Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Uitspraak Amerikaanse steden

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Uitspraak Amerikaanse steden

Bericht door lelie »

Dit leek me wel een grappig topic, omdat mensen soms een hele andere uitspraak hebben dan jijzelf.

Ik spreek bijvoorbeeld Chicago uit als Sjikaakoow, maar Roland spreekt het uit als Tji, net als cheese.
Hoe spreken jullie Chicago uit? En wat is juist?

En Kissimmee hebben we ook verkeerd uitgesproken. Het blijkt Kissémmie (met klemtoon op eerste e) te zijn ipv Kissie-mie.

Yosemite wordt ook vaak verkeerd uitgesproken. De reisleider die ik had tijdens mijn eerste reis zei "Djoosiemaitie" :lol:

Hebben jullie dat ook weleens, dat je niet weet wat de juiste uitspraak is?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: Uitspraak Amerikaanse steden

Bericht door Petra/VS »

Jij spreekt Chicago correct uit: Sjiekago, de "go" klinkt als het werkwoord "to go". Veel Nederlanders spreken Virginia verkeerd uit als "Virzjieniea", terwijl het "Virdzjinja" is. Leuk topic inderdaad!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

In dit topic over uitspraak komen ook nog een paar steden aan de orde.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

lelie schreef:Hoe spreken jullie Chicago uit? En wat is juist?
Het is inderdaad "Shicago".

Soms is het ook wel lastig, vooral met Indiaanse namen. Dan moet je maar net weten waar de klemtoon moet.

Ook moet je maar net weten dat de stad Houston in Texas anders wordt uitgesproken dan Houston County in Georgia.
"Keep Georgia On Your Mind"
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Houston> ja precies! Ik vind het altijd zo raar klinken als mensen "hjoesten" in plaats van "hausten" zeggen. Maar ja, het is dan ook wel super inconsequent inderdaad.

Alberqueque is ook zo'n mooie. Hoe vaak ik mensen al niet "alber kieu-kieu" heb horen zeggen.

Mijn studenten hebben het trouwens nooit over "Atlanta" maar over " ' lana". Moet je ook maar net weten.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik hoor vaak Nederlanders zeggen 'Dié-troit' ipv 'De-troit'. Wat ik ook vaak niet begrijp is als er gezegd wordt 'Mitchigan'.. er staat nergens een 't' in Michigan :P

Ik heb trouwens ook best wel moeite met de Native American namen. Heeft me ook een tijdje gekost om 'Tahquamenon Falls' juist uit te spreken :)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Clint schreef:Ik hoor vaak Nederlanders zeggen 'Dié-troit' ipv 'De-troit'.
:oops:

Wat dacht je van Plymouth?
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Zo zijn er inderdaad een paar 'rare' dingen
Yosemite spreek ik uit als jowsimmetié.
En Zion wordt uitgesproken als Ziaon door de Amerikanen. Althans zo heb ik het verstaan :lol:
Vele klanken worden anders uitgesproken dan wij, Belgen en Nederlanders. Probeer ze je naam maar eens te laten uitspreken zoals wij dat doen. Dat zal moeilijk lukken vrees ik :D
Zelfs de Vlaamse vrouw waar wij de eerste en de laatste paar nachten waren had al een echt Amerikaans accent op haar Nederlands.

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

lelie schreef:
Wat dacht je van Plymouth?
Mijn gok, in de richting van 'Plimuth', maar ik kan het helemaal fout hebben :lol:
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
butterfly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door butterfly »

Dude schreef:
Vele klanken worden anders uitgesproken dan wij, Belgen en Nederlanders. Probeer ze je naam maar eens te laten uitspreken zoals wij dat doen. Dat zal moeilijk lukken vrees ik :D
Dat moet mij denken dat ik mijn naam ergens moest spellen, en dat zonder nadenken op z'n nederlands deed. Ineens stond er Elsa in plaats van Ilse. ( verbeteren lukte helemaal niet meer dat vonden ze te verwarrend, alleen nog het zelf opschrijven hielp nog)
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Houston = Hausten ????? Maar hoe dan? Hoe klinkt dat dan?

Ik vraag me altijd af hoe Tuolumne uitgesproken wordt. Ik denk; tuu-o-loe-mee

Grappig is wat Amerikanen met mijn naam doen. Ik heet Ilana en als ik dat zeg spellen ze 'Elana'. Ik denk dat als ik zou emigreren ik het voortaan ook zo zou spellen anders wordt ik misschien wel 'Aailana' genoemd :lol:
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

RiverCola schreef: Ik vraag me altijd af hoe Tuolumne uitgesproken wordt. Ik denk; tuu-o-loe-mee
Die heb ik me ook afgevraagd maar heb het niet durven uitspreken tegen de ranger :lol: :oops:
Ik weet het nog steeds niet :roll:

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Vraag een niet-Amerikaan maar eens om Arkansas uit te spreken. Overigens denk ik dat veel Amerikanen ook wel moeite zullen hebben om 's Hertogenbosch goed uit te spreken :mrgreen: .
Groet,

Old Faithful
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Net als Scheveningen :P
Clint's Thoughts
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

De meeste Amerikanen kunnen Scheveningen heel goed uitspreken vind ik altijd. Maar goed, terug naar Amerikaanse plaatsnamen. Soms moet je gewoon weten, hoe die uitgesproken worden en weten Amerikanen uit andere gedeeltes van het land het ook niet goed uit te spreken. Spokane, Washington, is er zo een, hoe vaak ik Amerikanen niet Spokeen heb horen zeggen, terwijl het Spoken is, met de "e" als in bed.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Je hebt Bogota [bo GO ta] in New Jersey, (heeft me eens drie pogingen gekost om Bogota in Zuid-Amerika goed uit te spreken), Pierre [Pier] in South Dakota, inderdaad Arkansas [AR kan sa, ipv Nederlands: ar KAN sas].

Ik geeft bij Groeneveld altijd maar de uitspraak suggestie [KROE ne felt] [KROO ne felt voor Amerikanen die de 'oe' niet kennen] En krijg desondanks allerlei zeer creatieve uitspraken, om over de spelling maar te zwijgen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Toen ik pas kwam wonen verwachtte ik dat de uitspraak van "Nederland" (plaatsje bij ons in de bergen) wel als [niederland] zou worden uitgesproken, maar de inwoners daar spreken het uit als [nedderland]. Buena Vista is ook een uitdaging [bwenna vistta] volgens sommigen, en [bi-oena vista] volgens de anderen. Om het allemaal hier nog moelijker te maken hebben sommige steden "koosnaamjes", zo wordt Crested Butte [crestud bjoet] hier vaak uit gemaakt voor "Crusty Butt" (korstige kont).

Ik weet niet of het elders ook gebeurt, maar hier in Colorado zie nog weleens dat de plaatsnamen op de wegenborden flink worden afgekort, omdat ze er anders niet oppassen. Voor buitenlanders kan het dan weleens een uitdaging worden als er "Co spgs" op een bord staat, in plaats van "Colorado Springs".
Baia
Amerikakenner
Locatie: Pendel tussen Riemst (Bel) - Antwerpen (Bel) - Oss (Ned)
Contacteer:

Bericht door Baia »

Tot nu toe spreek ik hier blijkbaar alles no perfect uit :-)
Enkel Spokane had ik verkeerd :lol:
Ik zou ook wle eens willen weten hoe "tuolumne" uitgesproken wordt.

Ook nog een goeie: Tucson. Ik heb al veel Vlamingen "Tukson" horen zeggen in plaats van "toeson".
Afbeelding

* Fingers al lang niet meer crossed for DV2010 ! *
** Fingers al lang niet meer crossed for DV2011 ! **
*** Fingers al lang niet meer crossed for DV2012 ! ***
Arthur van Mourik

Bericht door Arthur van Mourik »

Ja ik kan Kim altijd zo lekker op de kast jagen als ik Illinois uitspreek met de S aan het eind, de S is supposed to be silent en blijkbaar zeer beledigend voor mensen uit Illinois.
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Welcome to Spokane ( pronounce it"Spokään")* - Spokane, WA

De juiste uitspraak volgens de natives
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer