Henriëtte schreef:Marjan, wat betreft Yellow Rock, ik heb eigenlijk altijd het idee gehad dat jullie wel de goede route hebben gevolgd, maar dat jullie niet vooraf wisten dat je - als je eenmaal die moeilijke klim hebt gehad - nog een stuk verder moesten lopen. En dat jullie toen dus, omdat het al laat was, niet meer genoeg tijd hadden om helemaal tot Yellow Rock door te lopen. Het kaartje dat in het topic staat waar je je bloedstollende avontuur beschrijft, is precies hetzelfde kaartje dat wij ook in onze gegevens hebben zitten. We hebben het kaartje vergeleken met Google Earth, en de route van het kaartje lijkt daarmee heel goed overeen te komen.
Henriëtte,
Je hebt hier wel wat teweeg gebracht. Jan en ik zitten al twee uur de sites weer te bekijken en te lezen om erachter te komen wat we verkeerd gedaan hebben. Maar.....ik ben eruit.
Het bewuste kaartje klopt als je start bij de parking van Hackberry Canyon. Wij zijn daar ook geweest en zagen in de verte al een glimp van Yellow Rock. Wij hadden echter een beschrijving bij ons dat je de auto moest parkeren op de splitsing met de Brigham Plain road ietsjes zuidelijker en van daaruit moet starten. Nu ik de diverse sites weer bekijk zie ik ook dat de een het ene en de ander het andere startpunt noemt.
Start je bij de parking van HC en je komt bij de wash, moet je volgens het kaartje eerst een stuk naar links door de wash en dan omhoog. Wij gingen dus iets zuidelijker door het struikgewas naar de wash en zijn, precies volgens het kaartje, eerst een stuk stroomafwaarts (naar links) gelopen langs de bergrand al speurende naar een mogelijkheid omhoog te kunnen gaan. Op enig moment zagen we een soort gleuf in de berg en zijn daar begonnen te klimmen tot we op zo'n hoogte waren en de bergwand zo steil werd dat we niet meer voor of achteruit konden, mede door alle stenen die los zaten. Het verhaal ken je verder. Ik heb even gedacht me maar te laten vallen omdat ik geen uitweg meer zag, maar toen ik m'n verstand weer kreeg zijn we in soort levengevaarlijke "steile wandrace" toch boven gekomen. We zagen Yellow Rock toen wel, maar we zaten helemaal verkeerd en er was geen mogelijkheid daar te komen door de afgronden en spleten daarboven. Ik wilde toen ook geen moeite meer doen. Het was laat in de middag en de angst dat ik niet weer beneden kon komen had ons beiden in zijn greep. Het heeft nog heel wat moeite gekocht om inderdaad weer op de begane grond te komen.
Nu ik google earth ook nog weer heb bekeken is het mij duidelijk dat wij, toen we in de wash kwamen, niet naar links hadden moeten lopen. Het pad omhoog is daar al op dat punt. We hadden dus niet de juiste beschrijving bij het juiste kaartje. Op google earth zie ik nu ook heel duidelijk het bewuste steile pad wat zo risicovol is bij de afdaling. Ik kan het nu zo vinden.
Over die afdaling had ik mij eigenlijk tot nu toe nog niet zo druk gemaakt, maar ik begrijp wel dat het heel tricky is. We gaan het gewoon proberen al is het op mijn kont of achterste voren. Ik zie veel meer op tegen de beklimming van Yellow Rock zelf. Ik heb altijd de grootste moeite met stijgen, ik heb direct ademnood. Neemt niet weg dat ik het wel ga doen, dan duurt het maar wat langer. Zo'n prachtig uniek brok natuur "moet" ik gezien en ervaren hebben voor mijn gevoel al ben ik dan kapot. Dat is de tik die ik heb......
De andere route terug via de Box (splitsing van de Paria River en de Cottonwood Creek) is mij veel te lang. Ik denk niet dat ik dat ook nog red. Ik zal nog wel even voor jou speuren of ik daar misschien iets meer informatie over kan vinden.
Op de franse site die Carin heeft gegeven staat
Yellow Rock ook beschreven met prachtige foto's erbij en ook een paar filmpjes en een
kaart. Op dit kaartje zie je ook de route recht tegenover de splitsing met BP road en niet vanaf HBC.
Op de site van
Zehrer zijn de GPS=coördinaten nog weer even anders, nl:
GPS-Koordinaten (WGS84/NAD83)
- Abzweigung von der 89er: 37°06'18''N - 111°50'49''W
- Parkplatz und Trailhead: 37°15'14''N - 111°54'37''W
- Yellow Rock: 37°15'33''N - 111°55'25''W
Weet iemand ook of je tijdens zulke hikes met GPS-coördinaten kunt werken via je TomTom (ik heb de 920) en zo ja hoe doe je dat dan? Ik kom er niet helemaal uit nl.
@ Marianne, ik had tot van de week ook nog nooit gehoord van de Grand Falls hoor. Maar nu ik het gelezen heb en er foto's van heb gezien in PHtheSW is het wel op ons programma gezet, mede omdat het jaargetijde inderdaad ook geschikt lijkt te zijn. Ziet er spectaculair uit tenminste.....
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen: