Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Is rijden door de Yosemite Parc /Tioga Pass gevaarlijk?
-
- Amerika-newbie
Is rijden door de Yosemite Parc /Tioga Pass gevaarlijk?
Kan iemand mij zeggen of rijden vanuit het westen door Yosemite Parc / de Tioga Pass naar Bodie erg gevaarlijk is? Rijdt je dan ook over smalle tweebaansweggetjes zonder afrastering langs diepe afgronden, zoals ik ergens in een reisverslag gelezen heb? Of geldt dat alleen als je van de 'grote', doorgaande weg afgaat? Ik heb best wel last van hoogtevrees en ben de enige chauffeur in de auto. Met het zweet in je handen (niet van de hitte) het prachtige natuurschoon bewonderen trekt me niet zo! Kan iemand me op dit punt geruststellen? Het park lijkt me anders heel mooi!
Jane Klein
Jane Klein
Re: Is rijden door de Yosemite Parc /Tioga Pass gevaarlijk?
hmmm ik vond er niks eng aan maar ik heb dan ook geen hoogtevrees.
Hier en daar is er plekje waar een afgrond is maar daar stond zover ik me herinner overal een afrastering.
De weg op zich is vrij breed met twee rijvakken (een per kant) en er zijn voldoende plaasten om te stoppen bij de uitkijkpunten.
Wel opletten dat je geen beer omver rijdt
Gewoon doen dus, is niks engs aan.
Bart
Hier en daar is er plekje waar een afgrond is maar daar stond zover ik me herinner overal een afrastering.
De weg op zich is vrij breed met twee rijvakken (een per kant) en er zijn voldoende plaasten om te stoppen bij de uitkijkpunten.
Wel opletten dat je geen beer omver rijdt

Gewoon doen dus, is niks engs aan.
Bart
Grts, Bart
You can't milk a cow with your hands in your pants
Absoluut niet zegt echtgenoot met hoogtevrees op de vraag of rijden over de Tiogapas gevaarlijk is. Weg was voldoende breed ook voor de camper. Nu is hij wel het rijden in gebergte in Europa gewend op smalle weggetjes. Wij vonden het prachtig zo vlak na de opening met de sneeuw naast de weg.
Dit zijn de 'engste' foto's die ik heb kunnen vinden uit mijn persoonlijke collectie. Ik weet niet of jij dit als eng bestempeld. Ik had er eigenlijk nog niet op gelet tot nu

maar je hebt ook plattere gedeeltes (meer dan van die enge voor zover ik me herinner)

Veel succes
Bart

maar je hebt ook plattere gedeeltes (meer dan van die enge voor zover ik me herinner)

Veel succes
Bart
Grts, Bart
Het is niet gevaarlijk, je moet wel opletten en niet te snel gaan. Het is vooral heeeel leuk.
Groetjes Elf
PS wat ik gevaarlij vond in USA was de Apache triall (AZ,Phoenix)
Groetjes Elf
PS wat ik gevaarlij vond in USA was de Apache triall (AZ,Phoenix)
Ja van die Apachetrail had ik inmiddels van vrienden die heel veel gewend zijn ook begrepen, die mag met een camper ook niet geloof ik.
kan trouwens ook geen gevaarlijke foto's vinden.
gewoon doen dus en regelmatig stoppen en genieten
kan trouwens ook geen gevaarlijke foto's vinden.
gewoon doen dus en regelmatig stoppen en genieten
Het klopt,
Ik weet niet of het verboden is voor campers maar we reden er vorig jaar met een 4WD, het was leuk en spannend. Onverharde weg met veel hobbels is de weg. We reden ook heel voorzichtig en waren blij dat we heen aan de "rots"kant reden. Als er een auto moest paseren zijn we netjes gestopt en lieten we hun langaam voorbijgaan. We zagen ook enkele autowrakken liggen. Na een mile of 20 onverhard kregen we van terugkerende auto's door dater een ongeluk was gebeurd en je kon er niet langs....dus.... keren. Een tijdje daarna zagen we een brandweer- en politiewagen aankomen met snelheid van wel 10km/uur !!!! Op de terugweg reden we dus niet meer aan de "veillige" kant en toen moesten we een amerikaanse dame passerden. Zij stond netjes still en ineens wou ze weer rijden. Ze kwam over een hobbel in de weg niet verder dan ons autodeur. Daar gaan we dan!!!! dachten we . Uiteindelijk was het maar een klein deukje die niet opgemerk bleef (niet gawassen teruggebracht op het vliegveld:). We hadden volgende dag zoiets van: we gaan weer terug:) Tioga pass en Yosemite zijn brede asfaltwegen dus prima te doen.
Groetjes Elf
Ik weet niet of het verboden is voor campers maar we reden er vorig jaar met een 4WD, het was leuk en spannend. Onverharde weg met veel hobbels is de weg. We reden ook heel voorzichtig en waren blij dat we heen aan de "rots"kant reden. Als er een auto moest paseren zijn we netjes gestopt en lieten we hun langaam voorbijgaan. We zagen ook enkele autowrakken liggen. Na een mile of 20 onverhard kregen we van terugkerende auto's door dater een ongeluk was gebeurd en je kon er niet langs....dus.... keren. Een tijdje daarna zagen we een brandweer- en politiewagen aankomen met snelheid van wel 10km/uur !!!! Op de terugweg reden we dus niet meer aan de "veillige" kant en toen moesten we een amerikaanse dame passerden. Zij stond netjes still en ineens wou ze weer rijden. Ze kwam over een hobbel in de weg niet verder dan ons autodeur. Daar gaan we dan!!!! dachten we . Uiteindelijk was het maar een klein deukje die niet opgemerk bleef (niet gawassen teruggebracht op het vliegveld:). We hadden volgende dag zoiets van: we gaan weer terug:) Tioga pass en Yosemite zijn brede asfaltwegen dus prima te doen.
Groetjes Elf
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Tioga pass is gewoon een weg,niks gevaarlijks of engs.
Apache trail is inderdaad wat ruiger,maar ook niet echt eng,is prima te doen,ik heb hele stukken gewoon 40 m/ph gereden begin deze maand,alleen in de bochten moet je voorzichtig zijn ivm tegenliggers.
Apache trail is inderdaad wat ruiger,maar ook niet echt eng,is prima te doen,ik heb hele stukken gewoon 40 m/ph gereden begin deze maand,alleen in de bochten moet je voorzichtig zijn ivm tegenliggers.
-
- Amerika-newbie
Dank voor al jullie reacties, geweldig! Die plaatjes boezemen me geen angst in, dus ik steek gewoon over naar Bodie.
Ik rij niet eens in een camper… ik denk dat degene die in haar reisverslag schreef dat ze nóóóit meer door Yosemite wilde rijden nog meer last van hoogtevrees heeft dan ik.
Geweldig forum is dit!
Jane
Ik rij niet eens in een camper… ik denk dat degene die in haar reisverslag schreef dat ze nóóóit meer door Yosemite wilde rijden nog meer last van hoogtevrees heeft dan ik.
Geweldig forum is dit!
Jane
Persoonlijk vind ik dat stukje 'dirt road' naar Bodie veel gevaarlijker dan de Tioga Pass...
Niet zo hoog maar wel met diepe kuilen en enorm veel stof...
Groetjes,
Paul

Niet zo hoog maar wel met diepe kuilen en enorm veel stof...

Groetjes,
Paul
Een paar reisverhaaltjes: http://www.izognoeg.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Inge
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 3
- Contacteer:
Is die weg naar Bodie wel te doen met een camper?
Groetjes Inge
Onze reisverslagen naar Amerika (en Zweden, Noorwegen en Schotland):
2009: Californië + Crater Lake - met dochter van 2 jaar en camper!
2005: Noord- en Zuidwest
2003: Zuidwest + Yellowstone
Onze reisverslagen naar Amerika (en Zweden, Noorwegen en Schotland):
2009: Californië + Crater Lake - met dochter van 2 jaar en camper!
2005: Noord- en Zuidwest
2003: Zuidwest + Yellowstone
-
- Amerika-ontdekker
Gisteren de Tioga Pass gedaan, op sommige stukken staat er een max van 55, maar dat vond ik wel te snel, ik heb dezelfde snelheid als in Yosemite aangehouden, gewoon lekker 35 Mph, ook omdat er zeker niet bij elke bocht een afrastering is, en mijn medepassagier niet echt een daredevil is. Veel campers en grote voertuigen nemen de Tioga Pass. Als je gewoon lekker je eigen snelheid aanhoudt, en de turnouts gebruikt om de snellere auto's voor te laten gaan, dan moet je er vooral gewoon goed van genieten!
p.s.we rijden wel in een AWD Chevy Equinox lekkere hoge Mid size SUV! Geeft ook wel een veilig gevoel.
Eens kijken wat we van de dirt-road naar Bodie vinden, die staat vandaag op het programma
p.s.we rijden wel in een AWD Chevy Equinox lekkere hoge Mid size SUV! Geeft ook wel een veilig gevoel.
Eens kijken wat we van de dirt-road naar Bodie vinden, die staat vandaag op het programma

-
- Amerikafan
- Contacteer:
Ben het met Paul eens; de weg naar Bodie heb ik voorzichter gereden dan de Tioga Pass.
Zoals eerder al gezegd is, is de Tioga Pass verhard, overzichtelijk en zijn er voldoende mogelijkheden om langs de kant van de weg te stoppen om snellere weggebruikers voor te laten gaan.
De weg naar Bodie is wat minder overzichtelijk en aangezien we een 'normale' personenauto hadden, hadden we soms wat moeite met wat verraderlijke kuilen en hobbels. Met een SUV moet het geen problemen opleveren. Camper zou ik alleen aanbevelen als je een ervaren camperrijder bent en het niet al te druk is zodat je de tijd kan nemen.
Maar 100% zeker de Tioga Pass WEL doen!!!
Zoals eerder al gezegd is, is de Tioga Pass verhard, overzichtelijk en zijn er voldoende mogelijkheden om langs de kant van de weg te stoppen om snellere weggebruikers voor te laten gaan.
De weg naar Bodie is wat minder overzichtelijk en aangezien we een 'normale' personenauto hadden, hadden we soms wat moeite met wat verraderlijke kuilen en hobbels. Met een SUV moet het geen problemen opleveren. Camper zou ik alleen aanbevelen als je een ervaren camperrijder bent en het niet al te druk is zodat je de tijd kan nemen.
Maar 100% zeker de Tioga Pass WEL doen!!!

-
- Amerika-ontdekker
Hoi,
Ik ben het met de vorige reacties eens : de Tiogapas is zelfs met een camper geen probleem. Ik ben er in de Pyreneeen eens achter gekomen dat ik ook "aanleg" heb voor hoogtevrees. Tijdens het rijden van de Tioga pas heb ik dat gevoel nooit gehad.
Wij zijn in 2007 op weg naar Bodie na 20 meter dirtweg omgedraaid met onze camper; het geluidsnuiveau in de cruise america camper was niet normaal meer; de ijskast vloog open; servies vloog uit een kastje.....Probleem was ook dat ik niet kon achterhalen hoe ver het nog was naar Bodie.
Ik heb zelf ook geen camper verder zien rijden.
Ik ben het met de vorige reacties eens : de Tiogapas is zelfs met een camper geen probleem. Ik ben er in de Pyreneeen eens achter gekomen dat ik ook "aanleg" heb voor hoogtevrees. Tijdens het rijden van de Tioga pas heb ik dat gevoel nooit gehad.

Wij zijn in 2007 op weg naar Bodie na 20 meter dirtweg omgedraaid met onze camper; het geluidsnuiveau in de cruise america camper was niet normaal meer; de ijskast vloog open; servies vloog uit een kastje.....Probleem was ook dat ik niet kon achterhalen hoe ver het nog was naar Bodie.

Ik heb zelf ook geen camper verder zien rijden.
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Off topic:
Over hoogtevrees gesproken; ik had er enorm veel last van en het werd de laatste jaren alleen maar erger.
Afgelopen vakantie had ik er genoeg van en heb ik er voor gekozen om me er overheen te zetten (voor zover je hiervoor kan kiezen, maar wilde in ieder geval een poging tot doen. Gelukkig is dit goed uitgevallen
) door steeds grotere hoogtes op te zoeken.
Na een week of vijf/zes letterlijk een hoogtepunt bereikt door Angels Landing te lopen. Met wat moeilijke momenten naar boven, maar fluitend naar beneden!!! Kreeg er op een gegeven moment zelfs lol in!
Mijn advies; probeer de hoogtevrees te overwinnen. One (little) step at a time!!
Over hoogtevrees gesproken; ik had er enorm veel last van en het werd de laatste jaren alleen maar erger.
Afgelopen vakantie had ik er genoeg van en heb ik er voor gekozen om me er overheen te zetten (voor zover je hiervoor kan kiezen, maar wilde in ieder geval een poging tot doen. Gelukkig is dit goed uitgevallen

Na een week of vijf/zes letterlijk een hoogtepunt bereikt door Angels Landing te lopen. Met wat moeilijke momenten naar boven, maar fluitend naar beneden!!! Kreeg er op een gegeven moment zelfs lol in!
Mijn advies; probeer de hoogtevrees te overwinnen. One (little) step at a time!!
Vorig jaar Yosemithe gedaan; zoals velen het al zeggen: de Tioga pas is niet eng en gevaarlijk.
We hadden een grote camper, 30 ft van Cruise America. Daar hebben we de weg naar Bodie ook gedaan, het was inderdaad enorm hobbelig en veel lawaai. Zeker omdat onze camper niet heel nieuw meer was en lekker rammelt, maar het was wel de moeite waard! Erg leuk om rond te wandelen en te bezichtigen. Je moet je instellen op een hele lange weg er naar toe, dat viel ons wel eenbeetje tegen. Maar ... het is te doen (ook met 4 kleine kinderen).
groetjes,
Riëtte
We hadden een grote camper, 30 ft van Cruise America. Daar hebben we de weg naar Bodie ook gedaan, het was inderdaad enorm hobbelig en veel lawaai. Zeker omdat onze camper niet heel nieuw meer was en lekker rammelt, maar het was wel de moeite waard! Erg leuk om rond te wandelen en te bezichtigen. Je moet je instellen op een hele lange weg er naar toe, dat viel ons wel eenbeetje tegen. Maar ... het is te doen (ook met 4 kleine kinderen).
groetjes,
Riëtte
- Baia
- Amerikakenner
- Locatie: Pendel tussen Riemst (Bel) - Antwerpen (Bel) - Oss (Ned)
- Contacteer:
Ik ben de Alpen al wel engere wegen tegengekomen
Tioga pass is echt een makkelijke weg hoor.

Tioga pass is echt een makkelijke weg hoor.
-
- Amerika-ontdekker
We zijn gisteren van Lee Vining naar Bodie gereden.
Via de Tomtom van de snelweg af, 3 miles verhard, 7 onverhard en heel erg ruig inderdaad, heel veel stof, keien en stenen. Toen we vanuit Bodie vertrokken, namen we de andere weg, die was 3 miles onverhard, en 7 miles verhard tot aan de snelweg, en ook nog eens stukken minder ruig! Let er dus op welke weg je neemt.
Via de Tomtom van de snelweg af, 3 miles verhard, 7 onverhard en heel erg ruig inderdaad, heel veel stof, keien en stenen. Toen we vanuit Bodie vertrokken, namen we de andere weg, die was 3 miles onverhard, en 7 miles verhard tot aan de snelweg, en ook nog eens stukken minder ruig! Let er dus op welke weg je neemt.

Hahahahaha... Dat is ons dus ook overkomen.
Normaal ging Tommie pas eind van de dag aan, om snel het motel te kunnen vinden.
Maar bij bochtige wegen is 'ie zo makkelijk, hij laat precies zien hoe een bocht verloopt en hoe de weg verder gaat...
Was 'm gewoon vergeten uit te zetten en toen 'ie aangaf dat ik van de Highway af moest gaan, was dat voor mijn gevoel eigenlijk te vroeg.
Maar ja, Tommie had ons al die dagen daarvoor feilloos overal gebracht, dus ik volgde zijn instructies...
Met als gevolg een veel langere en stoffige kuilenweg...
Groetjes,
Paul
Normaal ging Tommie pas eind van de dag aan, om snel het motel te kunnen vinden.
Maar bij bochtige wegen is 'ie zo makkelijk, hij laat precies zien hoe een bocht verloopt en hoe de weg verder gaat...
Was 'm gewoon vergeten uit te zetten en toen 'ie aangaf dat ik van de Highway af moest gaan, was dat voor mijn gevoel eigenlijk te vroeg.
Maar ja, Tommie had ons al die dagen daarvoor feilloos overal gebracht, dus ik volgde zijn instructies...
Met als gevolg een veel langere en stoffige kuilenweg...
Groetjes,
Paul
Een paar reisverhaaltjes: http://www.izognoeg.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Tja, soms is het gebruik van de tomtom domdom. Vooral in nationale parken e.d. zou ik het niet gebruiken. Als wij de aanwijzingen van de Neverlost van Hertz bij Mount St Helens hadden opgevolgd dan zouden wij daar nog rijden. :stupid:
Het staat me ook bij dat er vroeger op de site van Sequoia NP expliciet gewaarschuwd werd om niet de aanwijzingen van navigatiesystemen te volgen, omdat die je een moeilijk begaanbare weg opstuurden omdat die iets korter was qua lengte.
Martin
Het staat me ook bij dat er vroeger op de site van Sequoia NP expliciet gewaarschuwd werd om niet de aanwijzingen van navigatiesystemen te volgen, omdat die je een moeilijk begaanbare weg opstuurden omdat die iets korter was qua lengte.
Martin
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 25 Reacties
- 6778 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-