Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
emigreren van USA naar Nederland?
emigreren van USA naar Nederland?
hallo allemaal!
Mijn vriend en ik zijn het internet aan het afstruinen naar mogelijkheden om bij elkaar te zijn. Ik woon in Rotterdam en hij is een Amerikaan die in Californie woont. We zijn nu een jaar samen en reizen nu elke keer naar elkaar toe om samen te zijn. Maar de afstand is toch wel erg groot. Ik ben helemaal USA fan en zou daar graag wonen en hij is helemaal gek van Europa, NL in het bijzonder, en zou graag in NL wonen. Aangezien we toch wel serieus samen willen zijn nu zijn we mogelijkheden aan het zoeken voor mij om naar de USA te gaan of voor hem om naar NL te komen. Ik ben al eerder op zoek geweest naar info over visas voor mij om naar de USA te gaan, dus ik heb wel een idee wat de mogelijkheden zijn. Maar de andere kant op heb ik geen idee.
Mijn vraag was of jullie ms wat tips voor websites hebben waar ik info kan vinden over het verhuizen naar NL(of Europa) voor Amerikanen. En of hier mensen zitten met dezelfde situatie en me meer over hun ervaringen kunnen vertellen.
Alvast bedankt!
Bianca
Mijn vriend en ik zijn het internet aan het afstruinen naar mogelijkheden om bij elkaar te zijn. Ik woon in Rotterdam en hij is een Amerikaan die in Californie woont. We zijn nu een jaar samen en reizen nu elke keer naar elkaar toe om samen te zijn. Maar de afstand is toch wel erg groot. Ik ben helemaal USA fan en zou daar graag wonen en hij is helemaal gek van Europa, NL in het bijzonder, en zou graag in NL wonen. Aangezien we toch wel serieus samen willen zijn nu zijn we mogelijkheden aan het zoeken voor mij om naar de USA te gaan of voor hem om naar NL te komen. Ik ben al eerder op zoek geweest naar info over visas voor mij om naar de USA te gaan, dus ik heb wel een idee wat de mogelijkheden zijn. Maar de andere kant op heb ik geen idee.
Mijn vraag was of jullie ms wat tips voor websites hebben waar ik info kan vinden over het verhuizen naar NL(of Europa) voor Amerikanen. En of hier mensen zitten met dezelfde situatie en me meer over hun ervaringen kunnen vertellen.
Alvast bedankt!
Bianca
Re: emigreren van USA naar Nederland?
Heb je al op deze website gekeken http://ind.nl/NL/verblijfwijzer/? Het geeft een goed overzicht van wat de mogelijkheden precies zijn en waar jullie aan moeten voldoen (ouder dan 21, samenwonen, je moet voldoende inkomen hebben etc.). Succes ermee!
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bianca, dit is een forum van Amerika-liefhebbers. Ik vrees dat de kennis wat betreft een Amerikaan naar Nederland halen stukken beperkter is dan wat betreft een Nederlander naar Amerika halen...
Ik meen mij te herinneren dat er hier nog een forumlid (geweest?) is die ooit overwogen heeft haar Amerikaanse partner in Nederland te houden, maar dat zij een zodanig hoog inkomen moest hebben, dat dat niet mogelijk was.
En ik weet dat er Nederlanders zijn die uitwijken naar Belgie omdat daar de eisen veel minder streng zijn. Zij halen hun partner naar Belgie, en keren dan na een tijdje terug naar Nederland. Want dan komt die buitenlandse partner niet meer uit het buitenland, maar uit Belgie (vrij verkeer van mensen binnen de EU). En ik weet ook dat de Nederlandse regering heel wat druk gezet heeft op de Belgische om deze zogenaamde "Belgische route" af te sluiten. Maar hoe de huidige stand van zaken is, dat weet ik niet.
Overweeg jij een K1 of K3 visum (huwelijk) om naar Amerika te gaan, of heb jij nog andere mogelijkheden?
En misschien nog iets om rekening mee te houden: wie van jullie beiden gaat de meeste kansen hebben op het vinden van het baan in het nieuwe vaderland?
Ik meen mij te herinneren dat er hier nog een forumlid (geweest?) is die ooit overwogen heeft haar Amerikaanse partner in Nederland te houden, maar dat zij een zodanig hoog inkomen moest hebben, dat dat niet mogelijk was.
En ik weet dat er Nederlanders zijn die uitwijken naar Belgie omdat daar de eisen veel minder streng zijn. Zij halen hun partner naar Belgie, en keren dan na een tijdje terug naar Nederland. Want dan komt die buitenlandse partner niet meer uit het buitenland, maar uit Belgie (vrij verkeer van mensen binnen de EU). En ik weet ook dat de Nederlandse regering heel wat druk gezet heeft op de Belgische om deze zogenaamde "Belgische route" af te sluiten. Maar hoe de huidige stand van zaken is, dat weet ik niet.
Overweeg jij een K1 of K3 visum (huwelijk) om naar Amerika te gaan, of heb jij nog andere mogelijkheden?
En misschien nog iets om rekening mee te houden: wie van jullie beiden gaat de meeste kansen hebben op het vinden van het baan in het nieuwe vaderland?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Misschien kunnen Dennis en Anna hier meer over vertellen? Tenslotte heeft Anna ook 8 jaar hier gewoond als Amerikaanse echtgenote van een Nederlander.
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Misschien heb je iets aan dit forum? http://www.buitenlandsepartner.nl/forum ... 5edd52f563
Zo te zien staat er heel veel informatie.
Marjon
Zo te zien staat er heel veel informatie.
Marjon
Een soort visum weet ik wel van omdat ik al eens met 2 Amerikanen bezig ben geweest die in Amsterdam wilden gaan wonen, het E2 visum. Over het algemeen is het zo dat Nederlanders via dit verdrag naar Amerika willen, maar het werkt andersom ook. Een Amerikaanse ondernemer kan d.m.v. het kopen of starten van een bedrijf ook hier in Nederland komen wonen en de eisen zijn hier zelfs nog wat milder. Je kunt als ik me goed herinner zelfs Nederlander worden op die manier. Maar net als zoveel Nederlanders wel het plan hebben maar uiteindelijk niet gaan, zo is het bij hen ook verlopen en moet Amsterdam het zonder hen stellen.
Maar dit zou een mogelijkheid zijn, in ieder geval succes met jullie plannen.
Misschien is het wel interessant ook voor anderen, daarom even een stukje over de eisen die gesteld worden.
Working on a self-employed basis
If you want to come to the Netherlands as an independent entrepreneur and want to stay for longer than 3 months, you will need to meet a number of conditions and produce a number of documents.
Conditions
What conditions must you meet?
If you want to come to the Netherlands for longer than 3 months, you must meet the following conditions and have the following documents:
you have a valid passport
you have health insurance with coverage in the Netherlands
you do not constitute a risk to the public order
you do not have tuberculosis
you have sufficient funds
you are under age 60
you meet the requirements for practising your profession
you are starting a new company
with your business activities you serve a material Dutch economic purpose
it is essential for you to come to the Netherlands to run your business
Maar dit zou een mogelijkheid zijn, in ieder geval succes met jullie plannen.
Misschien is het wel interessant ook voor anderen, daarom even een stukje over de eisen die gesteld worden.
Working on a self-employed basis
If you want to come to the Netherlands as an independent entrepreneur and want to stay for longer than 3 months, you will need to meet a number of conditions and produce a number of documents.
Conditions
What conditions must you meet?
If you want to come to the Netherlands for longer than 3 months, you must meet the following conditions and have the following documents:
you have a valid passport
you have health insurance with coverage in the Netherlands
you do not constitute a risk to the public order
you do not have tuberculosis
you have sufficient funds
you are under age 60
you meet the requirements for practising your profession
you are starting a new company
with your business activities you serve a material Dutch economic purpose
it is essential for you to come to the Netherlands to run your business
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Het zit een graadje subtieler: Belgie is niet zozeer makkelijker, maar het land mag geen speciale regels opleggen aan NLers (wel aan Belgen, net zoals NL extra eisen aan NLers mag stellen), dus gelden de Europese regels, en die zijn soepeler. De "Belgie-route" werkt net zo goed als "Duitsland-route" of "Spanje-route."kastelke schreef:En ik weet dat er Nederlanders zijn die uitwijken naar Belgie omdat daar de eisen veel minder streng zijn.
De inkomenseis is niet zozeer hoog, maar vooral bezopen: er is een eis van een 12-maanden contract (zit je dus mooi mee als je zelfstandig ondernemer bent), van 125% van het netto minimuminkomen voor twee personen (netto, omdat de partner in het buitenland zit en zodoende mis je een aftrekpost, dus bruto is het vereiste bedrag hoger dan wanneer je beiden in NL zou wonen), en bezit/baan van de partner telt niet mee (dus als miljonair heb je ook geen streepje voor).
De inkomenseis is meestal niet het voornaamste probleem, de "Wet Inburgering Buitenland" (WIB) is erger: de partner moet dan eerst NLs leren in het buitenland vooraleeer naar NL te komen. Voor Amerikanen geldt dat echter niet (wel zijn er inburgeringseisen in NL, maar het is zoveel makkelijker om NLs te leren in NL dan in het buitenland, en je hoeft niet in het buitenland te wachten).
Veruit de makkelijkste manier om naar NL te komen blijft via werk: dat gaat snel, en de enige echte eis is gebaseerd op een drempelinkomen. Langdurige verblijfsvergunning, inburgeren, etc. kan daarna in NL plaatsvinden.
De site die Vana aanhaalt is erg informatief en is echt een aanrader. Wij werden in 2006 knettergek van de Amerikaanse immigratie en hebben toen overwogen naar NL te komen. Al snel hadden wij dat echter wel gezien.
Gr., Flipje
Bedankt voor al jullie reacties. Ik zal eens even goed de links doorspitten. Het zal allemaal niet makkelijk worden, maar dat weten we zelf ook.
Ik weet al veel over de verschillende visas omdat ik vorig jaar naar mogelijkheden heb gekeken om op een farm in South Carolina te gaan werken voor een jaar of 2. Bijna onmogelijk jammer genoeg. Te kleinschalig en de USA is natuurlijk geen makkelijk land om binnen te komen. Mn vriend en ik hebben het er inderdaad over gehad dat als de manier om bij elkaar te zijn trouwen is, we dat zeker zullen overwegen. Het grappige is dat ik, zoals jullie, echt een Amerika liefhebber ben en geen problemen heb om daarheen te gaan verhuizen en mn vriend helemaal gek is van NL. Hij heeft een paar jaar al reservist in het leger gezeten en heeft een jaar in Irak gezeten, hij is echter nu weer thuis en uit het leger en is op het moment zn studie aan het afronden en heeft een baantje in de supermarkt. En ik heb sinds kort een zeer leuke goede baan heb die ik niet graag opgeef, al helemaal niet in deze tijd. Dus dat maakt de keus om hem naar NL te halen dan weer wat logischer..moeilijke situatie. Lange afstandsrelatie is geen aanrader
Ik weet al veel over de verschillende visas omdat ik vorig jaar naar mogelijkheden heb gekeken om op een farm in South Carolina te gaan werken voor een jaar of 2. Bijna onmogelijk jammer genoeg. Te kleinschalig en de USA is natuurlijk geen makkelijk land om binnen te komen. Mn vriend en ik hebben het er inderdaad over gehad dat als de manier om bij elkaar te zijn trouwen is, we dat zeker zullen overwegen. Het grappige is dat ik, zoals jullie, echt een Amerika liefhebber ben en geen problemen heb om daarheen te gaan verhuizen en mn vriend helemaal gek is van NL. Hij heeft een paar jaar al reservist in het leger gezeten en heeft een jaar in Irak gezeten, hij is echter nu weer thuis en uit het leger en is op het moment zn studie aan het afronden en heeft een baantje in de supermarkt. En ik heb sinds kort een zeer leuke goede baan heb die ik niet graag opgeef, al helemaal niet in deze tijd. Dus dat maakt de keus om hem naar NL te halen dan weer wat logischer..moeilijke situatie. Lange afstandsrelatie is geen aanrader
- Bandido
- Amerika-expert
Ik heb me destijds ook enigszins verdiept in de Nederlandse kant vanwege mijn Amerikaanse partner. En nadat ik me door een brei aan NL bureaucratie en onbeleefde telefonisten had gewerkt, kwam ik tot de conclusie dat het allemaal bepaald niet eenvoudig was. Zoals Flipje terecht zegt is de inkomenseis voor velen een behoorlijke hindernis. Veel mensen in NL, zeker jongeren (en dat is vaak wel de categorie van mensen met internationale relaties) hebben bovendien niet meteen een vast contract, maar bv een tijdelijk gedetacheerd contract. En dat is dus een probleem.FlipjeBTiel schreef:Wij werden in 2006 knettergek van de Amerikaanse immigratie en hebben toen overwogen naar NL te komen. Al snel hadden wij dat echter wel gezien.Sindsdien heb ik de NLse kant niet meer echt gevolgd.
In het algemeen vind ik dat Amerika de naam heeft een moeilijk land te zijn om in te komen, maar Nederland is ook echt niet zo eenvoudig (meer). Sterker nog, Amerika heeft tenminste nog wat mogelijkheden die NL niet heeft (H1B, GC loterij etc).
Nee, dat is zeker geen aanrader en ik kan het weten; ik heb het ook vijf jaar gedaan. Als je nu je zaken goed voor elkaar hebt in NL en een goede baan hebt, zou ik zeggen, bewandel deze weg om hem naar NL te halen. Je kunt altijd kijken hoe het gaat en na een paar jaar is misschien een huwelijk een optie voor jullie, waarmee ook de weg naar de VS (en een GC) open ligt. Dan is hopelijk de economische situatie in de VS wat gunstiger ipv nu alles op te geven.Saraby schreef: En ik heb sinds kort een zeer leuke goede baan heb die ik niet graag opgeef, al helemaal niet in deze tijd. Dus dat maakt de keus om hem naar NL te halen dan weer wat logischer..moeilijke situatie. Lange afstandsrelatie is geen aanrader
"Keep Georgia On Your Mind"
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Vandaag op de website van de consul in LA: er is kennelijk per 01/01/09 een nieuwe wet ingegaan, op basis waarvan hoogopgeleiden dmv. een puntensysteem de kans kunnen krijgen om een jaar lang in NL te wonen. Als men dan werk vindt, dan kan daarna een procedure gestart worden om een langere verblijfsvergunning te krijgen.
Zie: http://www.ncla.org/article.asp?articleref=AR00002821EN.
Gr., Flipje
Zie: http://www.ncla.org/article.asp?articleref=AR00002821EN.
Gr., Flipje
-
Dan
- Amerikakenner
Helaas kan ik geen details geven over termijnen en bedragen die je moet verdienen (want die weet ik niet meer), maar bij ons ging het ongeveer zo.
Mijn (toen nog) Amerikaanse vriendin is in januari 2001 Nederland ingekomen (gewoon met haar Amerikaanse paspoort zonder enig ander Nederlands visum).
Binnen een bepaalde tijd (weet niet meer of het 2 of 3 maanden was) moesten we ons melden bij de vreemdelingenpolitie, voor de aanvraag van een lang verblijf visum (mvv).
Er was o.a. een inkomenstoest, en ik moest laten zien dat ik een vast contract had, maar ik weet echt niet meer hoeveel inkomen ik moest hebben.
Zij moest ook inburgeren (cursus van een jaar lang dacht ik), maar de ene keer hoor je dat Amerikanen dat wel moeten, en de andere keer weer niet. Ik zag dat inburgeren alleen als een voordeel, want ze heeft er goed Nederlands leren spreken, plus ze leerde allerlei andere zaken over Nederland en de NL maatschappij. Het was ook leuk voor de contacten. Haar klas had leerlingen van over de hele wereld.
Het is inmiddels 8 jaar geleden, dus er zal vast het een en ander veranderd zijn. Kijk op de website van de IND, of bel ze met je vragen.
Mijn (toen nog) Amerikaanse vriendin is in januari 2001 Nederland ingekomen (gewoon met haar Amerikaanse paspoort zonder enig ander Nederlands visum).
Binnen een bepaalde tijd (weet niet meer of het 2 of 3 maanden was) moesten we ons melden bij de vreemdelingenpolitie, voor de aanvraag van een lang verblijf visum (mvv).
Er was o.a. een inkomenstoest, en ik moest laten zien dat ik een vast contract had, maar ik weet echt niet meer hoeveel inkomen ik moest hebben.
Zij moest ook inburgeren (cursus van een jaar lang dacht ik), maar de ene keer hoor je dat Amerikanen dat wel moeten, en de andere keer weer niet. Ik zag dat inburgeren alleen als een voordeel, want ze heeft er goed Nederlands leren spreken, plus ze leerde allerlei andere zaken over Nederland en de NL maatschappij. Het was ook leuk voor de contacten. Haar klas had leerlingen van over de hele wereld.
Het is inmiddels 8 jaar geleden, dus er zal vast het een en ander veranderd zijn. Kijk op de website van de IND, of bel ze met je vragen.
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Er is een WIN en een WIB: Wet Inburgering Nederland/Buitenland. Amerikanen vallen onder de WIN (en er is voor andere landen een onderscheid tussen gezinshereniging en gezinsvorming). Mensen hebben juist problemen met de WIB, omdat het precies die dingen opheft die jij als positief beschrijft: van te voren naar NL komen om daar alles te regelen en samen te zijn, is er niet bij (eerst inburgeren, dan pas naar NL); en geen leuke klasjes (weinig kans dat je in het buitenland een compleet groepje gelijkgeaarden treft).Dan schreef:ij moest ook inburgeren (cursus van een jaar lang dacht ik), maar de ene keer hoor je dat Amerikanen dat wel moeten, en de andere keer weer niet.
Mijn vrouw zou oorspronkelijk onder de WIB vallen (en nu onder de nieuwe regel voor hoger-opgeleiden, maar destijds had dag geen streepje voor), en daar hadden we geen zin in.
Gr., Flipje
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is ook mijn ervaring toen mijn Amerikaanse (toentertijd) vriendin in 1999 naar Nederland kwam om met mij samen te wonen. Gewoon op haar Amerikaanse paspoort het land binnengekomen en vervolgens samen naar de vreemdelingenpolitie in onze woonplaats voor aanvraag van verblijfsvergunning op basis van ons samenwonen (en een stempel in haar paspoort om haar officiële status te bezegelen). Het stelde allemaal niet veel voor.Dan schreef:Helaas kan ik geen details geven over termijnen en bedragen die je moet verdienen (want die weet ik niet meer), maar bij ons ging het ongeveer zo.
Mijn vriendin heeft helemaal niks aan de inburgeringscursus gehad. Zij sprak al redelijk Nederlands en de geboden taalcursussen waren echt gericht op laagopgeleide absolute beginners. Men had haar qua cursussen helaas niks te bieden.
Maar zoals Dan al aangaf, is alles blijkbaar behoorlijk veranderd, zeker als je deze discussie leest.
Succes ermee!
Ron (in Seattle, WA)
www.dutchoutpost.us
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Don't believe everything you think.
Bedankt allemaal voor de links naar de verschillende websites! Hier heb ik zeker wat aan. Ik ga ze nu allemaal doorspitten. Ik zal jullie op de hoogte houden 
-
reinierdaams
- Amerika-newbie
Ik woon hier nu bijna 10 jaar met mijn vrouw (Colombiaanse) en mijn 2 kinderen (in VS geboren). We wachten op onze green card (+/- nog 3 jaar) en worstelen met de vraag of we terug zullen gaan naar NL. Mijn vrouw mag (nog) niet werken hier en dit knaagt erg aan haar gezondheid (paniekaanvallen en depressie). We hebben zolangzamerhand het tipping point bereikt, ik heb het enorm naar me zin hier, goede baan, huis, ruimte, maar kan niet langer aanzien dat mijn vrouw verdrietig is, paniekaanvallen heeft en er medicijnen voor moet nemen. Ik weet dat zodra mijn vrouw werkt dit alles weg zal gaan maar dat duurt nog wel even. We worstelen enorm met de vraag of we kunnen wennen aan het Nederlandse leventje.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Mijn vrouw is in 2000 naar Nederland gekomen, maar heeft de eerste drie jaar op een studievergunning in Nederland verbleven. Pas in 2003 hebben we een partner-afhankelijke vergunning voor haar aan kunnen vragen, aangezien ik op dat moment pas een (jaar)contract had gekregen.Dan schreef:Zij moest ook inburgeren (cursus van een jaar lang dacht ik), maar de ene keer hoor je dat Amerikanen dat wel moeten, en de andere keer weer niet. Ik zag dat inburgeren alleen als een voordeel, want ze heeft er goed Nederlands leren spreken, plus ze leerde allerlei andere zaken over Nederland en de NL maatschappij.
Ons werd verteld dat Amerikanen volgens de Nederlandse wet niet mochten inburgeren, wat we - naast een beetje vreemd - ook erg jammer vonden, juist vanwege de redenen die je hier opnoemt.
Maar ja, ook dat is nu allemaal veranderd...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Reinier, dat moet je inderdaad geen goed gevoel geven, als je de indruk hebt dat je vrouw lijdt onder deze situatie. Maar heb je enige garantie dat zij in Nederland wel een job kan vinden? Spreekt zij goed Nederlands? Mag zij daar direct werken?
Als je Amerika nu verlaat, zonder green card, dan stopt heel dat verhaal en sluit je daar onherroepelijk de deur?
Is het een oplossing om vrijwilligerswerk te doen? Dan heb je toch ook een dagritme en een taak?
Als je Amerika nu verlaat, zonder green card, dan stopt heel dat verhaal en sluit je daar onherroepelijk de deur?
Is het een oplossing om vrijwilligerswerk te doen? Dan heb je toch ook een dagritme en een taak?
Elke
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 2827 Weergaves
-
Laatste bericht door Hockey
-