Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
NY Times: How I learned to love the European welfare state
- bluemoon
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
NY Times: How I learned to love the European welfare state
Ik vond een leuk artikel in de New York Times geschreven door een Amerikaanse auteur die in Amsterdam woont.
Eerst schrikt de auteur die een tijdje van het feit dat hij 52% belasting betaalt, later schrijft hij over de voordelen van de nederlandese welvaartstaat o.a kinderbijslag, kinderopvang, vakantiegeld, veel vakantiedagen per jaar, en goedkope ziektekosten verzekering.
linkje:http://www.nytimes.com/2009/05/03/magaz ... -t.html?em
Eerst schrikt de auteur die een tijdje van het feit dat hij 52% belasting betaalt, later schrijft hij over de voordelen van de nederlandese welvaartstaat o.a kinderbijslag, kinderopvang, vakantiegeld, veel vakantiedagen per jaar, en goedkope ziektekosten verzekering.
linkje:http://www.nytimes.com/2009/05/03/magaz ... -t.html?em
Crisis ? What Crisis ?
Re: NY Times: How I learned to love the European welfare state
Op dat artikel wees mijn man mij vandaag ook. Ik vindt het wel goed geschreven.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
-
Bennogr
- Amerika-expert
Holland spreekt een woordje mee. Alleen de man verstaat duidelijk niet wat men mompelt over allerlei dingen die mis zijn in Nederland.
En hoe krijg je een betaalbaar appartement aan een Amsterdamse gracht? Dat zou ik wel eens willen weten voor het geval ik ooit terug wil komen.
En hoe krijg je een betaalbaar appartement aan een Amsterdamse gracht? Dat zou ik wel eens willen weten voor het geval ik ooit terug wil komen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Bedankt, duidelijke uitleg. Ga het gebruiken voor mijn final essay, American Government.
Goed geschreven stuk inderdaad. Ik herken de besproken punten wel. Vraag me alleen wel af hoe gekleurd zijn visie is doordat hij inderdaad wel in de 52% schaal zit en zich een amsterdams grachtenpand kan veroorloven. Dat is natuurlijk ook weer niet voor iedereen weg gelegd. En de mening van Geert Mak dat Nederlandsers vrijer zijn dan Amerikanen..sjah...ik betijfel het. Aan alle sociale zekerheden die wij in dit land hebben hangen ook veel sociale verplichtingen. Het is maar net hoe je het bekijkt denk ik en in welke situatie je zit.
Een tijdje geleden zag ik een documantaire op tv die de verschillende economische/sociale systemen in de wereld vergeleek. De conclusie van de experts in die documantaire was dat er waarschijnlijk een hybride systeem tussen het Amerikaanse vrije systeem en het poldermodel zou komen. Daar zie ik zelf eigenlijk wel wat in, maar hoe het precies vorm gegeven zou moeten worden is weer heel wat anders!
Een tijdje geleden zag ik een documantaire op tv die de verschillende economische/sociale systemen in de wereld vergeleek. De conclusie van de experts in die documantaire was dat er waarschijnlijk een hybride systeem tussen het Amerikaanse vrije systeem en het poldermodel zou komen. Daar zie ik zelf eigenlijk wel wat in, maar hoe het precies vorm gegeven zou moeten worden is weer heel wat anders!
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- Bertorelli
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Als je ruim $4.000 aan vakantiegeld krijgt dan moet je denk ik niet zeuren dat je in de hoge belastingschaal komt.In late May of last year an unexpected $4,265 arrived in my account: vakantiegeld. Vacation money.
Zijn salaris is er dan ook naar zo te zien.
Een mooi en oud grachtenpand in Amsterdam (of Utrecht, Leiden..) is ook in NL lang niet voor iedereen weggelegd.
Sterker nog, voor bijna niemand meer tegenwoordig
http://www.funda.nl/koop/amsterdam/huis ... racht-551/
Maar dat zal waarschijnlijk ook zo zijn voor de 'hot places' in NYC.
http://www.anchornyc.com/page.cfm?page=details&id=66813
Wel een leuk artikel trouwens.
Have Fun,
Bert
1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ook een beetje gekleurd door het feit dat ie kinderbijslag krijgt. Toen ik in NL woonde zat ik ook in de hoogste schaal (hoger dan 52% toen), maar ik kreeg geen kinderbijslag. Wij kozen ervoor geen kinderen te nemen en werden daarvoor dus "gestraft". Als zelfstandige ondernemer kreeg ik ook geen vakantiegeld, ik kwam ook niet in aanmerking voor de subsidies die je kreeg als je als buitenlander een bedrijf startte, ik was namelijk niet een buitenlander uit het "middelandse zee gebied" (voorwaarde stond letterlijk zo in de regeling die de stad Utrecht hanteerde). Ik mis in het verhaal ook de andere belastingen zoals de 19% BTW of de 42% BVB op autos of de belasting op benzine die de prijs opdrijven naar bijna driemaal zoveel als in de US. Het zijn misschien niet de voornaamste redenen dat ik uit Nederland vertrok, maar het hielp wel.
Met $ 4265 vakantiegeld heb je een aardig inkomen en dan hapt ons belastingstelsel lekker toe.
Maar een leuk geschreven stuk: het is hier zo rot nog niet.
Ik heb ook geen kinderen, dus ook nooit (gedeeltelijk betaald) zwangerschapsverlof of ouderschapsverlof gehad en geen kinderbijslag. Is mijn eigen keuze hoor, maar soms zou het fijn zijn als ik ook eens een poosje gedeeltelijk betaald verlof kon opnemen. Als kinderloze vervang ik nl. altijd collega's die thuis zijn met kinderen met (extra) vrije schooldagen, ziekte, doktersbezoek/orthodontist/logopediste, etc.
Maar een leuk geschreven stuk: het is hier zo rot nog niet.
Ik heb ook geen kinderen, dus ook nooit (gedeeltelijk betaald) zwangerschapsverlof of ouderschapsverlof gehad en geen kinderbijslag. Is mijn eigen keuze hoor, maar soms zou het fijn zijn als ik ook eens een poosje gedeeltelijk betaald verlof kon opnemen. Als kinderloze vervang ik nl. altijd collega's die thuis zijn met kinderen met (extra) vrije schooldagen, ziekte, doktersbezoek/orthodontist/logopediste, etc.
Laatst gewijzigd door thebes op 04 mei 2009, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bandido
- Amerika-expert
Inderdaad een leuk stuk. Ook goed dat die Amerikaanse accountant het "lage" Amerikaanse belastingtarief uitlegt. Het is inderdaad een beetje zoals appels en peren vergelijken. Ik heb met Loek trouwens ook wel een beetje het idee dat je zonder kinderen in NL wat slechter af bent. Beetje jammer ook van dat grachtenpand in Amsterdam. De grachtengordel is inmiddels uitgegroeid tot een van de meest prijzige onroerendgoed markten van Europa. En zoals de schrijver het zegt, lijkt het alsof dat voor iedereen is weggelegd. Maar niettemin een aardig artikel.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Tink
- Amerikakenner
- Contacteer:
Als expat wordt je housing meestal betaald door je uitzender. Grote kans dus dat zijn grachtenpandje betaald wordt door z'n opdrachtgever.
Wat betreft het vrijer zijn dan Amerikanen, dat betwijfel ik inderdaad, het strak in het keurslijf zitten is wat ons in ieder geval uit Nederland verdreven heeft. Geen eigen initiatief dat herken ik wel heel erg, een van de aantrekkelijkheden van Amerika is dat alles mogelijk is wat je wilt bereiken. In Nederland zit je vast aan allerlei regeltjes en sociale conventies.
Een goed voorbeeld vindt ik hier de ouderen, gepensioneerden, velen gaan weer terug naar school, niemand kijkt er raar van op om een 80 jarige in de sportschool te zien, of als je wilt blijven werken(niet omdat je moet) tot je 90 kan dat. In Nederland als je gepensioneerd bent ben je oud, hier begin je aan een nieuwe fase in je leven.
Wat betreft het vrijer zijn dan Amerikanen, dat betwijfel ik inderdaad, het strak in het keurslijf zitten is wat ons in ieder geval uit Nederland verdreven heeft. Geen eigen initiatief dat herken ik wel heel erg, een van de aantrekkelijkheden van Amerika is dat alles mogelijk is wat je wilt bereiken. In Nederland zit je vast aan allerlei regeltjes en sociale conventies.
Een goed voorbeeld vindt ik hier de ouderen, gepensioneerden, velen gaan weer terug naar school, niemand kijkt er raar van op om een 80 jarige in de sportschool te zien, of als je wilt blijven werken(niet omdat je moet) tot je 90 kan dat. In Nederland als je gepensioneerd bent ben je oud, hier begin je aan een nieuwe fase in je leven.
--
Tink
Tink
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Toen ik vanochtend in de sportschool kwam was het 70+ clubje ook net bezig.Tink schreef:.
Hier werken mensen officieel inderdaad maar tot hun 65e (hoewel dat in de toekomst zal veranderen) Maar ook in Nederland begin je dan aan een nieuwe fase in je leven. Er wordt druk gesport door ouderen (mijn schoonvader ging tot zijn 80e naar de sportschool), veel gereisd, allerlei nieuwe hobbys opgepakt.
In Nederland ben je tegenwoordig echt niet oud als je gepensioneerd bent hoort, ik ken veel actieve ouderen waarvan een gedeelte ook nog gewoon werkt.
Marjon
-
Bennogr
- Amerika-expert
Overigens, hier in de VS MOET je vaak werken na je 65e. Je krijgt dan wel een ziekteverzekering, maar je moet genoeg geld hebben om je bij te kunnen verzekeren. En nu de 401k pensioenspaarregelingen meer lijken op 201 k's, en vaste pensioenen verloren zijn gegaan in de bankroeten en 'herorganisaties' van veel bedrijven, is een extra inkomen soms/(te) vaak nodig. Om over de kosten van verzorging in een verzorgingshuis maar niet te spreken (zelfs als je je verzekerd heb voor de extra kosten van langdurige verzorging).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Bandido
- Amerika-expert
Ja, natuurlijk. Maar zo doet hij het niet voorkomen in het artikel.Tink schreef:Als expat wordt je housing meestal betaald door je uitzender. Grote kans dus dat zijn grachtenpandje betaald wordt door z'n opdrachtgever.
"Keep Georgia On Your Mind"
- bluemoon
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Het was ook wel beter geweest als hij in het verhaal had vermeld wat het modale salaris in Nederland is.
Ik heb het niet echt berekend, maar als ik het bedrag bekijk wat hij aan vakantiegeld krijgt zit meneer aan meer als 2x modaal.
Ik heb het niet echt berekend, maar als ik het bedrag bekijk wat hij aan vakantiegeld krijgt zit meneer aan meer als 2x modaal.
Crisis ? What Crisis ?
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Modaal loopt tegen de E30K/jaar. Het gemiddelde per huishouden ligt hoger, omdat in het gemiddelde huishouden 1.7 personen werken, en kom je op E53.7K/jaar (CBS; 2007). Slecht heeft meneer het dus niet (Jan Modaal onderhoudt een vrouw en 2 kinderen), maar ik zou toch verwachten dat zijn werkgever inderdaad een duit in het zakje gedaan heeft voor de huur van dat pand.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 18 Reacties
- 4437 Weergaves
-
Laatste bericht door jojostravelusa