Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ouderwets om zonder laptop, TomTom en GSM te reizen?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Ouderwets om zonder laptop, TomTom en GSM te reizen?

Bericht door Chi Sin X »

Joost9 schreef: Maar ik vraag mij wel af of het wel veilig is om op publieke pc's hotels te reserveren met je creditcard, bijvoorbeeld via priceline of hotwire. Heeft iemand daar ervaring mee of ideeen over?
Helemaal niet veilig (keyloggers). Maar met een beetje geluk wordt er geen misbruik van gemaakt.

Gsm gebruik ik ook liefst niet op vakantie, we bellen ook nooit naar huis. Maar het is een soort van reddingsboei als je vast zit (die meestal nergens werkt :( ).

TomTom gebruiken we enkel als we in drukkere centra komen. Alhoewel dat het altijd wel eenvoudig is om het hotel zo te vinden. Maar meestal ken ik de route gewoon uit mijn hoofd en hoef ik eigenlijk ook geen kaart te gebruiken. Eigenlijk wel erg.

Laptop hebben we bij voor een verslag en voor backup van onze foto's en om misschien iets op te zoeken op internet. Maar we proberen het zo weinig mogelijk te gebruiken. (Als je aan een pc zit, vliegt de tijd echt vooruit :( ).
trapson
Amerikafan

Bericht door trapson »

Ik ben nou eenmaal een Freak op digitaal gebied. Er gaat dan ook mee: Acer Aspire One 150Bw Netbook, Sony Alpha A300 Digitale spiegelreflex camera met 17-70 en 75-300 objectief, Olympus MJU 790Sw Digitale waterdichte compact camera, Nintendo DSlite voor in het vliegtuig, FM zender->MP3 Speler voor in de auto en een Tomtom One XL uitgebreid met laatste USA kaarten en alle mogelijke poi’s zoals Nationale parken/ Bezienswaardigheden/ Hotels/ Restaurants/ Tankstations/ Harley Davidson Dealers enzovoorts. Mobiele telefoon wil ik in de USA ter plekke kopen, voor 30 dollar koop je er een met 50 dollar beltegoed prepaid. Dit is ook met bellen goedkoper als met je eigen telefoon bellen.

Ik heb wel de complete route ook via Google Earth uitgestippeld en wil hem ook nog om gaan zetten met tyre voor op de tomtom. Daarnaast zorg ik dat google earth onze route via de cache op de netbook heeft staan.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ha ha, jij lijkt op Rick! Die wordt er altijd uitgepikt en zijn tas handmatig doorzocht, zoveel gadgets heeft hij mee op reis.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
trapson
Amerikafan

Bericht door trapson »

Ik heb op mijn werk dan ook de bijnaam inspector gadget .....
nicolineC
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door nicolineC »

thebes schreef:Wij gaan op reis met wegenatlas (editie 2000) en stadsplattegronden en zijn nog nooit verdwaald.
Wij reizen altijd met gidsen van Hildebrand. Prima kaarten die gedetailleerd genoeg zijn voor ons. Bovendien vind ik kaartlezen ontzettend leuk. Mijn vriend rijdt altijd op mijn aanwijzingen. Dus voor ons geen TomTom. Wij hebben een NicNic ;-)
thebes schreef:Als we een verslagje naar huis willen sturen doen we dat met de PC van het hotel indien aanwezig. is meestal gratis.
Omdat wij geen laptop hebben maken we regelmatig gebruik van een pc in the public library. In ieder stadje is er wel een te vinden en bovendien is dit ook (bijna altijd) gratis. Bovendien raak je ook vaak in gesprek met de mensen die daar werken. Altijd erg leuk want meestal hebben ze nog goede tips voor onderweg!

Maar iedereen reist op zijn eigen manier hoor. Niks mis mee, toch?

NicolineC
Onze website heeft een nieuw uiterlijk. Nu met routekaartjes van onze USA-reizen en nog meer foto's!
http://www.vacationdreams.nl
SonjaV
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

In de prehistorie (de tijd voor internet, GSM en GPS 8) ) reisden wij ook alleen met kaarten en een agenda waar we in het kort onze belevenissen noteerden.
Thuis werkte ik de verslagen dan uit, maar na 4 weken intens vakantievieren vergeet je toch wel het een en ander, omdat je zoveel in een relatief korte periode meemaakt.
Toen internet ingeburgerd raakte zochten we geregeld een bibliotheek op om via mail het thuisfront op de hoogte te houden van ons wel en wee.
De laatste jaren sjouwen we de laptop mee voor het bijhouden van het live verslag, mailen, het opslaan van foto's en ook back-ups van de foto's maken op CD. Je harde schijf zou maar eens crashen of het ding valt in de Grand Canyon :wink: dan heb je tenminste je foto's nog.
Verder gebruiken we de laptop met een GPS-muis ook voor navigatie.
Voornamelijk in steden of om snel een tankstation of restaurant en dergelijke te vinden.
Voor de rest lekker ouderwets met de kaart op schoot. Dat wordt ook niet zo warm als de laptop :mrgreen:
Met de kaart kom je meestal ook wel waar je zijn wil, maar wij hebben toch een dag gehad dat we ontzettend blij waren met ons navigatiesysteem.
We reden in Utah over een weg die veranderde in een glibberig modderspoor met flinke afgronden naast ons en steeds hoger de bergen in ging tot we in de sneeuw zaten.
Op een gegeven moment in het bos splitste de "weg" zich. Op een boom stonden wat wegnummers gespijkerd, maar deze kwamen totaal niet overeen met de nummers die op onze kaart stonden.
Terug durfden we eigenlijk niet die berg af te glijden. Dankzij de laptop met navigatie wisten we welke kant we op moesten rijden om aan de andere kant via een gelukkig veel betere weg van die berg af te komen.
Wie weet hadden we daar anders nog gezeten :lol:
Dit jaar nemen we voor het eerst Tomtom mee met een paar routes die ik met Tyre gemaakt heb voor een paar offroad-adventures die we willen gaan doen.
En voor het geval we er met Tomtom niet uitkomen kunnen we nog altijd terugvallen op de laptop.
En de kaarten die gaan gewoon ook weer mee. Veel handiger voor een totaal overzicht van het gebied waar je bent.

Maar ouderwets om zonder dat hele digitale gebeuren op vakantie te gaan?
Nee, waarom?
Dan kan je ook zeggen dat kamperen ouderwets is omdat er motels bestaan.
Je hoeft toch niet zonodig alles mee te slepen omdat anderen dat wel doen, terwijl jij daar misschien helemaal geen behoefte aan hebt?
Gewoon doen wat je zelf fijn vind.
kraaltje
Amerikafan

Bericht door kraaltje »

Nee hoor wij nemen niks mee op vakantie,wij zijn nog ouderwets,de planning wordt thuis gemaakt met de RandMcnally atlas en die gaat mee,en dat is het.
silvana
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door silvana »

Ik had ook alleen maar gsm meegenomen. Ik heb niet eens een tomtom en ook geen laptop. Wij hebben het ook met de ouderwetse routebeschrijving (uitgeprint) gedaan.
http://www.myspace.com/stratovana" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stratovana.hyves.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik heb als probeersel navigatie software voor op mijn iPhone aangeschaft,meer om te kijken of het werkt dan om te gebruiken,maar toch,naast een telefoon dus ook een vorm van navigatie mee straks,en natuurlijk kan ik ook mijn mail lezen en internetten met dezelfde iPhone.
En games spelen,foto's maken,en filmpjes kijken in het vliegtuig.... :D
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

silvana schreef:Ik heb niet eens een tomtom en ook geen laptop. Wij hebben het ook met de ouderwetse routebeschrijving (uitgeprint) gedaan.
Die hadden wij, buiten de kaarten ook bij, die 'ouderwetse routebeschrijving'. Ik had op voorhand een soort van roadbook klaargemaakt met die uitgeprinte versies hierin geplakt, een kaartje en de beschrijving. Maar eigenlijk het ik beiden niet zo veel nodig gehad, omdat ik tijdens de voorbereiding van de reis zooooo vaak men route heb ingegeven op google maps zodat ik de route eigenlijk vanbuiten kende (freaky), zelfs de kleine wegjes tot aan het hotel. Wij hebben dan ook nergens moeten zoeken naar de weg.(zonder tomtom dus) Ook wat er allemaal te zien was onderweg en benamingen van trails enz ... stonden in het roadbook op voorhand genoteerd.
Verder was er in dat boek plaats voor 'onze' hotelquoteringen, afgelegde afstanden, tankbeurten, temperatuur van de dag, enz ... om in te vullen op de dag zelf. Ik ben al aan de nieuwe boek bezig en we gaan pas in september :oops:

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
trapson
Amerikafan

Bericht door trapson »

Dude schreef: Ik had op voorhand een soort van roadbook klaargemaakt met die uitgeprinte versies hierin geplakt, een kaartje en de beschrijving. .......
Verder was er in dat boek plaats voor 'onze' hotelquoteringen, afgelegde afstanden, tankbeurten, temperatuur van de dag, enz ... om in te vullen op de dag zelf. Ik ben al aan de nieuwe boek bezig en we gaan pas in september :oops:
Bart
Zo'n roadbook wil ik ook nog gaan maken. Ben nu eerst bezig om deze uit te werken op ons live verslag site (veels te uitgebreid veel links enzo maar ach) en ik heb alle belangrijke dingen al in een map gedaan zoals reserveringsnummers vliegnummers en andere dingen.
nicolineC
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door nicolineC »

trapson schreef:
Dude schreef: Verder was er in dat boek plaats voor 'onze' hotelquoteringen, afgelegde afstanden, tankbeurten, temperatuur van de dag, enz ... om in te vullen op de dag zelf.
Wat een leuk idee zo'n roadbook! Ik krabbel altijd alles op losse velletjes en servetjes... Dank je voor de tip!
nicolineC
Onze website heeft een nieuw uiterlijk. Nu met routekaartjes van onze USA-reizen en nog meer foto's!
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Om even een voorbeeldje te geven van hoe ik dit gemaakt had, twee foto'tjes

Afbeelding

Afbeelding

Op de tweede foto had ik hetgeen Yeehaw hier op het forum genoteerd had voor mij, letterlijk overgeschreven in men roadbook, en ik heb het daar nodig gehad. Ook andere tips van op het forum schreef ik allemaal op, uiteraard moet je dan terplekke keuzes maken naargelang de tijd die je hebt.

Bart
Grts, Bart

nicolineC
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door nicolineC »

Bedankt Dude voor de foto's van je roadbook. Het geeft me inderdaad een idee hoe ik zoiets aan kan pakken.
Ik heb diverse tips van dit forum gekopieerd en in een Excel-sheet gezet. Dat bewaar ik en print het vlak voor mijn vertrek uit. Daarin kan ik ook ruimtes reserveren voor aantekeningen etc.
Yes, ik krijg er steeds meer zin in! :dance:

nicolineC
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Zo kan het uiteraard ook, ik deed het nog op de ouderwetse handgeschreven manier in een gewoon schrift.
Die van dit jaar maak ik weer hetzelfde. Ga jij je excell files in een map steken? of gewoon los meenemen?
Ik had ook nog een aparte map mee met allemaal kaartjes van de parken en wandeltrails en alle afdrukken van alle reserveringen die we gemaakt hadden, zowel hotels, auto en vliegtickets. Die lagen allemaal netjes in volgorde zoals we ze nodig hadden en werden na die dag weggegooid zodat we plaats hadden voor de mapjes en krantjes van de parken :)

Bart
Grts, Bart

hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Leuk woord "roadbook"..... :wink:

Ik maak voor elke reis ook altijd zoiets en noem het dan mijn "draaiboek". Alle tips voor de route staan erin (gaat heel wat knip- en plakwerk aan vooraf), uitgeprinte routekaartjes, reserveringen voor hotel en/of campgrounds etc.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
nicolineC
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door nicolineC »

Dude schreef: Ga jij je excell files in een map steken? of gewoon los meenemen?
Goeie vraag Dude. Ik heb alles altijd in een grote A4-envelop gestopt. Ik ben niet zo georganiseerd hahaha...
's Avonds spit ik alles weer eens door en gooi dan alle papieren weg die ik niet meer nodig heb (overtollige ballast lozen noem ik het maar)...
Een map is nog niet zo'n gek idee... :doublethumb:

nicolineC
José
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door José »

Ontzettend leuk (en goed) idee zo'n roadbook! (k had vorig jaar alleen hotelreserveringen (en e-tickets voor Alcatraz) uitgeprint en in een mapje gedaan.
Maar uitbreiden met tips en ruimte voor aantal kilomters; temperatuur etc. is erg leuk!

Ik ga ook maar eens aan de knutsel! Zal het resultaat nog wel laten zien! (Was dol op werkstukken maken vroeger, dus dat moet goedkomen!)
Deze gaat dus mee; maar wel net zoals de laptop en gsm! (navigatie doen we niet aan; gewoon de kaart op schoot!)
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl

Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Wij hebben een ordner mee(niet zo'n hele dikke). Alles wat gereserveerd is en interessant is zit er op alfabet in. Ook wij gooien e.e.a. weg als het voorbij is.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Ik maak elke keer een dik draaiboek en die bind ik zelfs in ;) Alles wat ik in de loop der maanden heb verzameld aan info en foto's wordt in een Worddocument geplakt. Vooral de kinderen lezen graag 's morgens in de auto wat er allemaal op het programma staat voor die dag. Zij zijn veel minder intensief bezig geweest met de voorbereidingen en zijn dus zijn altijd erg nieuwsgierig wat we allemaal gaan doen.

Deze is van 2007:

Afbeelding Afbeelding
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer