Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

vraagjes

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
mannie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

vraagjes

Bericht door mannie »

hallo ik heb even een paar vraagjes,( ik woon vanaf 6 februari in texas-mckinny)

weet iemand waarom ik hier in amerika niets van donald duck kan vinden? dan bedoel ik strips. bij ons in nederland heb je de stripverhalen, het weekblad, de pockets, de duck extra en ga zo maar door. donald duck komt toch uit amerika? maar ik kan er totaal niets van vinden hier.

en weet iemand waarom de middle school zo onzettend streng is ? we kregen 3 boeken mee vol met regels. tuurlijk ik snap orde respect enzo maar dit is militair nivo. mijn oudste zoon van 14 is er verdrietig van, hij mist de gezelligheid. waarom mogen ze in de kantine niet eens opstaan?

mijn zoon kreeg de dag voor hij op de middle school begon een test mee op welk nivo hij zit, een test van 135 pagina's met honderden vragen of hij dat voor de volgende dag af kon hebben en het was al middag. mijn hemel zeg die arme jongen wist niet wat het overkwam.

en weet iemand in welke maand het in texas serieus heet begint te worden? oh en waar je leuke moderne kleding kan kopen???

voor degene die mijn vragen wil beantwoorden alvast heel erg bedankt

groetjes van manuela meilink (*****)

* Note Mod (Rob),

Manuela,
Ik heb je emailadres uit je post verwijderd, de ervaring leerd dat het plaatsen van een emailadres op een openbaar forum wel eens heel veel en vervelende spam op kan leveren vandaar dat ik het verwijderd heb.
Laatst gewijzigd door mannie op 25 feb 2009, 06:00, 1 keer totaal gewijzigd.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: vraagjes

Bericht door FlipjeBTiel »

manuela meilink schreef:en weet iemand waarom de middle school zo onzettend streng is ?
Ik ken de specifieke situatie van de school van je zoon niet natuurlijk, maar in het algemeen is het zo dat Amerikaanse kinderen heel goed meekomen op elementary school, en daarentegen met bosjes uitvallen in high school. Er gebeurt dus iets op de middle schools dat kinderen doet afkeren van school, en scholen zijn daarom druk bezig daar wat aan te doen. Een belangrijk probleem bleek pesten, en een oplossing daartegen waren dingen zoals school uniforms, badges, en stricte ordehandhaving.

Gr., Flipje
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

wat is serieus heet? 30 graden. Mei zou ik zeggen.
Juli en aug zijn het heetste, versterkt door de luchtvochtigheid vanaf de golf. Je went er aan en je hebt overal airco.
Hier in MO is het iets minder heet maar komt grotendeels overheen. Ik vind het heerlijk ondanks de luchtvochtigheid.
Binnen heb ik gewoon airco.

Donald duck? Hier is het meer Mickey denk ik
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik vind de scholen hier ook streng hoor. Wij zijn wel wat gewend, maar soms moet ik er toch wel erg om lachen (zo staan er in het high school handbook zelfs regels over handjes vasthouden). Je moet denk ik vooral in je achterhoofd houden dat ze hier voor alle situaties een regel willen hebben. Waar in Nederland (volgens mij, want ik heb daar nooit kinderen op school gehad) nog wel eens dingen uit de losse pols gedaan worden, wordt hier meteen het handbook er bijgehaald. Dat is heel normaal. Het went snel hoor, en ik vind het zelf ergens ook wel fijn. Als ik mijn kids vergelijk met neefjes en nichtjes uit Nederland, dan vind ik dat ze vele malen beleefder zijn (maar goed, dat hoeft natuurlijk niks met de school te maken).

Donald Duck ken ik hier inderdaad ook niet. Misschien kun je het uit Nederland laten overkomen?

En serieus heet, sja, wat is heet? Augustus noemen ze hier de "Dog days", maar in Juli kan het ook al heel erg zijn. De eerste zomer hier vond ik het al in Juni niet meer te doen, dus het is maar net in hoeverre je eraan gewend. Wij kunnen in ieder geval in April nog wel eens met de ramen open slapen, en in Mei is dat meestal wel gedaan..helpt dat?
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

DixieChick schreef:Donald Duck ken ik hier inderdaad ook niet. Misschien kun je het uit Nederland laten overkomen?
Ik ben moe en naar de Oscars aan het kijken, maar Donald Duck is hier wel degelijk, hoor! Rick is erop geabonneerd. Hetzelfde als in Nederland is het niet. Hij gaat naar een speciale stripwinkel om ze op te halen.

Er is heel veel, dat ik over de scholen kwijt wil (positief hier, negatief mijn ervaring Nederland), maar daar ben ik te moe voor en ik ga morgen op reis. Een uitdrukking hier is goed om te volgen: "go with the punches". Absorbeer en aanvaard, dat is de beste houding in een vreemd land.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
mannie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door mannie »

absorbeer en aanvaard is voor een volwassen persoon wel te doen, ik absorbeer en aanvaard ook, maar een jongen van 14 dat vind ik toch wat anders.
als hij van een losse gezellige schoolsfeer in een strak regime komt dan valt dat voor die jongen niet mee. ik weet niet wat jij niet goed vind aan nederlandse scholen, maar mijn zoon haalde goeie cijfers en was gelukkig daar, nu is hij er gewoon verdrietig van dat het zo streng is, we wonen hier nutuurlijk ook nog maar kort. (2 en een halve week) en je kunt er kort of lang over praten maar mijn zoon zijn gevoel is simpelweg zijn gevoel.

mijn vraag was ook meer, weet iemand waarom het zo streng is, of waarom ze niet mogen opstaan in de pauze.

groetjes manuela
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Ik heb vandeweek jullie blog ontdekt, erg leuk om te lezen! Jammer dat jullie oudste zoon zo verdrietig is. Het is ook allemaal niet niks, zeker voor kinderen in die puberleeftijd. Ik kan me voorstellen dat dit je moederhart pijn doet, je ziet je kind het liefst gelukkig. Ik hoop dat hij zich snel thuis gaat voelen. Sterkte ermee!
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

De boekjes met de regels hebben ze zodat ze erop terug kunnen vallen als er iets gebeurd. In werkelijkheid vindt ik het wel meevallen, maar inderdaad zal het even aanpassen zijn als je hier net komt. Het verschil valt natuurlijk meteen op en je zoon zal Nederland zeker missen. Het is in het begin even moeilijk en doorbijten, maar het went wel. Waarom ze niet mogen opstaan in de kantine? Geen idee, die regel heb ik nog niet van gehoord, en je kunt het op school even vragen waarom dit zo is.
Vergeet de regels even, ik heb die boekjes trouwens nooit van voor tot achter gelezen, alleen even doorgebladerd. De meeste dingen die ik erin zie staan zijn een beetje 'common sense' dingen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ach, wij hebben op het college ook een heel boekje met gedragsregels (en de sancties), maar dat wordt niet altijd systematisch toegepast. Het geeft het team wel iets in de hand om die leerlingen die constant over de lijntjes gaan bij te sturen. Aanvankelijk was zachter, maar als ze over de schreef blijven gaan, dan met strengere maatregelen.
Het zal voor je zoon niet leuk zijn, dat is ook vaak de commentaar die ik van de (vele) Nederlanders bij ons op de Vlaamse school hoor, dat het veel strenger is dan in Nederland. Maar als je de regels kent, en je houdt je er aan, dan is er niks aan de hand.
Bekijk het ook zo: waarom moet hij rondwandelen in de kantine?... Je hebt er je plaats (vast, of telkens gewoon met het groepje waarmee je gaat eten), en zit daar om te eten. Als je gedaan hebt, dan ga je terug buiten. Als iedereen begint rond te wandelen en gaat een gesprekje voeren met anderen, dan zijn er misschien plaatsen te weinig om te zitten of duurt het eten te lang. Want eten gaat vaak in 'shiften' in Amerika, omdat er zoveel leerlingen zijn.
En dit is nu maar een voorbeeldje van 1 regel. Maar met wat goede wil kan je vast al die regeltjes wel zo bekijken. Maar nu op dit moment zal heel die verandering voor zo'n stoere kerel best wel beangstigend zijn, zal hij zich wat onzeker voelen, en dan ga je makkelijk de dingen negatief zien. Is nergens voor nodig, zijn schoolgenoten overleven het ook. Probeer hem te helpen om de dingen zoveel mogelijk te relativeren en in een voor hem aanvaardbaar perspectief te plaatsen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
mannie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door mannie »

jerbia schreef:Ik heb vandeweek jullie blog ontdekt, erg leuk om te lezen! Jammer dat jullie oudste zoon zo verdrietig is. Het is ook allemaal niet niks, zeker voor kinderen in die puberleeftijd. Ik kan me voorstellen dat dit je moederhart pijn doet, je ziet je kind het liefst gelukkig. Ik hoop dat hij zich snel thuis gaat voelen. Sterkte ermee!
bedankt dat je een beetje meeleeft, doet wel goed hoor.

groetjes manuela
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Is ook allemaal niet niks, daar zit je dan ineens alleen in een ver land. En ineens lijkt alles erg, maar dat is ook de stress van het geregel van de afgelopen maanden. Geef het even een tijdje, je moet even je "kuiltje vinden" daar en je omgeving vertrouwd maken. Het wordt steeds makkelijker en op een gegeven moment zul je denken: dit heb ik toch maar gedurfd en gedaan! 8)

Succes, en blijf dit forum volgen, er zijn genoeg mensen met tips voor allerlei situaties. Je hoeft het wiel niet zelf opnieuw uit te vinden.
Laatst gewijzigd door kastelke op 25 feb 2009, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van bovenstaand bericht verwijderd.
"Keep Georgia On Your Mind"
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Hoi Manuela,

Ik lees jouw verhaal en ik denk dan terug aan Manja hier op het forum. Zij vertrokken wel zonder kinderen, maar ik weet nog hoeveel vragen zij had en hoe onzeker ze was. Pas las ik op haar blog hoe blij ze was met een jaar verlenging van hun verblijf. Zo leuk!

Misschien heb je wat aan haar verhalen uit de begintijd? Ze houdt haar eigen weblog bij. Misschien heb je die allang ontdekt hoor, maar vooruit ...

Heel veel sterkte en ik hoop dat jullie je draai gaan vinden. Niks erger dan wanneer je kinderen zich niet fijn voelen, ik snap je gevoel best!

Groetjes,
Monique
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik ging in 1994 naar een college campus voor een jaar op een hele strenge school (wist ik ook niet)
Ik 24 jaar oud al 4 jaar zelfstandig zijnde kom op een college waar ik in een dorm wordt gestopt met stinkende 18 jarige pubers. Gelukkig kreeg ik al snel iets beters.
Het collge kende mannen en vrouwen dormatories en ik mocht niet naar de kamers van de vrouwen (allemaal volwassenen),
Verplicht naar de kerk op zondag, geen alcohol op je kamer en alleen roken op bepaalde plaatsen.
Je went er echter aan en er zijn ergere dingen op de wereld. Ik heb mij snel aangepast en ontdekt dat al deze "belemmeringen " niet zo'n heel groot probleem waren. Je zoon is, net zoals ik dat was, gewend aan de nederlandse manier van dingen doen en de nederlandse mentaliteit.
Veel nederlanders vergissen zich en denken dat amerikanen grotendeels hetzelfde zijn als Nederlanders en dat zijn ze niet. Er zijn wel degelijk zeer grote cultuurverschillen met Nederland. Wat helpt is om het eerst allemaal over je heen te laten komen, om het allemaal te ervaren ookal ben je het lang niet overal mee eens. Ga niet overdreven nederland zitten verdedigen. Je verandert die amerikaan toch niet van gedachten.
Je moet de gedachtengang houden dat jullie je moeten aanpassen niet zij.
Wat misschien vreemd klinkt maar wel goed helpt is het je aansluiten bij een kerk. Zoek er een die vrij modern is.
Je komt hierdoor in contact met amerikanen die wat opener zijn dan de wat zware baptisten etc kerken.
Als voorbeeld: wij gaan naar deze http://www.fbclife.org/app/ . Wij als nederlanders voelen ons daar best thuis.

Kortom het komt allemaal wel goed uiteindelijk. Ik woon hier al weer bijna 13 jaar inmiddels
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Hoi Manuela.

Ik volg jullie blog ook al vanaf dat jullie naar Texas vertrokken zijn. Heel leuk om te lezen hoe jullie alles ervaren.
Ik kan me best voorstellen dat Michael het moeilijk vind al die regeltjes. Het is ook niet niks om in een ver land in een klas tussen allemaal vreemde kinderen geplaatst te worden. En dan ook nog veel meer regeltjes als thuis, best eng voor zo'n jongen.
Maar ik denk dat hij er over een paar weken heel anders over denkt, dan is hij er vast al wat meer aan gewend. Het heeft gewoon even wat tijd nodig.

Marjon
mannie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door mannie »

ned in MO schreef:Ik ging in 1994 naar een college campus voor een jaar op een hele strenge school (wist ik ook niet)
Ik 24 jaar oud al 4 jaar zelfstandig zijnde kom op een college waar ik in een dorm wordt gestopt met stinkende 18 jarige pubers. Gelukkig kreeg ik al snel iets beters.
tsja 18 jarige stinkende pubers, wat is dat toch ? onze puber is 14 maar zodra hij thuis is ruikt zijn kamer ook meteen niet fris meer,en ik hoor daar meer ouders over. ik verdedig nederland ook niet perse hoor ik vind het alleen moeilijk om te zien dat onze puber er wat treurig van is iedere dag. en ik had het ook op onze vakanties al gemerkt dat de cultuur hier inderdaad heel veel van europa verschilt. ik wil de amerikanen ook niet van gedachten veranderen, maar ik probeer het wel te begrijpen. en dat van de kerk dat moet ik even laten inwerken want dat zijn wij echt niet gewend.

maar ik begrijp je, ik zal op een gegeven moment nederland een beetje los moeten gaan laten want ik woon tenslotte nu hier, en ik zou ook niet terug willen hoor, het bevalt me hier prima en de mensen zijn hier zo lief en behulpzaam.

groetjes manuela
Laatst gewijzigd door hekkie op 25 feb 2009, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gedeeltelijk verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Dat van de kerk was ik ook niet maar de kerk heeft hier gewoon een heel groot draagvlak sociaal gezien.
Heel veel dingen worden hier gedaan en georganiseerd.
Wij hebben hier hele goede vrienden aan overgehouden ook al denken ze anders dan wij.
Voordeel van religie is ook dat je op den duur de amerikaan wat beter gaat begrijpen, bijv de gedachtegang die er achter zit.
Wat ik ook gemerkt hebt is dat mijn mening op een aantal dingen is bijgesteld en over andere dingen schud ik mijn hoofd maar weer eens in ongeloof :mrgreen:
Beste advies dat ik je zoon kan geven is om het wat tijd te geven. Zijn klasgenoten moeten ook aan hem opgewarmd worden.
Houdt ie van sporten? Als ie voetbalt moet ie bij een soccer club gaan. Is hij natuurlijk al gauw de cruijff van het groepje
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoi Manuela,

Experts zeggen, dat zo'n grote verhuizing een jaar aanpassing vereist. Van wat ik om me heen zie en als ik terugdenk aan onze verhuizing (mijn zus was 11, mijn jongste broer 16, mijn oudste broer 19, ikzelf wel volwassen met 21) klopt dat wel. Ik logeer op het moment bij (Amerikaanse) vrienden, die afgelopen mei van Washington DC naar Huntsville, Alabama, zijn verhuisd. Zij beginnen zich nu pas een beetje thuis te voelen. Dus zelfs binnen het land verhuizen vergt grote aanpassing, want de verschillende regio's hebben andere mentaliteiten en de ene regio is liberaler en "losser", dan de andere.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Van zo ongeveer een jaar klopt wel. Je zit er nog erg kort, en het is ook wel een beetje een rouwprocess om alles wat je kent op te geven. Ik weet dat ik me in het begin heel erg afzette tegen veel dingen, tot ik wat wende aan alles wat anders was, en wat dingen begon te begrijpen hoe het werkte (dingen en mensen).
Het zal triest zijn om je zoon er neerslachtig door te zien. Het beste wat hij kan doen is om flink bezig te zijn, en iets te vinden buiten de schooltijd wat hij graag doet. Dat is de beste manier om nieuwe vrienden te maken en de gedachten te verzetten. En het contact met de vrienden in Nederland wat te beperken, niet elke dag emailen en MSN'n als hij dat doet, totdat hij hier wat vrienden heeft.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

ANY schreef:Ik weet dat ik me in het begin heel erg afzette tegen veel dingen, tot ik wat wende aan alles wat anders was, en wat dingen begon te begrijpen hoe het werkte (dingen en mensen).
Dat doet me denken aan datgene mijn zus mij vertelde toen ze in 1999 naar Amerika ging in het kader van een uitwisselingsproject. Met haar ging nog iemand naar Amerika en die kon niet aarden in Amerika. Paste zich niet aan naar de gewoonten van haar omgeving. Die persoon voelde zich dan ook doodongelukkig. Mijn zus daarentegen keek er anders tegenaan en heeft zich vanaf het begin aangepast en meegedaan met de gewoontes in haar omgeving. Maar ook niet vasthouden aan het 'Nederlandse'. Ze ging bijvoorbeeld Engels-talige boeken lezen. Toen ik na een maand of 3 bij haar op bezoek ging droomde ze zelfs al in het Engels vertelde ze. Voor haar was dat een hele goede manier om zich al vrijwel direct op haar gemak te voelen.

Dit zal echter van persoon tot persoon verschillen hoe makkelijk je hiermee omgaat.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef:Ik logeer op het moment bij (Amerikaanse) vrienden, die afgelopen mei van Washington DC naar Huntsville, Alabama, zijn verhuisd. Zij beginnen zich nu pas een beetje thuis te voelen. Dus zelfs binnen het land verhuizen vergt grote aanpassing, want de verschillende regio's hebben andere mentaliteiten en de ene regio is liberaler en "losser", dan de andere.
Dat kan ik me goed voorstellen! Het is een beetje zoals verhuizen van Den Haag naar het platteland van Friesland. Die verschillen zijn zelfs binnen NL al aanwezig, laat staan binnen een land als de VS. En dan hebben we het hier over de verhuizing naar een ander land! Het is dus al gezegd, het heeft echt tijd nodig en neem die tijd ook. Dingen zullen "raar" zijn, maar het went echt. Over een tijdje zul je merken dat het steeds minder wordt, je moet je draai nog wat vinden en dat is heel begrijpelijk.
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer