Wat leuk dat jullie kunstliefhebbers zijn! A rare species nowadays hahaha!
Ik zal iets meer vertellen over het gebruik van ei-tempera en hoe het zo gekomen is dat mijn vriend ermee schildert.
Marin is pas op zijn 26ste naar de kunstacademie gegaan. Daarvoor deed hij niets met kunst, hij komt ook helemaal niet uit een 'arty-milieu'. Als kind kwam hij niet zo goed mee op school, hij is nogal dyslectisch maar zat op een school waar daar niet op gelet werd. Toen hij klaar was met de basisschool werd geconcludeerd dat hij erg handig was dus moest hij maar een vak leren en met zijn handen werken. Hij ging naar de lagere technische school en werd loodgieter. In de bouw had hij het al gauw gezien en heeft daarna jaaaaren allerlei baantjes gehad. Op een dag zat hij in de bus en zag een poster van de Willem de kooning Academie. Hij deed toelating en werd aangenomen. Na een half jaar de opleiding voor Interier-architectuur gedaan te hebben (waar wij elkaar ontmoetten want ik zat daar bij hem in de klas) switchte hij naar de de richting Autonoom beeldende kunst en begon te schilderen.
We kregen na dat 1e studiejaar anti-kraak een woning in een Rotterdamse wijk die op de slooplijst stond. Tegenover ons huis was een kleine winkelruimte dat als atelier gebruikt werd door een kunstenaar. We zagen daar constant gesjouw met schilderijen en soms konden we door een kier naar binnen kijken. Daar zagen we heeel mooie schilderijen. Op een dag heb ik de stoute schoenen aangetrokken een aangebeld. De kunstenaar liet ons binnen en vertelde over zijn werk. Marin raakte direct gefascineerd door het materiaal waarmee deze kunstenaar werkte, de kleuren waren zo intens!
Marin ging als het ware in de leer bij deze kunstenaar, hij leerde hem een heel oud recept om zelf ei-tempera te maken. Men neemt de dooiers van het ei, maakt daar een mengsel van met verschillende schimmeldodende middelen (oa kruidnagelolie wat het mengsel een hele sterke geur geeft). Dit goedje wordt op kleur gebracht met pigmenten en met water erbij wordt het verf. Een 100% organische verf en door het zelf toevoegen van pigmenten kun je de kleuren helemaal zelf beheersen. Echt wat voor Marin want hij houdt ervan om als een vakman te werk te gaan. Met verf uit tubetjes heeft hij niet zoveel.
De ei-tempera is heel dof, in tegenstelling tot olieverf dat sterk glanst. Olieverf weerkaatst daardoor veel licht. Maar ei-tempera absorbeert licht door zijn dof-heid waardoor de kleuren erg intens en helder zijn. Dat is denk ik waardoor het mensen opvalt zonder dat ze weten waarom.
Ei-tempera is ook erg transparant (in tegenstelling tot acrylverf) waardoor je heel goed laag over laag kunt werken. Wanneer Marin aan een schilderij begint, begint hij altijd met een basislaag, een kleur die uiteindelijk aan de oppervlakte niet meer te zien zal zijn maar door de transparantie van de verf blijven al deze kleurlagen door-'scheremeren' zodat je een zeer rijk geheel krijgt. Marin zelf is ook een heel 'gelaagd' persoon (

) hij houdt ervan om met een heleboel lagen te werken, zowel in de betekenis van een schilderij als in het proces van het schilderen. Wederom een reden waarom dit materiaal zo goed bij hem past. Ik denk dan ook dat het heel bijzonder is dat deze schilder ( de man heet Olphaert den Otter) toen op zijn pad kwam!
Jammer dat jullie niet kunnen komen. Alhoewel.....kun je niet een korte vakantie plannen?
