Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

rijden met Amerikaanse geregistreerde wagen in Belgie (als Belg)

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

rijden met Amerikaanse geregistreerde wagen in Belgie (als Belg)

Bericht door Disney-Golf »

Ik heb de tegenovergestelde vraag.
Misschien is het nodig om een nieuw draadje te beginnen maar laat dit over aan de Mods.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft om met een Amerikaanse (ingeschreven) auto in Europa te rijden?
De bedoeling is om de auto nu al te kopen, laten verschepen, er nu al mee op V.S. kenteken te rijden en op termijn terug te verschepen
naar de V.S.
éérst invoeren en daarna terug uitvoeren lijkt me nogal dom vermits het onze bedoeling is om, op termijn, voor langere periodes in de V.S. te verblijven
(2x 3 maanden per jaar) en willen we daar een auto kopen en niet meer te huren.
Het V.S. verhaal is al uitgezocht en het probleem van inschrijving en verzekering als toerist is opgelost.
Omdat er nu koopjes te doen zijn (en tegen dan misschien niet meer?) zou ik er nu al een willen kopen en er hier mee rijden.
Voorlopig zijn we ongeveer 6 weken per jaar in de V.S. en is het m.i. onverstandig om de auto gedurende 46 weken per jaar ongebruikt te laten.
Dus, kan en mag ik met een V.S. kenteken in België/Nederland rijden?
Eventueel via een transit document of i.d., wie weet hierop het antwoord?
jiejie
Amerika-expert

Re: Nederlands kenteken in de VS

Bericht door jiejie »

Ik heb er ooit wel over gelezen, ik weet alleen niet in hoe verre deze dingen nog hetzelfde zijn maar destijds was het inderdaad ook mogelijk om met een Amerikaanse auto voor een jaar in NL rond te rijden en als je hem echt wilt invoeren (dus NL kenteken geven) dan moet je hem laten keuren bij de RDW en moet je nog BPM en dergelijke betalen over de nieuwwaarde van de auto.

Net snel nog even gegoogled, en ik denk dat je op de volgende link ook wel wat interessante info kunt vinden: http://www.cartuning-guide.com/auto-importeren.html
Disney-Golf
Amerikakenner

Re: Nederlands kenteken in de VS

Thanks voor de info jiejie maar ik wil de auto niet invoeren.
Ik wil geen BPM (in België B.I.V.) of B.T.W. betalen omdat de auto toch terug naar de V.S. gaat.
Als ik nu importeer betaal ik in de V.S. sales tax (sowieso) tag & title + invoerrechten en B.T.W als hij hier is.
Wil ik een kenteken betaal ik kosten voor ombouw en B.I.V.
Wanneer de auto terug naar de V.S. gaat betaal ik terug ombouwkosten en invoerrechten omdat hij terug naar de V.S. gaat en omdat het geen verhuisboedel is.
Ik immigreer namelijk niet!
Alle bovengenoemde kosten kan ik ook al niet recupereren en dan is het koopje geen koopje meer...
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: rijden met Amerikaanse geregistreerde wagen in Belgie (als B

Bericht door kastelke »

Zou het probleem ook niet liggen in het feit dat jij een Belg bent, en geen Amerikaan? En dat ze daarom jouw auto automatisch als import zien en dus niet als onderdeel van jouw inboedel (die je bv. als Amerikaan wel kan verhuizen als je naar Belgie komt)?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Je kan hem gewoon op eigen terrein toch stallen?
In mijn ogen is het zeer onverstandig omdat een auto een hoge afschrijving heeft en die gewoon doorgaat, ook al wordt er geen kilometer mee gereden.
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
els70
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door els70 »

Disney-Golf schreef:Ik
Dus, kan en mag ik met een V.S. kenteken in België/Nederland rijden?
Eventueel via een transit document of i.d., wie weet hierop het antwoord?

Nee, dat mag niet. Weet nog dat over enkele jaren terug nog veel ophef was, toen Belgen van de omgeving van de Prov Luxemburg en Luik een nummerplaat aanvroegen in Luxemburg dit omdat het daar veel goedkoper was.

Meer info
1. Mag ik met een buitenlandse nummerplaat rijden in België?

Grensoverschrijdende tewerkstelling is een groeiend fenomeen en neemt steeds aan belang toe. In het kader van de arbeidsovereenkomst stelt een buitenlandse werkgever vaak een bedrijfswagen (met een buitenlandse nummerplaat) ter beschikking. Werknemers die in België wonen kunnen onder bepaalde voorwaarden deze bedrijfswagen gebruiken zonder dat de overbrenging van de wagen naar België moet worden belast met Belgische BTW. Eén van de voorwaarden is het bekomen van een BTW-attest.

Werknemers van een buitenlandse onderneming die in België wonen kunnen van hun werkgever een wagen ter beschikking krijgen met een buitenlandse kenteken. Indien het voertuig niet uitsluitend gebruikt wordt voor professionele doeleinden (bijv. privé), is het gebruik van Belgisch grondgebied enkel toegelaten voor een (hernieuwbare) periode van 24 maanden voor zover de volgende voorwaarden vervuld zijn:

Voor de onderneming:
• de wagen moet eigendom zijn van, of worden geleasd of gehuurd door de onderneming;
• de onderneming moet in een andere lidstaat gevestigd zijn en mag in België geen zetel of vaste inrichting hebben. Indien de vennootschap ook een zustervennootschap in België heeft, dan mag de bestuurder van de wagen uitsluitend voor de buitenlandse onderneming prestaties verrichten;
• de onderneming moet een economische activiteit ontplooien in de andere lidstaat.

Voor de in België wonende werknemer:
• Het moet gaan om een werknemer of een zaakvoerder, aandeelhouder of bestuurder van een onderneming, die een activiteit uitoefent waarvoor hij wordt betaald (het louter innen van dividend en deelnemen aan de raad van bestuur wordt niet aanvaard)
• Er moet een (arbeids-) overeenkomst zijn die in het gebruik van het voertuig voorziet.
• Het privé-gebruik van het voertuig mag slecht bijkomstig zijn
• Het gebruik van het voertuig in België moet in vergelijking met het gebruik van het voertuig in het buitenland bijkomstig blijven. De overeenkomst moet voorzien dat de bestuurder regelmatig de verplaatsing naar het buitenland dient te maken.

De procedure tot verkrijging van een BTW-attest, dat het gebruik van buitenlandse kentekens in België legitimeert dient te gebeuren via de indiening van een voorgeschreven formulier bij de BTW-controle die bevoegd is voor het ambtsgebied waarin de woonplaats van de werknemer is gelegen.

Om te kunnen bewijzen dat de voorwaarden zijn vervuld moeten volgende documenten worden voorgelegd:
a) een kopie van de (arbeids-) overeenkomst die in het gebruik van het voertuig voorziet
b) een kopie van de aankoopfactuur van het voertuig of een kopie van de huur- of leasingovereenkomst
c) een kopie van de statuten van de onderneming indien de bestuurder van de wagen de zaakvoerder of bestuurder van de onderneming is
d) documenten die de omvang aantonen van de economische activiteit van de betrokken onderneming in de lidstaat waar ze is gevestigd.

Nieuw is de verplichting een attest voor te leggen dat aantoont dat de Belgische ingezetene effectief is aangesloten voor sociale zekerheid in een andere lidstaat. Indien voormelde voorwaarden niet voldaan zijn, en/of geen BTW-attest kan voorgelegd worden dient de buitenlandse werkgever een “overbrenging” te verrichten van de wagen, die gelijkgesteld wordt met een intracommunautaire levering en aanwerving. Over deze “gelijkgestelde” intracommunautaire verwerving is de buitenlandse werkgever Belgische BTW verschuldigd.
els70
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door els70 »

Disney-Golf
Amerikakenner

@els70,

Heeeel erg bedankt voor de info, heb weeral wat bijgeleerd!
1 bedenking heb ik anders wel.
Het intervieuw en de teksten gaan over auto's ingeschreven in een andere lidstaat.
Ik denk dat ze hiermee de Europese unie bedoelen?
Zouden deze regels dan ook van toepassing zijn voor een auto uit de V.S?
Of zou de reglementering anders zijn? of NOG strenger?
Als men spreekt over het feit dat "ons Belgiqueske" een fiskaal paradijs zou zijn dan is het wel voor buitenlanders
en zijn ze m.i. ons "burgers" ergens along the way vergeten... :banghead:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer