Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Geboren in USA: amerikaans paspoort nodig?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Geboren in USA: amerikaans paspoort nodig?

Bericht door Felicitas »

Onze zoon is geboren in North Carolina, waar wij twee jaar hebben gewoond. Toen wij weer terug gingen naar Nederland had hij een amerikaans paspoort. Inmiddels is mijn zoon negentien en is zijn amerikaanse paspoort allang verlopen.

De afgelopen jaren zijn we enkele malen terug geweest in de VS voor vakantie. Hij heeft toen altijd gereisd met zijn nederlandse paspoort. Dat leverde nooit problemen op. Vandaag las ik echter op de website van de amerikaanse ambassade dat U.S. Citizens (wat hij is, omdat hij daar geboren is) alleen amerika in en uit mogen met een US passport.

Tekst op de website van de ambassade: "I have both a Dutch and American passport — can I travel to the U.S. on my Dutch passport? No. Section 215 of the Immigration and Nationality Act (8 U.S.C. 1185) requires U.S. citizens to use a valid U.S. passport when entering or leaving the United States."

Omdat we komende zomer weer naar amerika gaan is het denk ik toch verstandig dat hij een amerikaans paspoort gaat aanvragen...?
jiejie
Amerika-expert

Re: Geboren in USA: amerikaans paspoort nodig?

Bericht door jiejie »

Ik denk inderdaad dat je jezelf al het antwoord hebt gegeven :)

Ik denk dat je dit op het consulaat moet doen, gezien de regeltjes over het aanvragen van een paspoort per post (de meest recente moet verkregen zijn na de 16 jarige leeftijd).
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Ja, hij heeft inmiddels een afspraak gemaakt op het consulaat voor de aanvraag van een amerikaans paspoort. Gelukkig is hier op eerdere reizen naar amerika (vorig jaar nog) nooit een probleem van gemaakt... Wij kwamen er nu bij toeval achter.
CrosstownWoman
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door CrosstownWoman »

Ohgod. Ik ben zelf ook in Amerika geboren, in Californië. Maar heb gewoon een Nederlands paspoort. Het is voor het eerst in 14 jaar dat ik naar USA ga, moet ik dus ook nog eens een Amerikaans paspoort halen? :shock:
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

dujardin
Amerikafan

Bericht door dujardin »

Ze hebben eigenlijk geen enkele manier om dit te controleren. Ik heb zelf ook van bij mijn geboorte 2 nationaliteiten (Belg/US). Meestal reis ik met mijn US paspoort naar de US (ook gewoon omdat het handiger is natuurlijk), maar het is me in het verleden ook een paar keer gebeurd dat ik met mijn Belgisch paspoort naar daar reisde. Daar hebben ze nooit een opmerking over gemaakt. In principe zouden ze het kunnen zien aan de geboorteplaats, maar daar staat in mijn Belgisch paspoort zelfs geen land of staat bij (dacht ik toch...).
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Ja je hebt gelijk. Alleen de geboorteplaats wordt vermeld en niet het land.
CrosstownWoman
Amerikafan
Contacteer:

Ik heb alleen een Nederlands passport, maar staat wel Ventura in. Zal wel raar worden gekeken aangezien Ventura bij L.A ligt.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

CrosstownWoman schreef:Ik heb alleen een Nederlands passport, maar staat wel Ventura in. Zal wel raar worden gekeken aangezien Ventura bij L.A ligt.
Ach ja, er liggen zoveel steden in verschillende landen ;)
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Zit ik even heel sneaky te denken (aangezien ik die greencard lottery nooit ga winnen en n baan i nde VS er ook niet inzit :D ): maar als ik dus zorg dat ik hoogzwanger in de VS arriveer en mijn kind dus daar geboren wordt, dan hij is hij/zij officieel Us-citizen??

En mag daar dus wonen/werken?
En op basis daarvan: kan ik dan ook een greencard aanvragen omdat mijn kind Amerikaan(se) is?

Ik zie opeens een mooie route om de Vs binnen te komen (al weet ik nog niet eens of ik uberhaupt wel kinderen wil :mrgreen: )
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Iris_1982 schreef:Zit ik even heel sneaky te denken (aangezien ik die greencard lottery nooit ga winnen en n baan i nde VS er ook niet inzit :D ): maar als ik dus zorg dat ik hoogzwanger in de VS arriveer en mijn kind dus daar geboren wordt, dan hij is hij/zij officieel Us-citizen??

En mag daar dus wonen/werken?
En op basis daarvan: kan ik dan ook een greencard aanvragen omdat mijn kind Amerikaan(se) is?

Ik zie opeens een mooie route om de Vs binnen te komen (al weet ik nog niet eens of ik uberhaupt wel kinderen wil :mrgreen: )
Die vraag is wel eens eerder gesteld, maar men komt een beetje bedrogen uit op die manier omdat het niet zo snel en gemakkelijk gaat als men zou willen..

Ten eerste mag je niet hoogzwanger vliegen, de maatschappijen laten het niet toe althans. Maar goed, dat is niet het grootste probleem.. probleem wordt dat je zoon/dochter dan in de VS zou moeten gaan wonen en werken, en pas als die 21 jaar of ouder is kan die jou sponsoren om naar de VS te komen, je bent dus al minimaal 21 jaar verder voordat je dit kunt doen.. daarnaast zit je met het probleem dat kinderen vaak niet datgene gaan doen waar je vaak op hoopt, dus de kans is heel groot dat je kind nooit in de VS wilt gaan wonen, en sja, zie er dan maar te komen.

Theoretisch kan het dus wel maar in de praktijk is het niet zo gemakkelijk.. naast de dingen die ik nu genoemd heb zijn er nog wel een paar haken en ogen aan het verhaal (zie voor het complete verhaal in de immigratie forums op deze site :) ).
Baia
Amerikakenner
Locatie: Pendel tussen Riemst (Bel) - Antwerpen (Bel) - Oss (Ned)
Contacteer:

Bericht door Baia »

Moet je zelf ook niet op een of ander werkvisum in de VS zitten opdat je kind een USA citizen wordt bij geboorte daar?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat alle kinderen die ginder geboren worden van ouders die op een gewoon toeristenvisum in de USA op reis zijn, meteen het amerikaanse staatsburgerschap krijgen, of vergis ik mij?
Afbeelding

* Fingers al lang niet meer crossed for DV2010 ! *
** Fingers al lang niet meer crossed for DV2011 ! **
*** Fingers al lang niet meer crossed for DV2012 ! ***
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

De Amerikaanse nationaliteit is gebaseerd op 'grond' niet op ouders. Daarom: wie als kind op Amerikaanse bodem geboren wordt, heeft automatisch recht op de Amerikaanse nationaliteit. Ongeacht of de moeder hier op vakantie is, of illegaal is. Dat laatste komt nog al eens voor (een in de VS geboren kind van 'niet-gedocumenteerden') en kan leiden tot hartverscheurende gebeurtenissen als de ouders opgepakt en gedeporteerd worden, terwijl het kind hier in de VS mag blijven.

De dagen dat je (zonder paspoort) naar de VS kon komen en dan kon zeggen 'nu ben ik Amerikaan' liggen meer dan honderd jaar in het verleden en zijn definifief voorbij. Of althans: voorbij totdat we de Internationale Federatie van Planeten hebben en Startship Enterprise voor ons door het heelal patrouilleert.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Bennogr schreef:Ongeacht of de moeder hier op vakantie is, of illegaal is. Dat laatste komt nog al eens voor (een in de VS geboren kind van 'niet-gedocumenteerden') en kan leiden tot hartverscheurende gebeurtenissen als de ouders opgepakt en gedeporteerd worden, terwijl het kind hier in de VS mag blijven.
Klopt inderdaad, ik heb het aan het einde van afgelopen jaar nog meegemaakt met een gezin dat het land uitgezet werd, een van de kinderen had mogen blijven omdat het de Amerikaanse nationaliteit bezat maar het had dan wel in een opvang gemoeten omdat zijn familie wegmoest. Uiteindelijk is het kind ook mee terug gegaan, de familie heeft nu hun hoop op dat kind gezet, maar ja, of ze dat nog mogen tegen die tijd omdat ze al eens illegaal zijn verbleven, ik weet het niet, wel weet ik dat ze hier minimaal 5 jaar illegaal hebben gezeten, dus die zullen wel een flinke ban aan hun broek hebben hangen denk ik zo.
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

CrosstownWoman schreef:Ohgod. Ik ben zelf ook in Amerika geboren, in Californië. Maar heb gewoon een Nederlands paspoort. Het is voor het eerst in 14 jaar dat ik naar USA ga, moet ik dus ook nog eens een Amerikaans paspoort halen?
Mijn zoon is vandaag naar het consulaat geweest in Amsterdam en het is inderdaad verplicht om te reizen op een US passport. Ze waren verbaasd dat hij een paar keer terug is geweest op zijn nederlandse paspoort en nooit problemen had gehad. Hij heeft nu een amerikaans paspoort aangevraagd. Over twee tot drie weken ontvangt hij het met de post.
CrosstownWoman
Amerikafan
Contacteer:

Felicitas schreef:
CrosstownWoman schreef:Ohgod. Ik ben zelf ook in Amerika geboren, in Californië. Maar heb gewoon een Nederlands paspoort. Het is voor het eerst in 14 jaar dat ik naar USA ga, moet ik dus ook nog eens een Amerikaans paspoort halen?
Mijn zoon is vandaag naar het consulaat geweest in Amsterdam en het is inderdaad verplicht om te reizen op een US passport. Ze waren verbaasd dat hij een paar keer terug is geweest op zijn nederlandse paspoort en nooit problemen had gehad. Hij heeft nu een amerikaans paspoort aangevraagd. Over twee tot drie weken ontvangt hij het met de post.
Het is dus echt verplicht? Ik kan dus niet naar USA op mijn Nederlandse paspoort :blink: . Apart... Dan ga ik maar even bellen met de ambassade v/d week... Zal m'n moeder leuk vinden dit :')

Edit
Geldt dit ook als ik vlieg vanaf Brussel?
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Maakt niet uit van waar je vliegt, als je de VS binnenkomt moet je bij immigrations je amerikaanse paspoort laten zien.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
CrosstownWoman
Amerikafan
Contacteer:

Ja dat snap ik ;). Maar ik bedoel dus of ik ook vanuit België naar USA vlieg, dus een USA passport nodig heb.

Maar ik ben gewoon als Nederlandse geregistreerd, dat weet de Ambassade als het goed is ook, In LA en in Amsterdam.. vind het dus nog steeds raar dat ik een USA passport nodig dien te hebben :blink: .
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Het maakt niet uit of je vanuit Nederland of Belgie vertrekt. Als je de USA in of uit wilt en je bent geboren in de USA (ongeacht of je ook een andere nationaliteit bezit) moet je officieel je amerikaanse paspoort laten zien, ook al heb je een geldig nederlands paspoort. Het heeft ons ook verbaasd, maar het is dus echt zo.
Op de site van het consulaat staat wat je precies moet doen om het paspoort aan te vragen.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Dat bedoelde ik dus ook, maar jij zegt het duidelijker! :D
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer