Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Iwan & Evelien in de USA - deel 1 t/m 5 + conclusies
Re: Iwan & Evelien in de USA - deel 1 t/m 5 + conclusies
Geweldig, die foto's! Heb me voorgenomen om als niet-fotograaf vooral ter plekke te genieten, weinig foto's te maken, hoogut van elkaar, en voor de napret gewoon naar van die mooie foto's van jullie en Hanz en Henriëtte te kijken, want zo krijg ik het toch niet voor elkaar met m'n gewone digitale cameraatje!
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Iwan, ben onder de indruk van je foto's. Ben nog een beginner, maar vorige week ook gaan experimenteren met HDR. Mag ik vragen welk programma je hiervoor gebruikt? Ik heb nu Photmatix (gratis programma). Ik wil het in Las Vegas gaan gebruiken en ben benieuwd wat je met de beelden in de Antelope Canyon krijgt...
14 juni tot 7 juli 2007: Toronto en West-USA (http://amerika2007.dejongmultimedia.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
16 juni tot 9 juli 2009: New York en (Noord)West-USA (http://amerika2009.dejongmultimedia.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
16 juni tot 9 juli 2009: New York en (Noord)West-USA (http://amerika2009.dejongmultimedia.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Wat een mooie foto's weer! Zou je willen uitleggen hoe je de kaders om je foto's maakt? (nu we toch vragen aan het stellen zijn
)

- Iwan & Evelien
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 15
Hi Amikix,Amikix schreef:Wat een mooie foto's weer! Zou je willen uitleggen hoe je de kaders om je foto's maakt? (nu we toch vragen aan het stellen zijn)
Toevallig heb ik deze vraag enkele dagen geleden ook per PM gekregen (en beantwoord). Het is voor mij dus een kwestie van knippen en plakken, dus vandaar mijn snelle reactie.
Voor het maken van de kaders werk ik met Adobe Photoshop. Hieronder de uitleg voor plaatjes van 900 x 600 pixels. Met een beetje rekenen kun je de uitleg wel herleiden naar grotere of kleinere foto's.
1. Bewerk je foto tot het gewenste resultaat en verklein het naar 900 x 600 pixels (zoals in mijn voorbeeld)
2. Doe Ctrl-A en dan Ctrl-C
3. Kies Image en dan Image Size, en verander het getal 900 in 990 (de andere waarde verandert nu automatische mee van 600 naar 660) en klik OK
4. Kiest nu Filter - Blur - Gaussian blur en zet de schuif op 50%. Klik OK
5. Kies File - New en verander het formaat handmatig naar 906 x 606 op een witte achtergrond. Klik OK (je krijgt nu een wit vlak)
6. Doe Ctrl-V en de scherpe (kleinere) foto wordt op het witte vlak geplakt.
7. Kies Layers - Flatten Image
8. Doe Ctrl-A en dan Ctrl-C, en sluit dan de scherpe foto met het witte randje
9. Je kijkt na het sluiten van je foto tegen de onscherpe foto aan. Klik hier één keer op en doe Ctrl-V
10. Kies Layers - Flatten Image en sla de foto op
Gaat dat lukken denk je ?
Succes,
Iwan
Ja hoor! Ik pruts wel eens wat in Photoshop maar hier was ik zelf niet opgekomen, dankjewel voor het uitleggen/knippen en plakken!
- Iwan & Evelien
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 15
Hi Ingrid,Ingrid26 schreef:Iwan, ben onder de indruk van je foto's. Ben nog een beginner, maar vorige week ook gaan experimenteren met HDR. Mag ik vragen welk programma je hiervoor gebruikt? Ik heb nu Photmatix (gratis programma). Ik wil het in Las Vegas gaan gebruiken en ben benieuwd wat je met de beelden in de Antelope Canyon krijgt...
Bedankt voor je complimenten. Leuk om te lezen dat je ook gaat experimenteren met HDR. Ook voor mij was het allemaal redelijk nieuw, en ik heb er een hoop lol aan gehad. Het leuke is dat je er thuis mee aan de slag kunt, en dat je op lokatie alleen maar een paar extra foto's met verschillende belichtingen hoeft te maken. Je moet alleen wel overal je statief naartoe slepen.
Ook ik werk met Photomatix (versie 3.0) en dat werkt goed. In Photoshop zit ook een HDR-functie, maar die vind ik niet zo prettig als Photomatix.
Of je ook met HDR kunt werken in Antelope Canyon weet ik niet, want je krijgt daar maar weinig tijd en ruimte om uitgebreid te experimenteren. Ik vond het er vervelend druk, zeker omdat je als fotoraaf wat tijd nodig hebt om op te zetten en je instellingen aan te passen. Heb je Live View op je camera ? Die functie heeft me flink geholpen bij het zoeken naar de juiste belichting.
Wat voor een camera heb je zelf ? En schiet je ook in RAW, of alleen in JPG ? Mocht je geen Live View hebben dan biedt RAW je achteraf nog wat speling, want de belichting in Antelope Canyon kan soms behoorlijk kritisch zijn.
Hopelijk heb je er wat aan.
Groetjes,
Iwan
- Henriëtte
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Pfff, en ik dacht dat wij al zoveel meezeulden..... (twee camera's, drie lenzen, twee statieven - 3-poot en 1-poot - en een paar filters). Wij fotograferen ook in RAW en bewerken de foto's later in Lightroom of Photoshop, maar aan zo'n HDR-techniek of het maken van panorama-foto's hebben we ons nog niet gewaagd. Zelf heb ik trouwens amper verstand van fotografie hoor, pas sinds heel kort heb ik me verdiept in zaken als ISO, diafragma en sluitertijd. De meeste foto's van ons laatste reisverslag zijn dan ook van Hans.Iwan & Evelien schreef: Als apparatuur hadden we bij ons:
Canon EOS-5D Mark II
17-35mm
24-105mm
70-200mm
50mm
300mm
1.4x extender
Canon EOS-400D
28-135mm
100mm macro
Kenko macro tussenringen
De enige filter die zo nu en dan is gebruikt was een polarisatie filter, en als statief gebruikten we een Manfrotto 055 PRO-B (die ging mee in de reistas, onderin het vliegtuig). Daarmee is een goed beeld geschetst van de apparatuur die we allemaal hebben meegesleept.
Ik vind jullie foto's echt prachtig, ik geniet altijd volop van 'mooie foto's kijken' en dat lukt bij die foto's van jullie dus prima

http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Iwan,
jullie uitrusting overlapt die van mij geheel, maar dan in het groot. Door mijn laag gewicht reizen heb ik geleerd veel thuis te laten. Dit heeft mij tot creativiteit gedwongen, ik had nu eenmaal niet veel bij mij. t' Is wel zo dat een normale uitrusting het je wel gemakkelijker maakt. Maar ja, zeulen is niet mijn ding, zeker niet tijdens wandeltochten. Misschien moet ik dan eens een sterke man inhuren die mijn spullen gaat dragen (gat in de markt??
) Ik knip ook vrijwel altijd in RAW. Vanwege de grote bestanden heb ik een imagetank bij me.Nu ben ik nog op zoek naar een lichtgewicht statief. Ik heb al een monopod gezien die uitklapbare pootjes aan de onderkant heeft zitten.
jullie uitrusting overlapt die van mij geheel, maar dan in het groot. Door mijn laag gewicht reizen heb ik geleerd veel thuis te laten. Dit heeft mij tot creativiteit gedwongen, ik had nu eenmaal niet veel bij mij. t' Is wel zo dat een normale uitrusting het je wel gemakkelijker maakt. Maar ja, zeulen is niet mijn ding, zeker niet tijdens wandeltochten. Misschien moet ik dan eens een sterke man inhuren die mijn spullen gaat dragen (gat in de markt??

Laatst gewijzigd door lkapitein op 10 jun 2009, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh ja, voor degene die geinteresseerd is in kaders, Bordermaker is een heel makkelijk programma en je kunt ook nog een tekst in of onder je foto toevoegen, bv je naam. Gratis te downloaden van http://www.bordermaker.nl
- martinenelsa
- Amerikafan
Ik heb al best goede resultaten gehaald met HDR foto's zonder statief. Uiteraard alleen in goed daglicht, dus met korte sluitertijden. Met brackering op je camera op -2/0/+2 en dan gewoon schieten. Ik heb wel een Sony A700 die op 5fps kan schieten, dus dat scheelt ook wel wat vergeleken bij de 3fps van de meeste lagere klasse camera's (als ik het zo oneerbiedig mag zeggen), zoals 350/400D, D40/50/60 of A200/300/350.Iwan & Evelien schreef:Bedankt voor je complimenten. Leuk om te lezen dat je ook gaat experimenteren met HDR. Ook voor mij was het allemaal redelijk nieuw, en ik heb er een hoop lol aan gehad. Het leuke is dat je er thuis mee aan de slag kunt, en dat je op lokatie alleen maar een paar extra foto's met verschillende belichtingen hoeft te maken. Je moet alleen wel overal je statief naartoe slepen.
In Paint Shop Pro zijn HDR composities heel eenvoudig te maken (ken Photoshopmethode niet, maar eenvoudiger dan PSP kan bijna niet).
Martin
1997 USA Zuidwest, 2000 USA Denver-Seattle, 2001 Alaska, 2004 USA Denver-Las Vegas, 2009 USA Oregon en Yellowstone
Hoi Iwan,
Ik vind je foto's echt prachtig. Ik ben zelf ook gek op fotograveren, maar heb veel moeite met de juiste settings. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar welke settings jij gebruikt voor bijvoorbeeld de foto's in las vagas (veel licht). Verder heb jij misschien ook wel tips voor het fotograveren van een concert.. ik heb nl. kaartjes voor een concert in de Hollywood bowl en het lijkt mij leuk om wat mooie foto's te schieten van de mensen op het podium.
Alvast bedankt
Groetjes
Debora
Ik vind je foto's echt prachtig. Ik ben zelf ook gek op fotograveren, maar heb veel moeite met de juiste settings. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar welke settings jij gebruikt voor bijvoorbeeld de foto's in las vagas (veel licht). Verder heb jij misschien ook wel tips voor het fotograveren van een concert.. ik heb nl. kaartjes voor een concert in de Hollywood bowl en het lijkt mij leuk om wat mooie foto's te schieten van de mensen op het podium.
Alvast bedankt
Groetjes
Debora
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Kun je de vragen nog aan Iwan?
Ben ook geinspireerd geraakt door de HDR-techniek en er net wat meer over gelezen op internet. Ik heb photoshop maar geen photomatix. Kan je de bewerking ook doen zonder dit programma (of de plugin)?
Ik heb ook een Canon 400D, ik weet alleen niet hoe ik RAW in kan stellen....waar zit HET knopje? Heb alles al doorgekeken maar kan het niet vinden
Wat ik er tot nu toe van heb begrepen is dat je de (bijv) 3 foto's in RAW inlaad in het programma, er jpg van maakt en instelt op 8 of 16 bits. Daarna begrijp ik 'm niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat je dit programma nodig hebt.
Ilana
Ben ook geinspireerd geraakt door de HDR-techniek en er net wat meer over gelezen op internet. Ik heb photoshop maar geen photomatix. Kan je de bewerking ook doen zonder dit programma (of de plugin)?
Ik heb ook een Canon 400D, ik weet alleen niet hoe ik RAW in kan stellen....waar zit HET knopje? Heb alles al doorgekeken maar kan het niet vinden

Wat ik er tot nu toe van heb begrepen is dat je de (bijv) 3 foto's in RAW inlaad in het programma, er jpg van maakt en instelt op 8 of 16 bits. Daarna begrijp ik 'm niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat je dit programma nodig hebt.
Ilana
Haai Iwan en Evelien,
ik heb ook een vraagje. Ik heb in de exif gegevens van jullie foto's gekeken en nu zag ik dat je verschillende lenzen hebt gebruikt bij het maken van de foto's. Maar hoe beslis je welke lens je er op hebt? Ik heb 3 lenzen, 18 - 55 IS, 70 - 300 IS USM, en een macrolens van sigma 105 mm. Ik denk dat we de zoomlens niet veel zullen gebruiken dus ik twijfel of ik hem mee zal nemen. Maar ik zou best wel macro's willen maken, maar natuurlijk ook het uitzicht. Maar het is niet verstandig om buiten je lenzen te wisselen toch? Oja, ik heb nog een volgens mij best wel domme vraag, we hebben geen statief maar er weleens naar gekeken, maar die statieven hadden niet zo'n schroefje wat in de body moet, dus we begrepen niet hoe die body er dan op moest...
Weet jij hoe dat werkt?
ik heb ook een vraagje. Ik heb in de exif gegevens van jullie foto's gekeken en nu zag ik dat je verschillende lenzen hebt gebruikt bij het maken van de foto's. Maar hoe beslis je welke lens je er op hebt? Ik heb 3 lenzen, 18 - 55 IS, 70 - 300 IS USM, en een macrolens van sigma 105 mm. Ik denk dat we de zoomlens niet veel zullen gebruiken dus ik twijfel of ik hem mee zal nemen. Maar ik zou best wel macro's willen maken, maar natuurlijk ook het uitzicht. Maar het is niet verstandig om buiten je lenzen te wisselen toch? Oja, ik heb nog een volgens mij best wel domme vraag, we hebben geen statief maar er weleens naar gekeken, maar die statieven hadden niet zo'n schroefje wat in de body moet, dus we begrepen niet hoe die body er dan op moest...

- RiverCola
- Amerika-expert
Je beslist welke lens je erop hebt aan de hand van het soort foto dat je wilt maken. Wil je iets fotograferen dat ver weg is, of klein (bijvoorbeeld een vlindertje in het gras, een vogel ver weg in een boom maar misschien ook de pitcher in het honkbalstadion?) dan neem je de macrolens. Een groothoeklens is handig voor interieurs of voor weidse landschappen, en de standaardlens...ja, die is standaard (die gebruik je doorgaans het meest).
Ik heb nog nooit een statief gezien zonder schroefje. Ik heb een lichtgewicht statief, gekocht bij de media-markt voor ongeveer 25/30 euro, waarin een los elementje zit met schroefje. Je klikt het elementje uit de houder in het statief, schroeft het schroefje in je body en dan klik je hem weer op het statief. Gewoon even naar de mediamarkt gaan (of andere winkel), het wijst zich vanzelf. Dit statief kan zover uitgeschoven worden dat hij +/- 1.60 mtr hoog wordt en je kunt hem alle kanten op draaien/kantelen.
Ik heb nog nooit een statief gezien zonder schroefje. Ik heb een lichtgewicht statief, gekocht bij de media-markt voor ongeveer 25/30 euro, waarin een los elementje zit met schroefje. Je klikt het elementje uit de houder in het statief, schroeft het schroefje in je body en dan klik je hem weer op het statief. Gewoon even naar de mediamarkt gaan (of andere winkel), het wijst zich vanzelf. Dit statief kan zover uitgeschoven worden dat hij +/- 1.60 mtr hoog wordt en je kunt hem alle kanten op draaien/kantelen.
dank je wel voor je reactie rivercola, ik zal even gaan kijken en prutsen. Ik zal als we een wandeling gaan doen de 18 - 55 lens erop doen, maar misschien komen we onderweg bv een mooie vlinder tegen en die wil ik dan met mn macrolens fotograferen, daar zit het probleem. Je kan dan niet ter plekke je lens wisselen.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Iwan, ik fotografeer inderdaad in RAW. Heb een EOS 350 van Canon. Statief nemen we mee in de kofferbak. Met HDR is dat wel een must, omdat je anders nooit exact dezelfde opnamen hebt. Photoshop had ik ook al geprobeerd voor HDR, maar dat werd inderdaad toch minder.
De bedoeling is dat we naar de Lower Antelope Canyon gaan. Heb bewust hiervoor gekozen, zodat ik niet om ver gelopen wordt met mijn statief
. Als het echt niet lukt, kan ik altijd nog in Lightroom het beeld anders belichten en drie dezelfde opnamen met andere belichting over elkaar zetten. Of zou dat niet werken denk je?
Blijf dit topic in iedergeval volgen voor de fotografietips!
De bedoeling is dat we naar de Lower Antelope Canyon gaan. Heb bewust hiervoor gekozen, zodat ik niet om ver gelopen wordt met mijn statief

Blijf dit topic in iedergeval volgen voor de fotografietips!
14 juni tot 7 juli 2007: Toronto en West-USA (http://amerika2007.dejongmultimedia.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
- RiverCola
- Amerika-expert
Dat is altijd het dilemma! Niemand gaat voor de lol een berg beklimmen met een lens van een paar kilo bij zich. Maar je hebt natuurlijk van die fotografie-freaks die dat wel doen. Heb je weleens die lenzen gezien van paparazzi-fotografen? 

RiverCola schreef:Niemand gaat voor de lol een berg beklimmen met een lens van een paar kilo bij zich.

Bart
Laatst gewijzigd door Dude op 10 jun 2009, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Grts, Bart
You can't milk a cow with your hands in your pants
You can't milk a cow with your hands in your pants
Ik had enkel mijn 5D met 24-70 en 70-200 mee op onze reis.
maar aangezien mijn reispartners geen zo'n fotofreaks zijn zoals ik, heb ik mijn statief thuis gelaten en zelfs mijn 70-200 nauwelijks gebruikt.
Nu ik thuis ben zie ik enkel snapshots en ben ik niet erg tevreden ervan.
Maar voor deftige foto's met verschillende belichtingen en dergelijke zal ik op mijn eentje of met andere liefhebbers op reis moeten denk ik.
maar aangezien mijn reispartners geen zo'n fotofreaks zijn zoals ik, heb ik mijn statief thuis gelaten en zelfs mijn 70-200 nauwelijks gebruikt.
Nu ik thuis ben zie ik enkel snapshots en ben ik niet erg tevreden ervan.
Maar voor deftige foto's met verschillende belichtingen en dergelijke zal ik op mijn eentje of met andere liefhebbers op reis moeten denk ik.
Waarom neem je 3 lenzen mee tijdens een wandeling? Wissel je die dan tijdens de wandeling als je iets wilt fotograferen met een andere lens?Dude schreef:Ik heb Angels Landing gelopen met mijn ganse camera set (drie lenzen)
![]()
Bart
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 13197 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne