Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Net 2de brief KCC ontvangen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
jiejie
Amerika-expert

Re: Net 2de brief KCC ontvangen

Bericht door jiejie »

kastelke schreef:Ik ken DS230 niet, denk dat het uit 2 delen bestaat? Waar gaat het juist over?
Het DS230 formulier lijkt een beetje op de vragen die je ook bij een VWP ziet.. alleen veel uitgebreider... ik heb voor mijn K1 visum ook een deel van het formulier moeten invullen...

Hier is een link naar het DS230 formulier (laden kan even duren, tis een PDF bestand). Ook kun je hier een ingevuld voorbeeld bekijken :)

edit: oops, zag niet dat jsalien24 ook al gepost had.. ach ja, maakt niet uit =)

edit 2: over de poverty line, je kunt hier de 2009 poverty lines zien: http://aspe.hhs.gov/poverty/09poverty.shtml ....ik weet echter niet of ze hetzelfde rekenen als bij de K visums, als ze hetzelfde gaan rekenen als bij de K visums dan zul je aan 20.000 euro niet genoeg hebben. De sponsor moet (bij een K visum in ieder geval) kunnen aantonen dat hij/zij voor tenminste 5 jaar lang een bepaald bedrag (dus eigen persoon + de te sponsoren personen en andere dependents) kunnen onderhouden, dit wordt via de tabel gedaan. Als iemand dan niet aan het bedrag komt, dan wordt het ontbrekende bedrag x5 gedaan en dat moet er dan in assets zijn..

Als iemand bv de poverty line van $18,310 halen (3 personen, dus de sponsor + 2 dependents) en heeft deze persoon maar een salaris van $15.000 per jaar, dan moet er een bedrag van $18,310 - $15.000 = $3.310 x 5 = $16.550 in assets aanwezig zijn (huis, contanten, bank etc). Als ze dus net als bij de K visums van deze berekening uitgaan dan moet je, in bovenstaand geval, bij geen sponsor, rekenen op assets met een waarde van $18.310 x 5 = $91.550...

Ik zeg nogmaals dat ik absoluut niet weet of ze dezelfde berekening erop na houden als ze bij de K visums doen maar ik denk dat het wel de moeite zal lonen om dit te achterhalen, bv door het consulaat te bellen of zo. Niets is zo rot als daar te komen en dan te horen 'sorry maar je kan geen GC krijgen want je hebt niet genoeg assets en wordt mogelijk een liability" of iets dergelijks.

edit 3: ik blijf bezig met editten haha, ik zag net weer wat waar ik even op wilde reageren (en dan hou ik weer eventjes op lol), komt ie..
kastelke schreef:Wel, dan ga je in ieder geval geen huis kunnen kopen tot dat je een goede credit score hebt opgebouwd. Reken daar minstens 1 jaar voor, maar ga maar uit van 2 jaar.
Ik hoorde afgelopen week van mijn schoonmoeder dat wanneer iemand nu een huis wilt kopen en er een hypotheek voor wilt afsluiten, dat men dan minimaal een goede credit history moet hebben van 2 jaar.. het opbouwen duurt dus al even (alhoewel ik al wel onlangs gezien heb dat ik na een half jaar al een goede credit heb opgebouwd) maar je moet dan ook nog eens 2 jaar lang een history hebben, anders is het tegenwoordig gewoon te kort. Ook vragen ze tegenwoordig bewijs van inkomen en dat soort zaken.. snel even een lening afsluiten is tegenwoordig niet zo gemakkelijk meer in de VS... tenzij je torenhoge rentes wilt betalen natuurlijk maar dat lijkt me niet bevordelijk.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

oortjes schreef:Wat betreft belasting ben ik het niet helemaal met Flipje eens.
Ben met je eens dat je alles moet tellen, maar dan nog geldt dat in NL de verhouding rijksoverheidbudget/GDP meer dan 2x hoger ligt dan dezelfde verhouding voor de VS. Telt een beetje krom, natuurlijk, omdat het Rijk in grotere mate gelden recycled terug naar de gemeentes toe dan de Federale overheid hier, maar dat overbrugt geen verschil van een factor 2. Op het moment is wat je werkelijk ziet op het salarisstrookje ook scheef: over 2008 had NL een belastingoverschot, en de VS een enorm tekort, dus de belastingdruk zoals je die in je portemonnee voelt was over 2008 artificieel lager.

T.a.v. van sociale en andere verzekeringen hangt het ervan af waar je op de inkomensschaal zit. Hogere schalen betalen meer dan ze aan services krijgen, en lagere schalen is andersom. Een hoger inkomen is daarmee in de VS beter af, een lager inkomen is in NL beter af. Obama heeft al diverse malen aangekondigd die verhouding te willen veranderen, dus komt de VS meer in de richting van NL. Hoe het "op de streep" uiteindelijk uitpakt blijft persoonlijk.

In NL zijn er dan ook nog de aardgasbaten: de gemiddelde NLer kost meer dan hij oplevert, en het verschil wordt bijgepast uit de bel.

Oh, en de hele weg op mijn commute is begin dit jaar van nieuw wegdek voorzien. Het rijdt absoluut heerlijk en mijn auto slijt dus op het moment niet echt. :)

Gr., Flipje
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

FlipjeBTiel schreef:
oortjes schreef:Oh, en de hele weg op mijn commute is begin dit jaar van nieuw wegdek voorzien. Het rijdt absoluut heerlijk en mijn auto slijt dus op het moment niet echt. :)
Bah! Dat mogen ze hier ook wel eens doen :(
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Jo en co

zoals je weet hebben wij ook tweede brief ontvangen en die is ondertussen door vrouwlief gevonden onder het hoofdkussen...
En ook bij ons gaat de rollercoaster nog steeds door, ook al hebben we wat meer spaarcentjes die we kunnen investeren.
Aldus is het eerder van welk risico nemen we en wat geven we allemaal op (huis net buiten Brugge, beiden goed betaalde job, twee auto's voor de deur waarvan 1 bedrijfswagen, etc etc).
Maar toch heel wat kriebels om de stap te zetten en het avontuur aan te gaan.

Aldus gaan we lekker verder met procedure en moest lachen toen we de brief lazen: bitter weinig info tov eerste brief (tip hou je eerste brief keurig bij want die is van levensbelang en heeft alle info die je nodig hebt voor brief twee)
Enkel formulieren die moesten ingevuld worden bij de dokter en brief met uitnodiging voor afspraak op 14 mei bij Ambassade in Brussel met contact telefoonnummer.
Daarnaast ook een lijst met dokters in Beirut - waar hebben we dit al gelezen op het forum? We kunnen misschien met zijn allen samen gaan!
Donderdag gebeld naar de ambassy in Brussel en bericht nagelaten op voice mail. Ik werd door een zeer vriendelijke Nederlandstalige dame de voglende dag al teruggebeld die meteen aantal vragen wist te beantwoorden:

Alle documenten mogen in een van de landstalen zijn (Frans/Nederlands/Duits) en moeten NIET vertaald worden. Dat is alvast leuke tijd- en centenwinst.
Dokter in Antwerpen is nog steeds ok en de mevrouw kon best wel lachen toen ik haar vertelde dat ik net heen en terug Beirut geboekt had.
Dokumenten zijn geldig als ze niet ouder zijn dan 1 jaar (dus niet 6 maanden zoals ik eerder las op forum). opnieuw pluspunt want had militie en goed gedrag en zeden al in juli vorig jaar bemachtigd!

Wij dus op Vrijdag naar dokter in Antwerpen en dat was wel een ander paar mouwen. Je bent je huisdokter gewoon en als je dan ook nog bloed moet laten nemen van dokter die op Falcon plein gevestigd is (voor mensen die omgeving niet kennen: de buurt waar meisjes van plezier en ook heel wat Russen hun 'handel' doen) dan was het voor ons toch wel even slikken. Wie er nog heen moet: U bent gewaarschuwd: U komt niet terecht in de meest chique buurt van Antwerpen.
Voor de rest was de dokter zeer correct en vriendelijk en duurde het ganse proces niet langer dan 10 minuten: even je vaccinboekje tonen, de ingevulde lijst tonen die bij je eerste brief zat (NIET VERGETEN), bloed prikken, bloeddruk meten pasfoto afgeven en vooral betalen.
Je kan meteen door naar dokter voor rontgenfoto die een vijf minuten rijden zit en dit kan allemaal zonder afspraak.
Enig nadeel is dat je met je foto's terug moet naar de dokter wanneer hij je bloedresultaten heeft maw volgende week en dus hou er maar rekening mee dat je twee keer naar Antwerpen of Brussel mag voor gedeelte medisch onderzoek afgerond is.

Volgende week dokterresultaten ophalen en dan zijn wij klaar voor de grote dag en hebben we alle papieren.
Ook al aantal andere zaken in gang gezet zoals: immo over de vloer inzake huis (verkoop), bank gebeld om doller rekening te openen (wisselkoers is best gunstig om wat EURO's te versassen), veel veel discussie over gaan we stap zetten en indien ja waar willen we gaan wonen,...
Op dit ogenblik ligt Atlanta in koppositie omdat daar nogal wat vacatures zijn en huizen iets goedkoper zijn dan ons andere favoriete bestemmingen (Miami, Tampa,...). Voor mijn vrouw is ook het weer belangrijk: we willen beter beter dan het grijze belgie!

Volgende week beginnen we ook onze familie 'voorzichtig' in te lichten want tot op heden is het forum de enige plaats die ons geheim kent.

Laat de rollercoaster maar lekker verder bollen ook nu al is dit een unieke ervaring

keep in touch

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Interessante info voor de Vlamingen onder ons! Bedankt, Bart. Ik hoop vurig dat ik dit volgend jaar allemaal nog eens na moet lezen. ;-)

Nou begint het echt wel spannend te worden, als je je huis gaat verkopen...
Hou ons op de hoogte he!!! Dan kunnen we wat meegenieten!

Tip: bekijk eens een aantal grote selectiekantoren die executive search doen, en die internationaal werken (Hudson, Heidrick & Struggles, Kern, Korn Ferry, Mercuri Urvall, ...). Als je in het verleden ooit al eens met een van deze contact had in Belgie, vraag dan of zij eventueel kunnen doorverwijzen naar een Amerikaanse collega. En zo niet: contacteer de Amerikaanse filialen. Vaak moet je je cv ingeven in zo'n @#$% programmake op hun website, maar 't is een begin. En volg het nadien telefonisch op.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Super spannend!! Ben benieuwd hoe jullie omgeving op het vertrek gaat reageren.
jsalien24
Amerika-ontdekker

Bericht door jsalien24 »

Amaii medische al gedaan, gaat goed...

Inderdaad spannend hoor, bij ons gaat het toch minder rap, kans dat we gaan is echt klein. Weekend nog eens nagedacht en alles op rijtje gezet. Ene keer gaan we dan weer niet. Maar laatste tijd is het eerder negatief. Rationele keuze overheerst in huidige tijden. Emotionele keuze komt soms ook nog eens kijken en dan in zin van als we gaan waarnaartoe...lol

Maar goed, Miami en Florida zijn leuk maar jobwise is dit echt niet aan te raden. Deze staat leeft hoofdzakelijk van toerisme, salarissen zijn er stuk lager en als je toch voor Florida kiest dan gok je best op Tampa, zakelijk gezien. Dat is wat inwoners aldaar vertelden. tenzij je natuurlijk op vervroegd pensioen kan ...lol

Vrienden van ons uit Ierland die paar jaar terug GC hebben gewonnen wonen al aantal jaren in Atlanta. bevalt hen goed, huren een kast van een huis voor peanuts. Momenteel allebei goede baan. Wat ze me vertelden is dat je pas echt geld zult maken in VS als je succesvol eigen firma kan opstarten. Gaat vrij eenvoudig daar. Langs andere kant gaan er enorm veel firmas bankroet nu.

Maar goed, wij dachten zelf aan San Francisco, moesten we toch gaan. Enig punt is dat klimaat vrij koud is voor CA. Los Angeles kennen we zelf goed maar tss vakantie en echt werken is toch verschil. Carolinas lijkt ons ook leuk en economisch gezien is NC echt niet slecht, zo blijkt uit oa Forbes...etc

Wanneer denken jullie echt te verhuizen, denk dat onder huidige omstandigheden een HUIS verkopen niet ideaal is. Had net mijn moeder aan de lijn en ze proberen 2 huizen van mijn oma te verkopen, in goede regios rond Brussel. Maar de prijs blijft dalen en heeel weinig reacties. Op dat vlak is deze huidige economische crisis niet ideaal. Laat staan als je je auto moet verkopen, tegenwoordig krijg je bij Cardoen eentje gratis lol

Maar goed, jullie hebben nog tijd...

groeten en succes !!!
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

jsalien24 schreef:Vrienden van ons uit Ierland die paar jaar terug GC hebben gewonnen wonen al aantal jaren in Atlanta. bevalt hen goed, huren een kast van een huis voor peanuts. Momenteel allebei goede baan.
Klopt, quality of life is hoog in Atlanta. Heel lekker wonen hier, dus mochen jullie toch besluiten de stap te wagen en naar Atlanta te komen, kan ik jullie wel helpen met vinden van wat goede contacten ed.
jsalien24 schreef:Wanneer denken jullie echt te verhuizen, denk dat onder huidige omstandigheden een HUIS verkopen niet ideaal is.
Hebben jullie al overwogen om te verhuren? Je kunt het bv via een makelaar doen, dan ben je voor een klein bedrag van alle rompslomp af. En je hebt je huis nog, mocht het in de VS allemaal niet goed bevallen en je wilt terug.
"Keep Georgia On Your Mind"
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

jsalien24 schreef:Maar goed, wij dachten zelf aan San Francisco, moesten we toch gaan. Enig punt is dat klimaat vrij koud is voor CA.
Daarom wonen wijzelf in de East Bay: kun je je eigen micro-klimaatje uitzoeken. :) Wij zitten net achter de heuvels, zodat we wel de verkoeling van de mist (en die is zeker nodig in de zomer), maar niet de (klamme) mist zelf krijgen.

Gr., Flipje
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Dank je voor alle reacties.

De bedoeling is om in juni een eerste keer naar US te gaan: vliegen op Atlanta en dan na lokaal bezoek gaan we met auto naar Tampa en tot slot naar Miami om dan terug naar Belgie te vliegen. Als we alles wat goed voorbereiden - via internet mogelijkheden genoeg - moeten we dit in dik 14 dagen kunnen doen en een goed zicht kunnen krijgen op omgeving, huisjes e.d.
In September zouden we dan terug gaan naar stad van onze keuze en een huis vast te leggen. Oktober zou dan 'moving day' worden, inclusief onze poezen!!
Dat is de planning die we in het week-end hebben opgesteld.

Helaas kunnen wij nog niet op pensioen aldus speelt het vinden van een job een stuk mee in onze beslissing. Maar hebben ook zo iets van huisje huren en dan beginnen solliciteren in alle steden die in onze lijst staan en dan eventueel als we een job hebben nog een keer verhuizen binnen US. Tampa ligt bijvoorbeeld net midden tussen Miami en Atlanta en lijkt ons voor eerste half jaar een goede uitvalbasis. In het week-end via internet alvast aantal huurhuisjes gevonden die wij financieel aankunnen en best leuk lijken.
En ja de lonen liggen in bepaalde gebieden lager maar in Florida betaal je enkel federaal tax op je salaris en geen staatstax meer (als ik correct ben tenminste)en in het begin zullen wij blij zijn met een job en dan zien we wel.

Wij hadden toevallig ons huis een vier jaar terug al een keer laten schatten en immo kwam met iets lager tarief maar viel nog netjes binnen onze verwachtingen. Verhuren zien we niet zitten: te ver weg als er iets gebeurd en ons huis zit in een verhuurklasse die net te hoog is voor startende familie's met kindjes en zouden we vooral moeten mikken op expats wat niet echt evident is in huidige markt. Immo heeft meer vertrouwen in verkoop.

Hou jullie ook op de hoogte hoe de familie reageert, we willen dit voor Pasen 'publiek' maken. IMMO, notaris en bankdirecteur waren aangenaam verrast en vol bewondering voor onze plannen

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

bart1 schreef:Maar hebben ook zo iets van huisje huren en dan beginnen solliciteren in alle steden die in onze lijst staan en dan eventueel als we een job hebben nog een keer verhuizen binnen US. Tampa ligt bijvoorbeeld net midden tussen Miami en Atlanta en lijkt ons voor eerste half jaar een goede uitvalbasis. In het week-end via internet alvast aantal huurhuisjes gevonden die wij financieel aankunnen en best leuk lijken.
Heel verstandig, je moet tenslotte ergens beginnen. En als je je flexibel bent, kun je altijd nog verhuizen. Hou er wel rekening mee dat je in de VS vaak een huurcontract van minimaal een jaar (soms zelfs meer) moet aangaan. Vraag bv of korter ook kan (evt tegen meer huur per maand), of hoeveel het eventueel kost om er onderuit te komen.
"Keep Georgia On Your Mind"
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Flipje ! ik heb toch wat moeite met je vergelijkingen. Je vergelijkt denk ik Ned. GDP/rijksoverheidbudget met het Federale idem.
Ten eerste weet ik niet of Ned. GDP op delfde manier berekend wordt als dat van de US. Ten tweede, ik blijf het zeggen, je moet in je vergelijkingen ook de staatsbelasting betrekken (hoog in CA waar wij zitten) plus de OG belasting - in ons geval ook hoog omdat we op bijna de top van de kunstmatig omhooggespeculeerde markt kochten.
Plus US deficit - dat heeft toch meer te maken met het voeren van dure oorlogen etc. plus het feit dat veel bedrijven geen belastingen (meer) betalen plus dat de echt rijke USers veel mogelijkheden hebben hun belastingdruk beduidend te verlagen. Tenzij je daar iets anders mee bedoelde ?

Voor de deelnemer die elders woont en ruim 4% sales tax betaalt: wij betalen bijna 8%. Nogmaals ik kan alleen afgaan op mijn huishoudboekje en wat mijn bankafschriften zeggen. Plus elke situatie is anders: ik heb bv. geen recht op medicare/medicaid etc. en mocht ik in een situatie belanden dat ik tijdelijk elders verpleegd moet worden, dan moeten we dat zelf betalen, het is niet gedekt door de verzekering via de werkgever. Zo heb ik ook geen recht op social security straks. Plus ik denk dat degenen waarvan beide partners (mogen) werken er anders tegenaan kijken dan ik, in ons gezinnetje is er maar een die de hele kost plus de rest moet verdienen.
Nogmaals elke situatie is verschillend dus het verbaasd me niet dat er deelnemers zijn hier die de situatie anders inschatten.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

oortjes schreef:Voor de deelnemer die elders woont en ruim 4% sales tax betaalt: wij betalen bijna 8%.
Dat is wellicht meer dan dat ik hier betaal, maar de vergelijking was hoe het is in Nederland.. het is daar momenteel 19% en stemmen zijn er om het te verhogen naar 21%, zoals ze ook in Belgie al kennen.. dat is natuurlijk toch vele malen lager. Het punt was dat de belastingen hier in de VS lager zijn en dat is gewoon zo, ongeacht of je een hoog of laag salaris hebt. Hogere salarissen houden in verhouding meer over, dat is wellicht niet zoals het zou moeten zijn maar toch, het ging mij om het feit dat men hier in de VS minder belasting betaald.

Je zegt nu ook dat het voor jullie niet gemakkelijk is omdat slechts 1 persoon in het gezin voor de inkomsten kan zorgen, maar dat is in Nederland niet anders.. als iemand daar geen werk heeft, of maar 1 persoon uit een heel gezin werk heeft, dan hebben die mensen vaak ook geen vetpot en die moeten ook van alles en nog wat afdragen.

Mijn moeder is bijvoorbeeld 60 jaar geworden dit jaar, ze heeft geen werk en kan dat ook niet meer vinden, of uberhaupt aan, ze heeft geen recht op een uitkering en haar pensioen wordt nog niet uitbetaald, dat duurt nog 5 jaar (dit komt weliswaar door slechte keuzes in het verleden maar dat is nu achteraf gepraat vind ik). Ik kan niet anders zeggen dan dat het voor haar ook moeilijk is om rond te komen. Als bij haar de wasmachine bijvoorbeeld uit elkaar valt, of de koelkast, dan heeft zij ook geen geld om een nieuwe te betalen. Ik en mijn zusje moeten haar ook financieel ondersteunen als het nodig is (zoals bijvoorbeeld bij mijn vaders overlijden in 2005 omdat hij onderverzekerd was) en als ik dan wilt dat mijn moeder hierheen komt voor een vakantie, dan moet ik dat ook betalen voor haar. Ik heb voorheen haar belastingen gedaan, en ook die van mijn inmiddels overleden grootmoeder trouwens, en als je ziet wat zij moeten betalen ondanks dat er geen, of amper, inkomsten waren, dan vond ik dat een grof schandaal. En als ik deze gegevens vergelijk met de gegevens die ik ken van de VS (waar ik de belasting opgaven van een aantal mensen al heb gezien, met uiteenlopende inkomsten, ook de minima), dan kan ik alleen maar concluderen dat het in de VS een stuk beter is wat betreft de belastingen.

Dat ik het nu goed heb wilt overigens niet zeggen dat ik niet weet hoe slecht een mens het kan hebben (ook heb ik daar mijn eigen ervaringen van, het is niet altijd goed geweest voor mij).
jsalien24
Amerika-ontdekker

Bericht door jsalien24 »

Hoe je het draait of keert, ik blijf erbij, als je naar de US gaat dan ga je vandaag de dag niet in eerste plaats om rijk te worden of om een super relax leventje te gaan leiden. Tenzij je over een pak en dan echt een pak cash beschikt. Er zijn nog mensen die hun Amercian Dream waarmaken maar zoals blijkt uit getuigenissen van veel Amerikan is dit nu allemaal een beetje overroepen. Je kan het maken maar je kan ook zwaar op je gezicht gaan.

OK belastingen en dergelijke lijken lager, maar zoals andere mensen op forum aangegeven, opgepast, maak het optelsommetje en het resultaat blijkt toch niet zoveel te verschillen.

Amerika is een enorm land dus het grootste probleem is de sociale zekerheid. Ja we betalen veel belastingen in Belgie en Nederland, maar we spreken over wel 1 van de beste systemen in Europa qua sociale zekerheid. Hier in Zwisterland mogen we ook niet klagen, gisteren naar tandarts geweest, papiertje gekregen en vrijdag staat alles terug op rekening. Zelfde voor dokter. Dus zolangs je gezond blijft in US is het allemaal nog OK. Maar krijg je iets voor, ik mag er ni aan denken. Zelfs als betaalt de werkgever een deel (wat vandaag lang ni altijd geval is), dan nog mag je aardig bedrag op tafel leggen.

Wat ons momenteel doet twijfelen, rationeel gezien:

- sociale zekerheid of beter on-zekerheid lol
- salarissen in US (niet te vergelijken met Europa) En zoals vandaag blijkt gaan zelfs hoogopgeleide mensen werken in een MacDo aan 10 $ per uur. Laat staan dat men zelfs zo een baantje kan vinden. Dit zijn wij echt niet zitten, een goed salaris in Europa opgeven en ruilen voor een uurloontje en dit gewoon om in US te zijn. Is het ons allemaal toch niet waard.
- vakantiedagen zeer beperkt
- werkzekerheid zeer beperkt, je kan rap aangenomen worden maar ook zeer snel weer buiten liggen
- kinderen moeten we zelfs niet aan denken in US want dit kost een fortuin aan school en opleiding
- opbouwen credit history, die je totaal niet hebt. Dus als je ooit wil kopen vandaag de dag zal je het als buitenlander en geen credits zeer moeilijk hebben. Vergeet niet dat banken in zware liquiditeitsproblemen zitten vandaag de dag dus als je wil lenen heb je beter zeer goede papieren.

Mijn conclusie is volgende: als je vandaag naar US gaat kies je voor het avontuur, een echte ROLLERCOASTER daar mag je zeker van zijn !!!

Jo
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

jsalien24 schreef:Wat ons momenteel doet twijfelen, rationeel gezien:
- sociale zekerheid of beter on-zekerheid lol
- vakantiedagen zeer beperkt
- werkzekerheid zeer beperkt, je kan rap aangenomen worden maar ook zeer snel weer buiten liggen
- kinderen moeten we zelfs niet aan denken in US want dit kost een fortuin aan school en opleiding
- opbouwen credit history, die je totaal niet hebt. Dus als je ooit wil kopen vandaag de dag zal je het als buitenlander en geen credits zeer moeilijk hebben.
Jo, deze dingen zijn niet veranderd sinds dat jij besloot om deel te nemen aan de green card loterij...
Had je er dan vooraf nooit goed over nagedacht? Heb je je gewoon maar eens voor de lol ingeschreven?
jsalien24 schreef: - salarissen in US (niet te vergelijken met Europa)
Ik weet niet wat je hier mee wilt bedoelen, en ik kan ook geen uitspraak doen over jouw sector, maar als in kijk in mijn man zijn sector, en naar de jobs waar hij voor in aanmerking komt, dan zijn die lonen zeker niet lager dan wat hij hier in Belgie heeft (en dat is een zeer competitief loon, want als hij binnen Belgie van werk wil veranderen, dan merkt hij heel vaak dat hij dan een aanzienlijk deel loon af zou moeten geven).
jsalien24 schreef: En zoals vandaag blijkt gaan zelfs hoogopgeleide mensen werken in een MacDo aan 10 $ per uur.
Als de crisis hier straks nog wat zwaarder toeslaat (ik hoorde begin deze week dat men nog 100.000 werklozen extra verwacht tegen het einde van dit jaar), denk je dan dat onze hoogopgeleide Belgen een hamburgerbaantje gaan vinden dat € 10/uur gaat betalen?...
In Amerika heb je zelfs een voordeel, namelijk dat men wat dat betreft veel minder in hokjes denkt. Daar maak je als universitair nog tenminste een kans als je voor zo'n baan gaat solliciteren. Als jij je handen maar uit de mouwen wilt steken. Hier ben je al vooraf afgeschreven, mag je niet eens op gesprek komen.
jsalien24 schreef: Mijn conclusie is volgende: als je vandaag naar US gaat kies je voor het avontuur, een echte ROLLERCOASTER daar mag je zeker van zijn !!!
Het is, als je nog geen baanaanbod hebt, zeker meer avontuurlijk dan bijvoorbeeld 3 jaar geleden. Maar als ik kijk naar al die criteria die jij in je voorgaande bericht aanhaalt, dan zijn dat dingen die je had kunnen weten vooraleer je je inschreef voor de green card loterij. Die dingen zijn altijd al zo geweest de laatste jaren.
Ik krijg de indruk dat je deelgenomen hebt om opportunistische redenen, in de idee dat je in Amerika een rijk man ging worden met een baan waar je veel poen kon gaan scheppen, maar dat Amerika niet echt in je hart zit. En dan begrijp ik wel dat je, zelfs al ben je een jong koppel zonder kinderen, het niet aandurft momenteel. Want dat poen scheppen, dat is niet zo heel erg zeker momenteel, daar zou je mogelijk een paar jaartjes op moeten wachten.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
jsalien24
Amerika-ontdekker

Bericht door jsalien24 »

Om even te reageren,

Punt dat ik wil maken is dat als je alles op rijtje zet, dat je rationeel gezien zeker NIET beter af bent in de US. De American Dream waar men tegenwoordig alleen maar oog voor heeft, die kan wel eens raar uitdraaien.

Wat onze inschrijving betreft, op het moment zelf is het voor de lol jazeker. Er zijn 50.000 visas dus de kans da je wint is zowiezo al klein. We hebben altijd aan US gedacht, hebben er gestudeerd, en vooral ik dan was er echt helemaal gek van. De US was altijd al zo een beetje een droom. Als de kans zich zou voordoen zouden we het zeker overwegen. En boem we winnen van eerste keer en dus nu staan we voor keuze.

Ik werk zelf in financiele sector dus niet echt de ideale omgeving boor het moment lol Mijn vergelijking liep eerder ten aanzien van Zwisterland waar ik nu werk. Belgie liggen lonen vergelijkbaar aanegzien je nu eenmaal zo hoge belastingen hebt in den Belgique. MAAR mijn punt is dat die kerel die zonder werk valt in Belgie niet veel minder zal gaan verdienen dan wat ie kreeg toen ie nog werkte. Die kerel in de US die kan proberen in de MAcDo te gaan werken (eerst wel aanschuiven met zn 1000den voor een paar jobs) maar als dat niet meer lukt kan ie in zn TENT gaan slapen om het een beetje CRU te zeggen. Zelfs al krijgt ie paar maanden appeltje voor dorst, daarna staat ie letterlijk op straat. Ik vind toch dat men een beetje licht over de situatie heengaat.

De crisis hier nog zwaarder als in de US, who will tell ? Zoals het er nu voorstaat is Europa niet beter af dan US. Maar in deze periode heb je liever een BAAN en probeer je die te houden, eerder dan opzeggen en jezelf in het onbekende te storten. HR afdelingen hier op werk hebben meerdere malen aangegeven dat door de vele ontslagen, concurrentie moordend is. Dus al heb je vandaag 3 diplomas, er zal altijd eentje zijn die er nog schepje bovenop doet. Belgie zal het ook nog hard te verduren krijgen, maar nogmaals, je hebt een sociaal vangnet dat je in US niet hebt.

De criteria die ik aanhaal waren er zeker al, maar vergeet niet dat je nu in ergste recessie zit sinds '29. Dus als je 3j geleden het risico nog kon nemen, omdat er toch genoeg werk en kansen waren, waarom niet. Maar vandaag de dag, met werkloosheid die in sommige staten boven 10procent uitkomt, dan vraag ik me af net zoals hele hoop andere Amerikanen wat je op dat moment kan komen zoeken. US is leuk, en mooi en prachtig ...als je een inkomen en baan hebt. Spreek vandaag met een Amerikaan in CA of Alabama of Alaska, die zeggen allemaal hetzelfde. En laat dat nou net een hekel punt zijn in het US van vandaag de dag. Dus GC winnen leuk, spannend, maar laat ons toch wat relativeren en ook eens nadenken over het rationele aspect, en niet alleen het puur emotionele.

Maar nogmaals dit is mijn mening, iedereen neemt zijn persoonlijke beslissing en draagt er de consequenties over.

groeten
Jo
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Dat salaris wat je hier kunt verdienen hangt net als in NL/BE heel erg af van watvoor werk je doet. Over het algemeen genomen heb ik gemerkt dat mensen die vanuit NL naar de US kwamen en werk in dezelfde branche kregen als ze daarvoor hadden, netto meer zijn gaan verdienen.

Als je overweegt hiernaartoe te emigreren wil je natuurlijk een idee hebben van wat je kunt verdienen, en of je daarvan je gezin kunt onderhouden. Ik ben ook weleens nieuwsgierig wat het gezinsinkomen is van de nederamerikanen hier maar het schijnt niet netjes te zijn daarnaar te vragen, misschien een anonieme poll eraan wagen?
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Loek schreef:Dat salaris wat je hier kunt verdienen hangt net als in NL/BE heel erg af van watvoor werk je doet. Over het algemeen genomen heb ik gemerkt dat mensen die vanuit NL naar de US kwamen en werk in dezelfde branche kregen als ze daarvoor hadden, netto meer zijn gaan verdienen.
Ik verdien hier juist minder dan in Nederland. Maar omdat alles hier veel goedkoper is dan in Europa, heb ik (nou ja, wij) een veel riantere levenstijl dan dat ik me in Nederland, of elders in Europa, ooit had kunnen veroorloven.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Maar verdien je bruto minder of netto minder? Ik kan me voorstellen dat dankzij de hogere belasting in NL er uiteindelijk minder aan de strijkstok blijft hangen.

Maar daar noem je tegelijk weer iets waardoor het moeilijk is om inkomen in de US en NL te vergelijken. Een aantal zaken kosten hier een stuk minder dan in NL, waardoor je verder komt met je salaris. Met name luxe artikelen (auto's, benzine bijvoorbeeld) zijn hier goedkoper, waardoor je die hier makkelijker aanschaft dan in NL gebruikelijk zou zijn. Dat vertaal je dan in een riantere levenstijl.

Voorbeeldje: Ik heb vorig jaar een nieuwe motor gekocht. Met alle sales taxes en kosten betaalde ik bijna $13000 hiervoor. Dezelfde motor in NL kostte destijds $22500 (17000 Euro). In nederland zou ik zo'n speeltje dus links laten liggen... :banghead:
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Haha, goed punt. Inderdaad helemaal overheen gekeken. Netto hou ik hier per maand inderdaad (even rekenen) zelfs meer over dan in Nederland. Dat is dan toch wel weer frappant.

Maar vergelijkingen trekken dat lukt echt niet. Je kan hier in onze regio echt voor weinig geld (iets meer dan een ton) al een huis met drie slaapkamers, twee badkamers en een flink stuk grond krijgen. Dat hoef je in Nederland niet te proberen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer