We willen veel dirtroads rijden en de wat minder bezochte en wat moeilijker bereikbare mooie plekjes bezoeken. Een aantal mooie hikes staan op het programma evenals een aantal slotcanyons waar we een groot liefhebber van zijn.
Er wordt mij regelmatig gevraagd naar de route die we willen doen, maar een echte vaste route hebben we niet.We willen graag flexibel zijn en e.e.a. laten afhangen van het weer of de zin die we hebben op dat moment. We reizen deze keer weer met ons tentje rond en vrijheid/blijheid en avontuur staat deze trip hoog in het vaandel.
Uiteraard hebben we een aantal highlights op het programma staan die we perse willen doen en/of zien, maar er is ook genoeg ruimte over om te switchen of nog iets anders erbij te doen. Met mijn nieuwe boeken “Photographing the Southwest” ben ik weer zoveel moois tegengekomen, dat ik aan vier maanden nog niet genoeg heb…...

Voor de beeldvorming heb ik toch maar een routekaartje gemaakt van de plaatsen die we in elk geval aandoen. In grote lijnen ziet onze trip er als volgt uit:

* Phoenix – Inkopen bij Walmart, Taliesin West (tip van Harry)
* Sedona – via Granite Dells, Red Crossing, een aantal hikes, Montezuma Castle en Well
* Page – willen we plm 5 dagen verblijven., o.a. Alstrom Point, Buckskin Gulch, Waterhole Canyon, Valley of the White Ghosts, White Rocks en we doen een nieuwe poging naar Yellow Rock, ondanks ons bloedstollend avontuur van de vorige keer.
* Red en White (Blue) Canyon en Monument Valley naar Gouldings voor de overnachting.
* De Johns Canyon road rijden langs de goosenecks van de San Juan River. Via Moki Dugway en de US 95 naar Halls Crossing. Met de veerpont over Lake Powell naar Bullfrog en vanaf daar nu ook eens het zuidelijke stuk van de Burr Trail rijden, dan door Capitol Reef naar Fruita.
* Cathedral Valley loop in Capitol Reef gaat op herhaling. De mooiste autotocht tot nu toe die we gedaan hebben. Deze keer proberen we hem andersom te rijden, maar daarvoor gaan we eerst checken of we wel de rivier door kunnen met onze auto.
* San Rafael Swell – verder ontdekken. Hoe en wat precies weet ik nog niet zeker. Moet nog uitgezocht worden, maar detailkaarten van dit gebied heb ik in elk geval. Crack Canyon staat hoog op het lijstje en ook willen we graag een loop rijden.
* Moab – ook hier een dag of 5 verblijven voor o.a. de Onion Creek road, hike Fisher Towers (herhaling), hike Negro Bill Canyon en Morning Glory Arch, de Tower Arch in Arches NP, de Shäfertrail (omhoog deze keer) en naar Mozes en Zeus in Canyonlands.
* Needles district in Canyonlands
* Vanaf La Sal Junction via de 90 en 145 door de bergen via Telluride. We willen ook nog een beetje “groen” zien…..
* Bisti Badlands (op herhaling)
* Shiprock – deze rots eens van dichtbij zien en dan via de Lukachuka Pass langs de noordkant van Canyon de Chelly
* Petrified Forest (waarschijnlijk) en via Payson weer naar Phoenix
We vliegen met United Airlines via Washington DC naar Phoenix. Vier weken later op 12 mei vliegen we weer terug. Voor het eerst zullen we vanaf Brussel (Zaventhem) vertrekken. We hebben hiervoor op 2e Paasdag een overnachting geboekt in het Best Western Axis, 6 km van de luchthaven. Onze auto kan die vier weken daar gratis op het openbare parkeerterrein blijven staan (tip van Annie). Het vervoer per taxi van en naar de luchthaven van Zaventhem moet ik nog regelen.
Ik heb een auto gehuurd bij Hertz uit de L-klasse, een 4WD/AWD highclearance SUV, geboekt via Hotelplan. Ik heb hier goede ervaringen mee. Op de voucher van Hotelplan staat expliciet vermeld dat de L-klasse om een 4WD gaat en van deze vermelding heb ik al eens eerder profijt gehad.
De eerste overnachting in Phoenix heb ik geboekt via Priceline en voor slechts $ 41 het mooie Radisson Hotel Airport North gewonnen.

De laatste overnachting is via Hotwire geboekt en daar wonnen we voor $ 59 het Crowne Plaza Airport hotel, met shuttledienst.

Ik kan voor deze trip best nog wel tips gebruiken van kenners en ook heb ik nog een aantal specifieke vragen die ik hier de komende tijd op het forum kenbaar zal maken.
Ik begin maar bij Sedona. Er zijn zoveel hikes te doen daar, maar welke raden jullie aan om in elk geval te doen? Graag niet al te lange trails omdat het pas de eerste dagen van de vakantie is en we eerst een beetje willen acclimatiseren voordat we aan het “grotere” werk beginnen. Red Crossing staat in elk geval op het lijstje, maar we hebben nog een dag daar te besteden. Misschien is er ook nog een of andere leuke dirtroad die de moeite waard is?
Ik hoor het graag.
Marjan