Op aanraden van Mark (NEDINMO) zijn we in zee gegaan met John Walsh en Denise Dowd van Blue Ribbon Realtors.
Zij hebben ons samen met de Title company ongelofelijk goed geholpen.
Na wat geruchten over amerikaanse realtors hadden we wat schrik gekregen maar dit bleek totaal onterecht in ons geval.
Nadat we al een heleboel huizen hadden gezien vroeg onze realtor of we een documentje ivm de samenwerking wilde tekenen.
Na dit goed gelezen te hebben bleek dat dit vooral de verplichtingen van de realtor (vrijgeven van alle gegevens, verstrekken van de nodige inlichtingen, enz) te bevatten.
Wij zelf hadden maar één verplichting en dit was, als we een huis kochten dat zij hadden laten zien dat ze dan ook de commisie hiervoor zouden ontvangen. Niet meer dan logisch eigenlijk.
Zij hebben ons meer dan 30 huizen laten zien zonder dat er op enig moment enige druk van hen uitging om te kopen. Zij waren ook steeds samen met ons kritisch als de vraagprijs te hoog was of als er iets mis was met het huis.
Na ons laatste ronde hadden we dan eindelijk ons droomhuisje gevonden. Na wat onderhandeling werd ons bod aanvaard.
Onze realtor heeft dan alle afspraken gemaakt om de inspecties te laten uitvoeren (radon, leidingen, termieten, algemene bouwinspectie, schatting, enz). Onze realtor heeft dan ook bedongen dat de verkoper nog een paar herstellingen moest laten uitvoeren.
Omdat we ons huisje pas op het einde van onze trip hadden gevonden moest de "closing" gebeuren zonder onze aanwezigheid.
De realtor ging voor ons controleren of alle herstellingswerken wel correct waren uitgevoerd en dan kon de Title company aan hun werk beginnen.
Er bleek nog wat mis te zijn ivm een encroachment (onze garage kwam iets over de buur zijn grond), maar dit heeft onze realtor ook voor ons opgelost via een waiver die door de buur werd getekend.
De betaling voor het huis was ondertussen toegekomen (10 dagen !!! heeft dit geduurd) en de documenten werden me ge-emailed. We zijn toen wel even naar de Amerikaanse ambassade in Brussel moeten gaan om de documenten te laten notarizeren. Diezelfde avond hebben we ze nog terug gemaild en een dag later kreeg ik bericht van de Title Company dat alles in orde was voor "closing" .
Onze realtor heeft dan nog samen met ons gezocht voor de beste "Home owners insurance" en bood zelfs aan om aanwezig te zijn als men langs zou komen voor de nuts voorzieningen.
Zelfs nu de koop volledig is afgerond kan ik op hen blijven rekenen voor advies ivm "occupancy permits", info omtrent de scholen, enz.
Ik weet dat dit bijna als reklame klinkt, maar de realtors mogen ook wel eens in een goed daglicht worden gezet na de service die ik gekregen heb.
als iemand nog vragen mag je die gerust stellen
groetjes,
tony
Ik moet zeggen dat heel ons emmigratie verhaal tot nu toe al perfect verlopen is , nu maar hout vasthouden dat dit zo blijft duren