan X-Terra uitgekozen, alleen bleek dat dus geen echte 4x4 te zijn. Vooral toen we door los zand moesten rijden was dat erg lastig, want we hadden geen low gear.

Waar wij op letten bij het ophalen van de auto: zien de banden er goed uit (profiel), is er een reserveband en een krik aanwezig, en voortaan dus ook of het een echte 4x4 is. Als je dirtroad gaat rijden is dat toch wel belangrijk. Verder, los van de auto, is het ook belangrijk dat je waar mogelijk even informeert of de toestand van de weg goed is (zeker als het geregend heeft) en je moet ook altijd de weersvoorspelling in de gaten houden.

En als laatste: let op hoor.... dirtroad rijden is heel verslavend :wink:
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor rijden met een 4X4

Bericht door Pete.Z »

Ga er maar van uit dat je geen echte 4x4 krijgt, maar op zijn best een AWD.
Echte 4x4 wil (in mijn ogen) zeggen dat je inschakelbare voorwielaandrijving hebt, en een hoge en lage gearing.

Een awd heeft altijd aandrijving op alle wielen, wat verdeelt wordt al naar gelang de wegomstandigheden eisen.

Maar er zijn heel veel suv's met alleen achterwiel- (of voorwiel) aandrijving.

Wil je zekerheid zal je even moeten kijken of er een aandrijfas naar zowel de voor- als achterwielen loopt, op de knieen dus.... :D

Overigens is low-gear in 98% van de gevallen niet nodig, alleen in de meest extreme omstandigheden gebruik je die.
De regel is, zolang mogelijk doorrijden met 2wd, dan pas de voorwielen erbij, dan de eventuele sperren, (maar die ga je niet zien op een huurbak) en als allerlaatste redmiddel de bak in laag.
Truckman
Amerikafan

Bericht door Truckman »

Henriëtte schreef:Voor zover mij bekend kan je bij je reservering wél kiezen voor een SUV, maar dat betekent dan niet gegarandeerd dat dat een 4x4 is. We huren al enkele jaren steeds een SUV bij Alamo, en tot vorig jaar was dat ook steeds een 4x4. Dit jaar hebben we blindelings (voor de derde keer) een Nissan X-Terra uitgekozen, alleen bleek dat dus geen echte 4x4 te zijn. Vooral toen we door los zand moesten rijden was dat erg lastig, want we hadden geen low gear.
Wij hebben nu via Alamo ook een Nissan X-Terra, maar dit is wel een heuse 4x4! Is al eens goed van pas gekomen!
Maar om on-topic te blijven, je kunt er ook "gewoon" mee rijden, net als elke andere auto!
The USA...what else?
jmvdc
Amerikakenner

Bericht door jmvdc »

Het gaat inderdaad om "gewoon" rijden.

Dacht oa aan welke brandstof te tanken, speciale "knopjes" die niet op de doorsnee huurwagen zitten...
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Gewoon de goedkoopste benzine tanken, en veel extra knopjes zal je niet zien, tenzij je inschakelbare 4x4 hebt, dan zit er ergens een knopje of een extra pookje om dat "aan" te zetten.
Maar de meeste auto's hebben tegenwoordig automatische 4x4/awd, hoef je zelf niks aan te doen.
jmvdc
Amerikakenner

Bericht door jmvdc »

Dat was, denk ik, alles wat we moeten weten.

Bedankt
Mario VH
Amerika-ontdekker

4x4 one way geweigerd

Bericht door Mario VH »

Net bericht gekregen van Alamo dat ze geen 4x4 one way toelaten op onze route Billings - Salt Lake City.

Wat een pech! We voelden al nattigheid bij het boeken, omdat je in Billings geen 4x4 kon huren.

Ze zullen geen chauffeur hebben gevonden om een wagen naar daar te rijden.

Het zal terug een Full Size worden....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer