Ik ben zes jaar geleden op een highschool exchange geweest, met Aspect, ook naar California. Zij gaven de garantie dat je daar dan ook geplaatst werd en dat was een van de keuzes om voor hen te kiezen. Achteraf had ik eigenlijk net zo graag in welke andere staat gewilt, of eigenlijk zou ik 't gewoon graag nog een keer over doen in een andere staat. Maar California was wel heel erg mooi. Ik zat in San Anselmo, een stadje 20 minuten boven San Francisco. Ik weet dus weinig van AFS maar als je specifieke vragen over California hebt, of bredere vragen over zo'n jaar, dan hoor ik het wel. Van de zomer ga ik (voor de tweede keer) terug naar mijn gastgezin, samen met Larissa (Magnolia van dit forum) en we hebben er erg veel zin in! Ik heb nog steeds goed contact met mijn gastgezin.
Ik kan wel even een samenvatting van mijn jaar geven, ook leuk om voor mezelf weer eens herinneringen op te halen.
14 augustus
Vertrek vanaf Schiphol. Het afscheid was toch wel moeilijk. Ik stond bij de douane te wachten, maar ik wilde niet meer om kijken naar de plek waar m'n ouders stonden, bang om in huilen uit te barsten. Eenmaal door de douane ging het wel weer en had ik al contact gelegd met andere Nederlanders die ook gingen.
Preparation Course in NYC: Niet erg nuttig, wel erg gezellig. We zaten twee dagen in een conference room van een hotel, erg frustrerend als je voor 't eerst in NY bent, ik wilde die stad in! (Wel 1 dag gedaan, was fantastisch)
Aankomst in San Francisco
Mijn gastgezin, een single mom en hostsissie van 5, stonden bij de bagage op me te wachten. Het was direct gezellig. Hun huisje was gezellig. Erg klein, maar knus.
Eerste weken:
Ik voelde me snel thuis, had al snel mijn draai gevonden binnen het gastgezin (en niet als au pair, dat was bij mij erg belangrijk, omdat het zo'n klein zusje was) Ze namen me mee naar leuke dingen in de buurt, stadjes, festivals, de grote stad San Francisco, erg leuk. Ook ontmoette ik nog voor de school begon al twee andere exchange students, uit Duitsland en Colombia. Met hen ben ik nog steeds goed bevriend. Dat blijft toch echt wel.
Eerste schooldag
Mijn eerste les was US History en we speelden de State Game, schrijf zoveel mogelijk staten op. Ik had er 39, en was daarmee niet eens de slechtste. Een meisje sprak me na de les aan, was heel lief, ik had direct contact. Het is nog altijd heel raar om te denken dat zij een paar jaar geleden is overleden. Tijdens Frans moest ik mij voorstellen omdat ik nieuw was. Ik begon te praten met mijn (zeker vergelijkend met het Amerikaanse accent) goede mooie Franse accent en de hele klas draaide zich verbaast om. Wie was dat meisje?! In de pauze mocht ik bij twee meisjes uit die les zitten. Wij hadden overigens geen kantine zoals op de meeste highschools. Die was afgebrand een paar jaar eerder, en het was toch altijd lekker weer, dus meestal zaten we op het gras of gingen we naar de strip mall in de buurt om eten te halen. (= duur, vergis je daar niet in, kost zeker 5 dollar per keer en je zegt misschien wel dat je dat niet gaat doen, maar als de rest dat allemaal doet, dan ga je toch mee) Nog even wat betreft mijn vak keuze: In het eerste semester volgde ik de volgende vakken: US History, French, Spanish, Essaywriting (heel erg nuttig, nog altijd baat bij),Photography en Computer Animation. In het tweede semester waren de eerste drie en Photography hetzelfde, maar nu had ik er Contemporary Fiction en Ceramics (pottenbakken) bij.
Eerste schoolweken
We hadden aan het einde van de eerste week een Senior Day in de gym. Heel intens, we moesten allemaal spelletjes doen om elkaar beter te leren vertrouwen. Zo leerden we dat iedereen
12 hugs a day nodig heeft, en moesten we elkaar hugs geven. Maf voor mij, want ik kende bijna niemand, dus ik hugde complete strangers. Ook moesten we een spel doen waarbij iedereen in een rij stond tegenover een denkbeeldige lijn. Er werden statements geroepen, zoals: Ik heb een grootouder verloren of ik heb wel eens een ongeluk gehad. En als dat voor jou klopte, dan moest je de lijn oversteken. De statements werden steeds heftiger, zoals Ik ben homo, of ik ben wel eens mishandeld, en heel veel mensen waren aan het huilen, mensen die elkaar al jaren kenden durfden eindelijk iets op te biechten. Was heel intens, maar ook heel bijzonder om zo als semi-buitenstaander mee te maken. Maar goed genoeg over Senior Day. De rest van de eerste weken ging eigenlijk prima. Ik was actief bezig met contact zoeken, heb auditie gedaan voor de Dance Troupe en ging bij het tennis team. Ik maakte snel contacten, al bleef het wel heel erg veel oppervlakkig met de Amerikanen. Wel was ik al goed bevriend geraakt met de Duitse en Colombiaanse meisjes.
Wisseling van gastgezin
Half oktober kreeg ik te horen dat ik van gastgezin moest wisselen. Mijn hostmom had een belangrijke klant kwijtgeraakt op haar werk en kon het zich daardoor niet meer permitteren om een extra gezinslid er bij te hebben. Heel jammer, maar helaas. Via mijn tennis team vond ik een nieuw gastgezin, vader, moeder, dochter van 16 en zoon van 13. Er was geen plek bij hen in huis, maar hun buren hadden een appartement onder het huis, dus daar mocht ik slapen. Ik hing daar dus altijd met mijn vrienden; het was een geweldig appartment. Met als gevolg dat ik eigenlijk geen goede band met mijn gastgezin kreeg omdat ik er alleen kwam voor het avondeten. Het werkte niet goed. We hadden andere verwachtingen en het werd nooit uitgesproken. Dat was erg jammer, want op zich waren het leuke mensen, Joods, muzikaal, ik heb wel leuke dingen met ze gedaan.
Amerikaanse vrienden
Pas halverwege het jaar, in januari zo ongeveer, kreeg ik echte Amerikaanse vrienden, twee meisjes met wie ik ook nog steeds contact heb. Ik wil ook nog wel even iets vertellen over mijn highschool. Het was niet zoals in de film dat er echt groepjes met populaire mensen en nerds enzo waren. Natuurlijk had je wel iets populairdere mensen en de ietwat nerderige mensen, maar iedereen werd geaccepteerd. Ik ging eigenlijk wel met iedereen om en iedereen kende me wel. Ik heb met meerdere Amerikanen ook wel echt dingen gedaan, zoals naar de film en haar verven en uiteten enzo, al moet ik eerlijk zeggen dat het wel altijd daar blij bleef. Het was toch wel oppervlakkig. Op die twee vriendinnen na dan, zij waren echt top. Maar dat heeft wel lang geduurd voordat dat kwam.
Het feest en de problemen
Dit is een stukje waar ik zelf absoluut niet trots op ben. Op Valentijnsdag waren de gastouders van het Duitse meisje op vakantie dus besloten wij een feest te geven. Er werd stiekem alcohol meegenomen door de Amerikanen en wij hebben het ook opgedronken, terwijl dat fel fel fel tegen de regels is. De details zal ik verder besparen en ik schaam me er voor. Ik had niet echt een goede band met mijn gastzusje van 16 en de dag na het feest zaten we samen gezellig op haar kamer te kletsen, eindelijk eens een keer, en vertelde ik van het feest. Dit heeft zij doorverteld aan haar ouders. Die vervolgens de International Coordinator hebben opgebeld, die weer het hoofdkantoor heeft ingeschakeld. En zo kreeg ik te horen dat ik misschien naar huis gestuurd zou worden. (en mijn Duitse en Colombiaanse vriendinnetjes natuurlijk ook) Stom stom stom. Ik was heel erg bang en het was mijn eigen stomme schuld. Jarenlang was dit mijn droom geweest en ik had het verpest door zoiets stoms, door meeloperij en stoerdoenerij. Ik heb een week op de uitslag gewacht (dat deden ze natuurlijk expres om even goed te laten voelen hoe stom ik was geweest) en het hoofdkantoor zou er over beslissen. Zij kenden ons natuurlijk niet persoonlijk, dus wisten niet hoe lief wij eigenlijk waren, dus het zag er in mijn ogen niet goed uit. Het verlossende telefoontje ging zo:
"Well, we've talked about it..... and well, we've decided....that...you....will....get another chance." We mochten alledrie blijven! Nu is het overigens net alsof ik zo'n feestbeest ben en dat wil ik wel even rechtzetten. Ik heb hier zo oprecht spijt van en ik schaam me er heel erg voor. Als ik 1 fout in mijn leven heb gemaakt, dan is het deze wel. Maar och, wat was ik een naief meisje destijds zeg.
Weer een nieuw gastgezin
Tussen mij en mijn gastgezin ging het natuurlijk helemaal niet meer. Ik kwam er gewoon niet meer, ging steeds uiteten met vrienden. Mijn International Coordinator nam mij en het Duitse meisje tijdelijk op in haar gezin tot ze vervanging had gevonden. Het was een stuk verder weg van school, in een andere stad, en we moesten drie kwartier lopen voor we bij een bushalte kwamen die ons naar school kon brengen met 2 x overstappen, maar eigenlijk was het wel heel erg gezellig. Ze had een man en een dochter van 13 met wie het goed klikte. Ik en het Duitse meisje sliepen samen op een piepklein kamertje, leefden uit koffers. Maar het was er prettig. Er was bijna geen geld, vaak geen eten op tafel en soms bakten we mega chocolate chip cookies als diner, maar we hadden het er goed. Vanaf toen ging het leven beter. Onze hostdad nam ons er op uit voor een tocht door San Francisco, op plaatsjes waar we nog nooit eerder waren geweest. We hadden minder contact met onze Amerikaanse vrienden omdat we zo ver weg waren, maar de keren dat we elkaar zagen was het gezellig. Op school ging het goed, ik was nog steeds verliefd (sinds de eerste schooldag overigens al, sinds die allereerste US History les haha) en ik had veel contacten, iedereen die ik wilde dat me kenden, kenden mij en ik hen.
Yosemite Trip
Ik heb relatief weinig gezien van het land in de tijd dat ik daar was. Dat vind ik wel erg jammer. Ik zou een keer gaan skieen met mijn tweede gastvader en zijn zoon, maar toen waren ze 's ochtends al zonder mij vertrokken. (Het klikte inderdaad niet bepaald goed) Ik heb veel kleine trips naar de omgeving gemaakt, dat wel, vooral met eerste en laatste gastgezin, dat was super. En ik heb 1 grote trip gemaakt naar Yosemite, georganiseerd door Aspect. Dat was heel erg leuk, drie dagen door Yosemite gewandeld.
Prom
Prom was in 1 woord fantastisch. Ik had op Haight Street (de hippie buurt van SF) een fantastische promdress gevonden. Ik had geen date, maar dat deerde niet, ik ging samen met mijn Duitse vriendinnetje en de twee Amerikaanse vriendinnen. We hadden geen limo, maar na het diner in een restaurant zou er een mooie grote andere auto op ons wachten. Toch niet: De moeder van een van die vriendinnen had als verrassing toch een witte limo gehuurd! Het was fantastisch, in de limo met de muziek aan over de Golden Gate Bridge! Onze Prom was in het Hyatt Regency Hotel in SF, een hele mooie locatie (ook als toerist de moeite waard om te bezoeken) en het was geweldig. Uiteindelijk ging ik nog op de foto met mijn crush en dat was het hoogtepunt van de avond.
Graduation
En daar was graduation al weer. Die ochtend moesten we oefenen, en ik moest mijn achternaam fonetisch uitschrijven zodat ze het konden uitspreken (lukte alsnog niet) Het weer was heerlijk en de graduation ceremony was buiten. Ik had een groene cap en gown aan, want groen en zwart waren de highschool kleuren. Dit was wel echt precies zoals in de film en zo voelde het ook. Mijn avatar is een foto van graduation, ik samen met een Amerikaans vriendinnetje.
Afscheid
Afscheid was wel heel moeilijk. Vooral van mijn gastmoeder, die dus oorspronkelijk mijn International Coordinator was geweest. Het was huilen bij het vliegveld. Maar we hebben nog steeds contact! Ik ben het jaar daarna al terug geweest en ga dit jaar dus weer!
Mocht je trouwens interesse in wat foto's hebben, dan hoor ik het wel, ik kan ze zo plaatsen

Leuk, zo'n blast from the past!