Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Memorial Day

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Memorial Day

Bericht door Petra/VS »

Vandaag was het dus Memorial Day hier in de VS. Een lang weekend en de unofficiele start van de zomer, waarbij veel mensen naar het strand trekken. Wij bleven dit weekend voor de verandering eens thuis en genoten van de plaatselijke happenings. Zo gingen we gisteren naar Rolling Thunder, een imposante motorparade van vooral Vietnam veteranen. In ons eigen plaatsje werd de jaarlijkse kermis en braderie gehouden, Viva Vienna. Hoe vierden andere Neder-Amerikanen deze "feest"dag?

Hieronder wat foto's en een filmpje van Rolling Thunder, meer op mijn weblog:
Afbeelding

Afbeelding

Op de achterkant van een "doodskist":
Afbeelding

Emotioneel:
Afbeelding

Afbeelding

Krijgsgevangene:
Afbeelding
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Memorial Day

Bericht door Dento »

"Memorial Day: at one time a day of remembrance that happened to be a day off, now a day off that happens to be a day of remembrance..."

Zo werd het gisteren mooi verwoord op de radio hier...

Er wordt veel kritiek geuit op de oorlogen die er momenteel worden gevochten, en daarmee worden ook degenen die die oorlogen uitvechten bekritiseerd.
Je kunt het misschien niet eens zijn met de redenen waarom er wordt gevochten, en misschien hebben velen die aan de andere kant van de wereld vechten voor iemand anders' vrede er dezelfde gedachten over, maar dat maakt het offer wat ze brengen er niet minder om.
Voor velen is het niet altijd een vrije keuze om te gaan vechten voor iets wat hen niet persoonlijk raakt, maar dat maakt het feit wat ze daar meemaken er niet minder om, en ook het leed dat ze doorstaan, zowel ter plaatse, maar misschien nog wel meer nadat ze terug zijn gekomen, is er niet minder erg om.
Je hoeft het doel van de oorlog niet te steunen, maar steun dan op zijn minst de troepen die daar hun leven wagen, en hier hun famile en gezin achterlaten om te gaan vechten voor iemand anders - steun dan niet de oorlog, maar steun de mensen; nu ze daar zitten, maar ook als ze terug zijn gekomen... áls ze al terugkomen. Zorg dat ze dan niet worden vergeten.

En dat is iets wat we ons eigenlijk elke dag moeten realiseren, niet alleen op Memorial Day.

Ik vond het wel een mooie gedachte: je kunt de oorlog afkeuren, maar steun dan ieder geval wel degenen die daar nu - misschien wel tegen hun wil - zitten, en vergeet degenen niet die in het verleden eenzelfde offer hebben gebracht...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Petra/VS schreef:
Hoe vierden andere Neder-Amerikanen deze "feest"dag?
Wij hebben het gevierd door te soldaten te herinneren die sneuvelden bij de veldslag van Gettysburg. Later zijn we ook nog even als deelnemers per ongeluk in de Memorial Day optocht beland van Gettysburg. Ons verhaal hierover staat in dit topic.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dennis, gisteren liep er een Vietnam veteraan tussen de menigte (ik heb erover in mijn blog geschreven). Hij vertelde zijn verhaal aan een ieder, die het horen wilde. Hij was "drafted" (dienstplichtig) en heeft vreselijke dingen gezien. Maar het ergste, vertelde hij, was, dat er bij zijn thuiskomst op het vliegveld van Philadelphia mensen in afgrijzen naar hem spuugden. Wat oorlogen mentaal met mensen doen, vooral degenen, die ze vechten, is onvoorstelbaar! Gisteren zag ik ook badges op kleding van "Jane Fonda, American Traitor Bitch", zoveel jaren later en nog zoveel pijn! Vreselijk! En dat is dan een oorlog.
Loek, Gettysburg is wel een van de beste voorbeelden van onnodig bloedvergieten :(. Inderdaad is Memorial Day na deze oorlog begonnen. Jullie zijn zo dichtbij, geen tripje naar Washington dit keer? Wij hebben jullie graag hier!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ongelofelijk, inderdaad, hoe mensen kunnen zijn, soms...

Bij de Walmart waar ik werkte waren er ook twee jongens die in Afghanistan waren geweest: 24 en 25 jaar oud. Eentje wilde er helemaal niet over praten, want dat hield hem normaal, de ander vertelde me hoe hij met zijn peloton langs een plek reed waar eerder die dag een suicide bomber zichzelf had opgeblazen, en hoe ze enkele honderden meters verderop een hond met een afgerukte arm rond zagen lopen.

Hij vertelde dat alsof het de normaalste zaak van de wereld was, en zei dat ze er op dat moment hard om hadden gelachen, omdat dat het enige was dat ze konden doen om te voorkomen dat ze er helemaal - letterlijk - gek van zouden worden.
Hijzelf en een vriend van hem uit dat peloton waren in therapie gegaan na terugkomst, maar twee andere vrienden van hem niet, en die twee hadden nu een ernstig geval van Post Traumatic Stress Syndrome, en konden eigenlijk op dit moment geen normaal leven meer leiden. En dat terwijl ze nog geen 25 jaar zijn...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Petra/VS schreef: Loek, Gettysburg is wel een van de beste voorbeelden van onnodig bloedvergieten :(. Inderdaad is Memorial Day na deze oorlog begonnen. Jullie zijn zo dichtbij, geen tripje naar Washington dit keer? Wij hebben jullie graag hier!
Nee, het zit er jammer genoeg niet in. We gaan vanuit Lancaster weer terug via Kentucky, dus Virgina zal moeten wachten voor een ander keertje...
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Petra/VS schreef:Hoe vierden andere Neder-Amerikanen deze "feest"dag?
Om eerlijk te zeggen: niet.. Mijn vrouw is gewoon aan het werk vandaag en je ziet hier ook helemaal nergens geen vlaggen of andere dingen die je erop attent zouden kunnen maken dat het memorial day is.. op de kantoren, banken en het postkantoor na is ook alles gewoon open geweest vandaag, eigenlijk een dag als alle andere. Ik denk dat Hawaii op sommige momenten echt een beetje een ander land is (was het natuurlijk ook tot 1890's).

Ik weet wel dat Punchbowl Cemetery er momenteel heel erg patriottistisch bij ligt, ziet er op zich best mooi uit vind ik: http://share.gigapan.org/viewGigapan.php?id=6098 (een foto van vorig jaar, even inzoomen voor een betere foto), en daar schijnen ook een paar formaliteiten hebben plaatsgevonden maar dat was het eigenlijk.

Van wat ik gehoord heb, kan ik beter op 4 juli wachten, dan schijnt het er wat meer feestelijk aan toe te gaan.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Ik denk dat ik me voortaan maar door iemand anders moet laten voorlichten :roll: kom er net achter dat ze momenteel een lantern floating ceremony houden.. ziet er hartstikke cool uit.. het is alleen aan de andere kant van het eiland, tegen de tijd dat ik daar ben is het afgelopen :(

Edit: en van de livebeelden (stream) die ik momenteel zie is het er goed druk, het leeft dus wel.. waarschijnlijk gewoon niet in de buurt waar ik woon :S

Edit 2: het is dus geen livestream maar een herhaling lol.. stomme online krant. Het is volgens mij al afgelopen.. heb trouwens wel de website gevonden van de ceremony: http://www.lanternfloatinghawaii.com/ best leuk om die foto's en beelden te zien.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Hier geen vlagvertoon of parades of iets dergelijks (tenminste voor zover ik weet). Wel hebben wij thuis Memorial Day "gevierd" op traditionele Amerikaanse wijze: zelf Boston Baked Beans gemaakt, zelf Coleslaw gemaakt en natuurlijk Ribs. Het gebeurt hoogst zelden dat mijn vriend (piloot) thuis is met dit soort feestdagen (immers: het halve land is op pad met dit soort weekenden en iemand moet dus in die cockpit zitten). Dus het was leuk dat we dit lange weekend eens samen konden doorbrengen.
"Keep Georgia On Your Mind"
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Hier wordt veel gedaan aan memorial day - mijn town heeft een officiele herdenking en een parade. En dan later op de dag vanalles voor families waar wij niet aan deelnemen. Man was marinier en memorial day is toch een dag waar wij even bij stilstaan.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Weinig gedaan hier in de stad. Wij zelf helemaal niets, alleen zoon die even op bezoek was teruggebracht naar het vliegveld. En blij dat hij verstandig genoeg was om niet in het leger te gaan.

Huidige soldaten zijn vrijwilligers/vrijwilligsters, maakt de zaak heel anders dan bijvoorbeeld Vietnam, WW II of Korea.

Kwam op de farmers' market een veteraan tegen die in de Tweede wereldoorlog in de Filippijnen gevochten had, op een landingsboot. Heb hem bedankt (doe ik met alle WW II veteranen) en gezegd dat ik dankzij hem en zijn collega's in Amsterdam opgegroeid ben met Nederlands niet Duits.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer