Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlandse studie goede basis voor werk in Amerika?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
ronald87
Amerikafan

Nederlandse studie goede basis voor werk in Amerika?

Bericht door ronald87 »

Hallo allemaal, (eerst even voorstellen...)

ik ben Ronald. Ik volg al enige tijd topics hier en heb besloten me zelf aan te melden omdat ik zelf ook het één en ander te vragen heb over (met name) het emigreren naar de V.S., en dit lijkt me een prima plaats daarvoor, als ik sommige topic's zo eens doorlees. Er zijn hier ook nederlanders die al geemigreerd zijn, erg interessant allemaal.

Zelf ben ik 18 jaar, en net sinds 2 weken eerstejaars student Sociale Geografie (te Utrecht). Ik wil al sinds jaar en dag in Amerika wonen. Ik heb de afgelopen 2 jaar een baantje gehad zodat ik deze zomer voor het eerst op vakantie kon naar Amerika. Ik heb een ver familielid bezocht in Seattle, dat was een geweldige ervaring.

Ik wou aanvankelijk ook in de V.S. studeren, maar aangezien dat zo onwijs veel kost, en er echt geen scholarships zijn voor europeanen (ik heb hiervoor "research" gedaan op internet) heb ik daarvan afgezien.
Ik twijfel nog dagelijks of ik er wel goed aandoe om in Nederland te studeren, aangezien ik betwijfel of je met een Nederlandse studie wel aan de bak komt in de V.S. Misschien zijn er mensen die me hier iets meer over kunnen vertellen?

Verder was ik van plan om (net als velen hier denk ik), mee te doen in de diversity visa lottery. Nu duurt het waarschijnlijk nog 5 jaar voordat ik afgestudeert ben (als ik dan hier blijf studeren).
Dan zou ik dus in 2010 afgestudeerd zijn.
En als je nu wint in de loterij, is je greencard al vanaf 2007 geldig.
Maar stel nu, dat je dan pas 3 jaar later gaat emigreren. Is je greencard dan niet meer geldig? Zijn er eisen, bv. dat je binnen een bepaalde periode in Amerika moet gaan wonen, als je hebt gewonnen?

Alvast bedankt, ik kijk er naar uit om hier te posten (eindelijk een plaats gevonden met nog meer mensen die gek zijn om Amerika!).
Steven
Amerikafan

Bericht door Steven »

Je moet inderdaad binnen een bepaalde periode verkassen naar de VS. Het blijft geen drie jaar geldig...

Ik ben ook bezig met een bachelor studie in Nederland. Ik heb er aan zitten denken om te transfereren naar een Undergraduate studie, m.i.v. volgend collegejaar, maar inderdaad... financiën vormen de grootste drempel. Wat ik heb besloten te doen is mijn bachelor degree in Nederland halen en dan een Master te gaan doen in de VS.
"Ik ben een Nederlander in hart en nieren. Een lever heb ik nauwelijks meer."
ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

Dat is inderdaad ook een goed idee.
Blijf je dan gewoon college geld betalen in Nederland, aan je nederlandse opleidingsinstituut, en ga je dan via een uitwisselingsprogramma je master halen in de VS?
Of ga je zelfstandig naar de VS, zonder uitwisselingsprogramma en betaal je dan de kosten van een "graduate" studie?
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Ik denk dat het verstandig is om een goede basisopleiding aan een Nederlandse instelling te volgen, zelfs als dat betekent dat je nog tot 2010 moet wachten. Je kansen in de VS als je op een wat hoger niveau "binnenschiet" zijn gewoon veel groter en het leven wordt dan ook iets makkelijker. En datzelfde opleidingsniveau in de VS bereiken, je zei het zelf al, is een enorm kostbare zaak.

Ik zou proberen af te studeren en "gewoon" gaan werken in Nederland. Je kunt dan via de visaloterij maar ook wellicht via een werkgever de overstap maken. Je staat dan in ieder geval sterker dan als je hier jong en niet-opgeleid naar toe komt.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Jan Visser schreef:Ik denk dat het verstandig is om een goede basisopleiding aan een Nederlandse instelling te volgen, zelfs als dat betekent dat je nog tot 2010 moet wachten. Je kansen in de VS als je op een wat hoger niveau "binnenschiet" zijn gewoon veel groter en het leven wordt dan ook iets makkelijker. En datzelfde opleidingsniveau in de VS bereiken, je zei het zelf al, is een enorm kostbare zaak.

Ik zou proberen af te studeren en "gewoon" gaan werken in Nederland. Je kunt dan via de visaloterij maar ook wellicht via een werkgever de overstap maken. Je staat dan in ieder geval sterker dan als je hier jong en niet-opgeleid naar toe komt.
Wat ik heb begrepen, is dat men in Amerika wat minder waarde hecht aan je diploma. Daarom is het wellicht nuttig om wat werkervaring te hebben in NL. Als je dan emigreert is niet alles nieuw: je stapt dan niet over van "student in NL" naar "werkend in USA" maar met een tussenstap "werkend in NL".

Ikzelf heb ook overwogen een master te doen in Amerika, maar nu ik ondertussen 2 jr. werk ben ik ervan overtuigd dat mijn werkervaring meer telt dan mijn behaalde diploma. Zeker in Amerika.

Mack
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mack schreef:Wat ik heb begrepen, is dat men in Amerika wat minder waarde hecht aan je diploma. Daarom is het wellicht nuttig om wat werkervaring te hebben in NL. Als je dan emigreert is niet alles nieuw: je stapt dan niet over van "student in NL" naar "werkend in USA" maar met een tussenstap "werkend in NL" Mack
Mack, misschien dat het voor een toekomstige werkgever interessanter is dat je 5 jaar marketingervaring hebt en perfect 4-talig bent, ook al heb je geen diploma, maar als jij via een visum wilt gaan verhuizen naar de States, dan gaat je opleiding toch een rol spelen (tenzij je 10 jaar ervaring hebt op mamangementsniveau).
Als je dus Amerikaan bent, dan zal soms je concrete ervaring belangrijker zijn dan je diploma, maar als je als Nederlander ginder wilt geraken, kan je maar beter een 4-jaarse hogere opleiding hebben (master).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

kastelke schreef:
Mack schreef:Wat ik heb begrepen, is dat men in Amerika wat minder waarde hecht aan je diploma. Daarom is het wellicht nuttig om wat werkervaring te hebben in NL. Als je dan emigreert is niet alles nieuw: je stapt dan niet over van "student in NL" naar "werkend in USA" maar met een tussenstap "werkend in NL" Mack
Mack, misschien dat het voor een toekomstige werkgever interessanter is dat je 5 jaar marketingervaring hebt en perfect 4-talig bent, ook al heb je geen diploma, maar als jij via een visum wilt gaan verhuizen naar de States, dan gaat je opleiding toch een rol spelen (tenzij je 10 jaar ervaring hebt op mamangementsniveau).
Als je dus Amerikaan bent, dan zal soms je concrete ervaring belangrijker zijn dan je diploma, maar als je als Nederlander ginder wilt geraken, kan je maar beter een 4-jaarse hogere opleiding hebben (master).
Wat ik wilde zeggen, is dat je na het behalen van je diploma beter eerst wat werkervaring in NL kunt hebben, zodat je niet alleen je diploma hebt om je Amerikaanse werkgever kan laten zien. Diploma is natuurlijk erg belangrijk, maar diploma + werkervaring is altijd meer waard.

Overigens ben ik met mijn masteropleiding gestopt omdat ik meende dat relevante werkervaring (ondertussen anderhalf jaar managementervaring) belangrijker is dan een te brede masteropleiding met veel nutteloze kennis (je doet logistiek en je krijgt beleggen?). Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Ik ben ervan overtuigd dat ik met mijn bachelordiploma, talenkennis en werkervaring zeker wel iets kan in de VS.
Mack
MW Drawings

ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik had eerst in gedachten om gelijk na het behalen van m'n diploma gelijk naar de V.S. te gaan, omdat ik het idee heb, dat als je eenmaal in NL een baan hebt, je die niet zomaar opgeeft en al helemaal niet als je al enige carrière hebt gemaakt. Je raakt na een aantal jaren gewerkt te hebben in NL te "gebonden" aan de Nederlandse werkgever (heb ik het idee) en dit wordt alleen maar groter als je nog meer carrière mogelijkheden in het vooruitzicht hebt.

Maar jullie berichten geven mij hier een heel andere kijk op.
Het zal inderdaad net zo belangrijk zijn om werkervaring te hebben, als om een diploma te hebben als je wilt slagen in de VS.

Voor het verkrijgen van een E2 visa (permanent resident) is een masteropleiding vereist en een aangeboden baan bij een Amerikaanse werkgever, of een bacheloropleiding en 5 jaar werkervaring, plus weer een aangeboden baan bij een Amerikaanse werkgever.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

ronald87 schreef:Voor het verkrijgen van een E2 visa (permanent resident) is een masteropleiding vereist en een aangeboden baan bij een Amerikaanse werkgever, of een bacheloropleiding en 5 jaar werkervaring, plus weer een aangeboden baan bij een Amerikaanse werkgever.
Ronald, ik heb hier andere info betreffende het E2 visum
het is een non-immigrant Investor Visum.
het vereist een substantiële investering in een bestaand Amerikaans bedrijf of in een nieuw op te richten bedrijf. Substantieel = de bedrijvigheid moet meer inkomen genereren dan enkel het voorzien in het levensonderhoud van de kandidaat en zijn familieleden. De bedoeling is dus dat je bv. na een jaar Amerikanen aan gaat werven. Want dat is uiteindelijk het doel van de overheid: Amerikaanse staatburgers tewerk stellen.
Ik heb dus nergens gevonden dat je bepaalde ervaringen moet hebben, of een opleiding.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

ronald87 schreef: Ik had eerst in gedachten om gelijk na het behalen van m'n diploma gelijk naar de V.S. te gaan, omdat ik het idee heb, dat als je eenmaal in NL een baan hebt, je die niet zomaar opgeeft en al helemaal niet als je al enige carrière hebt gemaakt. Je raakt na een aantal jaren gewerkt te hebben in NL te "gebonden" aan de Nederlandse werkgever (heb ik het idee) en dit wordt alleen maar groter als je nog meer carrière mogelijkheden in het vooruitzicht hebt.
Op dit moment maak ik ook goed carriëre in mijn bedrijf: per 1 oktober krijg ik een nieuwe functie erbij (+ opslag :wink: ) en ondertussen heb ik ook nog intern gesoliciteerd naar een opleidingstraject om (nog) hoger op te komen. Mijn carriëre loopt dus alsof ik niks met de VS heb.

Maar ik heb wel degelijk plannen t.z.t. te emigreren. Ik wil nu dan ook zo snel mogelijk zo hoog mogelijk opklimmen binnen mijn bedrijf, om dit als werkervaring op te kunnen voeren in de VS. Het feit dat ik in Amerika (hoogstwaarschijnlijk) weer onderaan moet beginnen, heb ik er voor over: ik zie het zelfs als een uitdaging.

Overigens weet mijn bedrijf wel degelijk van mijn plannen. Tot nu toe heeft dit nooit tot problemen geleid.

Nu is het wel zo, dat ik momenteel niet actief bezig ben het emigreren mogelijk te maken (i.e. solliciteren in Amerika, meedoen aan de loterij etc.) omdat ik niet verwacht binnen nu en een paar jaar te vertrekken. E.e.a. heeft te maken met mijn vriendin, die 1) niet zeker mee wil 2) vastzit aan haar opleiding.

Oftewel: ik werk graag in NL, ben gebonden aan mijn bedrijf en mijn carriëre maar ik zou er geen problemen mee hebben om dit te laten schieten als ik naar de VS kan, ook al moet ik daar weer onderaan beginnen.

Mack
Mack
MW Drawings

ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

kastelke schreef: Ronald, ik heb hier andere info betreffende het E2 visum
het is een non-immigrant Investor Visum.
het vereist een substantiële investering in een bestaand Amerikaans bedrijf of in een nieuw op te richten bedrijf. Substantieel = de bedrijvigheid moet meer inkomen genereren dan enkel het voorzien in het levensonderhoud van de kandidaat en zijn familieleden. De bedoeling is dus dat je bv. na een jaar Amerikanen aan gaat werven. Want dat is uiteindelijk het doel van de overheid: Amerikaanse staatburgers tewerk stellen.
Ik heb dus nergens gevonden dat je bepaalde ervaringen moet hebben, of een opleiding.
Ik heb het hier vandaan:
http://travel.state.gov/visa/immigrants ... _1323.html

Employment Second Preference (E2)

Professionals Holding Advanced Degrees, or Persons of Exceptional Ability in the Arts, Sciences, or Business receive 28.6 percent of the yearly worldwide limit, plus any unused Employment First Preference visas. All Second Preference applicants must have a labor certification approved by the DOL, or Schedule A designation, or establish that they qualify for one of the shortage occupations in the Labor Market Information Pilot Program (later). A job offer is required and the U.S. employer must file a petition on behalf of the applicant. Aliens may apply for exemption from the job offer and labor certification if the exemption would be in the national interest, in which case the alien may file the petition, Form I-140, along with evidence of the national interest. There are two subgroups within this category:

Professionals holding an advanced degree (beyond a baccalaureate degree)(dit is dus het masters diploma), or a baccalaureate degree and at least five years progressive experience in the profession; (dit is het bachelor diploma plus 5 jr ervaring)and

Persons with exceptional ability in the arts, sciences, or business. Exceptional ability means having a degree of expertise significantly above that ordinarily encountered within the field.
Heb je al een idee over waar je ongeveer zou willen wonen?

Ik heb trouwens nog wat "research" gedaan op internet en een gesprek gehad met m'n tutor op de universiteit.
Studeren aan een universiteit in de VS is een financieel moeilijk haalbare zaak, zowel de undergratuate studies als de graduate studies (masters). Bovendien is het al onwijs duur voor de Amerikanen zelf en rekenen ze vaak nog een hoger tarief voor de "International Students". Het behalen van m'n master in the States lijkt daarom voor mij een onrealistische optie (Tuition fees van rond de 20.000 dollar, nog afgezien van een kamer en levensonderhoud). Mijn tutor vertelde me vandaag dat je, als je ervoor kiest om een master te doen in het buitenland, je de verbindingen met de universiteit van utrecht verbreekt en je aanmeld als student van de nieuwe universiteit en je dus ook de daar geldende tarieven moet betalen. In het geval van de V.S. is betreft dit dus de zeer hoge "tuition fees", en bovendien is het zéér moeilijk om een beurs te krijgen als niet-amerikaanse student. Gelukkig dat ze ook hier veel internationaal-georienteerde masters aanbieden in het engels.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ronald, Kastelke, de genoemde info betreft vlgs. mij de vereisten voor categorieen voor een employment based permanent visa, de zg. groene kaart. In de praktijk kan het drie tot vijf jaar duren voor de procedure afgerond is.

In de praktijk komen de meeste werkers op een tijdelijke werkauthorizatie binnen. De eis daarvoor was een baanaanbod, en minimaal bachelors-niveau, en elk jaar tekort aan onderwijs kon gecompenseerd worden met drie jaar werkervaring (even grof gesteld). De regels zijn onlangs gewijzigd, maar of het een verbetering is, is nog niet duidelijk.
Het visum heet H-1 en is meestal in drie maanden tot een half jaar te krijgen, probleem is echter dat het aan quota gebonden is en dat die de laatste jaren (weer) verlaagd zijn, de visa zijn derhalve snel op.
Wel maak je meer kans met een masters, onlangs zijn er een aantal H-1 visa beschikbaar gesteld voor kandidaten met een master degree, maar ik dacht dat je dat dan aan een US universiteit behaald moet hebben.

Het verwarrende is dat er E-visa zijn bij de non-immigrant (dus tijdelijke) visa - inderdaad gebaseerd op investering in een US bedrijf - en dat er E-categorien (E voor Employment) zijn bij de immigratie (permanente) visa.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

oortjes schreef:Ronald, Kastelke, de genoemde info betreft vlgs. mij de vereisten voor categorieen voor een employment based permanent visa, de zg. groene kaart. In de praktijk kan het drie tot vijf jaar duren voor de procedure afgerond is.

In de praktijk komen de meeste werkers op een tijdelijke werkauthorizatie binnen. De eis daarvoor was een baanaanbod, en minimaal bachelors-niveau, en elk jaar tekort aan onderwijs kon gecompenseerd worden met drie jaar werkervaring (even grof gesteld). De regels zijn onlangs gewijzigd, maar of het een verbetering is, is nog niet duidelijk.
Het visum heet H-1 en is meestal in drie maanden tot een half jaar te krijgen, probleem is echter dat het aan quota gebonden is en dat die de laatste jaren (weer) verlaagd zijn, de visa zijn derhalve snel op.
Wel maak je meer kans met een masters, onlangs zijn er een aantal H-1 visa beschikbaar gesteld voor kandidaten met een master degree, maar ik dacht dat je dat dan aan een US universiteit behaald moet hebben.

Het verwarrende is dat er E-visa zijn bij de non-immigrant (dus tijdelijke) visa - inderdaad gebaseerd op investering in een US bedrijf - en dat er E-categorien (E voor Employment) zijn bij de immigratie (permanente) visa.
Ik probeer het te begrijpen... Stel ik vind een baan in Amerika, allemaal goed, ik heb bachelor en werkervaring, dus ik krijg een H-1 visum.

Maar ik heb begrepen dat deze visa slechts tijdelijk zijn (3 jr?) en dat het daarna heel moeilijk is om echt een green card te krijgen. Dit heb ik opgemaakt uit eerdere discussies op dit forum, maar ik moet toegeven dat ik door alle emigratiebomen het Amerikabos niet meer zie...
Mack
MW Drawings

USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hoi, dan kun je een H-1 visum krijgen ja. Maar zoals ik al eerder schreef, sprak, schreeuwde ! zoek een goede immigratie-advokaat ter plekke en laat die eea. afhandelen.
Een H-1 visum kan met drie jaar worden verlengd, eenmalig. Max. kun je dus zes jaar in de US wonen-werken als een H-1.
Indien de werkgever bereid is je te sponsoren voor een Groene Kaart, benut je je jaren hier voor het doorlopen van die procedure. Lukt het een G.K. te veroveren dan vraag je de US overheid je status aan te passen.

Je wacht dus niet tot je H-1 authorizatie is afgelopen om dan een G.K. aan te vragen, de procedure kan drie tot vijf jaar in beslag nemen. Zoals ik al schreef, het voordeel voor H-1 visum houders is dat een aantal jaar geleden het verbod op "dual intent" is afgeschaft, wat betekent dat je meteen voor de G.K. kunt gaan zodra je hier op je H-1 visum binnen bent.
Daarvoor was het zo dat het verboden was op een H-1 visum te komen met de bedoeling een G.K. aan te vragen. Voor wie op een L-1 visum komt - transfer binnen een company op managersniveau - is dual intent nog steeds verboden overigens.
ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

Het H-1 visa is nooit bij mij opgekomen als mogelijk "opstapje" naar een Greencard. Ik keek alleen naar de permanente visa, maar handig dat het zo ook kan, het lijkt me dat de regels voor een H-1 visa iets minder streng zijn dan voor een E2 visa...
Bovendien kan je dan als extra argument voor het verkrijgen van een E2 visa weer aangeven dat je meer ervaring hebt opgedaan, nogwel in de VS zelf dus dat staat altijd goed. dankjewel voor de eye-opener!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

De regels voor H-1 zijn anders dan voor een Employment categorie groene kaart. H-1 is non-immigrant, lukt het niet de groene kaart te verkrijgen, dan moet je vertrekken. Voor H-1 is baanaanbod plus voldoende aantoonbare opleiding en ervaring wat vereist is. Probleem is wel dat het systeem met quota werkt en dat die vrij laag zijn. De meeste visums gaan naar IT-werkers want daar in die sektor is de behoefte het grootst.
Voor de Groene Kaart moet de sponsorende werkgever aantonen dat alleen jij de baan kunt doen, dat er niet iemand in de US beschikbaar voor is. Overigens hoeft de USer maar half zo goed te zijn, is me verteld.
Zoas ik al vaker hier zeg, voor succes bij werkauthorisaties (of het nu tijdelijk is dan wel permanent) is een goede immigratie-advokaat, liefst ter plaatse, onontbeerlijk. Alleen hij/zij kent de regionale gevoeligheden, weet welke zinssnedes nu net wel of niet gebezigd moeten worden in aanvrage en bewijsvoering, enz.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ook hier even een verkeerde zinsnede rechtzetten: de kwalificatie-eisen voor een H-1 visum (opleiding, ervaring) zijn niet veranderd. Sorry !
Flying Dutchman
Amerika-ontdekker

Bericht door Flying Dutchman »

Tsja, liep inderdaad destijds een half jaar stage in de VS op mn 19e, en had een half jaar later een baan daar inclusief H visum.. Maar het magische woord is inderdaad om een goede local lawyer in de hand te nemen.. Als je eenmaal op een H visum binnen bent, is het balletje aan het rollen en kun je het spelletje verder spelen..

oh well, gluck anyway!
ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

okay, thanks a lot :) Inderdaad, het lijkt me dat, als je eenmaal voor een tijdelijke periode in de VS verblijft voor werk of stage, je doormiddel van een H visum je greencard kan aanvragen.
Om toch nog heel even terug te komen op de Diversity Visa Lottery, de inschrijfperiode is inmiddels geopend. Ik voldoe met mijn VWO-diploma aan de eisen, maar verwacht pas in 2010 te verkassen naar de VS, omdat ik waarschijnlijk dan pas afgestudeerd ben (ik ben net aan mijn studie begonnen).
Nu heb ik al wel gelezen dat je via de Universiteit (te Utrecht, waar ik studeer) bijvoorbeeld 3 à 4 maanden naar de VS kan om daar tijdelijk te studeren.
En ik las ook dat je als "permanent resident" veel meer mogelijkheden hebt voor een "scolarship", een beurs voor (volledige) studie in de VS.
Deze laatste situatie is op dit moment een erg onrealistische situatie, maar het zou natuurlijk geweldig zijn als dit zou kunnen. Mijn GPA is erg hoog (3.02), ik heb gelezen dat zie hier onder andere ook naar kijken bij het uitreiken van beurzen.

Dit zijn toch 2 situaties waarbij een GC erg handig is.
Is het toch verstandig om mee te doen, ookal verwacht ik niet voor 2010 te emigreren?

Even offtopic: ik voel me met de dag minder thuis in NL, ookal woont mijn familie hier. De trip naar de VS heeft het "verlangen" om me er permanent te vestigen wel 100 keer versterkt, heb ik het idee. Het lijkt wel dat thuiskomen naar NL een grotere teleurstelling is dan verwacht.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ronald, je bent inderdaad serieus in je verlangen naar de US te komen ! Als je zo gemotiveerd bent is het denk ik van groot belang je studie en stages zo in te richten dat je optimaal opgeleid bent voor een mogelijke baan hier.
Ik weet niet wat de regels zijn voor beurzen of leningen voor net-aangekomenen - dus in het uitzonderlijke geval dat je wint in de DV lottery. Misschien dat een andere deelnemer meer weet ?

Ik zou inderdaad als eerste stap de stage in de US doen, dat geeft je kontakten en meer zicht op wat men hier nodig heeft en verwacht.
Bij boekwinkels kun je hele gidsen kopen waarin alle US universiteiten en senior-colleges beschreven worden met ook alle info hoe je aan te melden enz.
Ook heb ik boeken gezien juist over alle mogelijke beurzen en leningen, welke voorwaarden, hoe en waar aan te vragen enz.

Wil je in de US verder studeren, doe dan bij het CITO in Woerden de TOEFL test, dat bespaart je later gedoe hier.
Men kent hier geen eindexamen middelbare school (nog), het is ingewikkelder - dan in Ned. - toegelaten te worden op een college/universiteit. Plus het aantal plaatsen is beperkt, schandalig maar waar. Er is een selectie-proces, hoe beter de opleiding hoe lastiger het is om binnen te komen. Voor bepaalde opleidingen moet je gestandaardiseerde testen afleggen om toegelaten te worden.
Verder zijn "letters of recommendation" bijna altijd een vereiste, bv. van docenten, eventueel de werkgever van je bij-of zomer-baantje. Voorbeelden van dergelijke letters kun je op het Internet vinden.

Er zijn voor buitenlanders vaak andere regels dan voor USers, maar dan moet je wel op een studie-visum binnenkomen. Voor veel opleidingen zijn "buitenlanders" een leuke bron van inkomsten, zij moeten nl. het volle pond betalen aan fees enz. Sommig opleidingen hebben zelfs een speciale recruiter voor in dienst.
Maar stel dat je een G.K. wint, en hiernaartoe komt, dan moet je aan dezelfde eisen voldoen als US inwoners, zie hierboven.
Wel is het zo dat als je je net ergens vestigt, je niet meteen recht hebt op onderwijs tegen lokale fees. De meeste staten hebben wachttijden, varierend van een half tot een heel jaar. Gedurende die tijd betaal je de hogere "out of state" fees.

Overigens om als Nederlander hier te komen en te studeren, misschien heb je iets aan deze web site:

http://www.edupass.org/

Hoe verstandig het is al aan de DV lottery mee te doen, dat kun je alleen zelf bepalen. Als je wint moet je je binnen een bepaalde periode inderdaad in de US vestigen, opnieuw meeloten is niet toegestaan dacht ik. Je moet dus bereid zijn om eventueel alles te laten vallen, hiernaartoe te komen en wat voor baan dan ook aan te pakken om in je bestaan te voorzien. Daarbij kun je geluk hebben maar je loopt ook kans het niet te redden zo.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer